Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

HKS

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53
Det snakkes om at "HW4 kommer snart" - hva betyr det i praksis? Er bilene som selges nå en type som faller mellom 2 stoler uten sensorer og før "det siste nye kommer"?
Det kommer alltid noe nytt...  ;)

Av store ting som "kommer" på Model Y er det vel HW4 som sikkert kommer først, men vi vet foreløpig ganske lite om hva HW4 vil involvere. Det jobbes med en ny radar, det jobbes også med en ny revisjon av FSD-prosessoren som er i bilene. Ellers jobbes det også med 4860-celler og strukturelle pakker på Model Y, men her vet vi lite om når det kommer.
Tesla Model 3 Long Range

geear

Sitat fra: elektro på søndag 05. februar 2023, klokken 21:11
Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 14:45
Sitat fra: elektro på søndag 05. februar 2023, klokken 08:25
Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 18:57
Alle kameraer blir ikke skitne. Det som er sagt/spekulert i er at bilen på forhånd tegner opp/leser det den ser før du f.eks parkerer. Altså at du "kjører i en 3d-modell" som visualiserer det du nærmer deg på skjermen.

En utfordring med dette er hvis det som er rett foran bilen har forandret seg mens den har stått parkert..
Hva med å bruke de "kameraene" vi er utstyrt med, før man kjører ut?

Man setter jo ikke på øyelapper og kjører på sensorer, men ser vanligvis på bilen og området rundt, før man setter seg inn, og vil da normalt sett legge merke til det som kameraene ikke har sett. Er det lengre frem så det kommer innen disses rekkevidde, så vil de jo se det og varsle på dette.

Blindsonen for kameraene er området/triangelen mellom synsvinkelen nedre kant mot panseret, og da stort sett triangelen mellom panseret og bakken, og en meter frem. og alt under bilen, som heller ikke sensorer ville sett.

Som sagt, jeg skjønner at jeg har bortskjemt med både 360 kamera, sensorer og radar. Brukte alt bilen hadde å by på da jeg nesten ble parkert inne på et skisenter i dag, og måtte åle nesten fem meter bil ut blant biler, ski og unger på alle kanter. Da hjelper det lite å se først.

Det er klart, det går an å ikke ha sensorer, som i gamle dager, eller på den kjipe leiebilen i Spania. Poenget er ar det er et skikkelig drawback.
Syns mange av dere som er mot Model Y argumenterer akkurat som om deres meninger er fasit. Jeg er helt enig i at det er tullete at bilene leveres uten parkeringsassistanse nå, de burde definitivt hatt en løsning på plass før fjerning av ULS, men at dere er "bortskjemt" med funksjonaliteten du beskriver er da vitterlig avhengig av smak og behag, og kanskje vane. Det er kompromiss med alle løsninger. Personlig så tar jeg (nyere) Tesla sine ekstremt bra og lyssterke kameraer og responsive/klare skjermløsning over 360-løsningene til det jeg har prøvd av konkurrenter så langt. De fleste har elendig oppløsning og er dårlige i mørke, å sette seg inn i konkurrenter og legge inn Racer-giret gir meg en følelse av 90-tallet, pre-HD. Opplever at man med Tesla sine sidekameraer kan svinge rundt en stolpe eller hjørne med omtrent millimeters klaring, det har jeg ikke sjanse til med 360en på EQC for eksempel, det blir altfor uklart/udefinert. Igjen, det er pluss og minus med alt, men det er ingen fasit på hva som er best for alle, man må velge hva man prioriterer. Jeg er iallfall veldig glad i kameraer som er krystallklare også nattestid.

s3xy

Sitat fra: geear på torsdag 09. februar 2023, klokken 10:11
Sitat fra: elektro på søndag 05. februar 2023, klokken 21:11
Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 14:45
Sitat fra: elektro på søndag 05. februar 2023, klokken 08:25
Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 18:57
Alle kameraer blir ikke skitne. Det som er sagt/spekulert i er at bilen på forhånd tegner opp/leser det den ser før du f.eks parkerer. Altså at du "kjører i en 3d-modell" som visualiserer det du nærmer deg på skjermen.

En utfordring med dette er hvis det som er rett foran bilen har forandret seg mens den har stått parkert..
Hva med å bruke de "kameraene" vi er utstyrt med, før man kjører ut?

Man setter jo ikke på øyelapper og kjører på sensorer, men ser vanligvis på bilen og området rundt, før man setter seg inn, og vil da normalt sett legge merke til det som kameraene ikke har sett. Er det lengre frem så det kommer innen disses rekkevidde, så vil de jo se det og varsle på dette.

Blindsonen for kameraene er området/triangelen mellom synsvinkelen nedre kant mot panseret, og da stort sett triangelen mellom panseret og bakken, og en meter frem. og alt under bilen, som heller ikke sensorer ville sett.

Som sagt, jeg skjønner at jeg har bortskjemt med både 360 kamera, sensorer og radar. Brukte alt bilen hadde å by på da jeg nesten ble parkert inne på et skisenter i dag, og måtte åle nesten fem meter bil ut blant biler, ski og unger på alle kanter. Da hjelper det lite å se først.

Det er klart, det går an å ikke ha sensorer, som i gamle dager, eller på den kjipe leiebilen i Spania. Poenget er ar det er et skikkelig drawback.
Syns mange av dere som er mot Model Y argumenterer akkurat som om deres meninger er fasit. Jeg er helt enig i at det er tullete at bilene leveres uten parkeringsassistanse nå, de burde definitivt hatt en løsning på plass før fjerning av ULS, men at dere er "bortskjemt" med funksjonaliteten du beskriver er da vitterlig avhengig av smak og behag, og kanskje vane. Det er kompromiss med alle løsninger. Personlig så tar jeg (nyere) Tesla sine ekstremt bra og lyssterke kameraer og responsive/klare skjermløsning over 360-løsningene til det jeg har prøvd av konkurrenter så langt. De fleste har elendig oppløsning og er dårlige i mørke, å sette seg inn i konkurrenter og legge inn Racer-giret gir meg en følelse av 90-tallet, pre-HD. Opplever at man med Tesla sine sidekameraer kan svinge rundt en stolpe eller hjørne med omtrent millimeters klaring, det har jeg ikke sjanse til med 360en på EQC for eksempel, det blir altfor uklart/udefinert. Igjen, det er pluss og minus med alt, men det er ingen fasit på hva som er best for alle, man må velge hva man prioriterer. Jeg er iallfall veldig glad i kameraer som er krystallklare også nattestid.

En ting jeg ikke skjønner med kun kamera tilnæring er hvordan dette skal funke i Norge. Kjørte 10 mil på vinter landevei i går. Kamera var da gått fra klart til tilnærmet null sikt. Parkerte utelukkende på ryggesensor. Så selv når Tesla vision slippes må jeg ut å vaske kameraene før jeg skal parkere??

førategangtesla

Sitat fra: s3xy på fredag 10. februar 2023, klokken 06:44
Sitat fra: geear på torsdag 09. februar 2023, klokken 10:11
Sitat fra: elektro på søndag 05. februar 2023, klokken 21:11
Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 14:45
Sitat fra: elektro på søndag 05. februar 2023, klokken 08:25
Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 18:57
Alle kameraer blir ikke skitne. Det som er sagt/spekulert i er at bilen på forhånd tegner opp/leser det den ser før du f.eks parkerer. Altså at du "kjører i en 3d-modell" som visualiserer det du nærmer deg på skjermen.

En utfordring med dette er hvis det som er rett foran bilen har forandret seg mens den har stått parkert..
Hva med å bruke de "kameraene" vi er utstyrt med, før man kjører ut?

Man setter jo ikke på øyelapper og kjører på sensorer, men ser vanligvis på bilen og området rundt, før man setter seg inn, og vil da normalt sett legge merke til det som kameraene ikke har sett. Er det lengre frem så det kommer innen disses rekkevidde, så vil de jo se det og varsle på dette.

Blindsonen for kameraene er området/triangelen mellom synsvinkelen nedre kant mot panseret, og da stort sett triangelen mellom panseret og bakken, og en meter frem. og alt under bilen, som heller ikke sensorer ville sett.

Som sagt, jeg skjønner at jeg har bortskjemt med både 360 kamera, sensorer og radar. Brukte alt bilen hadde å by på da jeg nesten ble parkert inne på et skisenter i dag, og måtte åle nesten fem meter bil ut blant biler, ski og unger på alle kanter. Da hjelper det lite å se først.

Det er klart, det går an å ikke ha sensorer, som i gamle dager, eller på den kjipe leiebilen i Spania. Poenget er ar det er et skikkelig drawback.
Syns mange av dere som er mot Model Y argumenterer akkurat som om deres meninger er fasit. Jeg er helt enig i at det er tullete at bilene leveres uten parkeringsassistanse nå, de burde definitivt hatt en løsning på plass før fjerning av ULS, men at dere er "bortskjemt" med funksjonaliteten du beskriver er da vitterlig avhengig av smak og behag, og kanskje vane. Det er kompromiss med alle løsninger. Personlig så tar jeg (nyere) Tesla sine ekstremt bra og lyssterke kameraer og responsive/klare skjermløsning over 360-løsningene til det jeg har prøvd av konkurrenter så langt. De fleste har elendig oppløsning og er dårlige i mørke, å sette seg inn i konkurrenter og legge inn Racer-giret gir meg en følelse av 90-tallet, pre-HD. Opplever at man med Tesla sine sidekameraer kan svinge rundt en stolpe eller hjørne med omtrent millimeters klaring, det har jeg ikke sjanse til med 360en på EQC for eksempel, det blir altfor uklart/udefinert. Igjen, det er pluss og minus med alt, men det er ingen fasit på hva som er best for alle, man må velge hva man prioriterer. Jeg er iallfall veldig glad i kameraer som er krystallklare også nattestid.

En ting jeg ikke skjønner med kun kamera tilnæring er hvordan dette skal funke i Norge. Kjørte 10 mil på vinter landevei i går. Kamera var da gått fra klart til tilnærmet null sikt. Parkerte utelukkende på ryggesensor. Så selv når Tesla vision slippes må jeg ut å vaske kameraene før jeg skal parkere??

Vondt å si, hvis ikke tesla har noe magi med tanke på side-kamera, men det klarer jo ikke å se rett bak bilen. Ved våt vei så kommer jeg bare 1 mil før jeg ikke kan se noe ved bruk av ryggekamera, det kommer litt ann på vei forholdene. Side-kameraene er alltid krystallklare. Jeg synes kanskje tesla burde hatt kamera i bakrute, bakruta er alltid fri for skitt.

RJK

Sitat fra: s3xy på fredag 10. februar 2023, klokken 06:44
Sitat fra: geear på torsdag 09. februar 2023, klokken 10:11
Sitat fra: elektro på søndag 05. februar 2023, klokken 21:11
Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 14:45
Sitat fra: elektro på søndag 05. februar 2023, klokken 08:25
Sitat fra: Klykken på lørdag 04. februar 2023, klokken 18:57
Alle kameraer blir ikke skitne. Det som er sagt/spekulert i er at bilen på forhånd tegner opp/leser det den ser før du f.eks parkerer. Altså at du "kjører i en 3d-modell" som visualiserer det du nærmer deg på skjermen.

En utfordring med dette er hvis det som er rett foran bilen har forandret seg mens den har stått parkert..
Hva med å bruke de "kameraene" vi er utstyrt med, før man kjører ut?

Man setter jo ikke på øyelapper og kjører på sensorer, men ser vanligvis på bilen og området rundt, før man setter seg inn, og vil da normalt sett legge merke til det som kameraene ikke har sett. Er det lengre frem så det kommer innen disses rekkevidde, så vil de jo se det og varsle på dette.

Blindsonen for kameraene er området/triangelen mellom synsvinkelen nedre kant mot panseret, og da stort sett triangelen mellom panseret og bakken, og en meter frem. og alt under bilen, som heller ikke sensorer ville sett.

Som sagt, jeg skjønner at jeg har bortskjemt med både 360 kamera, sensorer og radar. Brukte alt bilen hadde å by på da jeg nesten ble parkert inne på et skisenter i dag, og måtte åle nesten fem meter bil ut blant biler, ski og unger på alle kanter. Da hjelper det lite å se først.

Det er klart, det går an å ikke ha sensorer, som i gamle dager, eller på den kjipe leiebilen i Spania. Poenget er ar det er et skikkelig drawback.
Syns mange av dere som er mot Model Y argumenterer akkurat som om deres meninger er fasit. Jeg er helt enig i at det er tullete at bilene leveres uten parkeringsassistanse nå, de burde definitivt hatt en løsning på plass før fjerning av ULS, men at dere er "bortskjemt" med funksjonaliteten du beskriver er da vitterlig avhengig av smak og behag, og kanskje vane. Det er kompromiss med alle løsninger. Personlig så tar jeg (nyere) Tesla sine ekstremt bra og lyssterke kameraer og responsive/klare skjermløsning over 360-løsningene til det jeg har prøvd av konkurrenter så langt. De fleste har elendig oppløsning og er dårlige i mørke, å sette seg inn i konkurrenter og legge inn Racer-giret gir meg en følelse av 90-tallet, pre-HD. Opplever at man med Tesla sine sidekameraer kan svinge rundt en stolpe eller hjørne med omtrent millimeters klaring, det har jeg ikke sjanse til med 360en på EQC for eksempel, det blir altfor uklart/udefinert. Igjen, det er pluss og minus med alt, men det er ingen fasit på hva som er best for alle, man må velge hva man prioriterer. Jeg er iallfall veldig glad i kameraer som er krystallklare også nattestid.

En ting jeg ikke skjønner med kun kamera tilnæring er hvordan dette skal funke i Norge. Kjørte 10 mil på vinter landevei i går. Kamera var da gått fra klart til tilnærmet null sikt. Parkerte utelukkende på ryggesensor. Så selv når Tesla vision slippes må jeg ut å vaske kameraene før jeg skal parkere??
Bruker du ikke speil når du rygger, eller stoler du blindt på sensorer? Eller var det bare litt krøkkete skrevet?

Sensorer er fint, men man skal jo uansett se, så om man bruker kameraer, så skal man likevel og bruke speilene. Jeg lar øynene vandre innom alle, stopper gjerne opp om jeg er usikker og må sjekke nøyere før man fortsetter.

Og som flere skriver, det er stort sett ryggekamera som sliter med å bli så skittent at det er vanskelig å bruke det, og da må det vel gå an å gå ut og tørke av/spraye med noe såpevann før man finsikter seg inn på parkeringsplassen/i garasjen. parkeringsluka/garasjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kim-

Jeg tror ikke man trenger ryggekameraet for at parkeringsssensorene skal virke. Tesla kommer til å modellere omgivelsene rundt deg når du kjører, slik at i teorien kunne du kjørt bort til der du skal parkere, dekke til alle kameraene også kunne du fortsatt rygget inn med fungerende sensorer.

https://www.thinkautonomous.ai/blog/content/images/2022/09/occupancy-networks.webp
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Marzo

Sitat fra: Kim- på fredag 10. februar 2023, klokken 08:50
Jeg tror ikke man trenger ryggekameraet for at parkeringsssensorene skal virke. Tesla kommer til å modellere omgivelsene rundt deg når du kjører, slik at i teorien kunne du kjørt bort til der du skal parkere, dekke til alle kameraene også kunne du fortsatt rygget inn med fungerende sensorer.

https://www.thinkautonomous.ai/blog/content/images/2022/09/occupancy-networks.webp

Dekkes ikke kamerane til etterhvert som man kjører med bilen?
Man må evt gå ut å rengjøre disse før man skal parkere?

RJK

Sitat fra: Kim- på fredag 10. februar 2023, klokken 08:50
Jeg tror ikke man trenger ryggekameraet for at parkeringsssensorene skal virke. Tesla kommer til å modellere omgivelsene rundt deg når du kjører, slik at i teorien kunne du kjørt bort til der du skal parkere, dekke til alle kameraene også kunne du fortsatt rygget inn med fungerende sensorer.

https://www.thinkautonomous.ai/blog/content/images/2022/09/occupancy-networks.webp
Nei, de skal nok virke uavhengig av hverandre. Men du som sjåfør skal uansett ha sikt. Om det er kamera eller speil eller å titte ut vinduet, er uvesentlig. Du skal ha kontroll over dine omgivelser.

Om man ikke har sikt, men bare sensorer å manøvrere etter, så skal man stoppe og rengjøre vinduer, speil og ev. kamera. Ihvertfall ikke fortsette med ryggingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: Marzo på fredag 10. februar 2023, klokken 09:24
Sitat fra: Kim- på fredag 10. februar 2023, klokken 08:50
Jeg tror ikke man trenger ryggekameraet for at parkeringsssensorene skal virke. Tesla kommer til å modellere omgivelsene rundt deg når du kjører, slik at i teorien kunne du kjørt bort til der du skal parkere, dekke til alle kameraene også kunne du fortsatt rygget inn med fungerende sensorer.

https://www.thinkautonomous.ai/blog/content/images/2022/09/occupancy-networks.webp
Det er kun kamera bak som blir tilsmusset. Men det er jo også det viktigste. Jeg har en sprayflaske med spylerveske som jeg spyler det med med jevne mellomrom. Linsen er svært ømfintlig og bør ikke tørkes fysisk før den er fri for partikler.

Dekkes ikke kamerane til etterhvert som man kjører med bilen?
Man må evt gå ut å rengjøre disse før man skal parkere?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Sitat fra: RJK på fredag 10. februar 2023, klokken 09:46
Sitat fra: Kim- på fredag 10. februar 2023, klokken 08:50
Jeg tror ikke man trenger ryggekameraet for at parkeringsssensorene skal virke. Tesla kommer til å modellere omgivelsene rundt deg når du kjører, slik at i teorien kunne du kjørt bort til der du skal parkere, dekke til alle kameraene også kunne du fortsatt rygget inn med fungerende sensorer.

https://www.thinkautonomous.ai/blog/content/images/2022/09/occupancy-networks.webp
Nei, de skal nok virke uavhengig av hverandre. Men du som sjåfør skal uansett ha sikt. Om det er kamera eller speil eller å titte ut vinduet, er uvesentlig. Du skal ha kontroll over dine omgivelser.

Om man ikke har sikt, men bare sensorer å manøvrere etter, så skal man stoppe og rengjøre vinduer, speil og ev. kamera. Ihvertfall ikke fortsette med ryggingen.

Fungerende «sensorer» i setningen jeg skrev er jo fiktive sensorer for de finnes ikke lengre!
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Otkristo

Godt eksempel når en har psensor, men sjekker ikke kamera...
Folk stoler for mye på lydbølger og dens begrensninger

s3xy

Sitat fra: Otkristo på fredag 10. februar 2023, klokken 22:03
Godt eksempel når en har psensor, men sjekker ikke kamera...
Folk stoler for mye på lydbølger og dens begrensninger

Når du er så nærme at du treffer ett hengerfeste ville jo en parkeringssensor markert stopp allerede selv om den ikke oppfattet hengerfeste kun bilen, da har d gått for fort.

Contango

Min egen oppsummering så langt. Kommer sikkert flere.

- "Du trenger ikke sensorer for du skal ha oversikten rundt deg uansett"
- "bruker du sensorene kan du umulig ha kompetanse på manøvrering av bil ved hjelp av speil"
- "du skjønner ikke at du har så gode kameraer når du etterspør manglende sensorer". Alternativt - "sensorer er da ikke viktig når alt annet med Tesla er så bra".
- "Du trenger uansett ikke sensorer for Tesla kommer til å løse det du tror du mangler ved å lage en 3D modell med kameraene"
- "men du mangler egentlig ikke noe for sensorene du har brukt før er uansett ikke til å stole på."
- "kameraene kommer til å fungere og blir de skitne så er det helt selvfølgelig at du skal gå ut av bilen, spraye de med den selvlagede blandingen du skal ha på sprayflaske i bilen".

For vår del kjøper vi ingen ny Tesla uten en tilsvarende funksjonalitet som den vi har i dag.



10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

s3xy

Sitat fra: Contango på lørdag 11. februar 2023, klokken 09:52
Min egen oppsummering så langt. Kommer sikkert flere.

- "Du trenger ikke sensorer for du skal ha oversikten rundt deg uansett"
- "bruker du sensorene kan du umulig ha kompetanse på manøvrering av bil ved hjelp av speil"
- "du skjønner ikke at du har så gode kameraer når du etterspør manglende sensorer". Alternativt - "sensorer er da ikke viktig når alt annet med Tesla er så bra".
- "Du trenger uansett ikke sensorer for Tesla kommer til å løse det du tror du mangler ved å lage en 3D modell med kameraene"
- "men du mangler egentlig ikke noe for sensorene du har brukt før er uansett ikke til å stole på."
- "kameraene kommer til å fungere og blir de skitne så er det helt selvfølgelig at du skal gå ut av bilen, spraye de med den selvlagede blandingen du skal ha på sprayflaske i bilen".

For vår del kjøper vi ingen ny Tesla uten en tilsvarende funksjonalitet som den vi har i dag.

Godt oppsummert  :+1:

førategangtesla

Sitat fra: Contango på lørdag 11. februar 2023, klokken 09:52
Min egen oppsummering så langt. Kommer sikkert flere.

- "Du trenger ikke sensorer for du skal ha oversikten rundt deg uansett"
- "bruker du sensorene kan du umulig ha kompetanse på manøvrering av bil ved hjelp av speil"
- "du skjønner ikke at du har så gode kameraer når du etterspør manglende sensorer". Alternativt - "sensorer er da ikke viktig når alt annet med Tesla er så bra".
- "Du trenger uansett ikke sensorer for Tesla kommer til å løse det du tror du mangler ved å lage en 3D modell med kameraene"
- "men du mangler egentlig ikke noe for sensorene du har brukt før er uansett ikke til å stole på."
- "kameraene kommer til å fungere og blir de skitne så er det helt selvfølgelig at du skal gå ut av bilen, spraye de med den selvlagede blandingen du skal ha på sprayflaske i bilen".

For vår del kjøper vi ingen ny Tesla uten en tilsvarende funksjonalitet som den vi har i dag.

Jeg synes det er veldig irriterende å måtte gå ut av bilen etter å ha kjørt en mil fordi kameraet bak er så skittent at jeg ikke kan se gjennom det. Selvfølgelig så skal man også ha oversikt ved hjelp av speil, men det er særdeles lite man ser ut av bakrute på model y og det er lite hjelp i akkurat speil når jeg skal rygge inn mot en vegg i et parkeringshus.  Hadde tesla hatt en løsning med spyling av kamera så hadde jeg ikke klaget, jeg kan fint parkere ved hjelp av kamera, men det forutsetter at det er rent nok. Derfor tror jeg heller ikke at tesla noen gang vil få til parkeringssensorer ved hjelp av tesla vision, iallefall ikke på vinterstid.

Det blir feil å si at hvis du bruker sensorene så har du ikke kompetanse på å manøvrere bil ved hjelp av speil. Kan du dekke til kamera og eller sensorene på din bil og lett rygge inntil en murvegg ved hjelp av speil alene? Vær ærlig.

Jeg fikk en 2023 MYP uten sensorer og jeg snegler meg inn på en parkeringsplass nettopp for å unngå å skade andre eller min egen bil. Jeg ser ultralydsensorar som en ekstra trygghet, skulle det dukke opp noe/noen bak så får man beskjed i det minste.  Ja, jeg kan gå ut av bilen og spyle av kamera før jeg rygger inn og ja, jeg kan gå ut av bilen og spyle av kamera igjen etter 10km når jeg er hjemme igjen og skal rygge inn i garasjen, men det er jo irriterende. Jeg tok jo imot bilen uten sensorer, selv om jeg ikke måtte bekrefte noe som helst i forkant, det er jo min egen feil, men utover det med manglende sensorer er bilen herlig den.

Det var etter min mening feil av tesla å fjerne uss før software og hardware for tesla vision er klar. Når jeg skriver hardware så mener jeg spyling av kamera, noe de ikke kommer med, iallefall ikke for oss som har tatt ut bil med HW3 2023 modell. Mulig at det kan bli anderledes med HW4.

Jeg er ikke optimistisk med tanke på parkeringshjelp ved bruk av tesla vision, iallefall ikke på vinterstid. Men det skal selvfølgelig bli godt når/hvis tesla kommer med denne oppdateringen. For alt jeg vet så kan det hende at de kan bruke side-kameraene til mer enn hva jeg tror, det kommer til å bli en nødvendighet uten å måtte gå ut av bilen hele tiden å spyle kamera.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA