Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på mandag 04. desember 2023, klokken 20:36
SitatLadebokser som disse fra Wallbox og Charge Amps, samt Easee, Tesla og EO, er blant de som etter en endring i fjor ikke lenger uten videre kan monteres uten ekstra jordfeilvern. Easee mener NEK har gjort endringer de ikke har lov til.
"ikke lenger uten videre kan monteres uten ekstra jordfeilvern..."

Ehh hva gjør man da? Dette blir jo bare verre og verre

daktari

Ja, NEK har strøket en setning fra den europeisk standard i den norske versjonen. Dermed kreves et spesielt vern som bare Zaptec har. Snodig dette, at Zaptec, med dobbelt så dyr lader som Easee, og "eneste" godkjente i Sverige og Norge? Hva foregår i denne standardiseringsbransjen egentlig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ferry

Hadde det vært et annet land enn Norge kunne man mistenkt korrupsjon. Min slikt noe finnes jo ikke her.

geear

Holder nok å kjenne noen og drive lobbyvirksomhet for å fortelle om fortreffeligheten av egen løsning. Ikke
mange å overbevise for å få endret regelverket. Hele elektrobransjen er definisjonen på bukken og havresekken. Bransjen lager regelverket.  :-1:

Hva er det de har strøket og hva er det som nå kreves? Jfb type A eller B?

daktari

SitatUtgangspunktet for saken er at NEK har fjernet en setning fra den europeiske standarden den norske er basert på. Det mener Omega Holtan at NEK ikke har lov til å gjøre.

Setningen som er fjernet, handler om likestrømsvern, og sier enkelt forklart at det skal monteres et jordfeilvern, med mindre ladestasjonen har et likestrømsvern integrert. Den siste delen mangler imidlertid i den norske standarden og gjør i praksis at likestrømsvernet i en rekke ladestasjoner ikke lenger er «godkjent».

Sitat(...) Norsk elektroteknisk komité (NEK), som som utarbeider installasjonsstandarder i Norge, i praksis gjorde det til et krav at ladestasjoner som skal monteres her, har et såkalt likestrømsvern som følger en spesifikk standard, kalt IEC 62955.

Dette kom i siste utgave av standarden i 2022.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Hahahaha, så Norge lar "EU" styre strømprisene, men regelverket for el-installasjoner skal vi styre selv altså.

Zaptec har jo ett "lignende" integrert likestrømsvern som Tesla/Easee/Wallbox i sin "Go" meg bekjent, så da er jo ikke den godkjent lenger heller da?😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på mandag 04. desember 2023, klokken 22:10Hahahaha, så Norge lar "EU" styre strømprisene, men regelverket for el-installasjoner skal vi styre selv altså.

Ha ha ja slik har det blitt, det er jo helt spinnvilt dette her med strømprisene og så tar det av her på ladere også. Ikke til å fatte.

Ingeniøren

Vet ikke om de har lov å endre på teksten i en internasjonal standard...

Hos oss brukte vi alltid den internasjonale da arbeidsspråket var engelsk - skal være lik den norske oversettelsen !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Håvar

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 26. november 2023, klokken 18:52Etter dette har jeg ikke videre tro på at rettssystemet kan håndtere tekniske saker rettferdig, beklagelig vis.. Synes derfor ikke noe om at slikt skal trekkes for retten da de som har det beste snakketøyet vinner og ikke nødvendigvis den som har rett.
Jeg er lovlig sent ute, men klarer ikke å holde meg unna:

Dette er juss i et nøtteskall. Det handler ikke om hvem som har rett, men hvem som FÅR rett   :blank:
Det er en grunn til at det er god business å være en dyktig (forretnings)advokat
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Electric cars in Norway

Denne nyheten bak betalingsmur er så viktig at jeg sager gjerne av min høyre arm, hvis noen gir meg tallene på hva han tjente.

Anyone?

Dette er skammelig. Her blir ansatte / underleverandører i Easee sagt opp / permittert. Mens grunder tjener sykt mye. Han burde dele ut pengene sine til de permiterte.

https://www.tu.no/artikler/easee-grunderen-tjente-mest-blant-lader-toppene-i-fjor/540772

RJK

Altså, dette var i fjor. Problemene til Easee kom i år. Det er ikke så sannsynlig at det ser like "grønt" ut når dette året skal gjøres opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 06. desember 2023, klokken 19:39Denne nyheten bak betalingsmur er så viktig at jeg sager gjerne av min høyre arm, hvis noen gir meg tallene på hva han tjente.

Du kan jo ta et skattesøk på postnummer 4083 og 4314. https://borsen.dagbladet.no/skattelister

(Armen kan du ha til gode til en annen gang)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

knute

Det er ikke mulig å dele lenke med nøkkel lenger hos TU og Digi, men vedlagt ligger skjermbilde av tabellen som vises i artikkelen.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

RJK

Sitat fra: Orbit på onsdag 06. desember 2023, klokken 20:03Du kan jo ta et skattesøk på postnummer 4083 og 4314. https://borsen.dagbladet.no/skattelister

(Armen kan du ha til gode til en annen gang)
Nå vet jeg ikke om det var meg du ville adressere, men som sagt, hva han tjente i fjor, da Easee IKKE hadde problemer med svenskenes salgsforbud-avgjørelse, er relativt uvesentlig for hva som skjer når året i år, skal gjøres opp.

Han kan derfor ha tjent skammye i fjor uten at det påvirket Easee sine ansatte og øvrige aksjonærer så veldig negativt, men få en kraftig økonomisk smell for i år, i det året da dette i høy grad påvirker og påvirket både de ansatte og øvrige aksjonærer, og dessuten sin egen inntjening, når som sagt 2023 skal gjøres opp.

Jeg synes derfor det er liten grunn til å skamme seg i år, for hva som skjedde i fjor med fjorårets regnskap og aksjekurs.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: knute på onsdag 06. desember 2023, klokken 20:42Det er ikke mulig å dele lenke med nøkkel lenger hos TU og Digi, men vedlagt ligger skjermbilde av tabellen som vises i artikkelen.

Tar seg gode lønninger disse lade-kongene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA