Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: automat på søndag 31. mars 2024, klokken 11:09
Sitat fra: jlan på søndag 31. mars 2024, klokken 01:14https://www.dn.no/teknologi/svenskene-vender-igjen-tommelen-ned-for-easee/2-1-1599411
Du viser til en artikkel som er en og en halv måned gammel.

Hva er det i denne artikkelen som gjør det relevant å omtale den i dag?
Beklager, sjekket ikke datoen. Den poppet opp på websiden som om det var en aktuell sak. Men det var altså "forrige runde", så vi får vente på en oppdatering.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

mroek

Og da trekker Easee rettssaken mot ESV:
https://dinside.dagbladet.no/motor/trekker-rettssak/81207263

Står mer fyldig hos TU, men krever abo:
https://www.tu.no/artikler/easee-trekker-seg-fra-rettssaken-i-sverige/545419

De sier at de vil satse mer på dialog, og at en rettssak fort bare blir mer en skyttergravskrig. De sier også at ESV hadde rett i at boksene ikke var i samsvar, men at de nå mener at de er dokumentert som sikre, og kanskje de aller sikreste i verden (!).

Salgsforbudet for de opprinnelige modellene blir dermed stående (de selger jo uansett ikke lenger de modellene som salgsforbudet ble utstedt for), men Easee mener at tiltaksplanen de har presentert er tilstrekkelig, og at installerte ladere vil få fortsette å være i drift.

Siste ord er neppe sagt, min magefølelse er at ESV aldri kommer til å akseptere tiltaksplanen til Easee.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

tronde

Det er nok en erkjennelse av at det er bedre med et solid rapp over fingrene med salgsforbud og kostnader for utbedring enn en dom på at boksene er farlige. Færevaag ser ut til å være mye smartere enn Helmikstøl i denne saken.

Jeg tror heller ikke at ESV godtar det Easee har levert som tiltaksplan (det er den rapporten de fikk laget som "bevis" for at boksene er sikre), men det kan være at de klarer å slippe unna med jordfeilbryter type A, og at den feilende overspenningstesten "glemmes bort" siden mye tyder på at avviket der ikke er veldig stort.

jlan

Sitat...Han (Færevaag)  sier at det uansett ikke er noe stort poeng å få selge Charge og Home videre, ettersom det eksisterende varelageret blir konvertert til den nye modellen Charge Lite gjennom firmwareoppdateringer, og får oppdatert merking...
Ganske kreativt. Spesielt siden boksene fortsatt har de underdimensjonerte réleene, som de selv sier har sveist seg 440 ganger, og som ikke oppfyller IEC 62955.
https://www.tu.no/artikler/rapport-under-en-halv-prosent-av-easee-laderne-fikk-kritisk-feil-i-2023/545009
SitatTil sammen oppstod det 3075 feil Easee beskriver som kritiske, som gir en total kritisk feilrate på 0,44 prosent. Av disse var det 1739 tilfeller av for høy temperatur, som gir en feilrate på 0,025 prosent.440 var tilfeller releer som var sveiset fast, altså at de ikke brøt strømmen da ladeboksen skulle koble ut strømmen. Feilraten var 0,062 prosent. Det var 376 tilfeller av test av jordfeil som feilet, tilsvarende 0,053 prosent. Andre feil, som inkluderer døde bokser, var det 520 tilfeller og en feilrate på 0,074 prosent.
...

https://www.tu.no/artikler/om-easee-trekker-tilbake-sin-klage-innebaerer-det-at-salgsforbudet-bestar/545470
SitatVi spør Samuelsson om det finnes et scenario hvor ESV kan oppheve sitt salgsforbud for Home og Charge.

– Nei, om Easee trekker tilbake sin klage innebærer det at beslutningen om salgsforbud består, sier han.
Men Easee satser altså på å programmere om boksene, og selge de som Charge Lite.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

SitatDet er nok en erkjennelse av at det er bedre med et solid rapp over fingrene med salgsforbud og kostnader for utbedring enn en dom på at boksene er farlige. Færevaag ser ut til å være mye smartere enn Helmikstøl i denne saken.
Helt enig :+1:  Jonas var helt hjelpesløs i denne saken. Bra han gikk av som leder

Lars C. Krogenæs

Er nok heller en erkjennelse av at ESV var i sin fulle rett til å legge inn salgsforbud, fordi papirarbeidet ikke var i orden. Det er nok ingen erkjennelse av at boksene teknisk sett var farlige, men det vil jo ikke hjelpe Easee i en rettsak.

Easee har nok ikke gitt opp kampen om at boksene, nå med dokumentasjon, fullt ut tilfredsstiller alle tekniske krav, selv om de løser tekniske krav på en annen måte enn standarden. Jeg personlig er mer skeptisk til at B-vern ikke fungerer, grunnet manglende test hver 3-dje måneded, enn at DC vernet til easee skal slutte å fungere.

Dette blir som da Bellona skulle registrere sin importerte elektriske Fiat Panda. Elektrisitet som drivstoff fantes ikke, og dermed kunne ikke bilen registreres. Løsningen ble å registrere den som campingvogn, siden den hadde propandrevet varmeapparat. Det er altså ikke alltid at standarder følger med i teknisk utvikling, men kommer i etterkant.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Tananger

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 03. april 2024, klokken 15:43Er nok heller en erkjennelse av at ESV var i sin fulle rett til å legge inn salgsforbud, fordi papirarbeidet ikke var i orden. Det er nok ingen erkjennelse av at boksene teknisk sett var farlige, men det vil jo ikke hjelpe Easee i en rettsak.

Easee har nok ikke gitt opp kampen om at boksene, nå med dokumentasjon, fullt ut tilfredsstiller alle tekniske krav, selv om de løser tekniske krav på en annen måte enn standarden. Jeg personlig er mer skeptisk til at B-vern ikke fungerer, grunnet manglende test hver 3-dje måneded, enn at DC vernet til easee skal slutte å fungere.

Dette blir som da Bellona skulle registrere sin importerte elektriske Fiat Panda. Elektrisitet som drivstoff fantes ikke, og dermed kunne ikke bilen registreres. Løsningen ble å registrere den som campingvogn, siden den hadde propandrevet varmeapparat. Det er altså ikke alltid at standarder følger med i teknisk utvikling, men kommer i etterkant.



Ladeboksene til Easee er på ingen måte trygge, noe Easee selv har dokumentert grundig til ESV. Selv selektive tester av bare deler av standardene viser mange Fails, enda mere not tested (N/T). Dette er TUV testene Easee selv mener frikjenner ladeboksen. Ladeboksene feiler på kortslutningsstrømmer, overoppheting, flere av testboksene fikk sveiset releene, og kunne ikke fullføre testene.

Easee visste om feilene på ladeboksene allerede i 2021, men trakk dem ikke fra markedet da, og heller ikke etter 2 år med påpekninger fra ESV vil Easee innrømme feil eller trekke dem fra markedet.

Under noen av de dokumenterte feilene ble laderen så varm at bilen måtte redusere lade effekt. Dette skyldes dårlig design, behørig dokumentert i testene Easee selv har fått gjennomført.

Selvfølgelig må laderene trekkes fra markedet.

Electric cars in Norway

SitatEr nok heller en erkjennelse av at ESV var i sin fulle rett til å legge inn salgsforbud, fordi papirarbeidet ikke var i orden. Det er nok ingen erkjennelse av at boksene teknisk sett var farlige, men det vil jo ikke hjelpe Easee i en rettsak.
 
Er enig i det ja

tronde

Sitat fra: jlan på onsdag 03. april 2024, klokken 13:18Ganske kreativt. Spesielt siden boksene fortsatt har de underdimensjonerte réleene, som de selv sier har sveist seg 440 ganger, og som ikke oppfyller IEC 62955.
IEC 62955 er ikke så veldig interessant når de nye boksene ikke selges som det.

tronde

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 03. april 2024, klokken 15:43Er nok heller en erkjennelse av at ESV var i sin fulle rett til å legge inn salgsforbud, fordi papirarbeidet ikke var i orden. Det er nok ingen erkjennelse av at boksene teknisk sett var farlige, men det vil jo ikke hjelpe Easee i en rettsak.
Når selv de to professorene de hadde funnet som gikk god for boksen i etterid bekreftet at de ikke hadde ment noe om det ESV klager på, gikk det nok opp for dem at retten kunne finne på å stadfeste salgsforbudet. Det ville i praksis si at det ble en dom på at boksene er farlige, selv om ordlyden sikkert kunne være noe annet. En fellende dom ville vært mye verre å snakke seg ut av enn stort sett alt annet.

Ulvis

Kva blir då reaksjonen i Norge? Som skulle avvente avgjerder i Sverige (om eg ikkje huskar feil)
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 03. april 2024, klokken 17:17Kva blir då reaksjonen i Norge? Som skulle avvente avgjerder i Sverige (om eg ikkje huskar feil)
Det står jo her:
https://www.tu.no/artikler/nkom-om-vedtaket-om-salgsforbud-blir-staende-vil-det-ogsa-gjelde-i-norge/545459
SitatEt salgsforbud vil ikke gjelde nye Charge Lite, eller de kommende modellene Core eller Max.
Og det er altså bare software og merking som skiller Charge Lite fra de gamle boksene. Så "sim salabim" og alle boksene på lager kan selges som Charge Lite.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: tronde på onsdag 03. april 2024, klokken 16:47
Sitat fra: jlan på onsdag 03. april 2024, klokken 13:18Ganske kreativt. Spesielt siden boksene fortsatt har de underdimensjonerte réleene, som de selv sier har sveist seg 440 ganger, og som ikke oppfyller IEC 62955.
IEC 62955 er ikke så veldig interessant når de nye boksene ikke selges som det.
https://www.elektro247.no/avvik-fra-standard-til-ladestasjoner-skaper-hodebry-for-produsenter-elektrikere-og-sluttbrukere.6644846-567787.html
Sitat... Ifølge de to siste utgaver av installasjonsstandarden NEK 400 er det krav om at ladestasjoner har et likestrømsvern som følger standarden IEC 62955, i kombinasjon med et A- eller F-vern, eller et kostbart eksternt jordfeilvern type B...
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

SitatOg det er altså bare software og merking som skiller Charge Lite fra de gamle boksene. Så "sim salabim" og alle boksene på lager kan selges som Charge Lite.
 
jlan. Hmmm er det så enkelt?

Electric cars in Norway

#1349
Og svenskene gnir det inn ;D

Elektronikproduktion | 03 april 2024

Easee drar tillbaka överklagandet – erkänner brister
Norska Easee har beslutat att dra tillbaka sitt överklagande av Elsäkerhetsverkets försäljningsförbud av laddboxarna Home och Charge i Sverige, ett beslut som enligt Easee är strategiskt.
Enligt tillförordnad vd Erik Færevaag handlar inte fallet om produkternas säkerhet, och att Easees beslut att dra tillbaka överklagandet är strategiskt.
SitatSitat – Vi vill prioritera säkerhet, säkerställa överensstämmelse med myndigheternas krav och prioritera dialog, säger Erik Færevaag i ett pressmeddelande.
Sagan om Easees laddboxar sträcker sig bak till den 14 mars 2023, det var då som Elsäkerhetsverket stoppade försäljningen av Home och Charge i Sverige. Samtidigt ställde man krav på åtgärder för de redan installerade laddarna i landet.
Elsäkerhetsverket motiverade försäljningsförbudet med att produkterna inte uppfyllde kraven i relevanta standarder som de påstod sig följa när de lanserades på marknaden. Easee tog fallet till domstolen, och den svenska förvaltningsdomstolen skulle avgöra om försäljningsförbudet och åtgärdskravet var berättigat eller inte.
Samtidigt har det norska jobbat på en åtgärdsplan för att återställa de installerade boxarna, denna plan lämnades in till Elsäkerhetsverket den 14 mars, och gås nu igenom av myndigheten.
Easee skriver i pressmeddelandet att man genomfört tester på laddboxarna och uppdaterat den tekniska dokumentationen i samråd med oberoende testföretag. Man menar att den nya tekniska dokumentationen, överensstämmelseförklaringen och märkningen av laddarna nu uppfyller nu de formella kraven.
Easee erkänner alltså att den tekniska dokumentationen för Easee Home och Easee Charge inte var tillräcklig när produkterna lanserades på marknaden, och att märkningen och överensstämmelseförklaringen inte uppfyllde de formella kraven i standarderna.
SitatSitat – Vi vill erkänna Elsäkerhetsverkets arbete med att upprätthålla branschstandarder och konsumenters säkerhet. De har identifierat tydliga områden för förbättringar och för oss har detta varit viktig lärdom, säger Lene Kristin Wilhelmsen, juridik- och överensstämmelsedirektör på Easee.
Wilhelmsen fortsätter och säger att Easee vill åtgärda bristerna som Elsäkerhetsverket pekade på i sitt ursprungliga beslut. Samtidigt har man bett om vägledning om de inte skulle vara nöjda med den metod som det norska bolaget använder.
Försäljningsförbudet i Sverige fick stora konsekvenser för Easee som tvingades minska personalstyrkan med flera hundra anställda i augusti 2023. Samma månad lanserade företaget Charge Lite – den första av flera kommande laddboxar i en ny produktlinje.

https://evertiq.se/news/45337

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA