Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Sandvika på søndag 19. februar 2023, klokken 20:54
Fikk levert uten psensor. Ikke fått beskjed på forhånd. Viser seg dog at dette er NULL problem! Noen vil kanskje savne kontroll rundt fronten ved paralellparkering, men for meg så har ikke sensorene vært savn overhode.
Det er interessant. Jeg tror, med fare for å være repetitiv, at mye av min frykt skyldes at jeg har blitt vant til kamera i fronten. Bruker dette hver dag, for å parkere så langt inn i garasjen som mulig, bla. Bruker også 360 kamera mye. Når det er sagt, så er Tesla sine sensorer med cm. angivelse og veldig godt grafisk fremstilling, et godt alternativ. En bil uten noen av delene blir nok vanskelig å selge inn til andrepiloten her i huset i alle fall. :o
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

k1

Sitat fra: elektro på søndag 19. februar 2023, klokken 20:38
Sitat fra: k1 på søndag 19. februar 2023, klokken 20:34
Herre jemini, hvor mange innlegg om parkeringssensor (manglende sådan) har dette tospannet hatt her inne på Tesla forumet?? Blir repetitivt...

Beklager hvis der er et litt sårt tema. Det er frivillig å lese denne tråden.

EDIT: Personlig er jeg veldig utålmodig etter flere svar, da jeg gjerne skulle hatt en Model Y til 500.000. Prisnedgangen har fått fyldig dekning i media, men få later til å ha fått med seg at Tesla har fjernet parksensorene og ikke har noe fungerende system for dette pt. Det synes jeg er litt synd.

Hvis du har noe mer interessant å komme med, så er det topp. Nå er jeg spent!

Du gjør ikke deg selv større ved å legge ord i min munn. Det er overhodet ikke et sårt tema, derimot blir det svært repetitivt å lese det samme om og om igjen fra deg og helgenen, altså det nærmer seg spam. Frivillig å lese, men man vet ikke hva som står i tråden FØR det er lest.
Alle er vel spent på hva Tesla vision løsningen blir, men å gjenta det samme gang på gang gir deg vel ikke akkurat flere svar? Du må bare vente som alle oss andre...

førategangtesla

Jeg synes tesla vision og tesla neural network er spennende og jeg håper at tesla ikke glemmer oss som har fått 2023 modellen da uten sensorer. Jeg er skeptisk til hva de kan få til bak, da spesielt ved skittent kamera, men hvem vet om de kan klare å trylle frem noe.

Jeg er ikke så redd akkurat i fronten, kameraene står jo på samme plass så det burde være mulig å kunne måle seg frem ved hjelp av hjul rotasjon osv når bunnen av veggen blir dekket av fronten på bilen.

Jeg er skeptisk av natur, men det kan selvfølgelig overgå mine forventninger og bli knallbra for den saks skyld. Men jeg må si at det begynner å dra litt ut denne oppdateringen de skulle komme med for oss som har fått utlevering uten sensorer.

elektro

Sitat fra: k1 på søndag 19. februar 2023, klokken 21:45
Herre jemini, hvor mange innlegg om parkeringssensor (manglende sådan) har dette tospannet hatt her inne på Tesla forumet?? Blir repetitivt...

EDIT: Personlig er jeg veldig utålmodig etter flere svar, da jeg gjerne skulle hatt en Model Y til 500.000. Prisnedgangen har fått fyldig dekning i media, men få later til å ha fått med seg at Tesla har fjernet parksensorene og ikke har noe fungerende system for dette pt. Det synes jeg er litt synd.

Du gjør ikke deg selv større ved å legge ord i min munn. Det er overhodet ikke et sårt tema, derimot blir det svært repetitivt å lese det samme om og om igjen fra deg og helgenen, altså det nærmer seg spam. Frivillig å lese, men man vet ikke hva som står i tråden FØR det er lest.
Alle er vel spent på hva Tesla vision løsningen blir, men å gjenta det samme gang på gang gir deg vel ikke akkurat flere svar? Du må bare vente som alle oss andre...
Ærlig talt, så var det du som begynte å ta mannen i stedet for ballen her. Da må du tåle kritikk tilbake. Og du fremstår fryktelig indignert hver gang noen uttaler seg bare litt negativt om Tesla.

Hvis vi ikke kan snakke om at folk åpenbart kjøper bilene uvitende om at de ikke har sensorer, i en tråd som handler om å vente eller kjøpe bil uten sensorer, foreslår jeg at du vender tilbake til menigheten din og venter der.

k1

Sitat fra: elektro på søndag 19. februar 2023, klokken 23:06
Sitat fra: k1 på søndag 19. februar 2023, klokken 21:45

Ærlig talt, så var det du som begynte å ta mannen i stedet for ballen her. Da må du tåle kritikk tilbake. Og du fremstår fryktelig indignert hver gang noen uttaler seg bare litt negativt om Tesla.

Hvis vi ikke kan snakke om at folk åpenbart kjøper bilene uvitende om at de ikke har sensorer, i en tråd som handler om å vente eller kjøpe bil uten sensorer, foreslår jeg at du vender tilbake til menigheten din og venter der.

Nå beriker du vel ikke akkurat bare denne tråden med det samme oppgulpet gjør du vel? Igjen pålegger du meg følelser jeg ikke har; indignert og tidligere sårt for meg... Og menighet? Jeg er slettes ikke noen Tesla "fanboy" hvis det er det du prøver å sikte til. #slutt spammingen

Handyman

Sitat fra: elektro på søndag 19. februar 2023, klokken 21:29
... jeg har blitt vant til kamera i fronten. Bruker dette hver dag, for å parkere så langt inn i garasjen som mulig, bla. Bruker også 360 kamera mye. Når det er sagt, så er Tesla sine sensorer med cm. angivelse og veldig godt grafisk fremstilling, et godt alternativ. En bil uten noen av delene blir nok vanskelig å selge inn til andrepiloten her i huset i alle fall. :o
For lengdeangivelse er jo det gamle trikset med et tau fra taket det sikreste. Det lærer deg også automatisk hvor lang fronten er. Det koster ingenting og fungerer også når sensorene er tildekket eller ikke er til å stole på.
Jeg har sensorer og bruker dem egentlig veldig lite, og tror at jeg hadde klart meg veldig godt uten. Gikk helt fint med tidligere biler jeg har hatt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elektro

Sitat fra: Handyman på mandag 20. februar 2023, klokken 00:06
Sitat fra: elektro på søndag 19. februar 2023, klokken 21:29
... jeg har blitt vant til kamera i fronten. Bruker dette hver dag, for å parkere så langt inn i garasjen som mulig, bla. Bruker også 360 kamera mye. Når det er sagt, så er Tesla sine sensorer med cm. angivelse og veldig godt grafisk fremstilling, et godt alternativ. En bil uten noen av delene blir nok vanskelig å selge inn til andrepiloten her i huset i alle fall. :o
For lengdeangivelse er jo det gamle trikset med et tau fra taket det sikreste. Det lærer deg også automatisk hvor lang fronten er. Det koster ingenting og fungerer også når sensorene er tildekket eller ikke er til å stole på.
Jeg har sensorer og bruker dem egentlig veldig lite, og tror at jeg hadde klart meg veldig godt uten. Gikk helt fint med tidligere biler jeg har hatt.

Joda, men dette er jo en bil som skal være lysår foran alle andre. Da hadde jeg håpet å slippe tau.. :)

Nå spekuleres det i at bilene snart leveres med opptil flere nye kameraer, bla. i fronten. Da skal jeg klare å leve uten sensorer. https://www.autoevolution.com/news/hw4-sensor-suite-shows-that-buying-a-tesla-without-ultrasonic-sensors-is-a-huge-mistake-210442.html

hELgenen

Spørsmålet jeg stiller meg er om flere kameraer, sett fra kundens synspunkt, faktisk vil gi merverdi for kundene vs USS. Det vi vet er at USS tåler skitt mye bedre enn kamera. Et tildekket kamera har null verdi, men en tildekket USS tåler faktisk en del skitt. Ikke bare det, egen erfaring viser også at en USS tåler noe steinsprut. Dvs. har opplevd at steinsprutmerker på selve sensorer ikke påvirker funksjonaliteten. Det eneste jeg har merket er at dersom en sensor har fått steinsprut på seg - så tåler den ikke like mye skitt som før. Hva med mange kameraer i fronten - vil de tåle en steinsprut og øker risikoen for et verkstedbesøk med flere kameraer i front?

Hvilke tekniske løsninger Tesla velger har vel helt klart å gjøre med kostnader også. Mao målet er ikke nødvendigvis å levere en bedre teknisk bil enn forrrige generasjon, men en billigere produsert bil med større marginer. Mao. helt i tråd med hva selskaper som f.eks Munro hele tiden lever av å fortelle produsentene - kutte kostnader der man kan uten at kunden føler at man får mindre, eller dårligere bil for pengene. Dette må jo være er en svært vanskelig balansegang. Før eller siden så vil man jo kutte kostnader og levere ut noe som kanskje er litt dårligere enn forrige generasjon sett fra kundens ståsted? Dette med å fjerne USS før man har et fullgodt alternativ er vel akkurat dette?

elektro

For å ta det sist først @hELgenen, så er jo pradokset at vi også ønsker billigere biler.

Så deler jeg absolutt din bekymring med skitt på kameraene. Det er mulig jeg ubevisst bruker USS mer enn jeg tror, men min erfaring med 360 kameraer er at man som regel ser i alle fall litt. I de aller fleste tilfeller gjennom året nok til å parkere. Ellers må man faktisk ut og fjerne snøen eller skitten. Det spekuleres ettersom jeg skjønner også i at det blir mer enn ett kamera foran. Og om de kan komme i hovedlyktene eller tåkelysene. Der vil de i alle fall være mer beskyttet. Selv om de nok ikke får spyling. Og moderne lykter har en tendens til å ise, ettersom de ikke produserer noe særlig varme.

Sist men ikke minst spekuleres det i at radar innføres på nytt (en ny høyoppløst type) og at den i alle fall foran bilen kan gjøre jobben til USS vel så bra. Disse tingene vil helt sikkert øke prisene, men hvor mye? Det er også verdt en del spør du meg. Øker prisen tilbake til noe i nærheten av 2022 nivå, pluss moms og vektavgift, er Model Y over hodet ikke aktuell for min del.

Klykken

Kameraene på Tesla er oppvarmede, så om de kommer med kamera i frontlyktene vil jeg nesten garantere at det vil bli oppvarmet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

Sitat fra: Klykken på mandag 20. februar 2023, klokken 08:48
Kameraene på Tesla er oppvarmede, så om de kommer med kamera i frontlyktene vil jeg nesten garantere at det vil bli oppvarmet.

Om oppvaremede kamera dyttes inn sammen med frontlykter og dette igjen ikke ødelegger "synet" til kameraene så vil jo varmen fra dem faktisk kunne bidra til å holde glasset foran fri for dugg og frost - samt at glasset foran lyset  beskytter kamera for skitt og steinsprut..Det kan jo vise seg å være en genial 2 for 1 løsning.  Nå har jeg ikke kompetanse til å vurdere dette - men for en legmann på området høres det jo ut som det kan være en spennende ide.  I alle fremstillinger av nye kamera foran har jo de fleste hele tiden tatt utgangspunkt i at disse skal plasseres der hvor dagens USS befinner seg...men det er jo neimen ikke sikkert.......
Jeg har også sett at noen produsenter plassererer ekstra kamera høyt opp på bilen - altså på taket - men klarer man alternativt å integrere kamera der dagens lys er - så mener jeg det kan være en vinn-vinn.

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på mandag 20. februar 2023, klokken 00:06

Mange triks og anekdoter.
Men hjelper fint lite for mange, dessverre. Og blant annet noen i nabolaget. De tok ut en Model Y i desember. Vel vitende om manglende p-sensorer, men det skulle jo ikke være noe problem, for de hadde så god kontroll.
Nå skriver i februar måned. To-månedersdagen for bilen nærmer seg. Og de sitter nå med en stor bulk i fronten, samt en litt mindre bulk i bakfangeren.
Fronten var en stein som ble påkjørt under parkering. Bulken i bakfangeren kom en dag med tilsmusset ryggekamera, og forsøk på å rygge ved bruk av speilene, med dertil sviktende avstandsberegning.
Begge tilfeller ville sensorene fanget opp og sørget for avverging.

OleJA

Sitat fra: Klykken på mandag 20. februar 2023, klokken 08:48
Tviler på at dette vil kunne fungere: Ørlite grann skitt eller dugg på lyktene så blir glasset en 'hvit vegg' mtp. kameraet - omtrent som å skru på fjernlys i tett snøvær.

heiho

Sitat fra: SurSnasen på mandag 20. februar 2023, klokken 09:41

Mange triks og anekdoter.
Men hjelper fint lite for mange, dessverre. Og blant annet noen i nabolaget. De tok ut en Model Y i desember. Vel vitende om manglende p-sensorer, men det skulle jo ikke være noe problem, for de hadde så god kontroll.
Nå skriver i februar måned. To-månedersdagen for bilen nærmer seg. Og de sitter nå med en stor bulk i fronten, samt en litt mindre bulk i bakfangeren.
Fronten var en stein som ble påkjørt under parkering. Bulken i bakfangeren kom en dag med tilsmusset ryggekamera, og forsøk på å rygge ved bruk av speilene, med dertil sviktende avstandsberegning.
Begge tilfeller ville sensorene fanget opp og sørget for avverging.

Umulig for meg å vite om det du skriver stemmer, men hvis naboen er så dårlig til å kjøre bil så hadde jeg vurdert noe annet.

hELgenen

Sitat fra: heiho på mandag 20. februar 2023, klokken 09:52
Umulig for meg å vite om det du skriver stemmer, men hvis naboen er så dårlig til å kjøre bil så hadde jeg vurdert noe annet.

Ja - man kan jo alltids vurdere å flytte om man er redd for å bli rygget ned av naboen....

Jeg trodde faktisk at slike systemer skulle bidra til mindre uhell og ulykker. Det har vært flere saker
den siste tiden der barn har blitt rygget over. Dette er jo eksempel på en type uhell slike sensorer skal forebygge.

Se f.eks her :

https://www.klartale.no/norge/2023/02/17/barn-ble-pakjort-og-dode/

En annen er jo uhell som koster eier penger - f.eks ripe opp/bulke egen fanger osv...

Det verden trenger er jo ikke en løsning som er litt dårligere enn forrige - men en løsning som er litt bedre enn den forrige. Og i lys av den saken med barnet som ble drept så vil jeg si at verdien av gode sensorer er skyhøyt.
Da handler det ikke om hvor god sjåfør man er - men hva man faktisk kan se.........

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA