Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Århundrets duggbil

Startet av Toresath, torsdag 15. november 2012, klokken 21:20

« forrige - neste »

Toresath

Hei!

Jeg har hatt min Leaf i snart 2 uker nå, å er kjempefornøyd. Men har 2 spørsmål som kanskje noen av dere kan hjelpe meg med.


1) Carwings

Må jeg til forhandler for å få fullført registreringen?
Har laget meg konto på You+Nissan, men får ikke logget på i bilen.


2) Lading.

Jeg har bilen i en fellesgarasje (Kjeller) på en fast plass med husnummer.
Sendte søknad til borettslaget om å få ordnet meg et strømuttak på 16A.
Svaret jeg fikk var at jeg da måtte ha egen måler og eget abonnement.

Dette medfører at jeg får et fastbeløp som vil overstige forbruk med det dobbelte.

Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre?


I dag bruker jeg stort sett offentlige ladestasjoner, men nå har vinteren virkelig kommet å da er jeg redd for at denne ladingen ikke holder..
Nissan Leaf (Svart)
Trondheim

cra

Sitat fra: Toresath på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 12:21
Jeg har bilen i en fellesgarasje (Kjeller) på en fast plass med husnummer.
Sendte søknad til borettslaget om å få ordnet meg et strømuttak på 16A.
Svaret jeg fikk var at jeg da måtte ha egen måler og eget abonnement.
Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Sett opp et regnestykke på hvor mye du i verste fall kan klare å forbruke, og spør om du ikke kan få betale det til dem i stedet. Gjør oppmerksom på at dette er et "worst case" scenario, som i praksis vil bety at de sitter igjen med litt ekstra. Gjør selvsagt oppmerksom på det urimelige i at fast-delen vil overstige forbruket så mye.

Sjekk evt. om det er andre med elbil/som kan tenkes å bruke elbil, og gå sammen om å dekke instalasjon/abonnement etc.

Ta evt. kostnad av instalasjon av punkt for egen regning. (Det hadde du sikket tenk å gjøre uansett?)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

1) Har du satt opp samme Carwings-brukeren i bilen?
Du finner den under instillinger (husker ikke hvor).

2) Tilby deg å betale for den strømmen du kan bruke ved å lade bilen.
F.eks full lading hver natt 230 dager i året (arbeidsdager per år).

Eller lad på 10A (motorvarmer-uttak) istedenfor når du må og ikke betal for denne...

Nevnte styret deling av installasjonskostnadene?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Toresath

Cra: Jeg har spurt om jeg kunne betale 2000kr på forskudd, som skulle tilsvare rundt 10 000 km. I tillegg ha egen måler og betale montering for dette.. Fikk atter en gang avslag :(
Nevnte også dette med de faste utgiftene.

Her er den siste mailen jeg fikk fra styret:
Hei,Igjen.

Da er dette tatt opp på nytt i styret, og det ble dessverre ingen endring på vårt vedtak.
Dette ble besluttet slik, da det mest sannsynlig vil komme til flere el-biler  etter hvert, og det blir enklest å holde dette adskilt,
Slik det gjøres i andre sameier og borettslag.


Jeg har forhørt meg litt med naboer og det virker ikke som det er noen som vil prøve seg på elbil med det første.


Thomas:

1) Ja jeg skrev inn samme brukernavn og passord i bilen som jeg har på nettsiden.

2) jeg bruker bil kun til arbeid og skole, så har forsikring på 8000km i året. dermed skulle 2000kr dekke dette for borettslaget. men virker ikke som de vil ha noe ekstra hodebry for eventuelt regnskap :P

Alle kostnader må jeg ta selv.
Nissan Leaf (Svart)
Trondheim

cra

Kanskje noen med "fast betaling"-løsning i borettslaget kan melde seg, slik at du kan "dokumentere" at det ikke er alle borettslag som gjør det vanskelig for beboerne?

Ungene prøver seg jo også stadig vekk med at "alle andre får lov" og denslags, men hvis man sjekker opp så stemmer det sjelden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Hvis du tar alle kostnader og det finnes en eksisterende kurs som tåler 10A eller 16A kan jeg ikke skjønne hva problemet er.

Hvis de ikke har skjønt at du ikke påfører fellesskapet kostnader må du få forklart dette.
Ta gjerne en telefon til OBOS og hør hva de pleier å anbefale.

Hvis styret er ludditter (eller bare gamle og inkompetente) har du en lengre kamp foran deg...
Den vinner du ved å bli valgt inn i styret og delta på en rekke styremøter. Det er en lang og ubehaglig vei...

Hvis du ikke orker en så lang kamp kan du legge frem et forslag på neste generalforsamling.
Da stemmes det og så lenge ingen andre må betale får du som regel flertall :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Se om det finnes noe slikt som dette i Trondheim.

Ellers er det skrevet en artikkel om lading i borettslag som du kan lese her


Jeg kan ikke forstå noe annet enn at borettslaget skal være tjent med å tilrettelegge for elbil så lenge forholdene ellers ligger til rette for dette. Altså at det er tilgjengelig strøm i nærheten av parkeringsplassene o.l.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Toresath

cra:

Ja jeg har mine tvil om at så veldig mange borettslag gjør det slik.. Slik jeg føler det så er det bare latskap og kanskje sjalusi som er grunnen.

Thomas:

Det finnes en kurs i garasjen.. men usikker på om det er 10 eller 16A. Men om jeg skal bruke den så må jeg også bruke skjøtekabel, å det vil jeg ikke gjøre over en lengre periode. Borettslaget ville uansett ikke det at jeg kunne koble meg på denne kursen med egen måler + forskuddsbetaling.

BE:

Trondheim har noe som heter Transnova, men tror det er noe borettslagene må søke om. Kattem (Åsheim borettslag) har søkt om dette å fått godkjenning. Kattem har ladeplasser inne i garasje å ute på fellesparkeringen.

Hos mitt borettslag kan det bli vanskeligere å få opp slike ladestasjoner i garasjen på grunn av at hver boenhet har hver sin faste plass å vi har ingen "ledige" plasser. (Slik som Kattem fikk da de fjernet søppelrommet nede i garasjen)

Har forresten lest den artikkelen noen ganger før :)
Nissan Leaf (Svart)
Trondheim

cra

Sitat fra: Toresath på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 14:27
Ja jeg har mine tvil om at så veldig mange borettslag gjør det slik.. Slik jeg føler det så er det bare latskap og kanskje sjalusi som er grunnen.

Ja, det krever jo ikke noe av borettslaget (hverken av tid, penger eller innsats) å bare lempe det over på forbruker. Ved å gjøre det slik blir det i praksis ikke noe av. Minner veldig om SVV sine krav om kolisjonstest mm etter bytte av batterikjemi.  >:(

Når det gjelder misunnelsen så tror jeg det at det vil komme flere spørsmål og til slutt krav om mulighet for lading etterhvert er den riktige strengen å spille på. Elbil blir jo stadig mer populært, så det er sannsynlig at flere vil trenge lademulighet. Og hvem vet; kanskje kommer staten med pålegg om at alle borettslag må ha minst X% plasser for elbil etterhvert? Og da kan man jo spekulere høyt i om det da er elbilisten som må ta hele kostnaden, eller om den vil bli påtvunget borettslaget. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elvind

Er vel ikke riktig å si at Trondheim har Transnova, da dette er et nasjonalt prosjekt som tilfeldigvis har tilhold i Trondheim. Usikker på om de for tiden har noen ordninger for borettslag.

Jeg har egen parkeringsplass i p-kjeller under blokka. Inngikk avtale med sameiet om at de installerte stikkontakt med 16A (hadde en kurs som kunne brukes). Vi betaler etter hvor langt bilen kjører og registrert snittforbruk på bilen. Det er et påslag per kWh (0,2 kr) som skal dekke installasjonskostnaden over tid. Er enige om at ladetapet (energi som går til å varme opp kjelleren) går omtrent opp i opp med de ladingene vi gjør andre steder enn hjemme.
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

jkirkebo

Sitat fra: Elvind på torsdag 01. november 2012, klokken 18:59
Jeg har egen parkeringsplass i p-kjeller under blokka. Inngikk avtale med sameiet om at de installerte stikkontakt med 16A (hadde en kurs som kunne brukes). Vi betaler etter hvor langt bilen kjører og registrert snittforbruk på bilen. Det er et påslag per kWh (0,2 kr) som skal dekke installasjonskostnaden over tid. Er enige om at ladetapet (energi som går til å varme opp kjelleren) går omtrent opp i opp med de ladingene vi gjør andre steder enn hjemme.

Dere som har P-kjeller under blokka kan også sjekke opp med elektriker om det er mulig å strekke kurs fra eget sikringsskap. Ofte er det ledige rør eller plass i rør til sentralt skap og videre ned til kjeller. Det behøver ikke nødvendigvis koste veldig mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

masae

Jeg opplevde litt av det samme da jeg flyttet til blokk med parkeringsplass i kjelleren tidligere i år.
Blokken ble bygget i 2008, men hadde ikke opplegg for annet enn lys i taket (motorvarmeruttak er unødvendig siden det er 15-16 grader i garasjen hele året).
Styret krevde først at jeg skulle trekke kabel fra mitt eget sikringsskap i 4. etasje og ned til garasjen i -2. etasje. Elektriker regnet seg frem til at dette ville koste meg ca. 18.000 kroner, og anbefalte derfor styret at jeg skulle få lov til å montere en egen kurs med egen strømmåler i sikringsskapet i garasjen, noe som kostet meg 7.500 kroner.
Styret gikk med på dette mot at jeg skulle faktureres mitt strømforbruk + et administrasjonsgebyr for at de skal lese av måleren og sende faktura.

Etter dette har jeg ikke hørt noenting hverken om betaling eller noe annet fra styret. De skjønte nok at elbilen min brukte så lite strøm at de ikke en gang merker det på strømregningen, og at det er unødvendig arbeid for dem å lese av en strømmåler og sende meg regninger på småbeløp.

Leste av måleren i stad, og jeg har brukt rett over 2000 kWh siden jeg fikk installert kursen i mars.
Har kjørt 13.000 km siden mars, men lader stort sett alltid på offentlig ladeplass når jeg er på jobb.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Toresath

I dag hadde jeg elektriker på befaring.

Å legge kabel fra min leilighet og ned til kjelleren vil koste over 20 000 kr.. så det fant jeg fort ut at blir uaktuelt.
Men å sett opp en kontakt ved plassen min, med egen måler og låsbart skap ville koste rundt 4 - 5 000 kr.

Jeg har nå sendt en lang mail til borettslaget om hvilke løsninger som er gunstig for begge parter.
Slik jeg har forstått det så vil ikke styret i borettslaget ha noe "ekstra arbeid" så jeg kom med noen ganske enkle løsninger.

1) Legge opp egen kurs med låsbart skap og måler
    (Kan også forskuddsbetale om borettslaget ønsker det)

2)

   a) (Worst case scenario)
       Min bil bruker 21 kWh fra 0-100% batterikapasitet
       Om jeg lader 0-100% hver eneste dag (365 dager) blir summen med dagens strømpris: 2683 Kr pr år

   b) Bruke Elbil foreningen sin graf som beregner forbruk etter antall kilometer kjøring. (som har utgangspunkt på 1 kr pr. kWh)
       10 000 kilometer i året tilsvarer 2000 kroner i året (167 kr pr. mnd.)
       Min bilforsikring er på 8000 km i året.


Skal borettslaget ha så lite arbeid som mulig kan de gå for alternativ 2B. Om jeg betaler 2000 kr i året så går de i pluss.

I tillegg sendte jeg denne linken: http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag/168-elbil-i-borettslag-sameie-ol
+ Tlf nummer til elektrikeren som var på befaring, som har god erfaring med mange andre borettslag sine løsninger av elbil.


Det virker for meg at styret bare gjør seg vanskelig, så er forberedt på at de nok en gang ikke vil komme til nå bedre løsning.
Nissan Leaf (Svart)
Trondheim

Toresath

Angående Carwings har jeg muligens funnet feilen...

Da jeg fikk bilen så skulle jeg i all ivrighet aktivere carwings. Lastet ned android appen, og fulgte instruksjonene.
Det jeg ikke tenkte nå mer over var at jeg laget bruker på britiske You-Nissan siden.. :-X

Etterhvert så fant jeg ut tabben, å slettet brukeren å laget en ny bruker på den norske siden.
Eneste problemet nå er at jeg ikke får mail om at sim-kortet er aktivert, fordi det sikkert allerede er aktivert for bruk i Storbritannia ;D

har sendt mail til support.. så håper det blir ordnet etterhvert!
Nissan Leaf (Svart)
Trondheim

Sverre_E

Hei. Vi har også problemer med å få borettslaget til å gi tilgang til lading.
Trist å se at flere møter irrasjonell motvilje.  >:(
Vi har en søknad inne "til behandling" hos styret. Den ble sendt i første del av mai...
Vi har også tilbudt oss å ta alle utgifter.
Raskt svar om avgjørelse ble sist mottatt for over fire uker siden, og de har uttalt at de ikke trenger å vite noe mer.

Den ene gangen vi måtte nødlade (10A) fra en nabo i nærheten av parkeringsplassen, sende jeg mail om det, men fikk ikke noe svar. Vi fikk bare parkeringsbot fra borettslagets parkeringsvakter, fordi vi hadde stått for lenge på gjesteparkeringen...

Styret "gikk i taket" for ladingen vår, fordi det var jo brannfarlig! Det fikk vi vite en gang vi forsøkte å purre på svar på søknaden vår.

Venter spent på at OBOS skal få noe info fra Elbilforeningen (http://elbil.no/mennesker/710-ladbare-biler-i-borettslag-og-sameier) ,
slik at styret kanskje fjerner øreplugger og mørke solbriller?


Sukk.

Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA