Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?

Startet av jchristfjell, søndag 12. februar 2023, klokken 09:46

« forrige - neste »

HK

Slik jeg ser det er det kun to muligheter til hurtiglading under kr. 4,- om man ikke har bil fra en av fabrikkene med Ionity avtale: Det er Ellicharge som dessverre er sperret for nordmennn. Det er egentlig VW wecharge åpent for alle i Tyskland. Man kan laste appen  om man har utenlandsk id på telefonen. Er det Møller som har sørget for sperring for alle andre?

Og så har vi Enel x way som selger pakker a 145 kw for eur 45,- som varer 1 mnd.. JA jeg vet noen har hatt store problemer med de før, men nå er det ny app som funker bra. Enel x way går på bl.a! Recharge og Ionity i Norge. Omtrent alt som bl.a Allego i Tyskland.

Jeg har begge og de funker bra. Med Elli kan jeg lade på Ionity i Norge for 2,25 mot månedsgebyr på 15 euro. 35 cent i Tyskland. Med mitt forbruk av hurtiglading er begge uunværlige.

Spesielt Enel X way er super for bilferier på kontinentet. Bare husk å ikke gå over det man har kjøpt på forhånd, for da er det kr 9,90 pr.kw. Når pakka er brukt opp så bare skift et par minutter til «pay pr.use» som er svindyrt og kjøp så ny pakke.

HK

Sitat fra Ferry:
« Det må da være mulig å bygge ut ladere, om viljen er der? De har klart å bygge husene, veiene, parkeringsplassene, strømforsyning, vann og avløp. Og så skal ladere være umulig?»

Det gikk an før, men nå er det to ting som har truffet Tyskland som en slegge:
Ikke bærekraftig innvandring fra dysfunksjonelle land helt uten bremser.

Og en etnisk tysk aldrende befolkning som ikke føder barn i kombinasjon med Merkels energiwende som bare har gitt oss energifattigdom. Arm trots arbeit er en realitet. Hvis Norge ikke hadde hatt olja hadde vi vært enda verre stilt.

Tysk riksrevisjon har dømt vindmøllene nedenom og hjem for lengst. Mange av vindbaronene er konk og nå skal galskapen til Norge😂😂.

For den jevne tysker er nybil til mellom 40 og 70k euro heeelt utelukket.
Ikke rart Dacia suv er svært populær. Tesla tm3 er bil for de vel bemidlede fra «eliten».

ToWalkOrDrive

Sitat fra: HK på torsdag 02. mars 2023, klokken 23:38
Sitat fra Ferry:
« Det må da være mulig å bygge ut ladere, om viljen er der? De har klart å bygge husene, veiene, parkeringsplassene, strømforsyning, vann og avløp. Og så skal ladere være umulig?»

Det gikk an før, men nå er det to ting som har truffet Tyskland som en slegge:
Ikke bærekraftig innvandring fra dysfunksjonelle land helt uten bremser.

Og en etnisk tysk aldrende befolkning som ikke føder barn i kombinasjon med Merkels energiwende som bare har gitt oss energifattigdom. Arm trots arbeit er en realitet. Hvis Norge ikke hadde hatt olja hadde vi vært enda verre stilt.

Tysk riksrevisjon har dømt vindmøllene nedenom og hjem for lengst. Mange av vindbaronene er konk og nå skal galskapen til Norge😂😂.

For den jevne tysker er nybil til mellom 40 og 70k euro heeelt utelukket.
Ikke rart Dacia suv er svært populær. Tesla tm3 er bil for de vel bemidlede fra «eliten».

Samtidig så har det nok hjulpet at de faktisk lager Tesla Model Y i Berlin. Ser de har solgt veldig mye Model Y'er i det siste, milevis foran andre land i mellom-Europa. I prosent har jo elbilsalget steget formidabelt i Tyskland....selv om elbilsalget i prosent av totalt bilsalg er lavt. En av grunnene til stort salg der, tror jeg, er at Tesla har bygget enormt med superladere i Tyskland og resten av Europa, og har enda flere på planleggingsstadiet. De har heller ikke åpnet opp så veldig mange for ikke-Tesla'er enda, selv om det er planlagt - (de åpnet akkurat nå i Frankrike gjennom Chargemap-3. part https://chargemap.com/tesla-superchargers ). Kan det være at du har prøvd å lade på en Tesla-stasjon som ikke er åpnet for ikke-Teslaer (da du ikke fikk det til å virke)? Med de enorme Tesla-ladestasjonene kan en jo i større grad bli hjulpet med lading uten å ha gatelading, men som du nevner ikke billig.

Kanskje det får samme effekt nå når Zaptec skal begynne å få produsert elbilladerne i Tyskland og, hos Sanmina Corporation. De har jo Zaptec Pro-ladere beregnet på offentlige rom med betalingsløsninger, type borettslag, butikker osv, sånn at ingen trenger å tape penger på det. Etter hvert som markedet er der for gatelading (pga økt elbilsalg) får det gjerne en ketchup-effekt.

https://zaptec.com/en-uk/zaptec-grows-with-additional-production-partner-in-germany/
Tesla Model Y                         2021-

HK

Ja, jeg har selvfølgelig prøvd på en stasjon for ikke Tesla. (P huset på Gleisdreieck i Berlin). Haugevis av andre BYD han eiere erfarer det samme i Norge. Det snakkes om problemet på Byds fb forum. Men uansett helt uinteressant for meg pga prisen Det blir som en bensinstasjon som skal selge deg bensin til 30 kr litern. Jeg aksepterer Kr. 3,50-4 på hurtiglader. Alt over det er ikke konkuransedyktig med bensin i min verden. Noe skal jeg ha igjen for at en roadtrip tar 15 timer og ikke 12.

På vår typiske rute Oslo-Berlin med start 07.00 i fosilbil gjør at middagen kan spises sivilisert kl 20 på vår nabolagsrestaurant i Berlin Friedenau. Med elbil har vi flaks om vi rekker en sent åpen kebabsjappe eller noe greasy dritt ved siden av SC ved Herzsprung ute på et jorde i Brandenburg. Og starte kl 4 om natta er uaktuelt.

Når det gjelder offentlige ladere er tysk elektrisk infrastruktur et problem. Nettet er ikke i nærheten dimensjonert som i Norge. Husk ingenting varmes opp med strøm. En typisk 3 roms leilighet med 3 personer har årlig forbruk på 3500 kwh😂.

Betalingsløsninger i sameier og boretslag i Tyskland på Zaptecladere?? Hehe Vattenfall tar allerede nærmere kr.4 pr kwh i vår leilighet. Og hva skal det koste for bruker da? Sorry, hadde jeg ikke behøvd bil på norske skilt ville fossilbil vært en nobrainer om man ikke er veldig hekta på elbiler og ny teknikk. Jeg må si min foreløpige dom som fersk elbileier er at det fortsatt er en tanke prematurt.

Daniel_0007

Sitat fra: HK på fredag 03. mars 2023, klokken 23:05
Ja, jeg har selvfølgelig prøvd på en stasjon for ikke Tesla. (P huset på Gleisdreieck i Berlin). Haugevis av andre BYD han eiere erfarer det samme i Norge. Det snakkes om problemet på Byds fb forum. Men uansett helt uinteressant for meg pga prisen Det blir som en bensinstasjon som skal selge deg bensin til 30 kr litern. Jeg aksepterer Kr. 3,50-4 på hurtiglader. Alt over det er ikke konkuransedyktig med bensin i min verden. Noe skal jeg ha igjen for at en roadtrip tar 15 timer og ikke 12.

På vår typiske rute Oslo-Berlin med start 07.00 i fosilbil gjør at middagen kan spises sivilisert kl 20 på vår nabolagsrestaurant i Berlin Friedenau. Med elbil har vi flaks om vi rekker en sent åpen kebabsjappe eller noe greasy dritt ved siden av SC ved Herzsprung ute på et jorde i Brandenburg. Og starte kl 4 om natta er uaktuelt.

Når det gjelder offentlige ladere er tysk elektrisk infrastruktur et Problem. Nettet er ikke i nærheten dimensjonert som i Norge. Husk ingenting varmes opp med strøm. En rypisk 3 roms leilighet med 3 personer har årlig forbruk på 3500 kwh😂.

Vel tb har klart å kjøre nesten like fort med elbil over 1000 km som han gjorde med en hybridbil, både model s og eqs450 var 5 minutter tregere, rimelig sikker på jeg hadde klart å være i Berlin til 20:30 med start kl.7 hvis jeg hadde kjørt en s plaid. Sjekka på abrp og den pleier å være ganske riktig.
Sjekka med en model 3 og den var halvtime tregere.
Ja man mister kanskje 3 kvarter mer på å lade bilen forhold til å fylle med bensin men man må som regel gå på do og evt fylle kaffe koppen, det tar litt tid og som man kan gjøre mens man lader.
Model 3 2019 LR Rwd

HK

Ja, jeg har fulgt Tb i årevis. Facts er at for å kjøre Oslo-Berlin må man lade en BYD han 4 ganger for å lade effektivt (ikke over 70-80%). Og tida går... Har også kjørt med venner i Tms og kjørt selv i TM3 LR. Det blir omtrent samme tiden.

Utfordringen i Sverige er at minuttene går når man må vekk fra motorveien. Ionity Varberg, Malmø og Helsingborg er et mareritt. Da er sef. Tesla sc supert. Men TMs er utenfor mitt budsjett og TM 3 har jeg leid og prøvd. Sorry, men å gå fra MB E350 til TM3 er komfortmessig helt uaktuelt. Byggekvaliteten er dessverre ikke slik jeg vil ha det heller.

Og bare jeg ser uttalelsene til han snørrhovne pressetalsmannen i Norge (Sandvold??) får jeg mer enn nok. Han er en katastrofe for hele Tesla i Norge.

Og en annen ting er at de tidene til a better routeplanner får jeg sjelden til å stemme. Det er sånn i beste fall. Den ruta du viser via Rødby-Puttgarden er 14 mil lenger enn med ferge Gedser/Rostock. Ingen lokalkjente tar den veien til Berlin. Ferga Gedser-Rostock tar en time mer, men ingen kjører 14 mil på en time når noe er landevei og mye av autobahn har 120 grense.

Jo mer jeg ser på den utregningen til abrp jo mer ser jeg at den er overoptimistisk. Den tiden har jeg aldri klart den strekningen på med fossilbil og jeg har prøvd noen ganger.

Min reisetid Oslo-Berlin blir forhåpentligvis bedre med mer erfaring som elbilist, bare ikke ladekøene øker på😀.

RJK

PS! Sandvold er ute av Tesla, så du kan droppe den bekymringen...  8)

Men må vel si at det neppe var hans skyld, han hadde nok klare regler fra høyere hold om å si minst mulig, så skjønner at han gikk videre til en stilling som var mer givende. Men han har ihvertfall fått en solid dose erfaring med på veien.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ser absolutt poenget med at det er et gap mellom Model 3/Y og S i dag, hvor Tesla ikke har en bedre modell med f.eks. bedre lydisolasjon og seter (med f.eks. lengdejusterbar lårstøtte osv). Men lademessig er alle Teslaer mye raskere nå enn før, inkludert lavere forbruk. De jobber og med å forbedre støy, og Model Y har nå lydvinduer også på bakdørene f.eks.

Hvis du bruker så mye mer tid på turen med Byd Han skjønner jeg godt om du velger Mercen. Men spørsmålet er om du gjerne burde kjøpt en elbil som kan lade på alle CCS, inkl Tesla, sånn at kan lade litt der og når omveiene er for store til Ionity / reklamere på Han. Det som er med Tesla-ladere er at de nå også bygger masse ladere i byer der restauranter er. Se f.eks. de grå flekkene på kartet rundt Malmø som viser planlagte superchargers. De nyeste superchargers er og raskere enn de eldre.

Kanskje du skulle kjøpt en brukt Mercedes EQS om et par år når prisen detter.

ToWalkOrDrive

...er og superlader for ikke-teslaer midt i Berlin.

Svk

Ligger mange filmsnutter på youtube der BYD lader fint hos tesla

HK

Ja, men ikke på SC V3. På de gamle med 2 kabler lader BYD. Ingen vet hvorfor og hos RSA bil er standardsvaret vet ikke. Nå er jeg pensjonist med god tid, så jeg overlever. Og det hender jeg cruiser ned til Ionity på søndre Berliner ring en formiddag. Man treffer alltid noen hyggelige tyske elbilister som skal prate elbil.

Og jeg er enig i at Teslas sc er knallbra, bare for dyre. Synd de ikke kan få opp byggekvalitet, fjæringskomfort/støy på 3 og Y.

Snakket med en ansatt fra Grunheide på en selvvask i nabolaget som jeg kom i prat med pga ny BYD han. Han sa Tesla skal begynne å bruke batterier kjøpt fra BYD.

Svk

Skulle prøve en slik med 1 kabel.fikk ikke testet.da kabel var for kort.
Sies at Tesla berlin skal bruke BYD batterier.

jkirkebo

,
Sitat fra: HK på fredag 03. mars 2023, klokken 23:52
Og en annen ting er at de tidene til a better routeplanner får jeg sjelden til å stemme. Det er sånn i beste fall. Den ruta du viser via Rødby-Puttgarden er 14 mil lenger enn med ferge Gedser/Rostock. Ingen lokalkjente tar den veien til Berlin. Ferga Gedser-Rostock tar en time mer, men ingen kjører 14 mil på en time når noe er landevei og mye av autobahn har 120 grense.

Jo mer jeg ser på den utregningen til abrp jo mer ser jeg at den er overoptimistisk. Den tiden har jeg aldri klart den strekningen på med fossilbil og jeg har prøvd noen ganger.

Min reisetid Oslo-Berlin blir forhåpentligvis bedre med mer erfaring som elbilist, bare ikke ladekøene øker på😀.

For min del ville jeg nok begynt dagen før, kl. 14:00 om jeg skulle kjøre bil til Berlin. Da går Kiel-ferga. Litt koseligere det enn en griselang kjørestrekning i ett ;)

Men vi hadde nok neppe giddet å dra med bilen på Berlin-tur, skulle jeg unngått fly hadde det heller blitt tog fra Kiel til Berlin.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. mars 2023, klokken 13:20
,
Sitat fra: HK på fredag 03. mars 2023, klokken 23:52

For min del ville jeg nok begynt dagen før, kl. 14:00 om jeg skulle kjøre bil til Berlin. Da går Kiel-ferga. Litt koseligere det enn en griselang kjørestrekning i ett ;)

Men vi hadde nok neppe giddet å dra med bilen på Berlin-tur, skulle jeg unngått fly hadde det heller blitt tog fra Kiel til Berlin.
Nå spørs det hvilke priser man får på overfarten med båt, og hvor man vil ende opp. Men Storebælt er vel alene fort like dyrt som båtreisen til Hirtshals/Fredrikshavn. I tillegg kommer medgått "drivstoff" (strøm og mat på reisen), der man i tillegg får båtreise via Puttgarden (ennå en stund) eller Rostock, og tjener vel intet på "tax-free"-handling da det blir billigere på land.

Per i dag ville jeg kanskje vurdert den ruta fremfor å kjøre nedover gjennom Sverige og Danmark, eller ferge til Kiel, selv om man nok kan være heldig med grei pris på den ruta.

Skal man dessuten være ekstra sparsommelig, har man kjøleboks med medbrakt mat man kan nyte under overfarten, mens kald drikke normalt er billigst på båten. Og medbrakt vannkoker/kaffetrakter kan brukes for å fylle termoser med varmtvann til te og "rwt i kroppen"-type mattilbud (nudler, phoe og andre "instant" supper/måltider).

Må riktignok innrømme at jeg personlig fort tiltrekkes av "kantina" eller restaurantene ombord, der man kan nyte bedre mat. Buffeten er f.eks. ofte et veldig greit alternativ, der man kanskje er heldig og får sitteplasser ved vindu med god utsikt.

Har jo og et alternativ med ferge gjennom Świnoujście i Polen, rett ved tyskekrensa. Bestiller man billetter i god tid, kan man kanskje komme best ut den veien, om man uansett ser Østfold og "svenska vestkusten" som et alternativ. Ikke fullt så mye om man reiser via Stavanger eller Kristiansand.

I tillegg har man jo ferge fra Stockholm og over til Helsinki, Paldiski nært Tallin i Estland, Venstpils vest for Riga i Latvia og Gdansk i Polen, mens man fra Trelleborg i Sverige (litt sør for Malmö) kan nå Klaipedia i Litauen, i tillegg til tidligere nevnte Świnoujście i Polen, samt Rostock og Travemünde i Tyskland.

For de som reiser fra våre nordligste områder, er kanskje reise via Helsinki og båt til Tallin, og kanskje videre gjennom de baltiske statene og Polen på vei sydover eller videre vestover være spennende alternativer. Dog ingen hindring for folk lenger sydfra å fristes av en tilsvarende start på ferien, selv om det kanskje betyr mer rett til Stockholm og Tallinn enn via nordkalotten.

Igjen, kommer veldig an på hvor man skal ende opp, og hvor man reiser fra. Dessuten, jo mindre avhengig av ferge man blir, dess friere er man til å reise akkurat når en selv vil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ferry

Sitat fra: HK på fredag 03. mars 2023, klokken 23:05
På vår typiske rute Oslo-Berlin med start 07.00 i fosilbil gjør at middagen kan spises sivilisert kl 20 på vår nabolagsrestaurant i Berlin Friedenau.

Bra du bare skal til Berlin da, og ikke 3-4 timer lenger. Så hadde du endt opp med grisemat uansett  ::) Samme sak om du hadde bodd lenger opp i Norge, Lillehammer e.l.

Sitat fra: RJK på lørdag 04. mars 2023, klokken 15:58
Skal man dessuten være ekstra sparsommelig, har man kjøleboks med medbrakt mat man kan nyte under overfarten, mens kald drikke normalt er billigst på båten. Og medbrakt vannkoker/kaffetrakter kan brukes for å fylle termoser med varmtvann til te og "rwt i kroppen"-type mattilbud (nudler, phoe og andre "instant" supper/måltider).

Folk er forskjellige, men for min del er det ikke aktuelt å kjøpe en bil til en halv mill. eller mer og kjøre langt nedi Tyskland og spise nudler på veien. En av gledene mine med å reise er å spise godt, og annerledes. Skal jeg spare penger blir jeg heller hjemme.
PS: Jeg har gjerne med meg propanbrenner, svartkjele, kaffe og vannkanne på lange kjøreturer. Trivelig å koke en kaffeskvett midt på fjellet. Men det er ikke egentlig for å spare penger. Ender antagelig opp med å kaste 90% av den tørre kaffeposen året etter. Skulle ikke forundre meg om jeg hadde kommet bedre ut av det med å kjøpe kaffe langs veien.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA