Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 16. mai 2023, klokken 16:48Det blir feks påstått at TÜV Süd har godkjent jordfeilvernløsning. Er slik erklæring tilgjengelig?
Den finnes tilgjengelig i sladdet versjon. Det som stikker utenfor sladden i brevhodet stemmer i alle fall 100% med TÜV SÜD sin logo, men kan også være noen andre. Uttalelsen fra "TÜV" er uansett kun angående jordfeilvernets funksjon, og ikke de andre momentene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Radial

Sitat fra: Orbit på onsdag 21. juni 2023, klokken 00:40
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 16. mai 2023, klokken 16:48Det blir feks påstått at TÜV Süd har godkjent jordfeilvernløsning. Er slik erklæring tilgjengelig?
Den finnes tilgjengelig i sladdet versjon. Det som stikker utenfor sladden i brevhodet stemmer i alle fall 100% med TÜV SÜD sin logo, men kan også være noen andre. Uttalelsen fra "TÜV" er uansett kun angående jordfeilvernets funksjon, og ikke de andre momentene.

RDC løsningen påstås av denne 3'e parten å være bedre enne en DIN løsning i skapet, og kravet ansees som oppfylt.

Summary
Examination of the hazard and risk analysis shows . no increased danger of electric shock for a single fault. A dormant failure in the RCD switching element is detected faster than on an DIN rail mounted RCD installed in the installation. Fulfilment of the safety goal Voltage Directive is given
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TU-12

Mogleg Easee fortjener det men det er litt leitt at pressen harselerer over klistrelapper. Så lenge merking er ein del av problemet er klistrelapper ein del av løysinga. I dokumentet ser det også ut til at; overvoltage test up to 7000 V = This test clause 12.7 is now passed. Uten offentlege deltaljer rundt det. Det vi veit frå før er at den har bestått 2*( UN+1200V) (=2900volt) (som Easee og konkurrent ChargeAmps meinte var "rett" verdi). Tidlegare test har den da altså ikkje bestått ein eller annan plass mellom 2900 og 7000 og ein veit ikkje kor nær dei var 7000.
Men det hjelp vel lite når tavlebyggere med ladere (ELDXX XXXXXX) er bestis med ESV og overbeviser om at din-moduler er det einaste gangbare. Garo har nå også fått tid til å lansere sin Easee lookalike.

Electric cars in Norway

Sitat fra: TU-12 på onsdag 21. juni 2023, klokken 17:07Mogleg Easee fortjener det men det er litt leitt at pressen harselerer over klistrelapper. Så lenge merking er ein del av problemet er klistrelapper ein del av løysinga.

Men så enkelt er det vel ikke? Det er jo ikke til å le av dette her.....  klistrelapper liksom😂

.......

......

Det er til å grine av😅

Nei de må  feks lage en ny front plate / deksel med korrekt informasjon.... Ikke klistrelapper....

Og når det gjelder de andre manglene ifølge svenskene ...? Så vet jeg faktisk ikke hva Jonas&co tenker å gjøre... jeg synes oppriktig synd på de ansatte i Easee....

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 28. juni 2023, klokken 21:15
Sitat fra: TU-12 på onsdag 21. juni 2023, klokken 17:07Mogleg Easee fortjener det men det er litt leitt at pressen harselerer over klistrelapper. Så lenge merking er ein del av problemet er klistrelapper ein del av løysinga.

Men så enkelt er det vel ikke? Det er jo ikke til å le av dette her.....  klistrelapper liksom😂

.......

......

Det er til å grine av😅

Nei de må  feks lage en ny front plate / deksel med korrekt informasjon.... Ikke klistrelapper....

Og når det gjelder de andre manglene ifølge svenskene ...? Så vet jeg faktisk ikke hva Jonas&co tenker å gjøre... jeg synes oppriktig synd på de ansatte i Easee....

https://easee.com/no/artikler/myndigheter/slik-skal-vi-utbedre-laderne-i-sverige/

Tror dette går veien, om de får tak i kapital.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på onsdag 28. juni 2023, klokken 22:08

.......

......

Det er til å grine av😅

Nei de må  feks lage en ny front plate / deksel med korrekt informasjon.... Ikke klistrelapper....

https://easee.com/no/artikler/myndigheter/slik-skal-vi-utbedre-laderne-i-sverige/

Radial  :+1: takk for info. Det var gode nyheter. Bra!

Ferry

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 28. juni 2023, klokken 21:15Men så enkelt er det vel ikke? Det er jo ikke til å le av dette her.....  klistrelapper liksom😂

Merkinga består jo av en klistrelapp, så ny merking betyr ny klistrelapp. Zappi-ladeboksen min har klistrelapp utenpå. Solcelleinverteren også. Og masse annet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ferry på onsdag 28. juni 2023, klokken 22:47
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 28. juni 2023, klokken 21:15Men så enkelt er det vel ikke? Det er jo ikke til å le av dette her.....  klistrelapper liksom😂

Merkinga består jo av en klistrelapp, så ny merking betyr ny klistrelapp. Zappi-ladeboksen min har klistrelapp utenpå. Solcelleinverteren også. Og masse annet.
Ja Ferry, det har du rett i :+1: 
Men jeg mener nå at det er jo såpass mye annet å gripe tak i med de boksene ref den svenske rapporten at de må da kunne gjøre noe annet enn å kjøre på med klistremerker  ;D Nei, da hadde jeg heller kjørt på med nye deksler montert av servicemann som da samtidig beroliger eier at alt er i orden med boksen han har fra Easee... Personlig fremmøte! Det skal man aldri undervurdere.... kansje samtidig gitt eier mye annen god info om Easee boksen... mens servicemannen er der.... klistremerker, nei det er for dumt, men nå er det jo Jonas sin ide... ...og da sier jeg ikke mer om han eller hans ide...

Men men dette er bare min mening...og 600 tusen bokser montert opp krever jo en del logistikk også... så da blir det vel 3M sine stickers da  ;D

Ulvis

.......

......

Det er til å grine av😅

Her firer altså Easee ikkje ein tomme.
Testing skal vise at ladeboksen har tilfredstillande sikkerhetsnivå og kvalitet.
Oppfyllelse av standard vil dei aldri klare med eksisterande boks, men satser alt på å tilfredstille foreskrift med alternativt design/implementasjon og underbygging av dette.
Klistremerker kan oppfylle merkingskravet men det spørst om "tommel opp" er eit hardtslående argument for ESV. Forhåpentligvis har Easee nye testar og eksterne uttalelsar å legge fram. Men det korte tidsrommet sidan Easeegate eksploderte og tilsvarande kort tid til 30.9 (3 mnd!) gjer meg fortsatt skeptisk til at dette går vegen for Easee. 
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Radial

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 29. juni 2023, klokken 12:54

.......

......

Det er til å grine av😅

Her firer altså Easee ikkje ein tomme.
Testing skal vise at ladeboksen har tilfredstillande sikkerhetsnivå og kvalitet.
Oppfyllelse av standard vil dei aldri klare med eksisterande boks, men satser alt på å tilfredstille foreskrift med alternativt design/implementasjon og underbygging av dette.
Klistremerker kan oppfylle merkingskravet men det spørst om "tommel opp" er eit hardtslående argument for ESV. Forhåpentligvis har Easee nye testar og eksterne uttalelsar å legge fram. Men det korte tidsrommet sidan Easeegate eksploderte og tilsvarande kort tid til 30.9 (3 mnd!) gjer meg fortsatt skeptisk til at dette går vegen for Easee.

De går for å være tilsvarende eller bedre enn standardene ja.
Men som jeg har sagt før, består den det den skal, så er dette helt innafor det.

Ingenting har så langt vist dårlig ytelse på boksen, foruten noen hinnsides høye overspenningstester(?) som feilet og kan visstnok unntas relevans.

Men at dette skulle vært på plass i 2018, det er noe annet.
Det er vel derfor man får klistremerker, med nytt produktnavn og ny CE, CoC etc.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Noe helt annet....ryktene nå om dagen sier at Amina nå kjører på eller fosser frem..  ;D og de leverer gode salgstall og det er nok på bekostning av Easee.....

Og at Zaptec fosser frem - det vet vi jo fra før... 

At Amina som er så enkelt satt opp - at de gjør det bra - det tror jeg er på grunn av lav pris...dyrtid nå og folket snur på krona...... 

Som sagt bare rykter....

Ulvis

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 29. juni 2023, klokken 17:18Noe helt annet....ryktene nå om dagen sier at Amina nå kjører på eller fosser frem..  ;D og de leverer gode salgstall og det er nok på bekostning av Easee.....

At Amina som er så enkelt satt opp - at de gjør det bra - det tror jeg er på grunn av lav pris...dyrtid nå og folket snur på krona......

Som sagt bare rykter....
Medan det frå utlandet blir rapportert om problem for fleire. Compleo og Heidelberg slit. ABL er insolvent. Webasto finn ingen kjøper til sin eMobility divisjon. 
Tøff satsing av Amina. Neste 'smart' produkt frå Amina kan bli brake or nake' for dei. Den simple kontakta har eg ikkje trua på. (Uff, negativ)
Det vil bli avskalling av ladeboksprodusentar, noko som gjer kapitalinnhenting til Easee vanskeligere, vil eg tru.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Electric cars in Norway

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 29. juni 2023, klokken 22:33
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 29. juni 2023, klokken 17:18Noe helt annet....ryktene nå om dagen sier at Amina nå kjører på eller fosser frem..  ;D og de leverer gode salgstall og det er nok på bekostning av Easee.....

Som sagt bare rykter....
Medan det frå utlandet blir rapportert om problem for fleire. Compleo og Heidelberg slit. ABL er insolvent. Webasto finn ingen kjøper til sin eMobility divisjon.
Tøff satsing av Amina. Neste 'smart' produkt frå Amina kan bli brake or nake' for dei. Den simple kontakta har eg ikkje trua på. (Uff, negativ)
Det vil bli avskalling av ladeboksprodusentar, noko som gjer kapitalinnhenting til Easee vanskeligere, vil eg tru.
Ja det at ABL konka nesten...den så jeg ikke komme. ABL var jo i 2017 18 19 sikkert som banken de...men de klarte ikke å følge med på Tech siden...

Radial

Easee har kanskje en stor fordel og ulempe i dag, og det er 600k ladere allerede installert.

Si man feks i fremtiden må be om 100kroner i årsavgift for 4G & skytjenester (har ikke lest detaljer om dette), og kanskje 50% av eierene velger å betale for en slik løsning, gir det 30 millioner i inntekter det.

Men igjen så er det jo disse 600k boksene som velter hele selskapet om de ikke får halet iland en sertifisert løsning.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Vidar_S

Sitat fra: Radial på mandag 03. juli 2023, klokken 19:30Easee har kanskje en stor fordel og ulempe i dag, og det er 600k ladere allerede installert.

Si man feks i fremtiden må be om 100kroner i årsavgift for 4G & skytjenester (har ikke lest detaljer om dette), og kanskje 50% av eierene velger å betale for en slik løsning, gir det 30 millioner i inntekter det.

Men igjen så er det jo disse 600k boksene som velter hele selskapet om de ikke får halet iland en sertifisert løsning.

Uten at jeg skal skryte på meg noe inngående kunnskap om lovverk tror jeg de skal slite med å begynne å ta betalt for 4G på allerede installerte bokser siden de på egne sider skriver "Innebygget eSIM (LTE CAT M1 / GSM). Kjøper du nå, får du abonnement inkludert livet ut (forutsetter at det er dekning)". Men ikke umulig at man prøver å samle inn litt penger via andre "tilleggstjenester" etterhvert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA