Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: thomasez på mandag 19. juni 2023, klokken 20:30At styret har tillit til Helmikstøl holder ikke. Eaasse trenger penger og det er de som vurderer å spytte inn penger, som i praksis er å redde selskapet som skal ha tilliten til både styre og ledelse.

Jeg ville aldri putta inn så mye som ei krone før den gjengen hadde gått. Dvs, kanskje hive inn et par titusenlapper som alternativ til Lottokupongen.

All den tid det ikke har kommet noen penger ennå er det et hint om hvor ståa ligger.

Ikke gir de seg heller:

https://www.nrk.no/rogaland/easee-meiner-meir-dokumentasjon-og-nye-klistremerke-vil-loyse-ladarkrisa-i-sverige-1.16450478

De har hatt muligheten til å gjøre dette i over ett år nå uten å få det til og de gir seg fremdeles ikke. Hva som får dem til å tro at det vil fungere denne gangen lurer jeg på.

Så da blir det vel "Nei, dette har dere prøvd før." som så blir besvart med "Vi har en plan!" som etter noen måneder lanseres og er... mer dokumentasjon og et klistremerke.

Helmikstøl er som en ettåring med rund kloss som skal inn i firkanta hull.
De har faktisk ikke prøvd klistremerke før. Dette var vi her inne på i februar/mars, men da var fortsatt Easee i sin totale villfarelse om at DE kunne fortelle myndighetene om hvordan ting skulle være, de behandlet ESV som en gjeng bedrevitere som måtte settes på plass, de kunne nemlig fortelle at de selv syntes det var fullt ut tilstrekkelig med skjult merking. Fordi Easee syns det var bedre. Etter ca. 8 måneder med diskusjoner så var Easee fortsatt der. Nå har det bikket et år, salgsforbud i hele EØS, og de har først nå skjønt at de kan trykke opp klistremerker for å få det ene punktet til å gå bort.

thomasez

Klistremerke forutsetter at dokumentasjonen på restrerende er bra nok. Det er den ikke.

Såvidt jeg kan huske er det kun påstanden om IP-grad de kan klistremerke seg bort fra. Jordfeilbryter og releé-gap er verre.

Radial

Sitat fra: thomasez på mandag 19. juni 2023, klokken 21:15
Sitat fra: Radial på mandag 19. juni 2023, klokken 20:36Hvis de faktisk får testa og verifisert at boksen yter tilsvarende eller bedre enn standardene/forskriftene de trenger, så holder jo strengt tatt klistremerke-oppskriften de har skissert.

Dette har vi jo diskutert tidligere i tråden også.

Hva får deg til å tro at de sånn helt plutselig, etter å ha hatt dette hengende over seg i over ett år, klarer hoste opp god nok dokumentasjon til at det vil gå denne gangen?

Om det i det hele tatt var mulig ville ikke Easee vært i trøbbelet de er nå, de hadde levert dokumentasjonen sin og fortsatt som før.

Det er jo ikke noe helt plutselig, det står i artikkelen at de skal ha boksen testet og verifisert inne høsten 2023?

Det blir i så måte ny dokumentasjon, om den består testene/kravene som trengs.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

thomasez

Sitat fra: Radial på mandag 19. juni 2023, klokken 21:37Det er jo ikke noe helt plutselig, det står i artikkelen at de skal ha boksen testet og verifisert inne høsten 2023?

Det er helt plutselig all den tid dette er noe de burde ha gjort i over ett år.

Hva får deg til å tro de får til noe nå som de ikke har klart det siste året?

Og som de absolutt burde ha gjort i 2018, hele fem år siden.

Radial

Sitat fra: thomasez på mandag 19. juni 2023, klokken 22:07
Sitat fra: Radial på mandag 19. juni 2023, klokken 21:37Det er jo ikke noe helt plutselig, det står i artikkelen at de skal ha boksen testet og verifisert inne høsten 2023?

Det er helt plutselig all den tid dette er noe de burde ha gjort i over ett år.

Hva får deg til å tro de får til noe nå som de ikke har klart det siste året?

Og som de absolutt burde ha gjort i 2018, hele fem år siden.

De skulle sikkert gjort det i 2018, men om de gjør det nå i 2023 i lys av myndighetenes tilsyn og består, så holder klistremerke-planen den.

Problemet til Easee blir nok å finansiere denne testen, for den er neppe gratis (TÜV eller NEMKO etc)
Sikkert derfor den ikke er blitt utført enda heller, den er kostbar... Og alle kluter er gått med til å prøve å få gjennom boksene med dokumentasjonen de har liggende.
Ikke sikkert den får godkjent stempel heller, da er alle penga forgjeves...men de har vel trua.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på mandag 19. juni 2023, klokken 22:18
Sitat fra: thomasez på mandag 19. juni 2023, klokken 22:07
Sitat fra: Radial på mandag 19. juni 2023, klokken 21:37Det er jo ikke noe helt plutselig, det står i artikkelen at de skal ha boksen testet og verifisert inne høsten 2023?

Det er helt plutselig all den tid dette er noe de burde ha gjort i over ett år.

Hva får deg til å tro de får til noe nå som de ikke har klart det siste året?

Og som de absolutt burde ha gjort i 2018, hele fem år siden.

De skulle sikkert gjort det i 2018, men om de gjør det nå i 2023 i lys av myndighetenes tilsyn og består, så holder klistremerke-planen den.

Problemet til Easee blir nok å finansiere denne testen, for den er neppe gratis (TÜV eller NEMKO etc)
Sikkert derfor den ikke er blitt utført enda heller, den er kostbar... Og alle kluter er gått med til å prøve å få gjennom boksene med dokumentasjonen de har liggende.
Ikke sikkert den får godkjent stempel heller, da er alle penga forgjeves...men de har vel trua.
Siste ryktene er jo at de har fått testet og godkjentstempel på den, visstnok fra to forskjellige institutt. Dog er det ikke kommet frem noe om hvilke, selv om Tyskland er nevnt. Men de vil vel levere til myndighetene og til retten før de går offisielt ut med dette.

Men dette er ihvertfall antydet i de siste artiklene i TU, som dessverre er bak betalingsmur.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 19. juni 2023, klokken 16:42Dagbladet om saken - er vel inne på noe av problemet:

https://www.dagbladet.no/meninger/litt-for-easy/79546580
Ja, jeg tror fasit står helt til slutt i den Dagbladet saken... kopi under:

Feilene er gjenkjennbare fra gründerhåndboka. Luft, kjærlighet, gjerne et flipperspill og et bordtennisbord, blandet med ny lederfilosofi, har vært en dødelig oppskrift for mangt et oppstartsselskap. Men den største feilen er nok at advarselen fra svenskene kom på et tidspunkt medgangen var på sitt største. Følelsen av uovervinnelighet var for høy. Problemet ble ikke tatt på alvor før det var for seint.
Det er den viktigste lærdommen Easee-gjengen tar med seg når de nå satser på comeback. Sammen med dette helt spesielle gründergenet og en god bunke sedler er dette veien, dersom eks-milliardærene skal komme tilbake.

Electric cars in Norway

Sitat fra: thomasez på mandag 19. juni 2023, klokken 11:00Eneste måten å løse dette på er å bytte ut ledelsen med noen som klarer vise at de tar det hele alvorlig. 
Spot on :+1:

Electric cars in Norway

#713
Klistremerker!!!  Særlig - det kommer aldri til å funke  :-1:

Et sikkert tegn på at Jonas må gå av nå!

https://www.elbil24.no/nyheter/vil-lose-salgsforbud-med-100000-klistremerker/79611713

TU-12

Klistremerke vil imøtekomme følgende krav frå ESV;
Produksjonsdato i klartekst (ikkje som nå; kun sporbart via serienr)
Merke produktnamn tydeleg (home vs charge)
Temperaturområde for montering og drift
Merking synlig under drift, eks serienr osv (krav som er litt spesielt alt det konstruksjonen er berre eit deksel som er uskiftbart av alle. Chargeberry er vanskeleg å merke slik at det er synlig)

Radial

Klistremerke-planen har en åpenbar klausul om at testene til boksen(e) går gjennom en sertifisering, og vis-a-vis ny CoC.

Så følger de andre kravene myndig påpeker med lappen.

Det er en plan, den skulle vare vært gjort for 5år siden.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Maxwell_400

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Hvor sitter merkingen i dag? På meg virker en merking utenpå, i vær og vind, som bare tull. Vil blekne og falle av ila relativt kort tid, spesielt ettermontert av bruker.

Bør sitter slik at boksen kan klikkes løs og så sjekkes.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

geear

Du går rett i samme fella som Jonas og co.  ;) Det er dessverre akkurat like irrelevant hva du mener om det som det er hva Jonas mener om det, så lenge det er et krav. Det er denne holdningen som gjør at Easee er der de er i dag, sånn har de kranglet i 8-9 måneder før alvoret begynte å sige innover de. Dette er ganske enkelt, enten forholde seg til det eller engasjere seg i komitéer og andre styrende organ og få kravene endret.

I dag får man uansett klistremerker som tåler mye vær og vind.

Electric cars in Norway


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA