Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 06. desember 2023, klokken 21:57
Sitat fra: knute på onsdag 06. desember 2023, klokken 20:42Det er ikke mulig å dele lenke med nøkkel lenger hos TU og Digi, men vedlagt ligger skjermbilde av tabellen som vises i artikkelen.

Tar seg gode lønninger disse lade-kongene.
Er som vanlig god forskjell på å være aksjeeier og "bare" daglig leder og defacto "kun nok en lønnsmottaker"... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars C. Krogenæs

Starter du et selskap, utvikler en unik teknologi og selger millioner enheter, så vil du som eier tjene godt... Helt til det kollapser og formuen forsvinner.

Ønsker Kjetil alt godt. Han er en fantastisk smart fyr!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 06. desember 2023, klokken 22:23Starter du et selskap, utvikler en unik teknologi og selger millioner enheter, så vil du som eier tjene godt... Helt til det kollapser og formuen forsvinner.

Gjelder jo egentlig alle 3, både Kjetil, Jonas og Steffen.
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på onsdag 06. desember 2023, klokken 22:27
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 06. desember 2023, klokken 22:23Starter du et selskap, utvikler en unik teknologi og selger millioner enheter, så vil du som eier tjene godt... Helt til det kollapser og formuen forsvinner.

Ja, de burde skamme seg alle 3. Veldig umusikalsk gitt forholdene. De kunne redusert sin inntekt til et nivå som stod mer i stil med de vanskelige forholdene selskapet stod i da.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 07. desember 2023, klokken 07:24

Ja, de burde skamme seg alle 3. Veldig umusikalsk gitt forholdene. De kunne redusert sin inntekt til et nivå som stod mer i stil med de vanskelige forholdene selskapet stod i da.
Skulle de liksom vite i fjor at de ville få problemer med svenskene i år? Jeg kan garantere at de ikke hadde noen krystallkule for å spå utviklingen for i år...!
Bosted Oslo

Ingeniøren

Feilene ble vel begått ganske mange år før noen sjekket de. De har det hele og fulle ansvar hele veien selv !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

TU-12

Når skjedde feilen egentleg... Uten at eg har gamle samsvarserklæringer så tolker eg som dei var ok. Heilt til NAF test av "ladebokser" i 2022. NAF og sin ladeekspert ser at "det er ikkje plass til jordfeilvern". Og det må vere da det fatale skjer. Easee er ikkje heilt inneforstått med kva som kreves ang å ikkje kun plukke "relevante" deler av standard eller å oppdatere samsvarseklæring etter at produktet er lansert;
Og endrer/svarer NAF;
Type A jordfeilvern innebygd i ladestasjonen.

Vi har oppdatert samsvarserklæringen til å spesifisere EN 61008-1 for å unngå uklarhet omkring dette.

DC overvåking (RDC-DD) i ladestasjonen.

Vi har oppdatert samsvarserklæringen til å spesifisere IEC 62955 for å unngå uklarhet omkring dette.

geear

Sitat fra: RJK på torsdag 07. desember 2023, klokken 08:30

Skulle de liksom vite i fjor at de ville få problemer med svenskene i år? Jeg kan garantere at de ikke hadde noen krystallkule for å spå utviklingen for i år...!
Mener ESV startet dialogen med Easee i mai/juni 2022, og den ignorante brevvekslingen mellom Easee og ESV foregikk gjennom resten av året til det kom forbud i februar 2023. Men Easee-ledelsen innså ikke at de ikke kunne overkjøre ESV med "vi mener" før forbudet kom svart på hvitt, så de evnet neppe å ta noe selvkritikk før det året var omme. Det evnet de vel egentlig ikke før de ikke klarte betale regningene sine lenger.

Vidar_S

Det er (igjen) ekstremt populistiske utsagn du kommer med, hr Electric cars in Norway. Skattelistene sier absolutt ingenting om hvor mye disse tok ut i lønn fra Easee, så ut fra informasjonen som er gjort tilgjengelig i denne tråden er det ingenting som gir grunnlag for å si noe om hvorvidt de burde redusert sin lønn.

For alt du vet kan disse stå med 1 krone i lønn hos Easee mens resten er inntekt fra salg av aksjer eller noe helt annet (selv om jeg antar lønnsinntekten ligger litt over dette).

Det er ingen grunn til å tro at de som arbeidet i Easee har store problemer med å finne seg en ny jobb, så det er ingen som har tapt mer på kaoset enn aksjeeierne. Gründerne i Easee eier antakelig mange aksjer og sammenstiller du formuestallene fra oversikten gjengitt i denne tråden med formueslister som kommer om et års tis så tipper jeg med du ser merbart lavere verdier hos alle disse tre.

RJK

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 07. desember 2023, klokken 11:22

Det er (igjen) ekstremt populistiske utsagn du kommer med, hr Electric cars in Norway. Skattelistene sier absolutt ingenting om hvor mye disse tok ut i lønn fra Easee, så ut fra informasjonen som er gjort tilgjengelig i denne tråden er det ingenting som gir grunnlag for å si noe om hvorvidt de burde redusert sin lønn.

For alt du vet kan disse stå med 1 krone i lønn hos Easee mens resten er inntekt fra salg av aksjer eller noe helt annet (selv om jeg antar lønnsinntekten ligger litt over dette).

Det er ingen grunn til å tro at de som arbeidet i Easee har store problemer med å finne seg en ny jobb, så det er ingen som har tapt mer på kaoset enn aksjeeierne. Gründerne i Easee eier antakelig mange aksjer og sammenstiller du formuestallene fra oversikten gjengitt i denne tråden med formueslister som kommer om et års tis så tipper jeg med du ser merbart lavere verdier hos alle disse tre.
Spesielt siden mye av formuen nok mest sannsynlig var basert på aksjeverdien i Easee. Og den tipper jeg er gått betydelig ned, uten at jeg har sjekket.
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Fra rapporten, kopi under, datert juni i år, Finansavisen:

«Grunnlegger og adm. direktør i selskapet, Jonas Helmikstøl, fikk til tross for resultatfall utbetalt en høyere lønn enn året før. Helmikstøl fikk utbetalt 4,8 millioner kroner i fjor, sammenlignet med 2,5 millioner i 2021.»

https://www.finansavisen.no/finans/2023/07/20/8023890/kraftig-resultatfall-for-ladeprodusenten-lederlonnen-oker?zephr_sso_ott=jyflCH

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 04:14Fra rapporten, kopi under, datert juni i år, Finansavisen:

«Grunnlegger og adm. direktør i selskapet, Jonas Helmikstøl, fikk til tross for resultatfall utbetalt en høyere lønn enn året før. Helmikstøl fikk utbetalt 4,8 millioner kroner i fjor, sammenlignet med 2,5 millioner i 2021.»

Ja, jeg skrev jo også at jeg antok lønnen lå noe over 1 krone. Men hva er det du vil frem til? Lønnen til CEO i Easee lå da omtrent på samme nivå som for CEO i Zaptec og Easee hadde vel i 2022 bedre resultater enn Zaptec?

Det er i og for seg en ærlig sak å mene at lederlønninger i Norge er for høye, men det å kun rette fokus på ett selskap og i dette tilfellet gå på tre personer som man mener burde "skamme seg", hvorav en ifølge tabellen i TU-artikkelen har en inntekt på rett over en million (som ikke er skremmende høyt) blir i mitt hode ikke helt riktig.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på fredag 08. desember 2023, klokken 10:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 04:14Fra rapporten, kopi under, datert juni i år, Finansavisen:

Ja, jeg skrev jo også at jeg antok lønnen lå noe over 1 krone. Men hva er det du vil frem til? Lønnen til CEO i Easee lå da omtrent på samme nivå som for CEO i Zaptec og Easee hadde vel i 2022 bedre resultater enn Zaptec?

Det er i og for seg en ærlig sak å mene at lederlønninger i Norge er for høye, men det å kun rette fokus på ett selskap og i dette tilfellet gå på tre personer som man mener burde "skamme seg", hvorav en ifølge tabellen i TU-artikkelen har en inntekt på rett over en million (som ikke er skremmende høyt) blir i mitt hode ikke helt riktig.

Ja, de bør jo få fete lønninger i år og. Der er jo tross alt kåret til Gazellebedrift 2023  :D  :D  ;D  ;D  :D

(sånn ellers så var jo Easee-krisen godt i gang i 2022...)
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. desember 2023, klokken 10:30
Sitat fra: Vidar_S på fredag 08. desember 2023, klokken 10:16

Ja, de bør jo få fete lønninger i år og. Der er jo tross alt kåret til Gazellebedrift 2023  :D  :D  ;D  ;D  :D

(sånn ellers så var jo Easee-krisen godt i gang i 2022...)
Enhjøring :+1: men dessverre så endte Easee opp med en dårlig toppledelse som siden 2018 ikke fikk ut fingeren med å ordne dokumentasjonen slik at de havnet i uføre. På bransjetreff Eliaden var jo dette snakkis. Alle snakket om dette lenge før det smalt.  Egentlig rart ikke ledelsen var mer på ballen. Men de satt vel bare å drømte om hva de skulle kjøpe når de gikk på børs i fremtiden. Men slik gikk det jo ikke. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA