Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

tronde

De 82 mill ladeøktene er totalt uinteressant i forhold til hva ESV klager på.

Det de må komme opp med er tall som skyldes reelle jordfeil som har oppstått etter at ladeøkt har startet. Det ser ikke ut som om de vil forstå det. Slike feil er sjeldne, men er gjerne kritiske når de oppstår.

De viser noen tall for tester av sveisede kontakter. Det er tidligere vist at de testene er utført i strid med releprodusentens krav siden de utelot friløpsdiodene som sitter i ferdig produkt når de testet.

De de må hoste opp, er en fullstendig risikoanalyse som punkt for punt viser hva som kan gå galt når en gitt feil i elektronikken intreffer. Det er en svært stor og tidkrevende jobb, men det er faktisk et krav for alle som vil gå utenom en harmonisert norm.

Et sted å begynne, kan være en analyse av hvordan svikt i et rele kan føre til brudd i nøytralleder (som er kritisk feil) og hvordan deres løsning vil være minst like god som releer med sammenkoplede kontakter hvor denne type feil vil være ekstremt sjelden.

tronde

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 24. mars 2024, klokken 09:31Ikke et ord om rettssaken - har de trukket søksmålet ?
Nei, den er nok en gang utsatt etter ønske fra Easee som visstnok måtte ha mer tid. Slutten av april er det siste jeg har sett.

thomasez

Feilraten de påstår er da ikke mye å skryte av. ESV har uansett sagt at problemet ikke er laderen idag, men om noen år.

Og de har altså hatt sammensveisede releer allrede, noe det bare vil bli fler av etterhvert som årene går.

Easee er sannnsynligvis lagt over kostnadene ved å teste og dokumentere laderen før produksjonstart, noe de rett og slett fortjener og som jeg håper alle andre som prøver seg på kåbbåiutvikling får med seg og skjønner de ikke bør drive med.

Electric cars in Norway

Sitat fra: thomasez på mandag 25. mars 2024, klokken 21:49Easee er sannnsynligvis lagt over kostnadene ved å teste og dokumentere laderen før produksjonstart, noe de rett og slett fortjener og som jeg håper alle andre som prøver seg på kåbbåiutvikling får med seg og skjønner de ikke bør drive med.
Apropo langt over kostnadene ;D har de fått seg ny CEO nå eller er det fortsatt på han på oppdrag/innleid? Jeg har ikke fulgt med på dt

Håvar

Litt på siden av ESV, men Sveitsiske myndigheter har godtatt ny dokumentasjon fra Easee og laderen settes i salg igjen.
Sveits er ikke en del av EU/EØS så usikker på hva det vil ha og si for andre europeiske land

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/03/27/sveits-gir-gront-lys-til-ny-easee-lader/
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 27. mars 2024, klokken 09:14har de fått seg ny CEO nå eller er det fortsatt på han på oppdrag/innleid? Jeg har ikke fulgt med på dt
Det er innleide Færevåg som er sitert som CEO i dagens pressemelding.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Sitat fra: Håvar på onsdag 27. mars 2024, klokken 09:57Litt på siden av ESV, men Sveitsiske myndigheter har godtatt ny dokumentasjon fra Easee og laderen settes i salg igjen.
Sveits er ikke en del av EU/EØS så usikker på hva det vil ha og si for andre europeiske land

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/03/27/sveits-gir-gront-lys-til-ny-easee-lader/

Men de er vel Schengen, så de står vel ikke helt fritt de heller. Interessant at de har akseptert, mens svenskene tydeligvis ikke aksepter dette.

Men at Sveits syns dette er greit, kan gi en viss presedens for resten av EU...sånn sett kan potensielt Svenskene stå igjen med å måtte ha ett eget særforbud i Sverige og da vil jeg si EU sitt system ikke lenger virker som tiltenkt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på onsdag 27. mars 2024, klokken 14:07
Sitat fra: Håvar på onsdag 27. mars 2024, klokken 09:57Litt på siden av ESV, men Sveitsiske myndigheter har godtatt ny dokumentasjon fra Easee og laderen settes i salg igjen.

Men de er vel Schengen, så de står vel ikke helt fritt de heller. Interessant at de har akseptert, mens svenskene tydeligvis ikke aksepter dette.

Men at Sveits syns dette er greit, kan gi en viss presedens for resten av EU...sånn sett kan potensielt Svenskene stå igjen med å måtte ha ett eget særforbud i Sverige og da vil jeg si EU sitt system ikke lenger virker som tiltenkt.

Etter hva jeg har lest om Schengen så er det ikke noe der som omhandler varer / produkter. Det er kun om mennesker og forflytning, asylsøking, fange skurker og systemer for å gjennomføre dette.
Hva i Schengen avtalen mener du kan påvirke Easee i Sveits?

https://europalov.no/laer-mer/schengen
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatHva i Schengen avtalen mener du kan påvirke Easee i Sveits?
Towalk... :+1: 
Jeg tenker mer som deg. Tror ikke Sveits saken påvirker andre land.

TU-12

Formelt betyr det vel lite kva Sveits gjer (noko anna hadde det vore om dei var med i EU) Men Eidgenössisches Starkstrominspektorat ESTI, har jo samme misjon som tilsvarande organ i andre land; "Målet er at bare sikre elektriske produkter er tilgjengelig på markedet i Sveits". Eg aldri vore i Sveits men har ikkje inntrykk av at det er noko u-land, heller ikkje når det gjeld el-sikkerheit."These requirements are similar to those stipulated by the EU›sLow Voltage Directive 2014/35/EU1"
Eks. ang RoHS følger dei Eu direktivet.
Eg vil påstå dei følger ein høg standard, så det kan vel gje ein viss presedens.
ESTI tilbyr frivillig setifisering (S+) (tilsvarande (N) Nemko i Norge?), så går ut frå dei har litt peiling på temaet.

Christoph Erni, medlem i ICE, (og CEO Juice Technology - Easee konkurrent) er ein av dei mest kritiske til Easee, og han er jo artig nok frå/i Sveits.

tronde

Fant noe om Sveits på et tysk forum.

https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=105&t=85170&start=407

Fr 29. Mär 2024, 10:35
Auf Nachfrage relativiert das Schweizer ESTI die Freigabe für die easee Ladestation ein wenig.
Sie sagen, sie bewilligen keine Stationen, sondern können diese nur verbieten, wenn sie etwas Schwerwiegendes finden.

Das ESTI darf kontrollieren, ob die Wirtschaftsakteure die für die Bereitstellung auf den Markt nötigen Konformitätsunterlagen besitzen. Bei Verdacht auf Nicht-Konformität dürfen wir solche Erzeugnisse auch anfordern und überprüfen. Aber solange wir keine tatsächlichen Fehler oder Gefährdungen feststellen, können wir ein Erzeugnis nicht einfach verbieten.

Google translate:

When asked, the Swiss ESTI put the approval for the easee charging station into perspective a little.
They say they don't approve stations, but can only ban them if they find something serious.

The ESTI is allowed to check whether economic operators have the compliance documents necessary for making them available on the market. If non-conformity is suspected, we may also request and inspect such products. But unless we find any actual defects or hazards, we cannot simply ban a product.

Ser ikke ut til å være det samme som at de godkjenner boksen. Føyer seg i så fall inn i et mønster med kreativ språkbruk fra Easee.

Radial

Sitat fra: tronde på lørdag 30. mars 2024, klokken 18:51Fant noe om Sveits på et tysk forum.

https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=105&t=85170&start=407

Fr 29. Mär 2024, 10:35
Auf Nachfrage relativiert das Schweizer ESTI die Freigabe für die easee Ladestation ein wenig.
Sie sagen, sie bewilligen keine Stationen, sondern können diese nur verbieten, wenn sie etwas Schwerwiegendes finden.

Das ESTI darf kontrollieren, ob die Wirtschaftsakteure die für die Bereitstellung auf den Markt nötigen Konformitätsunterlagen besitzen. Bei Verdacht auf Nicht-Konformität dürfen wir solche Erzeugnisse auch anfordern und überprüfen. Aber solange wir keine tatsächlichen Fehler oder Gefährdungen feststellen, können wir ein Erzeugnis nicht einfach verbieten.

Google translate:

When asked, the Swiss ESTI put the approval for the easee charging station into perspective a little.
They say they don't approve stations, but can only ban them if they find something serious.

The ESTI is allowed to check whether economic operators have the compliance documents necessary for making them available on the market. If non-conformity is suspected, we may also request and inspect such products. But unless we find any actual defects or hazards, we cannot simply ban a product.

Ser ikke ut til å være det samme som at de godkjenner boksen. Føyer seg i så fall inn i et mønster med kreativ språkbruk fra Easee.

Jeg ville vel heller tolket den oversettelsen til at dersom det ikke er konkrete fysiske farer, så blir ikke produktet forbudt.

Det er en ganske annen tilnærming enn svenskene, som bruker ganske teoretiske "i værste fall" scenarioer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tronde

Sitat fra: Radial på lørdag 30. mars 2024, klokken 19:36Jeg ville vel heller tolket den oversettelsen til at dersom det ikke er konkrete fysiske farer, så blir ikke produktet forbudt.
Ja, det det som står, men Easee gir inntrykk av at de har godkjent boksen basert på innlevert dokumentasjon og tester. Det er en fri tolkning av av hva ESTI sier. ESTI har nok sagt at samsvarserklæringen de nå har fått er OK, men de sier også at de ikke har testet noe siden de ikke har rapporter om farlige feil. Det er noen detaljer og rekkefølge som er viktig her.

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat. ESTI har nok sagt at samsvarserklæringen de nå har fått er OK, men de sier også at de ikke har testet noe siden de ikke har rapporter om farlige feil. Det er noen detaljer og rekkefølge som er viktig her

Tronde :+1: det tror jeg du har rett i

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA