Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?

Startet av jchristfjell, søndag 12. februar 2023, klokken 09:46

« forrige - neste »

Svk

finner ingen abn mulighet hos Ionity. hvor kjøper en det?
ser en kan kjøpe hos Tesla til 129.

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

Evt Ionity-pakke fra Elton om en ikke har matchende bil. De har to pakker:
69 kr/mnd gir 5,63 kr/kWh
199 kr/mnd gir 1,99 kr/kWh
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Sitat fra: TB på onsdag 15. februar 2023, klokken 07:53
Avtalen til Ionity kjøpes via bilprodusenten.

https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Varierer vel mellom bilmerkene her, men for eksempel Kia sin avtale er helt tragisk. Dobbel pris av for eksempel e-On og Tesla...

https://kiacharge.com/web/nb/kia-no/tariffs

Skjønner ikke hva som er greia annet enn at man får et ladekort.

hanche

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. februar 2023, klokken 20:58
Med norges høyeste nettleie er det god butikk å hurtiglade stort sett hele tiden med  dagens ionity avtale.
Hva om du regner inn slitasjen på batteriet ved å hurtiglade hele tiden? Jeg tipper det vil falle annerledes ut da, men mangler pålitelige tall å regne med.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Svk

hvordan er egentlig et batteri som er hurtigladet mye over tid?
elton til 199kr + 1.99 er jo ikke vondt. om behovet er der og en bor i nærheten av en slik lader

Rollep

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. februar 2023, klokken 20:58
Lader billigere på Ionity enn hjemme selv etter strømstøtte. Med ladeavtale til 1.6 kr/kwh + 99 kr/mnd minus rabatt med DNB kort er den prisen jeg får på lading hos ionity lavere enn strømpris + nettleie  + avgifter. .Med norges høyeste nettleie er det god butikk å hurtiglade stort sett hele tiden med  dagens ionity avtale.
Kan overhode ikke se at unødvendig mye batteridegradering og tap av rekkevidde er god butikk. Vil dessuten føre til lavere annenhåndsverdi og det er definitivt ikke god butikk.

Maxwell_400

Sitat fra: geear på onsdag 15. februar 2023, klokken 09:35
Sitat fra: TB på onsdag 15. februar 2023, klokken 07:53
Avtalen til Ionity kjøpes via bilprodusenten.

https://ionity.eu/en/network/access-and-payment
Varierer vel mellom bilmerkene her, men for eksempel Kia sin avtale er helt tragisk. Dobbel pris av for eksempel e-On og Tesla...

https://kiacharge.com/web/nb/kia-no/tariffs

Skjønner ikke hva som er greia annet enn at man får et ladekort.
Du må skrolle litt til du kommer til Ionity Power, 1.65/kWh

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

geear

Se der var det noe mer, ja. Skjønte ikke det der. Så da går det å ta Kia Charge Easy til 0,-/mnd, få KiaCharge ladekort gratis, og så legge til Ionity Power i tillegg, men med 12 mnd bindingstid til 135,-/mnd så blir det nok ikke akkurat lukrativt for det lille jeg kan få brukt Ionity.

Egil S

Sitat fra: geear på lørdag 18. februar 2023, klokken 11:44
Se der var det noe mer, ja. Skjønte ikke det der. Så da går det å ta Kia Charge Easy til 0,-/mnd, få KiaCharge ladekort gratis, og så legge til Ionity Power i tillegg, men med 12 mnd bindingstid til 135,-/mnd så blir det nok ikke akkurat lukrativt for det lille jeg kan få brukt Ionity.

Jepp, det er det som er problemet for de som lader ute mindre enn èn gang i måneden, det svarer seg ikke totalt sett. Det er billigere å ta en lading og to til 8kr/kw enn å betale et abonnement i 12mnd.

Lader man ute en gang i uka lønner det seg, tror faktisk med Ionity så rekker det med èn gang i måneden.

Jeg er som deg, lader bare hjemme.
Skal en tur til Kristiansand innen en måned, jeg kan i teorien kjøre t/r uten å lade (46mil), men tror det blir knapt, tenker derfor bruke en 11Kw destinasjonslader når jeg kommer fram og lade et par timer, da kommer jeg hjem uten problem.

I mai skal jeg gjerne kjøre Stavanger-Oslo-Trondheim t/r, da må jeg nok forberede meg på 8-10 ladestopp, hvorav 4-6 blir hurtiglading.
Jeg tipper jeg klarer meg med èn hurtiglading Stavanger - Oslo, destinasjonslading i Oslo, èn(?) hurtiglading Oslo - Trondheim. Destinasjonslading i Trondheim og samme på vei hjem.
Er derfor usikker på om jeg skal få meg avtale for den turen eller ikke.

Nå sitter jeg uansett på gjerdet å venter da jeg forventer at ladeprisene synker 20-30% før sommeren.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Sitat fra: geear på lørdag 18. februar 2023, klokken 11:44
Det er slik jeg bruker min ChargeMyHyundai, som er akkurat det samme, men litt forskjellige navn. Med min Kona så har en lading dekket kostnaden av månedsavgiften, så er lading nr. 2 og 3 osv. ren besparelse mot lading andre steder.

Til sammenligning mot hjemmelading til 2,50 kr per kWh, skal jeg dog lade 159 kWh for å komme akkurat i pluss. Nå bør man nok også ta med at visse måneder i året, så kjører man kanskje langt mere, og da og hurtig/lynlader mer enn hjemme/destinasjonslader.

Men selv destinasjonslading koster jo godt i disse dager, så i det lange løp sparer man godt med penger på dette. Da kan det fort lønne seg å ta en tur til nærmeste Ionitystasjon for å lade der, fremfor å lade på destinasjonslading, og for de som ikke har hjemmelading som altrernativ,så er dette absolutt verdt å vurdere.

Det fordrer dog at Ionity ligger riktig plassert i forhold til dine langkjøringer. Dog, er utenlandsturer din greie, så ligger prisen noe høyere, men 3,10 SEK i Strømstad er ikke dårlig det heller. Ei heller 2,50 DKK i Nørager er å forakte på langtur utenlands. Ser andre ladere i Danmark kommer opp med 3,50 DKK, så heller ikke det virker veldig avskrekkende.

Men har du ikke Ionity i området, og bare lader mye en måned eller 4 i året, så virker Tesla sine SuC-stasjoner opp som et veldig godt alternativ, spesielt fordi et abonnement kan kjøpes i forkant av ferieturen, og sies opp før neste måneds regning kommer. Og de har jo lader bortimot over alt, bortsett fra de fleste bysentraene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

Nå vet ikke jeg hvordan det er med Ionity rundt omkring, de virker være litt spredt, men lagt opp slik at man fint kan kjøre fra lader til lader.
I Stavanger har vi en på Circle K Forus, der er det 6 ladere, problemet er at de er opptatt 99,9% av tiden fordi alle Taxiene i området lader der, så den stasjonen suger big time egentlig, burde vært mange flere ladere, eller forbud mot at taxier la beslag på alle laderne samtidig.
Mulig det er samme type problemer andre steder?

For meg kunne jeg hatt abonnement og ladet på Ionity, men siden man havner i taxi køen hver gang så gidder jeg ikke.

Jeg har lastet ned endel andre apper for å ha god breddedekning når jeg en sjelden gang skal på tur, men prisene er ganske horrible uten månedsabonnement.

Svk

geear

Problemet med månedsavgiften er at Ionity har så få ladesteder og få staller på hvert sted, så primært er det andre operatører det passer best å lade hos. Og det er riktig at det ikke er mer enn en drøy lading før det går i null (50 kWh hos Ionity blir 222,- og 50 kWh hos Tesla eller e-On blir ca. 200,-), men på tross av en god del hurtiglading på langturer, så tviler jeg på at jeg klarer å komme opp i mer enn 12 gode ladesesjoner per år hos Ionity. Som oftest på langtur er det snakk om å fylle på i maks 5 minutter, for å totalt komme i underkant av 50 mil, slik at det ikke blir mengde nok til at det lønner seg. Syns også det er herlig å ikke føle "presset" til å velge ladesteder på grunn av avtaler/pris. Har ladet en god del mindre hos Tesla nå uten bil med gratis supercharging.

Egil S

Sitat fra: geear på lørdag 18. februar 2023, klokken 20:42
Syns også det er herlig å ikke føle "presset" til å velge ladesteder på grunn av avtaler/pris.

Ja det er jo stort sett kommunene og kraftselskapene som eier stasjonene, Ionity er unntaket her, men de har sikkert ordnet seg en fastprisavtale tilnærmet kostpris i mange år.
De har jo selvfølgelig ingen/liten interesse i å justere så mye på prisene for de ønsker jo inntekter.
De har i realiteten ikke noe konkurranse og har monopol i sitt område og kan ta den prisen de vil.
Det er jo veldig tydelig når forskjellen mellom abonnement og ikke er 40-80% rabatt.
Da tenker jeg f.eks på Ionity som selger for 9kr/kw og 2kr/kw med rabatt, det er en rabatt på 78%!!
De andre opererer stort sett med priser rundt 5kr/kw med avtale og fra 7,50-8,50kw/kw uten, en rabatt på 42-34%.
At de kan tilby så store rabatter lukter svidd for meg.
Fyller du fossilt får du typisk 30øre på literen, eller 1,5% rabatt (20kr/literen).

Før noen begynner å krangle på monopol utsagnet:
Mer (grønn kontakt) = Statkraft
Bilkraft (Eviny) = Lyse, BKK (Bergen kraft) og Bergen Kommune
Recharge (Fortum) = Hafslund og Oslo Kommune
Kople = Ringerike kraft

Det er altså i realiteten ingen konkurranse i lademarkedet.
Et annet problem er vel at strømmen også selges på fastprisavtaler, så selv om prisene i våre hjem varierer mye, så har de vel hatt samme strømpris hele tiden på ladestasjonene.

Eierne, altså strømselskapene og kommunene er jo interessert i maksimal profitt så de har det ikke travel med å sette ned prisene, de tjener jo gode penger på dette, noe går vel inn i slunkne kommunekasser så de vil vel ikke kutte i inntektene sine heller.

Må nok til noe regulering i denne bransjen, men det blir det nok heftig motstand til tenker jeg, de har jo fått en ny melkeku så den må jo utnyttes for det den kan.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA