Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Maxwell_400 på lørdag 18. mars 2023, klokken 12:28
Tesla Wall trenger ikke B vern. Hvis du kan vente ville jeg ha ventet til NKOM har gått gjennom de forskjellige laderene.

Skal ikke se bort ifra at Tesla og Easee fort kan ha fordeler av å samarbeide i en eventuell slik sak for hele EU...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på lørdag 18. mars 2023, klokken 13:33
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. mars 2023, klokken 12:53Skulle gjerne hatt en custom firmware til Easee som redirigerte trafikken til en lokal server.

👍 Å kunne sette opp egen serverløsning støtter jeg 100%! 👏👏👏

En liten privat "skyløsning" hadde vært tingen.

Hadde sikkert holdt med en Raspberry Pi, Orange Pi eller annen tilsvarende SBC hvis man ikke har en server oppe å går fra før av. Alternativ en mini PC. AliExpress har noen små med Intel CPU til rundt 1000 lappen.

En integrasjon for Home Assistant som snakker rett med ladestasjonene hadde ikke vært dumt nei. Da hadde jeg droppet skyløsningen tvert. Den integrasjonen som finnes nå klarer kun å hente ut sensorverdier fra skyløsningen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Burger

Jeg har to easee ladere kjøpt i fjor som ikke er montert enda. (sykemelding hos elektriker og graving for kabel krasjet)

Så om jeg vil ha de montert etter kravene, så kan jeg gjøre det lovlig ved å :

- Eget B-vern foran hver lader i sikringskap
- Ha de på seperat kurs og ikke lastbalansere på 3fas 32A som foreslått i fjor.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Radial

Sitat fra: Burger på søndag 19. mars 2023, klokken 09:43
Jeg har to easee ladere kjøpt i fjor som ikke er montert enda. (sykemelding hos elektriker og graving for kabel krasjet)

Selve lastbalanseringen kan fremdeles fungere på 2 separate kurser, satt opp i software på samme kurs, men har liten hensikt annet enn kostnadene for effektleddet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Orbit

Per i dag er ikke produktet trukket tilbake i Norge, og kan monteres. Men du finner neppe en elektriker som vil ta risikoen på å installere dette.

Evt ekstra tiltak som du foreslår er likevel ikke innenfor før det evt kommer en samsvarserklæring fra Easee (eller andre) på at det kan gjøres på den måten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Maxwell_400

Nei, i verste fall blir det bruksforbud, det var ikke bare vernet som var et problem.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ulvis

Sitat fra: Radial på søndag 19. mars 2023, klokken 10:00

Selve lastbalanseringen kan fremdeles fungere på 2 separate kurser, satt opp i software på samme kurs, men har liten hensikt annet enn kostnadene for effektleddet.
Joda., om ein har underfordeling. Lastbalanseringa går mot kapasiteten i fordelinga. Enkeltkursane bør vere store nok til å ta ut maks effekt som boksen kan ta. Poenget her er fleksibilitet for brukerane, like mykje som kosntadskontroll. Slik fungerar jo alle laststyringsanlegg. Samtidighetsfaktoren kan ein sjå vekk frå når ein har laststyringssystem. Det kan bli behov for ei lita underfordeling som jo også kostar litt.
Rettnok, med 2 stk 32A kursar direkte i hovedfordeling, og der er plenty kapasitet så er det kun effekttoppkostnaden som er tema.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

Sitat fra: DIYglenn på søndag 19. mars 2023, klokken 15:02
Hvordan er det forskjellig fra Zaptec? Trodde de også hadde samme type elektroniske B-vern isteden for mekanisk?
Zaptec Go har krav om separate type A jordfeilautomater for hver ladestasjon. De har i tillegg innebygd RCD-DD hvor reléne er mekanisk sammenkoblet(?). De har altså ikke mulighet for å bytte fase, de angir at evt. faserotasjon må være fast koblet.
https://zendesk.zaptec.com/hc/article_attachments/10631060931217

Zaptec Pro har en annen løsning:
https://zaptec.com/downloads/ZapChargerPro_Installation_manual.pdf

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Har ikke Zaptec Pro innebygd 4g heller?
Må lage eget lokalnett til en hub, eller legge opp eget WiFi for nettilknytning ved boksene... Daiiim hørtes klønete ut.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Radial på søndag 19. mars 2023, klokken 21:16
Har ikke Zaptec Pro innebygd 4g heller?
Må lage eget lokalnett til en hub, eller legge opp eget WiFi for nettilknytning ved boksene... Daiiim hørtes klønete ut.

Har forsøkt å se etter alternativer,men alt er håpløst gammeldags. Selv easee laderen er på grensen til akseptabel mhp funksjonalitet.

Vil ha 5G og Wifi,vil ha smarthus integrasjon,vil ha lastfordeling på samme kurs gitt en amper grense,og vil ikke ha kabel mellom.enheter osv.

Om noen vet om noen ladere som minimum har dette så tips gjerne.
Gidder ikke kjøpe gårsdagens teknologi

geear

Her bør du vel starte en separat tråd om din drømmeladeboks, for denne tråden handler om salgsforbud for easee.

Radial

Må bli litt endringer på mitt oppsett ser jeg.

Laderen min deler kurs med både lys&stikk, noe som ikke blir godt nok ihht Easee sine egne oppdaterte anbefalinger rundt den elektroniske jordfeil-løsningen deres🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ulvis

Dette tilsvaret frå Jonas Helmikstøl er vel eit av dei mest sakelige så langt (gitt at det "held vatn")  https://easee.com/no/artikler/nyhet/standardene-er-utdaterte-og-det-blir-na-brukt-mot-oss/

Det _kan_ vere at framtidige standardar blir meir i harmoni med Easee sitt produkt, men dei har uansett valgt feil strategi. Det er mulig å drive innovasjon, ta fram nye løysingar, jobbe mot IEC/NEK kommitéane og stå klar med produktet den dagen standarden åpnar for det. "First to market", ja, men ikkje prematurt ift byråkratiet utan å kunne underbygge det.
Forøvrig får vi håpe Easee klarar å dokumentere og overbevise.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

serenejet

[attachment id=0 msg=1096693]

Mulig den godeste sjefen bør sjekke med en ingeniør før han kommer med eksempler på systemer som ikke har mekanisk kobling  :blank:
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Øyvind.h

Kanskje ikke beste illustrasjon, men poenget står. En promille av befolkningen tester jordfeilbyter jevnlig for å se at den virker, slik en egentlig skal gjøre. Samlet sett virker det sikrere med en løsning som automatisk tester at den fungerer, enn en som manuelt må sjekkes om fungerer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA