Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Grosor

#60
Sitat fra: jlan på søndag 05. mars 2023, klokken 15:33
Sitat fra: Grosor på søndag 05. mars 2023, klokken 14:21
Når det kommer til ulikhetene mellom Zaptec og Easee tror jeg de i praksis er små. Ihvertfall fysisk. Om easee må rulle ut en oppdatering som låser til en fas så er jo det kjapt gjort.
Nei, det er ikke så enkelt. Easee har mulighet for å bytte fase, dvs. at det er flere kontaktorer koblet til hver leder, hvorav noen må være innkoblet og noen utkoblet. Zaptec har denne funksjonaliteten i Zaptek Pro, men der er det en egen separat mekanisk sammenkoblet bryter som kan betjenes manuelt. En slik har Easee neppe plass til, så de må eventuelt montere en type B jordfeilbryter i en egen boks.
 

https://youtu.be/wg7cR01UIRw?t=149

Hvorfor skal akkurat denne funksjonaliteten utløse behov for et separat type B vern?


jlan

Sitat fra: Grosor på søndag 05. mars 2023, klokken 19:51
Hvorfor skal akkurat denne funksjonaliteten utløse behov for et separat type B vern?
Svensker er ikke spesielt fleksible og liker trauste løsninger som kan verifiseres punkt for punkt.

Det Elsäkerhetsverket nevner er:
-Testanordning og märiking av den
-Mekanisk sammankopling av reläer för samtidig till- og frånkobling
-Manuelt till- og frånslag av brytaren
-Tydelig indikering av brytarens posisjon

Og det oppfylles av en jordfeilbryter type B. Så da er det det de vil ha.

https://youtu.be/f397zrwXkok
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Grosor

Men mangel på et separat tradisjonelt jordfeilvern er ikke unikt for easee. Har zaptec go dette? Har twc?

De fleste easee home er nok uansett installert på egen kurs med type a vern og da bør det være uproblematisk.

jlan

Zaptec Go har krav om separate sikringer med A-vern for hver lader, og en løsning hvor interne releer slår ut sammen ved DC feil:
https://zendesk.zaptec.com/hc/en-001/article_attachments/10631060931217/ZaptecGo_Installer_Manual.pdf#page=33

Easee Home tillates montert med tre ladere på samme kurs, uten A-vern på kursen:
https://support.easee.com/hc/no/article_attachments/11622684087185/Easee_Home-Charge_installasjon_-_NEK_400-2022__13_.pdf#page=2
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Grosor

Sitat fra: jlan på søndag 05. mars 2023, klokken 22:15
Zaptec Go har [...] og en løsning hvor interne releer slår ut sammen ved DC feil

Hvordan skiller denne seg fra easee sin DC feil utkobling? Er det flere releer i zaptec go? Egne som tar seg av DC feilutkobling?

jlan

Sitat fra: Grosor på mandag 06. mars 2023, klokken 08:15
Hvordan skiller denne seg fra easee sin DC feil utkobling? Er det flere releer i zaptec go? Egne som tar seg av DC feilutkobling?
Dette er det Zaptec skriver om dette. Det tyder vel på at de bare har ett relésett i Zaptec Go (men en annen løsning i Zaptec Pro ?) :
https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/8892964790289-Lading-p%C3%A5-IT-3-fas-med-Zaptec-Go-#effekt-og-sikkerhet-0-3
SitatSikkerhet først
Zaptec Go vil automatisk oppdage hvor mange faser den er koblet på. Dersom den er koblet som 3-fase vil den slippe gjennom alle tre faser og tilsvarende dersom den er koblet 1-fase.

Grunnen til dette er at det er et krav om allpolig brudd i sikkerhetsrele for jordfeilbryter, det vil si at alle 3 faser er PÅ eller AV samtidig. Sagt på en annen måte, så vil ikke laderen kunne switche fra 3- til 1-fase automatisk, i henhold til sikkerhetsreglement.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

JTGjøby

Sitat fra: Grosor på søndag 05. mars 2023, klokken 14:21

"Ladeeksperten" i NAF Gjøby har jo kjørt hardt på akkurat dette punktet og hvor farlig det er, men han fikk ikke gehør for det i sin egen NEK komite engang...

Hei Grosor,

Takk for at du gir meg muligheten til å oppklare den vanlige misforståelsen rundt svaret om 3-fas lading på IT-strømnett fra komiteen NEK/NK64, som du referere til. Her er svaret vi utarbeidet:

ID: 10840
722.512.1.301
3 fas lading i IT nett
Dato 11.05.2021
Spørsmål:
3-fase ladestasjon i 230V IT/TTt-nett. Har gitt grunnlag for mye diskusjon. Kan NK64 komme med en presisering her?
Svar
NK64 har diskutert denne problemstillingen, og har følgende kommentarer:
a) For en trefase 230 V ladestasjon som er beregnet for tilkobling til et 230 V IT eller TT system, vil tilkoblingen til et 230 V IT eller TT system oppfattes som en helt normal tilkobling av et 230 V trefaseutstyr.
b) For tilkobling til et 230 V IT- eller TT-system av en ladestasjon som er beregnet til bruk i et TN-system, viser NK64 til kravene i NEK 400-7-722:2018, avsnitt 722.512.1.301 som krever at ladestasjonen kun kan benyttes i samsvar med produsenter anvisninger.
c) NEK 400:2018 legger til grunn for sine sikkerhetskrav at ethvert produkt som anvendes i installasjonen er i samsvar med sin relevant(e) produktnorm(er).


Punkt a) og b) sier at det er ikke noe direkte i NEK 400 som stenger for 3 fas lading på IT- og TT- strømnett.
Så er det punkt c), det er her svaret gis og jeg skal forøke å forklare hvorfor NEK 400 ikke åpner for 3-fas lading.

Siden vi i NK64 ikke kan svare for standarder vi ikke har ansvaret for, og som kan bli endret, kan vi bare ta et forbehold. Som det står så legges det til grunn for svaret at det er samsvar med relevante produktstandarder. Samsvar betyr at metoden som står i standarden er fulgt. I NEK400-7-722 punkt 722.55 står det at det skal være samsvar med NEK EN 62196-2. Dette er standarden for blant annet Type 2 kontakten. Den beskriver ikke 3-fas lading på IT-strømnett, kun 1-fas.

Dette er selvsagt ikke så lett å se med første øyekast for de som ikke har god kunnskap om hvordan standardiseringen fungerer, men det er ikke tvil om at 3-faslading på IT-strømnett ikke er i samsvar med NEK400 så lenge Type 2 standarden er som i dag.

Jeg håper dette var oppklarende   :)

Vennlig hilsen
«Ladeeksperten»   :)
Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

geear

Så du/dere mener at det er ulovlig å lade 3-fas IT 230V, på tross av at det er beskrevet som et alternativ i installasjonsmanualen til opptil flere ladebokser?

JTGjøby

#68
Sitat fra: geear på onsdag 08. mars 2023, klokken 08:34
Så du/dere mener at det er ulovlig å lade 3-fas IT 230V, på tross av at det er beskrevet som et alternativ i installasjonsmanualen til opptil flere ladebokser?
Det er DSBs jobb og si om dette er lovlig eller ikke.

Det NK64 sier er at det skal være samsvar med alle standarder NEK400 krever samsvar med for å si at NEK 400 anvendes for å oppnå samsvar med Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL).

Det jeg mener er at 3-faslading ikke er beskrevet i NEK EN 62196-2 som NEK400 krever samsvar med, derfor kan det NEK 400 brukes å hevde samsvar med FEL.

Installatøren kan selvsagt hevde samsvar med FEL på annen måte, men det krever omfattende dokumentasjon av at sikkerheten er minst like god som en installasjon i samsvar med NEK 400.

Du kan lese mer her: https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-på-230-v-it-nett-en-oppsummering
(hvis du sliter med å få linken til å fungere så kopier den og lim den inn i nettleseren. Å'en i "på" skaper problemer i noen nettlesere)
Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

Maxwell_400

Sitat fra: JTGjøby på onsdag 08. mars 2023, klokken 08:59
Sitat fra: geear på onsdag 08. mars 2023, klokken 08:34
Så du/dere mener at det er ulovlig å lade 3-fas IT 230V, på tross av at det er beskrevet som et alternativ i installasjonsmanualen til opptil flere ladebokser?
Det er DSBs jobb og si om dette er lovlig eller ikke.

Litt fra DSB her
https://www.tu.no/artikler/dsb-trefaselading-pa-it-nett-har-medfort-skader/510771

Har installert noen få Easee ladere men kun på TN nett. Såvidt jeg kan se så støtter Easee kun tofase lading på IT og det er ikke så populært hos DSB og vi vet jo heller ikke hvilke biler som vil koble seg på.
En måte å sikre (!) seg på er å begrense sikringen til 16A eller kun bruke enfase.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

geear

TWC3 har beskrevet konfigurasjon for 3-fas IT i manualen. Den har jo også alltid 32A 3-fas fast kabel, så eventuelle problemer blir på bilsiden. Har den selv satt opp slik og har ladet mange forskjellige biler uten at det har vært noe problem, men skjønner problemet med at det ikke er en del av standarden. Det burde noen ta tak i, ordentlig 3-fasimplementering, som Tesla Y og 3 har, er kun positivt.

turfsurf

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 08. mars 2023, klokken 14:37
Har installert noen få Easee ladere men kun på TN nett. Såvidt jeg kan se så støtter Easee kun tofase lading på IT og det er ikke så populært hos DSB og vi vet jo heller ikke hvilke biler som vil koble seg på.
Nei, Easee lader Tesla med trefas IT hvis man vil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. mars 2023, klokken 21:15

Nei, Easee lader Tesla med trefas IT hvis man vil.
Ja, det fungerer helt fint, og virker trygt, men det er løst på en litt spesiell måte, ved at en av faselederene på nettsiden legges til N på bilsiden. I et IT nett vil det jo ikke være noen tilkoblet N leder. Derfor blir det et formelt avvik fra standarden. Dette er vel dekket før, så jeg skal ikke gå i detaljer, men det kan altså tenkes situasjoner hvor det gir overbelastning.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Maxwell_400

#73
Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. mars 2023, klokken 21:15
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 08. mars 2023, klokken 14:37
Har installert noen få Easee ladere men kun på TN nett. Såvidt jeg kan se så støtter Easee kun tofase lading på IT og det er ikke så populært hos DSB og vi vet jo heller ikke hvilke biler som vil koble seg på.
Nei, Easee lader Tesla med trefas IT hvis man vil.
Ja, Tesla er en av få biler som støtter det, problemet kan oppstå hvis en bil som ikke støtter det kobler seg opp og det kan være vanskelig å garantere for en installatør.

Hvis du ser på Type 2 kontakten så har du fire ledere, N og 3 faseledere. N skal alltid kobles så når du har et IT nett som ikke har N må en av faselederene brukes som N og den siste faselederen på type 2 kontakten er ikke koblet. I prinsippet har du da to fase lading med L1 (valgfritt) som nøytral og de to siste fasene som faseledere.

Uten at jeg er 100% sikker så tror jeg Tesla er så smart at den detekterer det og bruker N som om det var en faseleder, det gir da en fullverdig og god trefaselading.

Dette kunne ha vært løst i standarden ved at f.eks L3 og N kobles sammen i IT nett men det toget har nok gått, kanskje ulempen med at vi ikke er med i EU.

Nøytral alltid koblet, det er også beskrevet i Easee installasjons manual. L3 kobles ikke i IT 3 fase men det er ikke i tråd med standard.
[attachment id=0 msg=1095098]

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

jlan

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 09. mars 2023, klokken 08:55
Uten at jeg er 100% sikker så tror jeg Tesla er så smart at den detekterer det og bruker N som om det var en faseleder, det gir da en fullverdig og god trefaselading.
Det øvrige er greit forklart, men N kobles alltid til en faseleder ved IT lading, det er ikke der forskjellen er.

En trefaselader i en elbil består vanligvis av tre del-ladere koblet i stjerne. Altså er de koblet L1-N, L2-N og L3-N. Hvis det settes 3-fase 230V spenning fra et IT nett over L1-N, L2-N og L1-L2, så oppnås 2-fase lading med to av de tre del-laderene. Den tredje laderen, som er koblet L3-N, får ingen strøm, da L3 ikke er tilkoblet. Å koble sammen L3 og N vil ikke hjelpe, da blir det fortsatt 0 strøm.

Det Tesla gjør i 3/Y er å koble denne tredje del-laderen over fra L3-N til L1-L2 med releer. Da oppnås en 3-fase trekantkobling. Hver av del-laderene er 16A. Da kan det lades med 16A*230V*3=11kW.  To og to del-ladere belaster hver leder, dermed trekkes vektorsummen, maks 16A*√3=28A

I enfase-modus kobles denne tredje del-laderen i parallell med L1-N laderen. Hver av del-laderene er 16A, altså kan det lades med maks 32A*230V=7.4 kW. L2-N laderen er da ubrukt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA