Campingvogn erfaringer med Model Y?

Startet av Erlendo, torsdag 09. februar 2023, klokken 15:04

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 13. februar 2023, klokken 21:01
Sitat fra: Håvar på mandag 13. februar 2023, klokken 16:02
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. februar 2023, klokken 13:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. februar 2023, klokken 12:47
Er egentlig ganske sykt at 400kg batterier i bilens bunn gjør at campingvognen må være 400kg lettere for at du lovlig skal kjøre de med vanlig Klasse B førerkort. Tror ikke det er helt etter intensjonen til de som lagde reglene. At en vogn må ha totalvekt på under 866kg sånn ca (avhengig av produksjonsmåned) når en har Klasse B førerkort og Model Y LR er jo bare absurd. Er jo nesten ingen campingvogner som har det...sånn utenom disse her:

Er vel ikke verre enn å kjøre opp til BE?

Støttes, det er unnagjort på 3-4 kvelder og koster 7-8 000 kr. Selv synes jeg også lastsikringskurs burde vært inne i klasse B dersom det i det hele tatt skal være tillatt å trekke henger uten utvidet førerkort, men det er en annen diskusjon.
Helt enig med deg der. Uten lastsikringskurs og litt trening, burde man ikke få slippe til med noe bak bilen, og spesielt ikke noe som er så tungt at man ikke klarer å flytte det for hånd selv om det ikke er helt paddeflatt og i vater.

Dog, dess tyngre trekkbil er, dess mer stabilt er det å trekke vekt bak. Det er derfor tullete at bilens vekt skulle føre til at man kan trekke mindre dess tyngre bilen er. Det burde jo faktisk være helt motsatt.

Tror vi hadde vært langt bedre stilt med at man minimum må ha 60 % av vekta i kjøretøyet, i forhold til det man trekker. Da unngår man endel av woble-problemene, selv om det fremdeles er mulig å laste feil.

Så kan man selvsagt si at opp til en viss vekt på vogntoget, så burde det kreve mer enn bare litt teori og litt enkel prøving, men kreve en kjøreprøve som med BE.

Ja, er litt rart at jeg kan ha 200 kg tyngre campingvogn bak en Toyota Yaris 1,8 fra 2008 enn en Tesla Model Y fra 2019. Yaris'en veier 1115.

Jeg så forresten noen videoer med henger og wobbling. Utrolig interessant å se hvor mye plasseringen av vekt på hengeren hadde å si. Tilhengere burde for øvrig kun vært solgt med en verktøykasse som inneholdt skikkelige lastestrammer/jekke-bånd. Utrolig mye bedre enn tau og vanlige lastebånd.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvis Prøyvis

Jeg synes det er rart at ikke flere velger å ta hengerlappen, altså BE. Det er som folk sier en kostnad på 6-8000 kr, noe som utgjør 1-1,5% av det en vanlig elbil koster i dag, og utbytte av å få litt erfaring med hvordan man sikrer last er vel verdt investeringen.

Jeg har ikke model Y, eller Tesla i det hele tatt, men jeg har kjørt e-tron i 3 sesonger med campingvogn og må si at elbil er fantastisk til å trekke vogn med. Det er krefter i massevis, men det er klart det går ut over rekkevidde. En annen fordel med en elbil som trekkvogn er nettopp vekten. Jeg har hørt av flere, (men har ingen erfaring med det selv) at det å passere eller å bli forbikjørt av et vogntog gir en "guffen" følelse av å bli dratt med i dragsuget. Jeg har til dags dato ikke merket noe til dette
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

RJK

Tror du lettere merker det med skaphenger som ikke er fyllt tung, enn med en relativt tung campingvogn. Det er tross alt vekten som forflyttes, så med lett vekt og stort areal for å få drag-effekten, så merker du det nok.

Jeg har ikke hatt det slik at jeg synes det har vært skummelt, men nok til at jeg har tenkt "Oj, der var det litt krefter". Men da har jeg og kjørt lettere bil og.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvis Prøyvis

Ja, det har nok sikkert en vesentlig større innvirkning på en lett skaphenger enn en tung campingvogn.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Kim-

Har aldri merket dette med tilhenger, men når vi var nedover i Europa med bobil for en del år siden merket man dette ekstremt godt på autobahn
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

hELgenen

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på mandag 13. februar 2023, klokken 23:52
Jeg synes det er rart at ikke flere velger å ta hengerlappen, altså BE. Det er som folk sier en kostnad på 6-8000 kr, noe som utgjør 1-1,5% av det en vanlig elbil koster i dag, og utbytte av å få litt erfaring med hvordan man sikrer last er vel verdt investeringen.

Dette blir kanskje en litt annen debatt, men kunne ikke dy meg :

Jeg har kun B96 - en lapp jeg måtte ta for å få lov til å kjøre hagehengeren/søppelhengeren med elbilen.
Personlig føltes det som et statlig overgrep. Jeg har kjørt denne og tilsvarende hengere siden jeg fikk lappen i 1986. I 1993 fikk jeg stemplet C1 inn i kortet ifb at jeg måtte bytte lappen til et mindre format etter en EØS tilpassning. Deretter gjorde jeg ingenting før jeg oppdaget at med elbilen så ville jeg kjøre ulovlig med den vanlige hengeren jeg har. Så da ble en feriedag tatt ut og 6000 kroner betalt til en trafikkskole for et teorikurs og praktisk lastsikringskurs som innebar noen timers teori i klasserom og en rundtur med henger på slep. Tilsvarende lastikringskurs hadde jeg forsåvidt i forsvaret i sin tid. Jeg satt ikke igjen med noen ny kunnskap eller ferdighet - kun 6000 kroner fattigere og med et nytt stempel på førerkortet. Min mor har aldri kjørt henger - i hennes sertifikat står det stemplet BE. Min yngre bror har hatt lappen noen år mindre - fikk stemplet BE inn i sitt førerkort  for flere år siden på trafikkstasjonen. Han var der ifb. motorsykkellappen og i den forbindelse fikk han også stemplet inn BE fordi de på trafikkstasjonen spurte om han ville ha det når han først var der.  Jeg som hadde hatt lappen i flere år enn min bror, vært på lastsikringskurs i forsvaret, men aldri fått stempet B96 eller BE inn i kortet - måtte pent punge ut, mener det var 6000 NOK, til en trafikkskole for å få fortsette å kjøre med hengeren min.
Personlig føler jeg det som et statlig overgrep - en urettferdighet som aldri burde skjedd.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. februar 2023, klokken 07:26
Personlig føler jeg det som et statlig overgrep - en urettferdighet som aldri burde skjedd.
For de som kan å kjøre med henger, og forstår prinsippene bak lastsikring kan det kanskje oppleves slik. Men det kan man jo si om førerkortet og all annen sertifisering også.

Grunnen til sertifisering er jo å sikre at alle har nødvendig minimumskunnskap til å gjøre det de blir sertifisert til.

Det er jo bare å se på hva om blir kjørt med på hengere rundt om kring, så skjønner man at det er nødvendig, men kanskje ikke nok det heller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. februar 2023, klokken 08:21
For de som kan å kjøre med henger, og forstår prinsippene bak lastsikring kan det kanskje oppleves slik. Men det kan man jo si om førerkortet og all annen sertifisering også.

Grunnen til sertifisering er jo å sikre at alle har nødvendig minimumskunnskap til å gjøre det de blir sertifisert til.

Det er jo bare å se på hva om blir kjørt med på hengere rundt om kring, så skjønner man at det er nødvendig, men kanskje ikke nok det heller.

Jeg forstår jo selvfølgelig behovet for opplæring - men mange som ikke har opplæring får jo lov til å kjøre - mens folk som har fått opplæring - må ta det en gang til...Slik tilfelle her var - min bror fikk BE gratis, min mor fikk BE gratis. Ingen av de hadde opplæring på dette. Jeg som hadde opplæring fra før - og som hadde førerkort lengre enn min bror - måtte ta opplæringen på nytt - samt betale for det - og jeg fikk da kun B96. Jeg kan kjøre opp til BE, men da må jeg igjen ta en kostnad. Hva er logikken bak dette?

RJK

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på mandag 13. februar 2023, klokken 23:52

Dette blir kanskje en litt annen debatt, men kunne ikke dy meg :

Jeg har kun B96 - en lapp jeg måtte ta for å få lov til å kjøre hagehengeren/søppelhengeren med elbilen.
Personlig føltes det som et statlig overgrep. Jeg har kjørt denne og tilsvarende hengere siden jeg fikk lappen i 1986. I 1993 fikk jeg stemplet C1 inn i kortet ifb at jeg måtte bytte lappen til et mindre format etter en EØS tilpassning. Deretter gjorde jeg ingenting før jeg oppdaget at med elbilen så ville jeg kjøre ulovlig med den vanlige hengeren jeg har. Så da ble en feriedag tatt ut og 6000 kroner betalt til en trafikkskole for et teorikurs og praktisk lastsikringskurs som innebar noen timers teori i klasserom og en rundtur med henger på slep. Tilsvarende lastikringskurs hadde jeg forsåvidt i forsvaret i sin tid. Jeg satt ikke igjen med noen ny kunnskap eller ferdighet - kun 6000 kroner fattigere og med et nytt stempel på førerkortet. Min mor har aldri kjørt henger - i hennes sertifikat står det stemplet BE. Min yngre bror har hatt lappen noen år mindre - fikk stemplet BE inn i sitt førerkort  for flere år siden på trafikkstasjonen. Han var der ifb. motorsykkellappen og i den forbindelse fikk han også stemplet inn BE fordi de på trafikkstasjonen spurte om han ville ha det når han først var der.  Jeg som hadde hatt lappen i flere år enn min bror, vært på lastsikringskurs i forsvaret, men aldri fått stempet B96 eller BE inn i kortet - måtte pent punge ut, mener det var 6000 NOK, til en trafikkskole for å få fortsette å kjøre med hengeren min.
Før i tiden var det ikke noe spørsmål om lappen for å kjøre bil i det hele tatt, ei heller for motorsykkel. Men med tiden har bilene om MCene blitt betydelig kraftigere og raskere, og med generelt mer ytelse, i tillegg til at det var langt svært få biler og MCer å møte i det hele tatt.

Det sier seg selv at det i dag ville vært galskap å slippe folk til på veiene med så vasse redskaper, uten å reve at man dokumenterer ferdigheter, og noen form for betaling for både å kunne bevise utenfor rimelig tvil om at dette er skaffet til veie på lovlig vis, og etter en viss andel trening, ja det må man regne med. Så får det så være at prisnivået er diskuterbart, og satsene kunne vært lavere. Det er en annen diskusjon.

Det som man nå kan lure på, er om du er uenig i hele systemet med å måtte ha lovlig og korrekt anskaffede papirer for å få lov å kjøre disse bilene og MCene. Jeg antar at du innerst inne er enig i at det er greit at vi har slike krav.

Og som med pengespørsmålet, kan man og mene noe om det med tilbakevirkende kraft. Fikk du lappen på et tidspunkt der slike krav ikke fantes, og man ikke aner om du har erfaring med bruk av disse, så ville jeg sett det som riktig at man kan kreve de nødvendige stemplene i lappen uten noe om og men, da det neppe er så mange det gjelder, ei heller så mange som faktisk ville benyttet det.

Og jeg synes og at det er tåpelig at man må nå inn og fornye lappen med jevne mellomrom, for en rett man fikk da man faktisk kjørte opp. For egen del mistet jeg retten til C1 fordi jeg ikke fornyet lappen innen visse grenser. Tåpelig synes jeg.

På den annen side er det nå slik at man faktisk må bevise med legeattest at helsen fortsatt er god nok til at man oppfyller kravene, både når det gjelder syn og visse sykdommer som kan utgjøre et problem og en fare for en selv og andre. Fremfor å miste all førerrett, kan man nå miste førerrett for visse klasser som har høyere krav enn f.eks. det å kjøre en personbil.

Og igjen, prisnivået for fornyelsen kan man alltids mene noe om. F,eks. synes jeg det er horribelt dyrt å få fornyet passet mitt, og det er omstendelig ved at man må bestille time for dette, og det tar flere uker for å motta et nytt pass, fordi man ikke lengre har en enkel "pass-printer" på hvert politikammer eller større lensmannskontor.

Nå må det utføres av ett bestemt firma som innehar de rette kvalifikasjonene og godkjennelsene. Og i tillegg må de ha rett til å eie og operere de nå svært mye mer avanserte maskinene for å få inn f.eks. biometriske data og sikkerhetskjennetegn i passet, for å være godkjent dokumentasjon.
Bosted Oslo

Kim-

Hvis du har gjort samme tingen over lang tid så tror du at det du gjør er riktig, men det er ikke sikkert det er det. Jeg er for lastkurs, da jeg ikke vil ha en henger i fleisen pga. vedkommende har lastet hengeren feil og fått sleng på den.

Statlig overgrep? Tull. Dette er nødvendig opplærling for unngå ulykker. Bare ta et kjapp søk på google "sleng på hengeren" og det er side opp og ned på folk som har fått sleng på henger og forårsaket ulykker, så det er helt på sin plass å kreve opplærling på dette
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Jeg synes det er et statlig overgrep at mine sønner, som var flinke til å kjøre og kunne alt før de begynte på kjøreopplæringen, ikke bare kunne få lappen i posten!! (ironi om statlig overgrep og lappen i posten)
Jeg har forresten ABECEDE og føler meg likevel ikke krenket, selv om min far og mor begge fikk BE gratis.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: Kim- på tirsdag 14. februar 2023, klokken 09:50
Hvis du har gjort samme tingen over lang tid så tror du at det du gjør er riktig, men det er ikke sikkert det er det. Jeg er for lastkurs, da jeg ikke vil ha en henger i fleisen pga. vedkommende har lastet hengeren feil og fått sleng på den.

Statlig overgrep? Tull. Dette er nødvendig opplærling for unngå ulykker. Bare ta et kjapp søk på google "sleng på hengeren" og det er side opp og ned på folk som har fått sleng på henger og forårsaket ulykker, så det er helt på sin plass å kreve opplærling på dette

Jeg har ingenting imot at man må kurses for å få rett til å kjøre f.eks med henger.
Men samtidig må det være en rettferdighet i det hele. Hvorfor kunne min yngre bror, som har hatt lappen 4 år mindre enn jeg, bare hente sin BE lapp hos biltilsynet UTEN kurs, mens jeg måtte ha kurs?
Forklaringen til dette ligger i at min bror var i kontakt med biltilsynet i en perioden der man kunne få påført
BE på lappen uten kurs. Jeg visste ikke at jeg en gang mistet retten til dette. Ingen informerte meg om denne muligheten. Jeg mistet også C1 automatisk selv om jeg kontaktet biltilsynet og spurte om jeg måtte gjøre noe aktivt for å beholde dette. Svaret var feilaktig NEI. DVS. de visste vel ikke bedre den gang. Så etter anskaffelse av elbil så forstod jeg jo at noe var feil. Jeg bikket 100 kg for mye med den hengeren jeg hadde. Så da var det å kontakte biltilsynet. Da fikk jeg beskjed om at retten til BE og C1 mistet man om man ikke aktivt hadde fulgt opp dette gjennom årene. Så jeg måtte punge ut samt ta fri fra arbeidsgiver.  Det er dette jeg reagerer på - denne urettferdigheten man stilles overfor av samfunnet. I mitt tilfelle er det jo faktisk ennå surere - fordi jeg har hatt lastsikringskurs i forsvaret også. Men dokumentasjonen er jo for lengst borte. C1 lappen skulle også gi fritak for selve teorikurset gitt at jeg hadde gyldig C1, men C1 fjernet de jo automatisk fordi jeg ikke fornyet selv. Det er dette "papirkaoset" med de følgende det kan ha jeg reagerer på - ikke det at man bør ha opplæring. For det støtter jeg helt og fullt ut

Boogie

Har hentet en T@B400 i Trondheim denne uka, og fikk meg en overraskelse. Med TMY RWD gikk forbruket kraftig opp. På turen opp fra Tønsberg var registrert forbruk på 128 W/km, men dette økte til over 400 W/km på hjemveien. Temperatur på ca 2 grader hele veien, og variert vær. I snitt sier bilen at vi ligger på ca 300, men fra Alvdal til Elverum registrerte jeg i dag nesten 500!!!
Forstår ikke tallene til Tesla. Virker som algoritmene deres er litt snodige. Men spørsmålet er hva som kan gjøres!
Vil det være en ide å montere en "Donald- vinge" på taket for at bil og henger skal bli " en enhet"?
T@B400 er også ganske aerodynamisk, men når luften over TMY treffer rett i fronten tror jeg det hjelper lite!  :(
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Boogie

En annen ting er at Tesla ikke endrer forbruksprofilen når vi går i henger modus. Sier seg selv at rekkevidden blir kraftig redusert, og at ladeforslag må endres til radikalt kortere rekkevidde. Dette burde uansett regulert seg inn i løpet av noen få kilometer, men det kan gå mange mil før bilen sier fra at vi ikke vil rekke fram, og eventuelt komme opp med ladeforslag. Erfaring fra tidligere turer i henger modus burde vært lagret, og brukt neste gang man kobler henger til bilen. Kanskje med flere hengerprofiler som man kan velge fra (lett henger, campingvogn osv). Dette kan være egne data fra tidligere turer. Her har Tesla en stort potensiale for forbedring!
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

RJK

Sitat fra: Boogie på fredag 13. oktober 2023, klokken 17:42Har hentet en T@B400 i Trondheim denne uka, og fikk meg en overraskelse. Med TMY RWD gikk forbruket kraftig opp. På turen opp fra Tønsberg var registrert forbruk på 128 W/km, men dette økte til over 400 W/km på hjemveien. Temperatur på ca 2 grader hele veien, og variert vær. I snitt sier bilen at vi ligger på ca 300, men fra Alvdal til Elverum registrerte jeg i dag nesten 500!!!
Forstår ikke tallene til Tesla. Virker som algoritmene deres er litt snodige. Men spørsmålet er hva som kan gjøres!
Vil det være en ide å montere en "Donald- vinge" på taket for at bil og henger skal bli " en enhet"?
T@B400 er også ganske aerodynamisk, men når luften over TMY treffer rett i fronten tror jeg det hjelper lite!  :(
Var dette med tørre veier, sol og medvind oppover, og motvind, regn/sludd/snø og bremser som tar på? Lå du i samme hastighet med og uten vogn for å sørge for at tallene skal være sammenlignbare, og startet du fra varm garasje hjemme, og stod ute i kulda i Trondheim? Er som du skjønner mange ting som kan påvirke resultatet.

Men akkurat det med hjulene var noe jeg egentlig bare noe jeg slengte med fordi jeg synes forbruket ditt nedover fra Alvdal var temmelig høyt, gitt som sagt at det var nedoverbakke mesteparten av den biten av turen.

Kan tyde på at bremsene tar eller kanskje hjulene på hengeren ikke løper så smooth som de burde. Kanskje de trengs å smøres opp?
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA