Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For stor/hurtig selvutlading ved parkert bil

Startet av Helge, lørdag 11. februar 2023, klokken 21:03

« forrige - neste »

Helge

Den ene av familiens ZOE ZE50 (en 2020 Edition One) som vi kjøpte brukt på sensommeren 2022 ser ut til å ha unormalt stor/hurtig selvutlading. SOC har siden søndag kveld (6 døgn siden) gått fra 87 % ned til 81 % uten å ha kjørt en eneste kilometer. Jeg har sjekket at ikke bagasjerom lys eller andre lys er på mens bilen er parkert. Vi har også 2 stk ZOE 2020 Intense (samme drivverk/motor 135 Hk) og på de to faller nesten ikke SOC i det hele tatt når de står parkert i en uke.

Er det noen som har opplevd noe lignende med ZOE ZE50?

BTW: Noe av årsaken til at vi ikke har oppdaget denne store selvutladingen tidligere er at vi nesten ikke har hatt bilen her hjemme siden vi kjøpte den. Den har stått hos Renault forhandler fra 16.oktober helt til 20.januar på grunn av delemangel og flere deler som måtte skiftes (innenfor garanti). Det var flere deler: kommunikasjons unit, drivaksel, hovedmotor(!), begge utvendige speil og i tillegg bakbremser som bruktbilforhandleren dekket. Delene kom sent og gjerne en om gangen så det tok sin tid kan man trygt si. Jeg har ikke noe negativt å si om lokal forhandler, men du verden hvor lite fornøyd vi er med fabrikanten mht dele leveranser! 
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

iDriver

Både ja og nei.
Det har definitivt skjedd noen ganger, men vil ikke si det er vanlig.

Temperatur har mye å si. Etter lading og kjøring, kan batteriet være ganske varmt og inneholde mye varmeenergi. Parkerer du kaldt, kan prosenten droppe ganske betraktelig etterhvert som batteriet også blir kaldt. Men da skjer jo det meste på noen timer. Hvis bilen i tillegg kjører igang avriming etter at du har satt den fra deg, så går det en del strøm.

6% utgjør vel noe i overkant av 3000Wh, eller 20W i timen på 6 dager - det er definitivt mer enn bare ei lita lyspære i bagasjen eller kupeen.

De gangene jeg har opplevd noe sånt, så mistenker jeg klimastyringen. Den lever litt sitt eget liv føler jeg. Kan ha programmert oppvarming hver dag til et bestemt klokkeslett, men det er tilfeldig om bilen har satt i gang eller ikke. Tilsvarende har jeg opplevd at bilen har stått og oppvarmet selv om alle program har vært avslått.

Kan også være noe med BMS'en, men siden den har vært såpass på verksted, så er det jo rart om ikke den er sjekket/oppdatert.
Vår falt til 84% SoH etter ca 6 mnd. Det var en software-bug som de fikset kjapt, og da fikk vi kapasiteten tilbake. Nå er bilen 3 år / 46.000km og har fortsatt 97% som vel er innafor tenker jeg.

minibiti

Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Helge

Temperaturen har i de 9 dagene bilen har stått parkert og hadde SOC 87 % for 9 dager siden vært mellom +11 grader og -2 (kortvarig) grader

Sjekket i appen akkurat NÅ og da er den på SOC 78 %, altså 9 % ned på knapt 9 døgn (det blir 9 døgn i kveld). SOC har dermed gått ned litt over 1 % per døgn med parkert bil. SOC sank med hele 12 % på 11 døgn når bilen sto parkert i månedskiftet januar/februar etter å ha vært kjørt litt et par dager etter at vi hentet den fra verkstedet 20 januar. Det var derfor jeg fulgte med hver eneste dag de første 3 dagene når vi igjen parkerte bilen søndag 5.februar siden den ville bli stående litt igjen (frem til nå torsdag 16.feb.).

SOC sank ikke mye med en gang den 5.feb, bare 1 % til 6.feb. og har fortsatt slik med ca 1 % hver eneste dag i 9 dager nå. Må vel sjekke klimastyringen - om det ligger noe programmering inne i oppsettet i bilen når vi kommer tilbake til bilen (på reise nå). Har for øvrig avtalt tid for sjekk hos lokal forhandler om en og en halv uke. Er litt spent på om de lett finner ut av dette eller ikke.

minibiti

Something is not correct indeed.
Something is using the main battery when it should not.
It can be that the pre-conditioning is running daily when it should not.
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Helge

Sitat fra: minibiti på tirsdag 14. februar 2023, klokken 11:13
......It can be that the pre-conditioning is running daily when it should not.
Getting back home to this ZOE and checking the settings it definately looks like that was the case. Two of the programs were in on position, the others in off.

I probably cannot expect that the Renault dealer/workshop should notice this and turn them off even though the car have been in their care at their place for 13 - 14 weeks. However I find it very strange that I did not notice this large discharging in the 8 weeks period (mid Aug. - mid Oct.) from we bought it until we delivered it for guarantee repairs.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA