Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?

Startet av jchristfjell, søndag 12. februar 2023, klokken 09:46

« forrige - neste »

Svk

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 19. februar 2023, klokken 13:21

Men det viktigste for det jeg har skrevet i de siste innleggene over, når vi ser bort fra Tesla, så er Ionity her på en 2.-plass, bare slått med ett uttak av Eviny. Det blir derfor feil å si at de har så få plasser, sammenlignet med de andre. Det er jo bare en ladeoperatør som har flere, de andre har færre. Jeg annser denne herved som dokumentert.

Så du anser det at de er på tredjeplass på en lokasjon med antall ladere som dokumentasjon på at de har nok stasjoner og ladestolper?

Antall ladestasjoner og stolper må jo sees i.f.h.t. etterspørsel, og da er det jo køen som sier noe om det.

Ellers er det 22 Ionity stasjoner, med typisk 6 stolper hver i Norge (noen få med 12 og 4). Det gir en 130-140 lynladere?

Gå på ChargeFinder som du er så glad i, og filtrer på h.h.v. Eviny, ReCharge, Mer, CircleK osv, kun lynladere (150kW+), så ser du hvor mange stasjoner det er.

Ikke så lett å få oversikt over antall stolper, men allerede i 2020 hadde Eviny flere lynladere enn Ionity har i dag.

Ta langs E18 fra Drammen til Kristiansand. Der har CircleK til sammen 67 lynladere pluss enda flere hurtigladere. Noen stasjoner med over 20 stolper, og de fleste med 10+. Ionity har til sammen 24 stolper på samme strekket.

Så ja, Ionity henger etter med tanke på antall stasjoner og antall stolper pr stasjon. Ionity er vel der Tesla var i 2015/16. Og da er de kanskje den ladeoperatøren som har størst potensiale for kunder (grunnet kobling til bilprodusenter)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 20. februar 2023, klokken 07:54

Men det viktigste for det jeg har skrevet i de siste innleggene over, når vi ser bort fra Tesla, så er Ionity her på en 2.-plass, bare slått med ett uttak av Eviny. Det blir derfor feil å si at de har så få plasser, sammenlignet med de andre. Det er jo bare en ladeoperatør som har flere, de andre har færre. Jeg annser denne herved som dokumentert.

Så du anser det at de er på tredjeplass på en lokasjon med antall ladere som dokumentasjon på at de har nok stasjoner og ladestolper?

Antall ladestasjoner og stolper må jo sees i.f.h.t. etterspørsel, og da er det jo køen som sier noe om det.

Ellers er det 22 Ionity stasjoner, med typisk 6 stolper hver i Norge (noen få med 12 og 4). Det gir en 130-140 lynladere?

Gå på ChargeFinder som du er så glad i, og filtrer på h.h.v. Eviny, ReCharge, Mer, CircleK osv, kun lynladere (150kW+), så ser du hvor mange stasjoner det er.

Ikke så lett å få oversikt over antall stolper, men allerede i 2020 hadde Eviny flere lynladere enn Ionity har i dag.

Ta langs E18 fra Drammen til Kristiansand. Der har CircleK til sammen 67 lynladere pluss enda flere hurtigladere. Noen stasjoner med over 20 stolper, og de fleste med 10+. Ionity har til sammen 24 stolper på samme strekket.

Så ja, Ionity henger etter med tanke på antall stasjoner og antall stolper pr stasjon. Ionity er vel der Tesla var i 2015/16. Og da er de kanskje den ladeoperatøren som har størst potensiale for kunder (grunnet kobling til bilprodusenter)

Hvorfor skal en egentlig se bort fra Tesla? Er riktignok ca 30 ladestasjoner som er forbeholdt Teslaer, men ca 75 som er åpen for alle (til sammen ca 105, med 1500 ladestolper i Norge og 40.000 i verden). Og når prisen ikke er hårreisende så gjør det jo livet ganske enkelt. Kan og virke som at Tesla fortsetter utbyggingen sin...har vel planlagt flere utbygde neste år enn det finnes Ionity-ladere i dag. Tesla setter og opp ladere der behovet i dag ikke er så enormt, som f.eks. Nord-Norge. https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=61.932244937329976%2C33.39974804958709%2C48.60896210303297%2C-12.325349606662908&zoom=6&filters=party%2Csupercharger

Kanskje neste år, når Tesla og andre har åpnet opp enda flere ladere, at vi kanskje snart ser at konkurransen på pris blir enda sterkere.....at noen er først ute og setter en ganske lav pris for alle uten noe abonnementsgreier. Ville ikke blitt overrasket om f.eks. Tesla fjernet abonnementsavgiften (129 per mnd for ikke-Teslaer), men de veier vel det opp mot salg av nye biler, så kanskje det blir en ikke-bileier-ladeeier som er første mann ut.

Gule prikker er planlagte ladere.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. februar 2023, klokken 08:54

Hvorfor skal en egentlig se bort fra Tesla? Er riktignok ca 30 ladestasjoner som er forbeholdt Teslaer, men ca 75 som er åpen for alle (til sammen ca 105, med 1500 ladestolper i Norge og 40.000 i verden). Og når prisen ikke er hårreisende så gjør det jo livet ganske enkelt. Kan og virke som at Tesla fortsetter utbyggingen sin...har vel planlagt flere utbygde neste år enn det finnes Ionity-ladere i dag. Tesla setter og opp ladere der behovet i dag ikke er så enormt, som f.eks. Nord-Norge. https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=61.932244937329976%2C33.39974804958709%2C48.60896210303297%2C-12.325349606662908&zoom=6&filters=party%2Csupercharger

Kanskje neste år, når Tesla og andre har åpnet opp enda flere ladere, at vi kanskje snart ser at konkurransen på pris blir enda sterkere.....at noen er først ute og setter en ganske lav pris for alle uten noe abonnementsgreier. Ville ikke blitt overrasket om f.eks. Tesla fjernet abonnementsavgiften (129 per mnd for ikke-Teslaer), men de veier vel det opp mot salg av nye biler, så kanskje det blir en ikke-bileier-ladeeier som er første mann ut.

Gule prikker er planlagte ladere.
Jeg ser bort fra Tesla i slike sammenligninger, fordi Tesla er i en helt annen liga. De har vel flere ladestolper enn alle de andre til sammen, kanskje også når vi bare ser på de som er åpne for alle. Tror og de har flere lokasjoner enn alle andre, dog ikke totalt. Men det er ikke så viktig, når de har massevis av plasser flere enn de andre, nesten uansett hvor de er.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Påstanden lengre opp var at Ionity hadde så små stasjoner. Ikke om de var størst på antall plasser eller om de hadde de største stasjonene. Eller hvor stor etterspørselen var. Og vi begge vet at de hovedsakelig har laderne plassert langs hovedstrekninger, som er der man trenger de på langtur. For meg ligger de relativt gunstig plassert for slik bruk, men jeg ser jo at de ikke nødvendigvis passer alle.

Nå må jeg si jeg ikke orker å gå inn og lete overalt, men jeg tok et søk på Eviny sitt ladekart for ettpar dager siden der jeg filtrerte på alt med 50 kWh og opp, og de er riktignok mange plasser, og de har noen svære ladeplasser noen få steder, men det er sørgelig få steder de har så store ladeplasser. Majoriteten av plassene var 4 ladepunkt så vidt jeg husker nå.

Sjekket nå Mer og Circle K, og begge steder finner jeg at de fleste har 4 eller 6 ladere på 150 kW+, med noen store stasjoner. Men ikke noe sted finner jeg at de har mange plasser med 2-sifret antall ladere.

Så igjen, poenget var ikke totalantallet, men antall ladestolper per lokasjon. Og det mener jeg å ha bevist at de sjeldent er mindre enn de andre, og ofte er de størst eller nest størst, Igjen når vi holder Tesla unna, siden de er overlegne.
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 20. februar 2023, klokken 11:10
De har vel flere ladestolper enn alle de andre til sammen, kanskje også når vi bare ser på de som er åpne for alle.
Dette stemmer ikke i det hele tatt. Allerede i slutten av -21 var det 3000 CCS ladepunkter utenom Tesla i Norge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: RJK på mandag 20. februar 2023, klokken 11:46
Påstanden lengre opp var at Ionity hadde så små stasjoner. Ikke om de var størst på antall plasser eller om de hadde de største stasjonene. Eller hvor stor etterspørselen var.
Tjah.. går ut fra dere fortsatt diskutere påstanden min fra side to her. Den var i så fall:

Problemet med månedsavgiften er at Ionity har så få ladesteder og få staller på hvert sted, så primært er det andre operatører det passer best å lade hos.

For meg som har hatt Tesla siden 2017, og dermed tilsvarende tilgang på superchargerne, så har Ionity veldig få punkter på hvert sted. Ser ingen grunn til at ikke Tesla skal telle med.

Viktig at man ikke blander kortene her, for argumentasjonen er mot å binde seg til ÉN spesifikk leverandør, og om det skulle være å binde seg til nettopp ÉN spesifikk leverandør, så stiller ikke Ionity særlig sterkt. En avtale om 1,65/kWh hos Tesla hadde for eksempel vært betydelig med interessant, for man kan klare seg ganske bra med kun Tesla, selv om ikke det heller er optimalt.

RJK

Sitat fra: geear på mandag 20. februar 2023, klokken 14:01
Påstanden lengre opp var at Ionity hadde så små stasjoner. Ikke om de var størst på antall plasser eller om de hadde de største stasjonene. Eller hvor stor etterspørselen var.
Tjah.. går ut fra dere fortsatt diskutere påstanden min fra side to her. Den var i så fall:

Problemet med månedsavgiften er at Ionity har så få ladesteder og få staller på hvert sted, så primært er det andre operatører det passer best å lade hos.

For meg som har hatt Tesla siden 2017, og dermed tilsvarende tilgang på superchargerne, så har Ionity veldig få punkter på hvert sted. Ser ingen grunn til at ikke Tesla skal telle med.

Viktig at man ikke blander kortene her, for argumentasjonen er mot å binde seg til ÉN spesifikk leverandør, og om det skulle være å binde seg til nettopp ÉN spesifikk leverandør, så stiller ikke Ionity særlig sterkt. En avtale om 1,65/kWh hos Tesla hadde for eksempel vært betydelig med interessant, for man kan klare seg ganske bra med kun Tesla, selv om ikke det heller er optimalt.
Det er ingen tvil om at Tesla har langt flere ladestolper per sted og flere lokasjoner, men så er det tross alt ikke så veldig lenge siden de ble et alternativ for andre enn Tesla-eierne.

Derfor anbefaler jeg gjerne disse til folk som bor i områder Ionity ikke dekker, og om man ikke har bil som gir mulighet for så god rabatt, eller hurtig/lynlading blir så sjeldent at det lønner seg med drop-in-priser

Derfor sammenligner jeg heller mot de andre som er og var åpne for alle, ihvertfall de med CSS-lading. og da er Ionity av de som har vært best på antall ladere der de er.

Så har jeg heller ingen problemer med å akseptere at de ikke har flest ladesteder, og at flere steder nå har flere enn Ionity på samme sted, men det er fremdeles bare unntaksvis.

Og, ja. Ionity bør få opp dampen på både utvidelser og nyetableringer. Ihvertfall om de skal beholde slik super-rabatt for noen av kundene sine.
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 20. februar 2023, klokken 14:28
Sitat fra: geear på mandag 20. februar 2023, klokken 14:01

Det er ingen tvil om at Tesla har langt flere ladestolper per sted og flere lokasjoner, men så er det tross alt ikke så veldig lenge siden de ble et alternativ for andre enn Tesla-eierne.

Derfor anbefaler jeg gjerne disse til folk som bor i områder Ionity ikke dekker, og om man ikke har bil som gir mulighet for så god rabatt, eller hurtig/lynlading blir så sjeldent at det lønner seg med drop-in-priser

Derfor sammenligner jeg heller mot de andre som er og var åpne for alle, ihvertfall de med CSS-lading. og da er Ionity av de som har vært best på antall ladere der de er.

Så har jeg heller ingen problemer med å akseptere at de ikke har flest ladesteder, og at flere steder nå har flere enn Ionity på samme sted, men det er fremdeles bare unntaksvis.

Og, ja. Ionity bør få opp dampen på både utvidelser og nyetableringer. Ihvertfall om de skal beholde slik super-rabatt for noen av kundene sine.

Tror egentlig prisen er kjernen på problemet - de lover så lave priser for å lokke folk til å kjøpe bilene at dersom de i tillegg skulle hatt like mange ladestolper som Tesla (1500) så ville regnskapet blitt veldig stygt....i hvert fall inntil nylig. Nå ser det ut som at strømprisen begynner å holde seg mer normalt, så kanskje Ionity vil satse mer. I tillegg så begynner det å bli så mange ladeselskap (ref Gol som vel hadde ca 8 forskjellige), at Ionity er gjerne og redd for å investere for mye, siden de ikke vet hvor mange andre som popper opp....og ikke minst hvor mange fra Tesla.

Egil S

Jeg vil tro det egentlig er veldig god dekning på ladere totalt sett, det skal godt gjøres å ikke finne en lader når man trenger en.

Men så er det om man ønsker å lade, eller lade til best pris.

Jeg holder stort sett Tesla utenfor fordi Teslaeiere flest lader hos Tesla, de har et godt nettverk og gode priser, noen til og med gratis.

Ionity har best pris for de med avtale, så koster avtalene litt forskjellig, i hovedsak som en del av en større pakke hos merkene til typisk mellom 100 og 200kr måneden som gir ca 1.99kr/kw hos Ionity og ca 5kr/kw hos de andre, egentlig en temmelig god avtale.

Ionity solgte vel egne abonnementer for 199kr/mnd inntil i fjor sommer/høst.

Elton tilbyr Ionity til 69kr/mnd (5,63kr/kw) eller Ionity Premium til 199kr/mnd (1,99kr/kw), begge med 12mnd binding.
Men da uten lading hos andre, da må man ha egen pakke 299kr/mnd for 30% rabatt og 549kr/mnd for 50% rabatt i tillegg.
498kr/mnd blir ca likt for merkteavtalene til 100-200kr/mnd, skal man ha maks uttelling er det altså 848kr/mnd bare i abonnements kost hos Elton.
Skal man forsvare å betale 500-850kr/mnd i abonnement skal man lade mye ute.

BMW har vel en ordning der man kan få Ionity til 49kr(?)/mnd, men da er det bare Ionity.

Det er jo her sakens kjerne ligger, har man avtale med Ionity er denne klart billigst og man ønsker å lade der og ikke dyrt andre steder.
Selv med f.eks Powerpass avtalen til Skoda er førstevalget Ionity til 1,60/1,99/2,25kr/kw avhenging av når du fikk abonnement mye billigere enn å lade hos Recharge til 5.05kr/kw på samme avtale, eller et sted uten avtale til 8-9kr/kw.

Da blir det kø hos Ionity da, helt naturlig at det er kø der og andre ladere står tomme når de i realiteten har priset seg ut.

Jeg føler det blir litt som om Shell, Circle K, Esso, Uno-X og de andre solgte bensin/diesel til 40kr/litern, men om du betalte et abonnement på 1499kr/mnd hos Circle K så betaler du 18kr på deres stasjoner.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

TB

Bensinstasjonene har kaffeavtaler for å trekke kunder. Prisen på flytende drivstoff er det ikke så stor forskjell på, men stasjonene som er uten betjening bruker ligge lavere.

Regner med det vil skje justeringer i lademarkedet. Neppe mange selskaper som tjener penger i dette markedet pr. idag. Store investeringer, og dyr strøm. Nå når strømprisene er lavere, og ladeprisene høyere er nok marginene bedre, men mulig færre som lader også?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 21. februar 2023, klokken 00:33
Tror ikke denne er presentert i denne tråden ennå,  så her kommer den:

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-billigst-pa-lading-ogsa-for-ikke-teslaer/242495

Ja, takk og pris for Tesla. Hvis ikke ville det blitt fullstendig kaos til sommeren. Synes det er litt dårlig at ikke Ionity bygger ut flere stolper på flere lokasjoner når salget av biler øker så vanvittig. Utrolig mange som har gått over til elbil som familiebil, og som har planer om å farte rundt i Norge om sommeren. Faktisk finnes det nå over 650.000 elbiler i Norge nå, og veldig mange har billig-Ionity-abonnement, som vist sånn roughly nedenfor. Da ikke inkludert Elton-abonnementsfolk...

Legg særlig merke til totalantallet helt til høyre per bil....selv om det nok ikke er så mange e-golf og i3 på Ionity-laderne...
(Edit: oppdatert med bl.a. Kia)

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. februar 2023, klokken 10:28
....selv om det nok ikke er så mange e-golf og i3 på Ionity-laderne...
Treffer stadig noen av de og.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. februar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. februar 2023, klokken 00:33
Tror ikke denne er presentert i denne tråden ennå,  så her kommer den:

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-billigst-pa-lading-ogsa-for-ikke-teslaer/242495

Ja, takk og pris for Tesla. Hvis ikke ville det blitt fullstendig kaos til sommeren. Synes det er litt dårlig at ikke Ionity bygger ut flere stolper på flere lokasjoner når salget av biler øker så vanvittig. Utrolig mange som har gått over til elbil som familiebil, og som har planer om å farte rundt i Norge om sommeren. Faktisk finnes det nå over 650.000 elbiler i Norge nå, og veldig mange har billig-Ionity-abonnement, som vist sånn roughly nedenfor. Da ikke inkludert Elton-abonnementsfolk...

Legg særlig merke til totalantallet helt til høyre per bil....selv om det nok ikke er så mange e-golf og i3 på Ionity-laderne...
Nå har du ikke merket av for Kia E-Soul (selv om det bare står Soul), Kia e-Niro (igjen mangler "e-" foran) og Kia EV6, som alle er CCS-biler ihvertfall siden ca 2019, og får tilsvarende avtale som Hyundai-eiere får, med opsjon for Ionity-avtale.

Så har du i tillegg de som hoppet på Ionity Passport som nå midlertidig (?) er trukket tilbake, men de som har dette, beholder det ihvertfall til avtalen løper ut, men får ikke fornyet. De måtte vel betale 199,- per måned, og fikk da 2,50 som pris per kWh. Det øker potensielt for at både Tesla-eiere og noen flere som ikke får slik god avtale via eget bilmerke sin løsning.

Og så kommer de som får god avtale via bl.a. Elli charging, som ikke er VW-kunder (ja de selger dette til andre), som og øker presset på de laderne som er. Og med rekord-utleveringene i desember, så har det ramlet inn massevis av nye kunder, tipper jeg.

Selv om noen kanskje går fra en bil med avtalemulighet, f.eks fra ID.3 eller RWD ID.4 til neste ID.4/ID.5 med 4WD, så vil jo de som kjøper de brukte også kunne skaffe seg avtale. Og mange har kanskje en annen elbil også, som ikke får merke-avtale, men man utnytter den avtalen man har på bil som kvalifiserer.

Så de burde absolutt både utvide og ekspandere langt raskere enn det virker som de gjør nå, selv om jeg skjønner at spesielt sørlige og østlige deler av Europa får mer fokus, samt å tette huller ellers på kontinentet.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA