Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?

Startet av jchristfjell, søndag 12. februar 2023, klokken 09:46

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: geear på lørdag 18. februar 2023, klokken 20:42
Problemet med månedsavgiften er at Ionity har så få ladesteder og få staller på hvert sted, så primært er det andre operatører det passer best å lade hos.

SNIP
Tja, før Ionity begynte å bygge ut, var det normalt sett 2 eller 3 kombinerte CSS/ChaDeMo-ladere per sted, normalt sett bare 2 og mange steder bare en enkelt (fortum og grønnkontakt, nå blitt til Recharge og Mer). Ja og så hadde du Tesla som bygde 20 og 30 ladere på samme sted, og nesten ikke et sted med mindre enn 6 ladere.

Ionity kom med 4 og 6 ladere de fleste steder, og noen fikk til og med 8 ladere. Det er ikke lenge siden det var de største ladestedene for resten av tilbyderne, når vi som sagt så bort fra Tesla.

Ionity dekket relativt raskt de mest brukte traséene, dog med en avstand som ikke nødvendigvis passet kortrekkevidde-bilene. Og for folk med "lang"-rekkeviddebiler kunne man ofte hoppe over den ene og likevel rekke den neste, mens mesteparten måtte stoppe på hver eneste en.

Og fremdeles, kjører du langtur sør for og til og med Trondheim, så er det ikke mange strekkene der Ionity er mangelvare. Men klart, med rette bil og rette startpunkt, kommer kanskje første Ionity-lader for tidlig, og neste blir for langt unna, så er helt klart forbedringsmulighet. Bl.a. savnes de i hele Nord-Norge, selv om det riktignok bygges en i Namsskogan, selv om den har stått lenge med den statusen, så burde jo vært åpnet nå.

Og for mange steder har de dessuten doblet antall ladere, som hjelper godt på, selv om den lave prisen med avtale, så kunne de sikkert doblet igjen på stasjonene, om de hadde fått areal tilgjengelig til dette.

Selv om Eviny, Recharge og Mer har skjerpet seg i det siste, og har stasjoner som er større, er Ionity størst på ladefart med nesten bare 350 kW-ladere på ihvertfall de norske ladestedene. Og de har dessuten tatt opp kampen med Tesla ved å bygge samtidig i de fleste Europeiske landene.

Jeg synes derfor det blir litt feil å si de har så få ladere og ladesteder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 18. februar 2023, klokken 23:26
Her tar du feil, enkelt og greit. Jeg har hurtigladet nesten utelukkende på Ionity de siste 18 månedene, ca en fjerdedel av all lading (20000km). Dette være seg på på Vestlandet, Østlandet, midt Norge, Sørlandet, nedover Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike og Italia.

Fellesnevner for alle er kø. Enten har man flaks, ellers så er det ukurante tider på døgnet hvis man slipper. På det værste har det vært opp til tolv biler i kø. Da har jeg bare kjørt til nærmeste Tesla lader.

Ionity har alt for få ladere pr ladested.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. februar 2023, klokken 23:42
Sitat fra: RJK på lørdag 18. februar 2023, klokken 23:26
Her tar du feil, enkelt og greit. Jeg har hurtigladet nesten utelukkende på Ionity de siste 18 månedene, ca en fjerdedel av all lading (20000km). Dette være seg på på Vestlandet, Østlandet, midt Norge, Sørlandet, nedover Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike og Italia.

Fellesnevner for alle er kø. Enten har man flaks, ellers så er det ukurante tider på døgnet hvis man slipper. På det værste har det vært opp til tolv biler i kø. Da har jeg bare kjørt til nærmeste Tesla lader.

Ionity har alt for få ladere pr ladested.
Hvorfor vil folk til Ionity i utgangspunktet? Jo, flere ladere per sted enn de fleste konkurrentene, raskere lading med rasktladene biler, og nå også billigere lading etter at man fikk så store lade-rabatter.

Jeg er helt enig i at det har ført til stort press på stasjonene, noe jeg sterkt antydet i innlegget du svarte på ved å antyde at de fort kunnet doblet antall ladere etter å allerede ha doblet en gang. Trill inn på en mindre populært tidspunkt og utenom de store utfartsdagene, så er det en annen sak.

Jeg skjønner godt at noen prioriterer å komme seg videre istedet for å bli stående i kø, og så velger å stikke innom Tesla sine SuC-stasjoner nå som de fleste er åpnet for andre biler. Og ikke er de grusomt mye dyrere heller. Har du dessuten en Tesla eller abonnement, så er de jammen ikke så gale på ladepris heller.

Men på en måte understreker du poenget ved å ikke henvise til Eviny, Recharge eller Mer. De ladekjedene kunne tatt langt større andel av lademarkedet om de hadde skrudd ned prisene, samme med Circle K. De er så dyre at folk som har en viss oversikt over markedet, unngår de om de kan.

Nå som jeg ikke lengre kjører så ofte forbi den på Dal, så har jeg vurdert om jeg heller tar abonnement hos Tesla SuC når Ionity-avtalen min går ut, for det er grusomt dyrt å lade hos alle de andre, med unntak av Uno-X og E-On/clever, men de har foreløpig alt for få ladesteder.

Edit: For egen del vil også det faktum at de åpner lader ved Skøyen og muligens Fornebu, gjøre at jeg har en lokal SuC å lade ved. Ionity blir langt lengre unna, med Hole, Dal og Knapstad/Tomter som de nærmeste.
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 19. februar 2023, klokken 00:07
Hvorfor vil folk til Ionity i utgangspunktet? Jo, flere ladere per sted enn de fleste konkurrentene, raskere lading med rasktladene biler, og nå også billigere lading etter at man fikk så store lade-rabatter.
Her er det vel bare spekulasjoner. Jeg vil tro at siden de fleste bilprodusentene nå tilbyr billig lading på Ionity så er det det som hovedsaklig trekker.

Det er bare et fåtall biler som kan nyttiggjøre seg den ekstra ladehastigheten Ionity tilbyr, samtidig som de fleste operatører nå tilbyr konkurransedyktig effekt.

Bilene jeg ser lader på Ionity er alt fra eGolf til Taycan, og er stort sett representativt for elbilutvalget og plassering av laderen. F.eks er det på Gol mye eTron og Taycan Cross Turismo, men også alt mulig av mellomklasse "SUVer".  Stort sett hyttefolk m.a.o., med noe innslag av lokale eGolfer, i3 o.l.

Gol er foresten ett godt argument for at pris er styrende. Der er det mange ladere fra Eviny, en stor Tesla stasjon og diverse annet utvalg. Allikevel er det kun Ionity man ser store køer på, selv om det er mye belastning på alle ladestasjonene. Hvorfor tror du? Hvorfor er man villig til å stå kanskje en time i kø på Ionity når det hadde holdt med 5 minutt på Tesla?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

Svaret der er vel enkelt.

Skal du lade f.eks 60kw, er det stor forskjell om det er 2kr, 5kr eller 9kr kw. 120kr, 300kr eller 540kr, man kan vente litt for 180kr og ennå mer for 420kr.

Ionity vinner helt klart på pris.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Svk

Betalte nesten 100kr for noen få kW saktelading igår.ran. Easypark

RJK

Sitat fra: Egil S på søndag 19. februar 2023, klokken 10:36
Svaret der er vel enkelt.

Skal du lade f.eks 60kw, er det stor forskjell om det er 2kr, 5kr eller 9kr kw. 120kr, 300kr eller 540kr, man kan vente litt for 180kr og ennå mer for 420kr.

Ionity vinner helt klart på pris.
Dette er "beholdningen" av ladere, fordelt på leverandører som finnes på Gol, ifølge Chargefinder.com:

Tesla - 24x CCS (16x150 kW, 8x 250 kW, alle til 6,90/4,60, siste for medlemmer og Teslaer)
Eviny - 7x CCS + 3x AC 22 kW (3x 50 kW, 2x 75 kW, 2x 150 kW, 2x 200 kW, alle til 7,99 kW)
Ionity - 6x CCS (350 kW a 8,40)
Uno-X - 4x CCS (300 kW a 6,50)
Koble - 4x CCS (2x125 kW a 7,19, 2x125 kW a 7,39
Mer - 4x CCS (150 kW a 8,99)
Circle K - 2x CCS (300 kW a 8,89)
Recharge 2x CCS (50 kW a 8,49)

I tillegg kommer noen rene AC-ladeplasser:
Recharge 2x 22 kW
Defa/Cloudcharge 4x 20,3 kW + 2x 6,9 kW (ikke samlokaliserte)

Som det fremgår av oversikten, er Tesla i en egen klasse med hele 24 ladepunkter. Etter dette kommer Eviny med 7 ladeplasser, som er ett ladepunkt moer enn Ionity. Resten er altså på 4 eller 2 uttak.

Når det kommer til Eviny sine ladeuttak, så kan man spørre seg om man får brukt alle samtidig, eller er det begrensninger på samtidighet eller om de er så krøkkete plassert at det ikke er parkeringsplasser nok til 7 samtidig ladende elbiler? Vet det kan være så ymse flere steder, og jeg kjenner ikke denne på Gol godt nok til å si hva som gjelder her.

Men det viktigste for det jeg har skrevet i de siste innleggene over, når vi ser bort fra Tesla, så er Ionity her på en 2.-plass, bare slått med ett uttak av Eviny. Det blir derfor feil å si at de har så få plasser, sammenlignet med de andre. Det er jo bare en ladeoperatør som har flere, de andre har færre. Jeg annser denne herved som dokumentert.

Men, pga de lave ladeprisene man kan oppnå med rett avtale, så får de selvpåført et kapasitetsproblem, de selvsagt burde forutsett, og gjort noe med. De burde kanskje sett på hva Tesla har gjort, og bygd ut flere ladere når de først bygger. Dessuten burde de sørget for å ha opsjon på flere plasser om behovet er der, og økt raskt når man så at kapasiteten stadig var brukt opp, og det til stadighet danner seg lange køer.

Dette må selvsagt veies opp mot sesongvariasjoner, slik at man ikke har stor overkapasitet resten av året. Det kan kanskje løses ved at noen ladere er mobile og kan flyttes mellom stasjoner som har motsatte topper for sommer og vintersesongene.
Bosted Oslo

Egil S

Når du nå sammenligner Gol så er jo det et sted med høy periodevis trafikk, er jo imponerende at det er 29 hurtig/lynladere der, pluss Tesla sine 24 er det 53 ladere på et så lite sted.

Jeg bor på Jæren, har 38 CCS over 50Kw innenfor 10km av min bolig, øker jeg til 20km er det 82 til, det er altså 120 hurtig/lynladere innenfor 20km inkludert Ionity.

Ionity i Stavanger/Sandnes er 6 ladere, i en omkrets rundt denne på 2 mil finnes det nok ca 150 50-150Kw ladere fra andre leverandører, men prisen med avtale gjør at mange velger å lade hos Ionity, så og si alle Europeiske merker har Ionity i sine merke-avtaler.
Så "alle" med noe annet enn Tesla har tilgang på svært god pris på Ionity gjennom merket, de som ikke har det kan få det gjennom Elton.

Jeg har sett på tilgjengeligheten i app på denne Ionity laderen på Forus, under alle innleggene mine i gårkveld var det 0 ledige ladere der, det er i skrivende stund 0 ledige.
Det fordi hele Sandnes/Stavanger/Sola Taxipark står der å lader til alle døgnets tider.

Problemet er at Mer, Recharge, Bilkraft, Kople, Elton, Circle K osv ikke matcher på pris.
Hadde jeg ladet for 1.99kr på Ionity og 2,49kr på Recharge så hadde ikke jeg giddet å stå i kø, men når det beste de klarer å komme opp med gjennom avtaler er 5.05kr/kw så er det klart folk står i kø for å lade til 1.99kr, er jo under halve prisen.

Men uten avtale er Ionity dyrest, da kan man lade billigere via gratisapper, man får Hurtig/lynlading ned mot 7kr/kw (f.eks Bilkraft 7,99kr før 10% strømkunde rabatt).

Men det er jo litt opp til den enkelte hva behov man har, som jeg har sakt tidligere, man må se om man skal betale dyrt en sjelden gang for lading, eller betale et abonnement for noe man ikke bruker.

RJK

Nå var Gol visst til av andre, jeg bare valgte å "sjekke ståa" i forhold til kapasitet. Men jeg ble "skutt ned" da noen blandet kapasitet med etterspørsel. Jeg hadde først og fremst snakket om kapasitet (antall ladere), og da ble det feil å si at Ionity var så små.

Må sies jeg og ble overrasket over det gode tilbudet, men det er vel et sted som mange passerer enten på vei mellom øst og vest, og mange har hytte eller benytter skifasilitetene, og velger lynlading fremfor destinasjonslading. Også dette pga at destinasjonslading ofte blir like dyrt eller dyrere enn hurtig/lynlading pga slike avtaler.

Ja det finnes andre ladetilbydere som gjør det langt billigere på noen av disse konkurrentene, men ikke like billig så skjønner selvsagt at det blir misforhold mellom kapasitet og etterspørsel.

Jeg håper at vi snart får litt mere reell konkurranse, og jeg tror kortbetaling fort kan bli en nøkkel her. Blir det uproblematisk å lade hos konkurrenten, så velger man etter pris i første omgang, deretter etter antall ladere og så om det er ledig.

Er den billigste opptatt og med kø, blir det lettere å sjekke den nest billigste eller den med flere ledige ladere, om de ikke priser seg ut.
Bosted Oslo

Egil S

Sitat fra: RJK på søndag 19. februar 2023, klokken 14:43
Nå var Gol visst til av andre, jeg bare valgte å "sjekke ståa" i forhold til kapasitet. Men jeg ble "skutt ned" da noen blandet kapasitet med etterspørsel. Jeg hadde først og fremst snakket om kapasitet (antall ladere), og da ble det feil å si at Ionity var så små.

Må sies jeg og ble overrasket over det gode tilbudet, men det er vel et sted som mange passerer enten på vei mellom øst og vest, og mange har hytte eller benytter skifasilitetene, og velger lynlading fremfor destinasjonslading. Også dette pga at destinasjonslading ofte blir like dyrt eller dyrere enn hurtig/lynlading pga slike avtaler.

Ja det finnes andre ladetilbydere som gjør det langt billigere på noen av disse konkurrentene, men ikke like billig så skjønner selvsagt at det blir misforhold mellom kapasitet og etterspørsel.

Jeg håper at vi snart får litt mere reell konkurranse, og jeg tror kortbetaling fort kan bli en nøkkel her. Blir det uproblematisk å lade hos konkurrenten, så velger man etter pris i første omgang, deretter etter antall ladere og så om det er ledig.

Er den billigste opptatt og med kø, blir det lettere å sjekke den nest billigste eller den med flere ledige ladere, om de ikke priser seg ut.

Var absolutt ikke personling rettet mot deg.

Gol er sentralt med tanke på de som kjører langt fra vest til øst og fra vest/øst/sør og nordover, så det er et fornuftig sted å ha god ladekapasitet, det er jo også sentralt i forhold til hytter og skianlegg.
Uten strømstøtte for hytteeiere og med destinasjonsladere til 5kr kw så blir Ionity en god deal uten tvil.

Priskonkurranse blir som jeg nevnte tidligere vanskelig, ettersom kraftprodusentene og kommunene er på eiersiden, det er jo de som må levere kraften uansett hvem som selger tjenesten.
Ikke som fossilt drivstoff der det er flere aktører som driver med lokal konkurranse, Shell hadde aldri overlevd om Esso alltid hadde hatt 4kr billigere drivstoff når stasjonene ligger med 1-2km avstand.

Skal du ha strøm, ja da er det kommunalt eide nettselskapet og/eller interkommunale kraftselskapet som har alle laderne i fylket.
Det kan stå hva det vil på laderne, Recharge, Ionity whatever, det er f.eks Lyse som leverer strøm til alle laderne i Rogaland, så sitter kommunene å får sin del gjennom at de eier nettselskapene.

Det er i realiteten monopol innenfor gitte geografiske områder, siden prisene stort sett er de samme i hele landet, er det vel i realiteten prissamarbeid også, unntaket ser ut til å være Ionity.

Da må det i så fall reguleres slik at nettselskap og strømselskapene ikke får lov å ha elbilladestasjoner, dette må ut i egne selskaper og disse kan selskapene over totalt sett ikke ha større enn 30% eierandel i.
Først da har du en reell mulighet til å få lokal konkurranse på lik linje med fossilt drivstoff.

Stig-Arne

Sitat fra: Egil S på lørdag 18. februar 2023, klokken 21:57

Ja det er jo stort sett kommunene og kraftselskapene som eier stasjonene, Ionity er unntaket her, men de har sikkert ordnet seg en fastprisavtale tilnærmet kostpris i mange år.
De har jo selvfølgelig ingen/liten interesse i å justere så mye på prisene for de ønsker jo inntekter.
De har i realiteten ikke noe konkurranse og har monopol i sitt område og kan ta den prisen de vil.
Det er jo veldig tydelig når forskjellen mellom abonnement og ikke er 40-80% rabatt.
Da tenker jeg f.eks på Ionity som selger for 9kr/kw og 2kr/kw med rabatt, det er en rabatt på 78%!!
De andre opererer stort sett med priser rundt 5kr/kw med avtale og fra 7,50-8,50kw/kw uten, en rabatt på 42-34%.
At de kan tilby så store rabatter lukter svidd for meg.
Er nok flere bransjer som driver på på samme måte.
Ta dekkbransjen. Der kaller de jo "gode" tilbud med 20 % rabatt. Men har man litt kontakter, får man lett både 40-60% rabatt.. Man kan undres.
Spurte en gang en dekkflipper om de noen gang solgte dekk til veiledende pris.. Nei var svaret.. alle fikk alltid litt rabatt.. Slik at det skulle se fint ut på papiret og kunden skulle tro de fikk en god pris.

Stikker man i trevarehandelen, kjøper f.eks vindu til 50 % rabatt... forsåvidt i rabatt sammenheng høres det jo flott og fint ut, helt til man skjønner tegninga at rabatt er ett flott og fint ord for å lure kunden til å tro at man har gjort en god handel.

Sitat
Fyller du fossilt får du typisk 30øre på literen, eller 1,5% rabatt (20kr/literen).

Savner egentlig slike rabattkort på lading. Hvor man ikke nødvendigvis signerer seg til en avtale på 12 mnd, men får litt rabatt når man bruker kortet. Finnes få slike tror jeg.

Sitat
Det er altså i realiteten ingen konkurranse i lademarkedet.
Et annet problem er vel at strømmen også selges på fastprisavtaler, så selv om prisene i våre hjem varierer mye, så har de vel hatt samme strømpris hele tiden på ladestasjonene.

Markedet er vel kanskje for lite ennå?
Men man ser jo at når f.eks Uno X etablerer seg en plass med ubemannet pumpe, så presser de prisene til de andre stasjonene rundt om. Men det savnet jo i lademarkedet.

Men summa sumarum tror jeg ikke lademarkedet blir noe anderledes enn fossil markedet. Man tror det er konkurranse, noe jeg betviler sterkt, selv om det har vist seg å være vanskelig å bevise det.

RJK

Sitat fra: Egil S på søndag 19. februar 2023, klokken 15:59

Gol er sentralt med tanke på de som kjører langt fra vest til øst og fra vest/øst/sør og nordover, så det er et fornuftig sted å ha god ladekapasitet, det er jo også sentralt i forhold til hytter og skianlegg.
Uten strømstøtte for hytteeiere og med destinasjonsladere til 5kr kw så blir Ionity en god deal uten tvil.

Priskonkurranse blir som jeg nevnte tidligere vanskelig, ettersom kraftprodusentene og kommunene er på eiersiden, det er jo de som må levere kraften uansett hvem som selger tjenesten.
Ikke som fossilt drivstoff der det er flere aktører som driver med lokal konkurranse, Shell hadde aldri overlevd om Esso alltid hadde hatt 4kr billigere drivstoff når stasjonene ligger med 1-2km avstand.

Skal du ha strøm, ja da er det kommunalt eide nettselskapet og/eller interkommunale kraftselskapet som har alle laderne i fylket.
Det kan stå hva det vil på laderne, Recharge, Ionity whatever, det er f.eks Lyse som leverer strøm til alle laderne i Rogaland, så sitter kommunene å får sin del gjennom at de eier nettselskapene.

Det er i realiteten monopol innenfor gitte geografiske områder, siden prisene stort sett er de samme i hele landet, er det vel i realiteten prissamarbeid også, unntaket ser ut til å være Ionity.

Da må det i så fall reguleres slik at nettselskap og strømselskapene ikke får lov å ha elbilladestasjoner, dette må ut i egne selskaper og disse kan selskapene over totalt sett ikke ha større enn 30% eierandel i.
Først da har du en reell mulighet til å få lokal konkurranse på lik linje med fossilt drivstoff.
Tolket deg ikke slik, jeg bare nevnte det som skjedde litt lengre opp i tråden. ;) Tror vi er relativt enige her.

Som sagt, hadde jeg ikke hatt Ionity-avtale, hadde jeg nok brukt Tesla SuC, og kjøpt avtale for perioder jeg kjører mye, som feriemånedene. Men selv om de har åpnet opp for andre, så er både bilene og nettverket fristende, da man med Tesla i stallen, ikke må betale månedsavgift på denne.

Usikker dog på hvordan de tolker det om man har en Tesla og en "ikke-Tesla" på samme appen. Får man da "tesla-pris", eller er dette kun knyttet til akkurat den bilen? Noen som vet?
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på søndag 19. februar 2023, klokken 17:28

Tolket deg ikke slik, jeg bare nevnte det som skjedde litt lengre opp i tråden. ;) Tror vi er relativt enige her.

Som sagt, hadde jeg ikke hatt Ionity-avtale, hadde jeg nok brukt Tesla SuC, og kjøpt avtale for perioder jeg kjører mye, som feriemånedene. Men selv om de har åpnet opp for andre, så er både bilene og nettverket fristende, da man med Tesla i stallen, ikke må betale månedsavgift på denne.

Usikker dog på hvordan de tolker det om man har en Tesla og en "ikke-Tesla" på samme appen. Får man da "tesla-pris", eller er dette kun knyttet til akkurat den bilen? Noen som vet?

Er to forskjellige priser, knyttet til bilen, en tesla lader automatisk på suc, knyttet til vin på bilen, trenger ikke bruke appen for å lade en tesla på suc.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 19. februar 2023, klokken 18:01
Sitat fra: RJK på søndag 19. februar 2023, klokken 17:28

Er to forskjellige priser, knyttet til bilen, en tesla lader automatisk på suc, knyttet til vin på bilen, trenger ikke bruke appen for å lade en tesla på suc.
Takker for info. Da får man altså ikke rabatt på Ikke-Teslaen selv om man har en Tesla man er eier/bruker på.

Ja, klar over at man ikke lader Teslaen via appen på telefonen, men at kontoen er knyttet mot bilen og man bare trenger å plugge i når kortet er lagt inn. Jeg forventer her at man på teslakontoen har begge deler registrert, så Tesla kan se at man er Tesla-eier.
Bosted Oslo

Egil S

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 19. februar 2023, klokken 16:25
Savner egentlig slike rabattkort på lading. Hvor man ikke nødvendigvis signerer seg til en avtale på 12 mnd, men får litt rabatt når man bruker kortet. Finnes få slike tror jeg.

Hos Mer får du 4% coop kundeutbytte og kan opparbeide deg opp til 10% rabatt ved å handle 1000kr på 2 uker.

Bilkraft får jeg 10% fordi jeg har strøm fra Lyse hjemme, her kan man også få 15% rabatt for NAF kredittkort og du opparbeider deg "ladebonus", jeg har 50kr i ladebonus å lade for nå.
Om du har NAF kort vet jeg ikke om du får 15% pluss 10% i strømkunde rabatt, totalt 25%, hvis man får det begynner det å monne litt.

Ladeklubben til elbilforeningen gir deg noen får prosenter (eks 150kw recharge 8,49kr istedenfor 8,99kr) så det er ikke mye å skryte av

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA