Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

hagestol

Men samtidig er den innmari billig, trolig billig nok til at den er verdt kjøpesummen selv om disse funksjonene ikke følger med. Det er utrolig mye nybil pr krone i 2023. Penga ekke verdt så mye som før og lånet spises opp for hvert år som går. Og HW4 biler blir kanskje dyrere? 

Thalgar

Green spekulerer i at dette blir offentleg på Investor Day 1. mars. Så er spørsmålet om dette først kjem berre på Model S og X, og seinare på Y og 3.
Model Y LR Quicksilver, 2023

hELgenen

Sitat fra: hagestol på onsdag 15. februar 2023, klokken 21:50
Men samtidig er den innmari billig, trolig billig nok til at den er verdt kjøpesummen selv om disse funksjonene ikke følger med. Det er utrolig mye nybil pr krone i 2023. Penga ekke verdt så mye som før og lånet spises opp for hvert år som går. Og HW4 biler blir kanskje dyrere?

Dagens modell er prisgunstig,men ikke voldsomt. Hadde den hatt sensorer som fungerte så hadde det vært vanskelig å velge annerledes. Med det vi nå leser vil jeg anta neste versjon inneholder det en bør forvente mhp sensorer...og prisen vil jeg anta skal litt opp. Dagens modell blir muligens noe tungsolgt på bruktmarkedet om noen år om det blir en vesentlig HW oppgradering rett rundt hjørnet. Tipper Q4 på Y,Q3 på S og X

hagestol

Var det ikke en sammenstilling som viste at konkurrerende modeller med samme utstyrspakke er vesentlig dyrere? Hvis Tesla Vision* blir bra nok vil de fortsatt være gode biler. Jeg vil si at det er en ganske god pris, og iallfall en del bedre enn prisgunstig.

*Det er ikke vanskelig å beregne avstand med flere kameraer som peker i samme retning, og programvaren kan huske objekter som bilen har sett mens man kjører fremover. Så er som sagt ikke veldig bekymret. Hvis jeg velger å vente så er det fordi jeg er en techie, ikke fordi det er et dårlig kjøp.

elektro

Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. februar 2023, klokken 22:02

Dagens modell er prisgunstig,men ikke voldsomt. Hadde den hatt sensorer som fungerte så hadde det vært vanskelig å velge annerledes.

100%
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Dagens modell er prisgunstig,men ikke voldsomt. Hadde den hatt sensorer som fungerte så hadde det vært vanskelig å velge annerledes. Med det vi nå leser vil jeg anta neste versjon inneholder det en bør forvente mhp sensorer...og prisen vil jeg anta skal litt opp.
Hvor viktig USS er er jo veldig situasjonsbetinget. Benytter de hver gang jeg kjører inn i garasjen på vår, men hadde ikke hatt noen problemer uten.

Skulle jeg gamblet på noe nå så hadde jeg bestilt LR Cherry Red som kommer til sensommeren / høsten. Og hvis det viser seg at prisen ikke går opp og sensorene lar vente på seg bytte til en annen farge som etter hvert får senere levering. Jeg bryr meg heldigvis ikke så mye om fargen på bilen, bare jeg slipper sort (grunnet ripehelvete).

Alternativt legge inn en ny bestilling og bruke angreretten på den første.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hagestol

Dagens modell er prisgunstig,men ikke voldsomt. Hadde den hatt sensorer som fungerte så hadde det vært vanskelig å velge annerledes. Med det vi nå leser vil jeg anta neste versjon inneholder det en bør forvente mhp sensorer...og prisen vil jeg anta skal litt opp. Dagens modell blir muligens noe tungsolgt på bruktmarkedet om noen år om det blir en vesentlig HW oppgradering rett rundt hjørnet. Tipper Q4 på Y,Q3 på S og X
Sitat fra: elektro på torsdag 16. februar 2023, klokken 00:04

Dagens modell er prisgunstig,men ikke voldsomt. Hadde den hatt sensorer som fungerte så hadde det vært vanskelig å velge annerledes.

100%

For å snu det på hodet: Jeg har 550' for en barnevennlig elbil i SUV-størrelse inkl. vinterdekk, levering og avgifter. Hvilken bil velger jeg, om ikke Tesla Y LR '23?

Asterix

Sitat fra: hagestol på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:06
For å snu det på hodet: Jeg har 550' for en barnevennlig elbil i SUV-størrelse inkl. vinterdekk, levering og avgifter. Hvilken bil velger jeg, om ikke Tesla Y LR '23?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=285564466 ?

olavxxx

Sitat fra: Asterix på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:23
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=285564466 ?

Man kan faktisk kjøpe fra Tesla > https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?TRIM=LRAWD,PAWD&arrangeby=plh&zip=5012&range=0

Biler med mindre enn 50km, for ~500.
Det med hengerfeste, så kommer jo vinterhjul i tillegg (ca 25000?).

hagestol

Da får man vel også med stivere demping og 1-lags vinduer? Ikke akkurat et varp.

elektro

Det er godt spørsmål. Men du får jo en ID.4 og kanskje en IONIQ5 eller Mach-E med firehjulstrekk. I tillegg til en rekke bruktbiler, selvfølgelig.

Etter at de fjernet parksensorene på Model Y er igjen dette bedre alternativer, spør du meg.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Contango

Sitat fra: hagestol på torsdag 16. februar 2023, klokken 14:19
Da får man vel også med stivere demping og 1-lags vinduer? Ikke akkurat et varp.
Den skjønte jeg ikke. Hvorfor er det stivere demping etc?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Elektro12

Sitat fra: Contango på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:16

Kina-produsert Y.

rusleape

Ed_Eng87

Sitat fra: Elektro12 på torsdag 16. februar 2023, klokken 17:45
Sitat fra: Contango på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:16

Kina-produsert Y.

Hei, Tesla har forbedret dempere på både LR og Performance versjonene fra høst 2022 og nå 2023 modellene. Kina versjonen er like god kvalitet nå som Berlin om ikke bedre. Dette er noe Tesla har sakt til meg etter at jeg spurte rett etter prøvekjøring.

Jeg avventer å kjøpe enda fordi jeg ikke trenger nybil før august i år, men følger med på prisen og markedet fremover inn til videre
2023 Tesla MYP Quicksilver

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA