Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

daktari

Ja, sveising av releer skal vel ikke være mulig å få til unntatt helt skjeldne tilfeller?

Allikevel er Easee trygg da den elektroniske overvåkingen ikke er avhengig av releene for å kutte all strøm. I motsetning til en tradisjonell oppbygging der sveisede releer alltid vil være et problem, da releene er eneste måte å bryte strømmen.

Det er min forståelse utfra artikkelen, men dette er ikke mitt fag.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på søndag 26. november 2023, klokken 10:20Ja, sveising av releer skal vel ikke være mulig å få til unntatt helt skjeldne tilfeller?

Allikevel er Easee trygg da den elektroniske overvåkingen ikke er avhengig av releene for å kutte all strøm. I motsetning til en tradisjonell oppbygging der sveisede releer alltid vil være et problem, da releene er eneste måte å bryte strømmen.

Jo, du har sikkert rett....

He he nevner jeg følger et svensk forum om saken og der er det både&og....og det er jo bra da..at flere av svenska bror er på vårt lag og støtter Easee....artig å se svenskenes sine brukererfaringer og hva de mener i denne vanskelige saken.... lenke og bilde under:

https://www.byggahus.se/forum/threads/easee-laddboxar-kan-saeljstoppas.480931/page-82

jlan

Sitat fra: daktari på søndag 26. november 2023, klokken 10:20Ja, sveising av releer skal vel ikke være mulig å få til unntatt helt skjeldne tilfeller?

Alle ladebokser kan instruere bilen om å slutte å lade ved å slå av pilotsignalet. Men hvis et relé er blitt sveist i det det kobler inn for å starte lading, så vil det fortsatt stå spenning på ladekabelen. For et sveist rele kan ikke oppdages før det blir forsøkt åpnet. Et lukket relé er et lukket relé, enten det er sveist eller ikke.  Dermed kan en bil stå og lade med sveist relé. I det en person berører en bil med jordfeil, og lager en forbindelse til jord så vil alarmen gå, men samtidig vil personen få strøm gjennom kroppen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ulvis

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 26. november 2023, klokken 09:51
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 26. november 2023, klokken 08:49Så er ein altså tilbake til utgangspunktet.

Hmmm ja ser den Erik...men er vi egentlig det?....jeg leser dette som at flere og flere uavhengige tester gjøres og det i seg selv er jo bra.....
I denne spesifikke saka har du forsåvidt rett, Electric, det har vore ei utvikling i å framskaffe dokumentasjon og utføre testar. Så når relansert produkt er godkjent og om  opprinnelig boks er identisk med det nye, så talar det til Easee sin fordel. 
Eg meinar at ESV gjorde rett i å innføre salgsstopp. Her kunne Easee lett gått overende og installatørar i dragsuget. Om andre tenker på å lansere ex-standard produkt, til ein bransje som er gjennomsyra av standardisering, håpar eg dei gjer ei grundig vurdering av dette, og ikkje satser på rettsvesenet som eit smutthull.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 26. november 2023, klokken 14:47Om andre tenker på å lansere ex-standard produkt, til ein bransje som er gjennomsyra av standardisering, håpar eg dei gjer ei grundig vurdering av dette, og ikkje satser på rettsvesenet som eit smutthull.
Merkelig utsagn. Avgjørelser i rettsvesenet sier jo hva som er rett. Ligger liksom i navnet. Reguleringsmyndigheter og kontrollorganer kan ta like mye feil de som private firmaer.

Kanskje mere og, siden de har så stor makt og ofte blir selvgode og er mere opptatt av å statuere eksempel enn å drive utviklingen fremover. Elektrobransjen er kanskje en av de mest navlebeskuende og selvgode bransjene jeg kjenner til, og sliter med å henge med i utviklingen. Jeg har  måttet hjelpe installatører med å sette opp ting siden de ikke kan det godt nok.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Ja, rettsvesenet sier hva som er rett, men her som ellers i samfunnet, er det de som har det beste snakketøyet som bestemmer og ikke nødvendigvis de som har best kunnskap..

Har vært teknisk sagkyndig i en sak. Saken gikk på en bedrift som hadde fått et havari på produksjonsutstyr som resulterte i miljøforurensing og bot i million klassen. Bedriften hadde en avtale med et firma som tok vedlikehold og reparasjoner. Det hadde oppstått en skade som firmaet de benyttet sa ikke lot seg reparere. Da gikk bedriften til et annet firma som reparerte skaden, ikke fagmessig, som resulterte i havariet - min/vår konklusjon.

Bedriften god tok ikke boten og tok det til retten og tapte. Tok det videre til neste instans og vant. Årsaken til at de vant i andre runde var at staten stilte med en nyutdannet jurist som aktor mens bedriften stilte med en drivene dyktig og dyr advokat, som snakket retten trill rundt (etter mitt syn). Jeg forsøkte å hjelpe aktor i hans mangelfulle prosedyre men ble stoppet. Aktor hadde ikke kunnskap/ikke lest seg opp på vår rapport/ikke forstått konklusjon. Som sagkyndig er du kun vitne og prosederer ikke.

Etter dette har jeg ikke videre tro på at rettssystemet kan håndtere tekniske saker rettferdig, beklagelig vis.. Synes derfor ikke noe om at slikt skal trekkes for retten da de som har det beste snakketøyet vinner og ikke nødvendigvis den som har rett.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 26. november 2023, klokken 18:52Ja, rettsvesenet sier hva som er rett, men her som ellers i samfunnet, er det de som har det beste snakketøyet som bestemmer og ikke nødvendigvis de som har best kunnskap..

Har vært teknisk sagkyndig i en sak. Saken gikk på en bedrift som hadde fått et havari på produksjonsutstyr som resulterte i miljøforurensing og bot i million klassen. Bedriften hadde en avtale med et firma som tok vedlikehold og reparasjoner. Det hadde oppstått en skade som firmaet de benyttet sa ikke lot seg reparere. Da gikk bedriften til et annet firma som reparerte skaden, ikke fagmessig, som resulterte i havariet - min/vår konklusjon.

Bedriften god tok ikke boten og tok det til retten og tapte. Tok det videre til neste instans og vant. Årsaken til at de vant i andre runde var at staten stilte med en nyutdannet jurist som aktor mens bedriften stilte med en drivene dyktig og dyr advokat, som snakket retten trill rundt (etter mitt syn). Jeg forsøkte å hjelpe aktor i hans mangelfulle prosedyre men ble stoppet.

Etter dette har jeg ikke videre tro på at rettssystemet kan håndtere tekniske saker rettferdig, beklagelig vis.. Synes derfor ikke noe om at slikt skal trekkes for retten da de som har det beste snakketøyet vinner og ikke nødvendigvis den som har rett.
ING. :+1: Ja jeg regnet med at du var i faget ut fra hva du har skrevet i tidl år. Fint du deler av din kunnskap med oss andre. Selv er jeg ikke belært på dette.... Men lærer hver dag....

Har et spm til deg.... Den svenske stigesaken og dommen der....hvorfor sier noen at den er relevant for Easee saken mens andre sier den ikke er relevant? Du kjenner saken fra TU eller, du også....? Jeg har bare fått lest den på overskrift nivå.... Har ikke tilgang på pluss sakene....

Antar dere ikke har diskutert den dtigesaken her inne før eller? Orker ikke lese meg bakover her inne..... Så spør heller....

geear

Jeg forstår ikke hvordan du kan mene at den elektroniske overvåkningen kan kutte strøm ut uavhengig av reléer. JA, den kan forstå at noe er galt og den kan si til laderen i bilen at den skal avslutte lading, men bilen kan ikke kutte strømmen ut fra boksen. Dvs. at boksen ikke kan beskytte hvis det jordfeil på noe nivå, feil i bil, skade på ladekabel eller lignende. Da vil Easee levere strøm selv om den blinker og lyser rødt og har gitt beskjed til bilen om at den må avslutte lading.

Ingeniøren

Slik jeg husker stige saken så var det en test som ble gjort på en stige av noen som ikke var akkreditert, mao ikke hadde fått noen andre til å se de i kortene. Etter at de fikk akkreditering på plass ble testingen godkjent, selv om testen var gjort og de kunne ha endret en hel del ting før de ble kontrollert..

Største feilene Easee gjorde var:
- de levert først produktet uten samsvarserklæring (mener jeg å ha lest)
- de levert en samsvarserklæring om at produktet var i samsvar med standarden, noe det ikke var
- de hadde laget et produkt som gjorde det samme som standarden foreskrev, men på en annen måte, uten å ha dette var dokumentert/verifisert.
- de kunne rodd det i land tidligere om de ikke hadde vært så høye på pære og stått på sitt

Når har de blødd mye og har forhåpentlig lært, så det er kanskje på tide å sette en sluttstrek og gå videre nå som de har fått gjort uavhengige tester, men dette er ikke mitt fag.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Radial

Sitat fra: geear på mandag 27. november 2023, klokken 08:53

Jeg forstår ikke hvordan du kan mene at den elektroniske overvåkningen kan kutte strøm ut uavhengig av reléer. JA, den kan forstå at noe er galt og den kan si til laderen i bilen at den skal avslutte lading, men bilen kan ikke kutte strømmen ut fra boksen. Dvs. at boksen ikke kan beskytte hvis det jordfeil på noe nivå, feil i bil, skade på ladekabel eller lignende. Da vil Easee levere strøm selv om den blinker og lyser rødt og har gitt beskjed til bilen om at den må avslutte lading.

Får koble sammen fase-fase, eller fase rett i jord, da blir det strømløst (sikringen ryker) 🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Jeg aner ikke, forsøker bare å gjengi hva den svenske professoren skriver, igjen gjengitt av TU.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ulvis

Skulle vært interessant å få professoren sin kommentar på det, ja.
Her er eit professorreferat https://carup.se/svensk-professor-forsvarar-easee-sakra-att-anvanda/ 
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

Sitat fra: geear på mandag 27. november 2023, klokken 08:53Jeg forstår ikke hvordan du kan mene at den elektroniske overvåkningen kan kutte strøm ut uavhengig av reléer. JA, den kan forstå at noe er galt og den kan si til laderen i bilen at den skal avslutte lading, men bilen kan ikke kutte strømmen ut fra boksen. Dvs. at boksen ikke kan beskytte hvis det jordfeil på noe nivå, feil i bil, skade på ladekabel eller lignende. Da vil Easee levere strøm selv om den blinker og lyser rødt og har gitt beskjed til bilen om at den må avslutte lading.
Ja, det var det jeg mente, at boksen ber bilen om å stanse lading. Altså at det ikke går strøm i normaltilstand. Men jeg skrev vel også at spenningen blir stående på. Så ved jordfeil vil det gå strøm ja, hvis det ikke er jordfeilbryter. Med mindre man benytter den noe tvilsomme løsningen å lukke andre releer for å lage en kortslutning, slik at sikringene går.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

SitatLadebokser som disse fra Wallbox og Charge Amps, samt Easee, Tesla og EO, er blant de som etter en endring i fjor ikke lenger uten videre kan monteres uten ekstra jordfeilvern. Easee mener NEK har gjort endringer de ikke har lov til.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA