Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Ulvis

Utav sakspapira til ESV verkar det som dei har lagt seg flid i å forklare kva som bakgrunn for deira vurderinger. Nesten positivt pedantisk.
Men dei understreker også at ESV ikkje skal legge fram forslag til utbetring av eksisterande installasjonar. Dette ligg fullt og heilt til produsenten.
Når Easee no legg seg flate og søker "godt vêr" så spørst det om dei kan forvente å få servert tiltaksplan på sølvfat.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Electric cars in Norway

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 03. april 2024, klokken 19:12Utav sakspapira til ESV verkar det som dei har lagt seg flid i å forklare kva som bakgrunn for deira vurderinger. Nesten positivt pedantisk.
Men dei understreker også at ESV ikkje skal legge fram forslag til utbetring av eksisterande installasjonar. Dette ligg fullt og heilt til produsenten.
Når Easee no legg seg flate og søker "godt vêr" så spørst det om dei kan forvente å få servert tiltaksplan på sølvfat.
Easee ville jo i det de skrev til ESV nå i mars først gjerne ha «dialogmøter» med ESV men det sa jo ESV nei til. Tror det er game over for videre dialog nå

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 03. april 2024, klokken 15:43Jeg personlig er mer skeptisk til at B-vern ikke fungerer, grunnet manglende test hver 3-dje måneded, enn at DC vernet til easee skal slutte å fungere.
Alt som krever manuell testing i faste intervall av privatpersoner kan man regne som papirsikkerhet.

Lurer på hvor stor % av befolkningen som tester JFB regelmessig. En kjapp undersøkelse på jobben kom til 0%, og mange visste ikke hva det var. Brannalarm noe bedre, ca 20%.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 03. april 2024, klokken 18:30
SitatOg det er altså bare software og merking som skiller Charge Lite fra de gamle boksene. Så "sim salabim" og alle boksene på lager kan selges som Charge Lite.
 
jlan. Hmmm er det så enkelt?
Jeg siterer bare Færevaag. Men det trengs jo kunder og installatører da.
https://www.tu.no/artikler/easee-trekker-seg-fra-rettssaken-i-sverige/545419
Sitat...Han sier at det uansett ikke er noe stort poeng å få selge Charge og Home videre, ettersom det eksisterende varelageret blir konvertert til den nye modellen Charge Lite gjennom firmwareoppdateringer, og får oppdatert merking...
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

tronde

Sitat fra: jlan på onsdag 03. april 2024, klokken 18:04
Sitat fra: tronde på onsdag 03. april 2024, klokken 16:47
Sitat fra: jlan på onsdag 03. april 2024, klokken 13:18Ganske kreativt. Spesielt siden boksene fortsatt har de underdimensjonerte réleene, som de selv sier har sveist seg 440 ganger, og som ikke oppfyller IEC 62955.
IEC 62955 er ikke så veldig interessant når de nye boksene ikke selges som det.
https://www.elektro247.no/avvik-fra-standard-til-ladestasjoner-skaper-hodebry-for-produsenter-elektrikere-og-sluttbrukere.6644846-567787.html
Sitat... Ifølge de to siste utgaver av installasjonsstandarden NEK 400 er det krav om at ladestasjoner har et likestrømsvern som følger standarden IEC 62955, i kombinasjon med et A- eller F-vern, eller et kostbart eksternt jordfeilvern type B...

Jeg er fullstendig klar over den saken, men så lenge Easee ikke har deklarert den nye boksen etter IEC 62955, så er det heller ikke et krav at releene må følge IEC 62955.

De har heller ikke deklarert boksen etter EN 61008-1, så da er det heller ikke noe krav om at releene skal tilfredstille den.

Det er verdt å merke seg at det ikke finnes noen krav om hverken DC-vern eller jordfeilbrytere inni ladebokser. Kravet er at utgangen er sikret, og det kan man gjøre med vern foran boksen.

Derimot kan det være at det ligger ei bombe i overstrømsvernet og valg av releer, med det vernet er ikke en del av den svenske saken. Nå er det NKOM som graver i den nye boksen, så det blir interessant å se hva de kommer frem til.

jlan

Sitat fra: tronde på torsdag 04. april 2024, klokken 00:55Det er verdt å merke seg at det ikke finnes noen krav om hverken DC-vern eller jordfeilbrytere inni ladebokser. Kravet er at utgangen er sikret, og det kan man gjøre med vern foran boksen.

Derimot kan det være at det ligger ei bombe i overstrømsvernet og valg av releer, med det vernet er ikke en del av den svenske saken. Nå er det NKOM som graver i den nye boksen, så det blir interessant å se hva de kommer frem til.
Så hva gjør en installatør da? Setter en "Kombiautomat type B" i sikringskapet for eksempel? Det er vel det enkleste for kunden, å ha én "sikring" å forholde seg til.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

arthur

Mulig nevnt her allerede, men:

"– Dersom vedtaket fra Elsäkerhetsverket står fast, blir det salgsforbud for Easee Home og Easee Charge i hele EØS og Easee må følge opp dette, også i Norge.

Han sier videre:

– Vi har god dialog med Easee, og vil be selskapet skriftlig redegjøre for hvordan de vil følge opp dette i Norge. Vi forventer at de følger dette opp på en god måte, men dersom det blir nødvendig vil vi fatte et formelt vedtak for Norge i tråd med konklusjonene fra Elsäkerhetsverket.

Velure sier Nkom ikke har indikasjoner på at laderne utgjør en særlig risiko ved korrekt bruk."

https://nkom.no/aktuelt/easee-varsler-at-de-trekker-anken

Det jeg fortsatt ikke helt skjønner er hva som skjer, eller vil skje, med de laderne som er solgt, montert og i daglig bruk hos mange, meg selv inkludert?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Hadde det vært veldig farlig så hadde man vel ikke latt humla suse så lenge...

Man kan jo se på alle elektriske installasjonen man har der nye krav ikke har tilbakevirkende kraft, så det er en god sikkerhetsmargin i bunn. Tror det viktigste for ESV er at dette er en ordning der man baserer seg på at produsenten er ærlige og ikke skriver falskt - det skal straffe seg som en advarsel til andre.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Radial

Ja, det er bare de siste årene LED omsider blir installert i taket istedenfor halogen... Gud veit hvor mange branner eller branntilløp det har vært med halogen i tak🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

Sitat fra: arthur på torsdag 04. april 2024, klokken 07:39Det jeg fortsatt ikke helt skjønner er hva som skjer, eller vil skje, med de laderne som er solgt, montert og i daglig bruk hos mange, meg selv inkludert?
Ren gjetting, men de boksene som står bak en 10A-32A jordfeilautomat type A vil jeg tro blir godkjent ved en inspeksjon. Og det gjelder vel de fleste private installasjoner. Kanskje Easee sender ut nye merkelapper og oppdaterer software.

Det er gjerne litt verre med store fellesanlegg, hvor det kan stå mange bokser på en 63A kurs.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rav4_EV

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. april 2024, klokken 19:31Alt som krever manuell testing i faste intervall av privatpersoner kan man regne som papirsikkerhet.

Lurer på hvor stor % av befolkningen som tester JFB regelmessig. En kjapp undersøkelse på jobben kom til 0%, og mange visste ikke hva det var. Brannalarm noe bedre, ca 20%.

Nå handler jo ikke denne saken om regelmessig testing av jordfeilvern.
Easse har deklarert at boksen oppfyller ALLE krav til et tradisjonelt jordfeilvern og da er det ikke unaturlig at andre spør hvor testknappen er.

At man tester deler av jordfeilvernet ved hver ladeøkt er jo en positiv sak.

Dessverre glemmer man at et jordfeilvern består av flere deler, uansett om den er i tavlen eller inne i ladeboksen.

Grovt sett finnes det en overvåkingsenhet som skal oppdage jordfeil og en brytemekanisme som skal kutte strømmen ved feil. Et tradisjonelt jordfeilvern har begge deler og brytermekanismen spennes opp med en fjær som "skyter" kontaktene fra hverandre med stor kraft og til en stor avstand mellom  kontaktene. Dette blir omtrent som en revolver der du spenner hanen og trykker lett på utløseren.

Easse har bok en bra overvåkingsenhet som kan elektronisk testes hyppig, men mangler fullstendig en solid brytermekanisme som hurtig kan koble ut store strømmer.

Hadde Easee kommunisert at de hadde en jordfeilovervåking som er bedre enn hva et tradisjonelt vern kan levere med manuell testknapp hadde jeg vært enig, men å påstå at de har et innebygd jordfeilVERN er bare tull.

Med små, billige releer, som løser ut for tregt og med for liten avstand og kraft kan det aldri kalles VERN.
Her er kjernen til problemet.

Dog er jeg imponert over Easees propagandaapparat som i lang tid har greid å holde kunder og supportere varme med vås og forsøkt å fremstille ESV som bakstreverske idioter.

Det er en tid for alt og nå kommer oppvasken.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rav4_EV

Sitat fra: jlan på torsdag 04. april 2024, klokken 10:01Ren gjetting, men de boksene som står bak en 10A-32A jordfeilautomat type A vil jeg tro blir godkjent ved en inspeksjon. Og det gjelder vel de fleste private installasjoner. Kanskje Easee sender ut nye merkelapper og oppdaterer software.

Det er gjerne litt verre med store fellesanlegg, hvor det kan stå mange bokser på en 63A kurs.

Ja, det blir en ren gjetting  ;D

I den norske standarden er det krav om jordfeilbryter type B dersom ikke ladestasjonen har en innebygget løsning som er i tråd med IEC 62955. Dersom sistnevnte er på plass kreves det vern type A eller F.

Når Easee ikke har valgt releer som er ihht. IEC 62955 så kommer de ikke under unntaket og da er svaret jordfeilvern type B.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jlan

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 04. april 2024, klokken 10:28Når Easee ikke har valgt releer som er ihht. IEC 62955 så kommer de ikke under unntaket og da er svaret jordfeilvern type B.
Ja, for nye installasjoner, men spørsmålet var om allerede installerte bokser. Tror du det blir håndhevet tilbakevirkende på disse? 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tananger

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 04. april 2024, klokken 10:21Dog er jeg imponert over Easees propagandaapparat som i lang tid har greid å holde kunder og supportere varme med vås og forsøkt å fremstille ESV som bakstreverske idioter.

Det er en tid for alt og nå kommer oppvasken.



Helt enig, utrolig at Easee ennå har støtte i befolkningen. Folk flest har ikke forstått hvor ille det står til med disse laderene.

Laderene må selvfølgelig trekkes tilbake og erstattes med ladere som er lagd skikkelig.

TU-12

Ikkje urimeleg å anta at det skjer noko med IEC 62955 snart. Eks ang krav til mekanisk koblet brudd. Sjølv så nykonstruerte ladeuttak som Amina S har problem med IEC 62955 i visse konfigurasjoner.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA