Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?

Startet av jchristfjell, søndag 12. februar 2023, klokken 09:46

« forrige - neste »

jchristfjell

Hva skjer med at hurtiglading er blitt mye dyrere enn drivstoff? Hva tilsvarer det egentlig i pumpepris? Nærmer det seg tilsvarende 40 kr literen?
Tro du dette fremtiden eller midlertidig for strømkrisen?

Svk

Koster fort over 10kr mila.så er jo relativt dyrt.så for enkelte så kan fosil vpre ett bedre alternativ eller plugin hybrid.

Daniel_0007

Nei er ikke der enda men spørs og hvor tørst elbilen er du kjører.
Men prismessig er det ganske likt med mindre du har ionity avtale.
Model 3 2019 LR Rwd

Rosstopher

Det er ganske fort gjort å regne ut kostnad per mil selv. Bare ta pris per kWh ganger forbruk per mil.

Men hovedpoenget man må få med seg er uansett at hurtiglading står for en liten andel av totalt forbruk for de aller fleste. Jeg kjører ca. 25.000 km i året, og kjører på bilferie hvert år. Det siste året har 13 % av ladingen min vært på hurtiglader. Det fins ikke en eneste fossilbil som kommer i nærheten av drivstoffkostnaden per mil om du lader hjemme med strømstøtte.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på søndag 12. februar 2023, klokken 16:17
Men hovedpoenget man må få med seg er uansett at hurtiglading står for en liten andel av totalt forbruk for de aller fleste. Jeg kjører ca. 25.000 km i året, og kjører på bilferie hvert år. Det siste året har 13 % av ladingen min vært på hurtiglader. Det fins ikke en eneste fossilbil som kommer i nærheten av drivstoffkostnaden per mil om du lader hjemme med strømstøtte.

YMMW. Av 4MWh siden august har vi ladet 1MWh på hurtiglader og 600kWh på hytta uten strømstøtte.  Snittforbruk på 2kWh/mil så langt for TMY.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Jeg lader hjemme. Er nesten gratis iforhold til fossil og halv pris i bommen og ferjer

pekle

Har foreløpig ikke ladet en eneste kWt med strømstøtte. Har parkeringskjeller i Oslo, men den er ikke en del av sameiet, så ingen kobling mot støtteregimet. Flat pris på 6kr. Så for min del er det kanskje 50/50 hyttelading og SuC (har ingen daglig lokal/jobbkjøring) Plager ikke meg nevneverdig, men må være ganske mange tusen som kun har tilgang til gateparkering/lading. Ikke at det nødvendigvis er synd på oss som både kan bo innafor ring3 og kjøpe ny bil.

Uansett, strømprisen kommer til å variere mye mer enn vi er vant til en god stund framover.

Svk

Er det ikke mulig å lade billig via defa appen i oslo?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: pekle på søndag 12. februar 2023, klokken 17:47
Har foreløpig ikke ladet en eneste kWt med strømstøtte. Har parkeringskjeller i Oslo, men den er ikke en del av sameiet, så ingen kobling mot støtteregimet. Flat pris på 6kr. Så for min del er det kanskje 50/50 hyttelading og SuC (har ingen daglig lokal/jobbkjøring) Plager ikke meg nevneverdig, men må være ganske mange tusen som kun har tilgang til gateparkering/lading. Ikke at det nødvendigvis er synd på oss som både kan bo innafor ring3 og kjøpe ny bil.

Uansett, strømprisen kommer til å variere mye mer enn vi er vant til en god stund framover.

Nå når Europa begynner å få tak i nok gass, sånn at gassprisene reduseres, så blir det ikke fullt så sinnssyke strømpriser fra Europa. Ser at hvis du f.eks. lader på Tesla på Ullevål Stadion, og tegner abonnement, så koster det 4,15 per kWh fra 20-16 og 4,60 fra 16-20, som utgjør ca 7-8 kroner per mil. Ikke veldig billig nå, men kan fort bli billigere om strømprisen faller ytterligere (Tesla reduserte ladeprisene for ikke så lenge siden).

.....men ser at kun 3 av 20 ladere er ledige nå på Ullevål, så tydeligvis kan det bli fullt. Ser at Ionity har valgt ikke å ha ladere i Oslo, siden de mest vil tjene penger på månedsabonnementsprisen, og kunne skryte av lave ladepriser for de som kjøper VW/Audi osv (eid av blant annet disse).
Tesla Model Y                         2021-

Rollep

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. februar 2023, klokken 13:27

Nå når Europa begynner å få tak i nok gass, sånn at gassprisene reduseres, så blir det ikke fullt så sinnssyke strømpriser fra Europa. Ser at hvis du f.eks. lader på Tesla på Ullevål Stadion, og tegner abonnement, så koster det 4,15 per kWh fra 20-16 og 4,60 fra 16-20, som utgjør ca 7-8 kroner per mil. Ikke veldig billig nå, men kan fort bli billigere om strømprisen faller ytterligere (Tesla reduserte ladeprisene for ikke så lenge siden).

.....men ser at kun 3 av 20 ladere er ledige nå på Ullevål, så tydeligvis kan det bli fullt. Ser at Ionity har valgt ikke å ha ladere i Oslo, siden de mest vil tjene penger på månedsabonnementsprisen, og kunne skryte av lave ladepriser for de som kjøper VW/Audi osv (eid av blant annet disse).
For meg passer det utmerket fint at Ionity plasserer stasjonene med tanke på lading under langturer. Mye bedre det enn å invitere til bruk som hjemmelader.

Ionity har alltid vært klare på at de bygger et "highway charging network across Europe intended for long-distance travel"

elektro

Det er ganske fort gjort å regne ut kostnad per mil selv. Bare ta pris per kWh ganger forbruk per mil.

Dette kan ikke sies for ofte. Jeg vil gå enda lenger og si at prisen på hurtiglading er nesten uvesentlig.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: elektro på tirsdag 14. februar 2023, klokken 20:47

Dette kan ikke sies for ofte. Jeg vil gå enda lenger og si at prisen på hurtiglading er nesten uvesentlig.

Lader billigere på Ionity enn hjemme selv etter strømstøtte. Med ladeavtale til 1.6 kr/kwh + 99 kr/mnd minus rabatt med DNB kort er den prisen jeg får på lading hos ionity lavere enn strømpris + nettleie  + avgifter. . Med norges høyeste nettleie er det god butikk å hurtiglade stort sett hele tiden med  dagens ionity avtale.

OlaM

Fra oktober til og med januar har jeg ladet til en snittpris på 48 øre kWh, inkludert alt. Lade mye når det er veldig billig, ikke lade når det er dyrt, store utslag i måneder med høy strømstøtte men lave bunner. Det gir 8,16 øre kilometeren, med 170 Wh/km. Bruker som oftest mindre, men det er jo ladetap og.

Omregnet til en diesel som bruker 0,5 liter på mila så må dieselen da koste 1,63 kr literen.

Superladet i dag til 4,55 kr tror jeg det var. Det blir dieselkost på 15,47. Da begynner det å ligne.

Hvis du må hurtiglade til 7,99 og ikke har noen rabatter så blir det 27,17 kr literen. Og mange elbiler bruker mye mer enn 170 Wh/km på langtur nå på vinteren. Skal sies at mange dieseler bruker mer enn 0,5 og.
'21 3LR

Egil S

Står endel i denne tråden.

https://elbilforum.no/index.php?topic=63000.0

Men ja, hurtiglading er nå dyrere pr mil enn fossilbil dersom du ikke har et betalt ladeabonnement som gir deg rabatterte priser.

Så blir det litt opp til den enkelte om man skal ta en KW pris på 7-9kr de få gangene man må hurtig/lynlade ute eller om man skal betale for en avtale, noe som kan koste fra 600kr til 4-5000kr i året avhengig av abonnement type.

Det er i realiteten ingen konkurranse i lademarkedet heller.

Egentlig må jeg si at jeg ikke er tilhenger av disse ladeavtalene.
Slik prisdifferansen på elbillading mellom "drop-in" og avtale er nå, så blir det litt som om bensin/diesel koster 45kr literen, men om du betalte er månedsabonnement på 1500kr til èn stasjonskjede så betalte du 18kr literen hos dem.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rollep på tirsdag 14. februar 2023, klokken 16:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. februar 2023, klokken 13:27

For meg passer det utmerket fint at Ionity plasserer stasjonene med tanke på lading under langturer. Mye bedre det enn å invitere til bruk som hjemmelader.

Ionity har alltid vært klare på at de bygger et "highway charging network across Europe intended for long-distance travel"

Det fine med Tesla sine ladere er at de har begge deler og i hele landet, og bare bygger flere når det blir fullt. Så nå er det over 100 stasjoner i Norge. Fint for de som kjøper en Model S fra 2014, ja, så ser poenget der og.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA