Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

tronde

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 15. mars 2024, klokken 08:53Scanna News etter planen nettopp men ikke noe nytt... merkelig  :angel:

Ligger nok noe i sakene fra mars i år
https://webbdiarium.elsakerhetsverket.se/home/ShowCase/187962

Jeg kan be om å få dem ut på mail, men det skjer ikke noe før mandag siden det er helg nå.

Ut i fra som står hos Nrk,
https://www.nrk.no/rogaland/svenskene-mener-easee-sine-ladebokser-blir-farlige-om-noen-ar-1.16803617

ser det ut til at de fortsatt sverger til noen nye papirer og et par klistremerker.

Electric cars in Norway

Sitatser det ut til at de fortsatt sverger til noen nye papirer og et par klistremerker.
Hmmm skeptisk, for det virker litt for enkelt dette her. Men håper jo det holder.

Radial

Sitat fra: tronde på fredag 15. mars 2024, klokken 16:42
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 15. mars 2024, klokken 08:53Scanna News etter planen nettopp men ikke noe nytt... merkelig  :angel:

Ligger nok noe i sakene fra mars i år
https://webbdiarium.elsakerhetsverket.se/home/ShowCase/187962

Jeg kan be om å få dem ut på mail, men det skjer ikke noe før mandag siden det er helg nå.

Ut i fra som står hos Nrk,
https://www.nrk.no/rogaland/svenskene-mener-easee-sine-ladebokser-blir-farlige-om-noen-ar-1.16803617

ser det ut til at de fortsatt sverger til noen nye papirer og et par klistremerker.

Alle andre løsninger betyr vel i praksis konkurs, så dette er vel det som tilbys av løsning sammen med testene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

SitatAlle andre løsninger betyr vel i praksis konkurs, så dette er vel det som tilbys av løsning sammen med testene.
Si ikke det. Leste et sted at en løsning kan være å skille ut et svensk selskap fra Easee og så lage avtaler med hver enkelt bruker. Kostnadsbilde kan holdes nede med svært få tjenester og benytte lave timepriser på ufaglært arbeidskraft til å gjøre ev de endringene som må til.

Må skilles ut for ellers så det komplisert regelverk ift både økonomi og innleie ev oppdrag. Men dette var kansje bare tull? Æ væit no ikke æ :D tror jeg leste det på Reddit 

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 17:26
SitatAlle andre løsninger betyr vel i praksis konkurs, så dette er vel det som tilbys av løsning sammen med testene.
Si ikke det. Leste et sted at en løsning kan være å skille ut et svensk selskap fra Easee og så lage avtaler med hver enkelt bruker. Kostnadsbilde kan holdes nede med svært få tjenester og benytte lave timepriser på ufaglært arbeidskraft til å gjøre ev de endringene som må til.

Må skilles ut for ellers så det komplisert regelverk ift både økonomi og innleie ev oppdrag. Men dette var kansje bare tull? Æ væit no ikke æ :D tror jeg leste det på Reddit

Husk at planen faktisk skal godkjennes av ESVE, og de vil aldri godta at ufaglærte skal fly rundt å trikse med strøm.
Her blir det nok "take-it-or-leave-it", løsningen ESVE ønsker seg vil trolig velte Easee...ikke fordi laderene i Sverige er kritisk, men det gir automatisk en presedens på ladere levert i hele EU.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

SitatHusk at planen faktisk skal godkjennes av ESVE, og de vil aldri godta at ufaglærte skal fly rundt å trikse med strøm.
Radial :+1:  Ja, det har du sikkert helt rett i. Sorry :-X
Jeg leste det bare veldig fort det innlegget jeg referer til. Så det var nok useriøst skrevet av meg under å nevne at jeg hadde lest det et sted det om å skille ut den svenske enheten fra Easee.

Ingeniøren

De som har en boks er vel avhengig at at Easee lever i fremtiden og veldig mange er kanskje interessert i å bli med på et spelselag på kostandsbiten ? Hadde jeg vært om alt. hadde vært en dum boks...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. mars 2024, klokken 09:08De som har en boks er vel avhengig at at Easee lever i fremtiden og veldig mange er kanskje interessert i å bli med på et spelselag på kostandsbiten ? Hadde jeg vært om alt. hadde vært en dum boks...
Ing.. :+1: nettopp, klok tanke. Har du lest noe om dette andre steder også eller?

Radial

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. mars 2024, klokken 09:08De som har en boks er vel avhengig at at Easee lever i fremtiden og veldig mange er kanskje interessert i å bli med på et spelselag på kostandsbiten ? Hadde jeg vært om alt. hadde vært en dum boks...

Dum eller ei, boksen blir ulovlig og sluttkunden ender høyst trolig opp med svarteper uansett, da forholdet må utbedres.

Alternativt vil installatører også gå over ende, som igjen blir sluttkundens problem.

Det står å faller på at Easee får igjennom sitt syn på saken, ellers er det nok konkurs neste.
Hvis ikke en skokk med investorer ser en sinnsykt høy verdi i dagens produkter og tar kostnaden med utbedringer...noe jeg i dagens marked ikke ser.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

SitatDum eller ei, boksen blir ulovlig og sluttkunden ender høyst trolig opp med svarteper uansett, da forholdet må utbedres.
Hvis boksen blir ulovlig. Er det kanskje enklere å sette opp en ny Easee boks og ta med seg den ulovlige tilbake til Easee?

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. mars 2024, klokken 15:33
SitatDum eller ei, boksen blir ulovlig og sluttkunden ender høyst trolig opp med svarteper uansett, da forholdet må utbedres.
Hvis boksen blir ulovlig. Er det kanskje enklere å sette opp en ny Easee boks og ta med seg den ulovlige tilbake til Easee?

Problemet er at en boks koster penger, hvem skal betale det?

Boksen må også tydelig vis re-designes for å møte kravene, hvem skal ta den kosten + produksjon av nytt produkt?

Dette er nok kroken på døra, eller at de får gjennomslag for sitt syn i retten og det er skrevet historie.
En enkelt installasjon, kan isolert sett løses med ett nytt vern i skapet... Problemet er disse som har flere ladere i Serie, eller større sameier/borettslag med 100++ ladere i serie...der ruller pengene fort.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. mars 2024, klokken 09:22
Ing.. :+1: nettopp, klok tanke. Har du lest noe om dette andre steder også eller?

Nei, men tenkte at et DC vern i skapet kunne løse det meste, men ser det ikke hjelper for store anlegg. Så spørs det da hvor hovedtyngden av bokser er...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

SitatSå spørs det da hvor hovedtyngden av bokser er...
God vurdering Ing. :+1: Som vanlig.

Tenker du geografisk i Sverige eller typer av plasseringer? Jeg tar utg pkt i typer av plasseringer.

Caset:

Det vi vet er at det er solgt 600/700 Easee bokser i Sverige som er i caset.

Hva er det grunn til å anta at er fordeling av boksene?

1) I privatgarasje eller husvegg?
2) I private garasje anlegg med flere Easee bokser?
3) I off eller private kommersielle garasjeanlegg/parkeringsplasser?

Noen som vet dette?

Jeg vi jo tro at det er ca lik fordeling i Norge / Sverige.

Jeg tenker for egen del:

1) ca 70%
2) ca 15%
3) ca 15%

Electric cars in Norway

tronde

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA