Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: THE på torsdag 21. desember 2023, klokken 08:36Spørsmålet mitt er om jeg har forstått det riktig  når jeg sier at jeg ikke trenger B-vern her siden jeg har skilletrafo, og elektrisk adskillelse er likestilt med automatisk utkobling? Dvs. slik det ser ut for meg så bør det være uproblematisk for meg å få byttet ut PodPoint med Eease-boksen nå uten å montere ekstra B-vern i skapet?
Du trenger vel ikke B-vern i skapet, men du bør gjerne ha B-vern på 400V siden.  Hvis da ikke Easee blir godkjent for montering uten B-vern.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Hadde vært gøy om løsningen til easee "dømmes" til å være tilsvarende (eller bedre enn) standardene.

Da blir det fort mange "lignende" løsninger fremover fra mange produsenter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

THE

Sitat fra: jlan på torsdag 21. desember 2023, klokken 09:45
Sitat fra: THE på torsdag 21. desember 2023, klokken 08:36Spørsmålet mitt er om jeg har forstått det riktig  når jeg sier at jeg ikke trenger B-vern her siden jeg har skilletrafo, og elektrisk adskillelse er likestilt med automatisk utkobling? Dvs. slik det ser ut for meg så bør det være uproblematisk for meg å få byttet ut PodPoint med Eease-boksen nå uten å montere ekstra B-vern i skapet?
Du trenger vel ikke B-vern i skapet, men du bør gjerne ha B-vern på 400V siden.  Hvis da ikke Easee blir godkjent for montering uten B-vern.

Burde da ladestasjonen vært montert med B-vern på 400V siden i utgangspunktet også? Ble montert våren 2015, så da var det NEK400:2014 som var gjeldende. Vernet på 400V siden som ble montert av elektriker den gangen er et A-vern.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

Sitat fra: THE på torsdag 21. desember 2023, klokken 10:13Burde da ladestasjonen vært montert med B-vern på 400V siden i utgangspunktet også? Ble montert våren 2015, så da var det NEK400:2014 som var gjeldende. Vernet på 400V siden som ble montert av elektriker den gangen er et A-vern.
Hvis den gamle ladeboksen har spesifisert DC-RCM eller RDC-DD så var vel det i utgangspunktet OK. 

geear

Fantes det noen bokser med dette i den tiden, da?

Trodde det kom først i 2016-2018 ish.

tronde

Sitat fra: mroek på fredag 15. desember 2023, klokken 21:58
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 15. desember 2023, klokken 19:55Noen som har funnet den utelatte setningen?
Her er den europeiske versjonen som også krever 62955

Bilde fra artikkelen som viser den utelatte setningen:

Det er altså unntaket som er fjernet fra den norske versjonen.

Den teksten er nokså interessant hvis man leser hele. Spesielt setningen som kommer etter det som er blåmerket.

"The appropriate measures, for each connection point, shall be as follows:"

Hvor er så dette "connection point"? Jo, det er utgangen av ladeboksen.

https://www.electrical-installation.org/enwiki/EV_charging_-_electrical_installation_design

Da sier ikke den blåmerkede teksten at man kan erstatte de spesifikke egenskapene som er listet opp for utvendig bruk med noe "annet" hvis dette "annet" er inni boksen. Nå sier teksten at man kan velge om de spesifikke egenskapene plasseres utenfor, eller inni boksen, men at de alltid skal være plasser før der man kopler bilen til ladeboksen, slik NEK også skriver med litt andre ord.

Det at mange andre ladebokser selges i Europa uten å følge IEC 62955 betyr ikke det samme som at de er godkjent, slik Easee og Omega Holtan gir uttrykk for i Teknisk ukeblad. Det er nok mer et resultat av at det ikke er gjort noe med ladebokser fra andre land enn Sverige.

Ladebokser er en nokså ny bransje, så det vil ikke overraske om det ramler skjelletter ut av flere skap enn hos Easee.

Når det gjelder spesielt norsk unntak, som vi ikke vet hva er, vil jeg anta at det har noe å gjøre med vår bruk av PR-kabel som har blank (uisolert) jordleder å gjøre. Den er definert som enkeltisolert siden jordleder kan bli strømførende. Resten av Europa bruker så vidt jeg vet kun kabel med isolert jordleder, og den er dobbeltisolert hvis det ikke er metallskjerm mellom ledere og ytterkappe.

Norge har krav om minimum type A i sikringsskapet hvis det ikke er dobbeltisolert ut til ladeboksen, mens det kan være uten jordfeilvern i skapet hvis det er dobbeltisolert. Jeg tror det er der vi skiller oss fra resten, og at det er vårt spesielle forhold.

jlan

Sitat fra: geear på torsdag 21. desember 2023, klokken 15:22Fantes det noen bokser med dette i den tiden, da?

Trodde det kom først i 2016-2018 ish.
Det fantes ihvertfall bokser med innebygd B-vern, det ville vel også vært OK her, hvor det ikke er noe annet på kretsen.

turfsurf

Pod point som det var snakk om her hadde vel ikke b-vern av noe slag. Husker nesten ingen bokser som hadde b-vern på den tiden. Zappi kanskje, og Zaptec?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på fredag 22. desember 2023, klokken 07:55Husker nesten ingen bokser som hadde b-vern på den tiden. Zappi kanskje, og Zaptec?
Elektrolux her inne vet sikkert dette :+1:

THE

Sitat fra: turfsurf på fredag 22. desember 2023, klokken 07:55Pod point som det var snakk om her hadde vel ikke b-vern av noe slag. Husker nesten ingen bokser som hadde b-vern på den tiden. Zappi kanskje, og Zaptec?
Prøvde å finne igjen dokumentasjon på boksen, og har søkt litt på nettet og sett på sidene til Pod Point, men finner ikke noe om b-vern. Det ser ut som Pod Point-bokser fra 2018 og nyere har innebygd B-vern og smartfunksjoner. Min Pod Point fra 2015 er nok så dum og simpel som det kan bli. Pod Point har lagt ned driften i Norge, men har fremdeles en supportfunksjon, så får ta en prat med dem også.

Det er ikke installert b-vern mellom trafo og ladeboks. Firmaet som installerte på vegne av Renault er selvsagt kjøpt opp av et annet firma, så har ikke fått kontakt med noen som kan svare meg på hva monteringsanvisningen fra 2015 viser. Dette firmaet installerte Pod Point ladere for Renault i hele Bergensområdet, og det området er stort. Sel vom jeg bor over 200 km fra Bergen så var det nærmeste firma som var godkjent av Renault. Ble dyr installasjon når jeg skulle betale for to personer med ca. 400 km kjøring og 6-7 timer kjøretid i tillegg til jobben...

Får prøve å nøste litt mer i hva som skulle vært levert, men sikkert vanskelig å klage nå siden firmaet ikke eksisterer lenger en gang.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electric cars in Norway

SitatFår prøve å nøste litt mer i hva som skulle vært levert, men sikkert vanskelig å klage nå siden firmaet ikke eksisterer lenger en gang.
the :+1: det er helt umulig...er firma borte så er det borte. Det er min erfaring på annet forbrukerkjøp. Umulig å følge de opp...

Ulvis

Sitat fra: THE på torsdag 21. desember 2023, klokken 08:36Jeg kjøpte en Eease ladeboks rett før ESV-saken ble kjent for meg. Jeg har ikke fått den montert da jeg ville vente på en avklaring først.

I dag har jeg en PodPoint 16A trefase ladeboks som ble kjøpt sammen med Renault Zoe. Jeg har da en trefas 230/400V trafo stående foran ladeboks. 3x32A A-vern til trafo og 3x16A A-vern etter trafo til ladeboksen. Spørsmålet mitt er om jeg har forstått det riktig  når jeg sier at jeg ikke trenger B-vern her siden jeg har skilletrafo, og elektrisk adskillelse er likestilt med automatisk utkobling? Dvs. slik det ser ut for meg så bør det være uproblematisk for meg å få byttet ut PodPoint med Eease-boksen nå uten å montere ekstra B-vern i skapet?
Iflg gammal Trainor tråd https://www.trainor.no/forum/forskrifter-og-normer-dsb/elbil-lading-og-jordfeilbryter verkar det som det ikkje er krav til B vern på sekundærside. Poenget er jo å beskytte mot at jordfeil forplantar seg til oppstrøms anlegg, og det er ivaretatt med trafo.
Men, om det skulle oppstå dc feilstrømmer som blindar det A vernet du har på sekundærsida, har det då eigentleg noko funksjon? Vil likeretterstøyen frå bilen kunne 'plage' dette vernet? Dog, med kun 3x16A så blir det nok håndterlig med likeretterstøy.
Er det feil på kabel eller bil med overslag til chassis etc, er det fare for personsikkerhet? Eller reknar ein med at sekundær A vernet handterar dette?
Hmm, mange spørsmål......skulle gjerne gitt betre svar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Electric cars in Norway

Sitat fra: THE på torsdag 21. desember 2023, klokken 08:36Jeg kjøpte en Eease ladeboks rett før ESV-saken ble kjent for meg. Jeg har ikke fått den montert da jeg ville vente på en avklaring først.

I dag har jeg
The :+1: ville ikke holdt pusten mens du venter på avklaringer ;D

Snakke med en trikker her om dagen. Har levert maaaaange Easee og sa de får en del info om saken via viv via i bransjen men ikke noe som kan avslutte saken...mente han hvertfall... litt som mañana.....

Eller «Elon-time»

Lars C. Krogenæs

Hvert tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet mot AC og DC jordfeil.

Kravet i en godkjent installasjon er da at ladebokser enten skal ha DC-vern som oppfyller IEC 62955 eller et B-vern, enten i boksen, eller i installasjonen. Hvorvidt ladestasjonens DC-vern oppfyller IEC 62955 skal fremgå av samsvarserklæringen.

Easee har fått mye pes for dette. Det som ikke har kommet tydelig frem, er at omtrent ingen av ladeboksene som har vært på markedet i mer enn 2 år, oppfyller kravet til godkjent DC-vern. ZapTec Pro, som benyttes i borettslag og sameier har ikke et godkjent jordfeilvern, og det må derfor monteres eksternt B-vern foran hver eneste ladeboks.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 03. januar 2024, klokken 11:03Hvert tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet mot AC og DC jordfeil.

Kravet i en godkjent installasjon er da at ladebokser enten skal ha DC-vern som oppfyller IEC 62955 eller et B-vern, enten i boksen, eller i installasjonen. Hvorvidt ladestasjonens DC-vern oppfyller IEC 62955 skal fremgå av samsvarserklæringen.

Easee har fått mye pes for dette. Det som ikke har kommet tydelig frem, er at omtrent ingen av ladeboksene som har vært på markedet i mer enn 2 år, oppfyller kravet til godkjent DC-vern. ZapTec Pro, som benyttes i borettslag og sameier har ikke et godkjent jordfeilvern, og det må derfor monteres eksternt B-vern foran hver eneste ladeboks.

Det som svenskene i hvert fall sa var at Zaptec var helt topp tommel opp, bare så ingen skal misforstå det du skriver...mens Eeasy was Lazy-town, tommel ned.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA