Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høy durelyd foran / noe inni en vifte

Startet av matho, tirsdag 07. februar 2023, klokken 20:02

« forrige - neste »

matho

Hadde bilen min på servicetime her om dagen siden jeg til tider kunne få en høy durelyd fra foran bilen når jeg startet bilen, samt at man kunne høre at en vifte foran traff noe når den gikk. Det var visst bare litt løv som hadde klart å komme seg inn der og de hadde visstnok bare tatt og fjernet det (som jeg antok).

Når jeg skulle fylle på spylervæske i dag så jeg at de ikke hadde gjort verdens beste jobb med å få ut løvet da jeg klarte å finne et par til nede i den lille åpningen man faktisk kan se ned i. Lydene jeg opplevde er for så vidt også fortsatt der, i ørliten mindre grad.

Spørsmålet er altså om dette rett og slett bare er normalt og at jeg bare må finne meg i at elbilen min lager litt merkelige lyder? Andre med samme erfaringer? Skal jeg gidde å bestille ny time?

Kim-

Hjelper med film og sånt, men ingen lyder hos meg hvor det det høres ut som viften tar borti noe. Durelyden er varmepumpen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

matho

Sitat fra: Kim- på tirsdag 07. februar 2023, klokken 21:15
Hjelper med film og sånt, men ingen lyder hos meg hvor det det høres ut som viften tar borti noe. Durelyden er varmepumpen
Det er snakk om en ganske forferdelig during som nesten kan høres ut som skrangling før det forsvinner. Ikke klart å få det på video enda da det skjer litt sporadisk når jeg starter bilen. Trodde garantert at noe falt fra hverandre første gangen det skjedde[emoji28]

TM3P2021

Jeg hadde samme opplevelse på min M3 nylig.

Kjørte hjem fra fjellet i minus 20 og bråket/duringen satte i gang. Etter 30 minutter fikk jeg feilmelding om at "klima trenger service" og så blåste det bare kaldt. Stoppet for å lade og etter det var alt "i orden" igjen.

Satte den på Tesla SC og etter 10 dager fikk jeg den tilbake - med ny "active grill shutter (heat pump)" hva nå det betyr.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

matho

Sitat fra: TM3P2021 på onsdag 08. februar 2023, klokken 08:52
Jeg hadde samme opplevelse på min M3 nylig.

Kjørte hjem fra fjellet i minus 20 og bråket/duringen satte i gang. Etter 30 minutter fikk jeg feilmelding om at "klima trenger service" og så blåste det bare kaldt. Stoppet for å lade og etter det var alt "i orden" igjen.

Satte den på Tesla SC og etter 10 dager fikk jeg den tilbake - med ny "active grill shutter (heat pump)" hva nå det betyr.
Jeg har aldri hatt noe problemer med klima. Det virker som om duringen er normalt. Den ble bedre etter SC, så klarer å leve med det. Heller de merkelige lydene når jeg starter bilen til tider som kan være litt skremmende.

model3pw

Normalt med dyp durelyd ved varmepumpe og kaldt batteri/bil. Kjenner det vibrere under skoen mot pedalen. Også normalt med skranglelyder fra viften om frosset til, feks etter kjøretur regn eller etter bilvask når minusgrader.

matho

Sitat fra: model3pw på onsdag 08. februar 2023, klokken 14:21
Normalt med dyp durelyd ved varmepumpe og kaldt batteri/bil. Kjenner det vibrere under skoen mot pedalen. Også normalt med skranglelyder fra viften om frosset til, feks etter kjøretur regn eller etter bilvask når minusgrader.
Da skal jeg ikke tenke noe mer på det. Kom på nå at det oftest skjer når det er kaldere ute, gir mening. Takk!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA