Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 07:50
En tanke som har slått meg er om mangler av sensorer kan ha vært medvirkende til uhell ala denne saken i Bærum der et barn ble kjørt over av familiemedlem.

Hadde man hatt velfungerende sensorer rundt hele bilen så hadde man vel ikke sett slike ulykker?

Dette har forsåvidt ingenting med Tesla å gjøre så fremt ikke dette skulle vise seg å være en Tesla uten sensorer, men det viser at sensorer kan ha en ekstrem stor verdi
Nå må du snart slutte med denne drittkastingen mot Tesla. Vi vet enda ikke hvilken bil det var snakk om. Vi vet ikke engang om det var en elbil. Og om det så skulle være en Tesla, så trenger det ikke være en av disse uten sensorer. Dermed kan vi heller ikke svare på om det ikke ville skjedd "hvissom dersomatte"...

Frem til det fremkommer mer info, så blir det bare vill spekulering, og slikt burde man holde seg for god til. Sannheten er ofte en annen enn "populærversjonen", som fort handler om å tråkke på Tesla og EM. Så da får vi vente med dette, til man vet mer om bilen og ikke minst området dette skjedde, og om ungen sprang løs eller stod der de ble bedt om å stå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:54
Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:17
Sensorer hjelper litt, kanskje. De sier pip, men du vet ikke hva som er der. Kanskje du er vant til at sensorene piper når du rygger inn i høyt gress for å snu, men en dag så står det et lite barn bak bilen.

Nei - sensorer kan faktisk stoppe hele bilen - ikke bare gi et pip. Jeg har slik funksjonalitet på alle mine biler - mao. "ser" sensorene en hindring og man beveger seg mot hindringen og man kommer innen en gitt minste avstand - vel så bråbremser bilen. Mener det omtales som blant annet "cross-traffic auto-braking" - mao. at bilen selv bråbremser når den senser hindringer i lav hastighet. Denne løsningen har vel ulike navn - men poenget er at sensorene gir signal til bilen som deretter kan gjøre det den er programmert til å gjøre i gitte situasjoner..

Men dette vil jo aldri fungere dersom sensorene er fulle av snø eller skitt...så 100% vil det jo aldri bli, men det har spart meg for noen kroner opp gjennom årene.
Nei, det er ikke sensorene som bremser. Det burde være selvforklarende at sensorer er nettopp bare sensorer. Det er programmeringen som forteller om bilen skal aktivere bremser når noe kommer for nært sensorene.

Faktisk resten av innlegget ditt bruker du jo til å motsi deg selv.
Bosted Oslo

OlaM

Sitat fra: RJK på torsdag 23. februar 2023, klokken 03:55
Nei, det er ikke sensorene som bremser. Det burde være selvforklarende at sensorer er nettopp bare sensorer. Det er programmeringen som forteller om bilen skal aktivere bremser når noe kommer for nært sensorene.

Å spikke mikrofliser på det der er helt unødvendig, spesielt når han sier omtrent det samme i nest siste setning. Sier du noen gang "jeg bremset"? Hva gjorde du da, strakk foten ut og skrubbet i bakken? Du er jo bare hydraulisk trykk som input til et system der en datamaskin beregner hva som skal gjøres med trykket. Det som er selvforklarende er at det er bremsene (eller dekkene?  diskutér) som bremser, selv hvis du sier "jeg bremser". Å si at sensorene bremser er et eksempel på det samme, et språklig fenomen som heter pars pro toto, det hele representert av en del. I dette tilfelle hele bremsesystemet representert av den komponenten som er relevant for diskusjonen.

Når alt det der er sagt så har jeg ikke lagt merke til at Tesla har automatisk brems på parkeringssensorer i lav fart. Det er jo nok av bulkete biler som tyder på det motsatte. Nødbrems i fart bruker en annen sløyfe.

Har kjørt biler som har automatisk brems på p-sensor, det var veldig irriterende. Den programmerte minimumsklaringen var for stor for parkeringsplassene og på vinteren var det jo et rent helsike med bremsehugg hver gang du rygget. Så da måtte man skru sensorene av hver gang man skrudde på tenningen og vips så ble de verdiløse.
'21 3LR

Kim-

Sitat fra: RJK på torsdag 23. februar 2023, klokken 03:45
Sitat fra: daktari på onsdag 22. februar 2023, klokken 08:04
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. februar 2023, klokken 21:29
Sitat fra: elektro på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:40
Sitat fra: elektro på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:25
Hmm.. Usikker på ekteheten av dette. Uansett, vil ikke eventuelle kameraer i lyktene fremdeles gi en liten blindsone?
Om flere kamera dekker ytterkant av forrige+neste kamera, så vil blindsonene bortimot bli eliminert. Da blir det kun der man er så tett innpå at du knapt får gjemt en hermetikkboks mellom kameraene, og det området er uvesentlig å dekke.

Kanskje, det vil antakelig eliminere faren for å kjøre på et barn eller dyr, men du vil fremdeles ikke kunne parkere frontspoiler på bilen 3 cm. fra en fortauskant. Eller lukeparkere «trygt» bak et rustent hengerfeste..
Hvorvidt man kan kan parkere 3 eller 30 cm fra fortauskant eller annen hindring, kommer veldig an på sjåføren. Jeg har parkert mange ganger i parkeringsluker som mange ikke ville tatt sjansen på å prøve seg på, med bil uten verken kameraer eller sensorer. Har flere ganger vært så nært at man knapt får en hånd i mellom, og man må "jukke bilen frem og tilbake" for å få plass i luka, som er for kort til å manøvreres inn i en bevegelse.

Med Model Y?

Gode kamera har både høy oppløsning, hjelpestriper og viser litt av egen bils støtfanger så man har referanser. Uvurderlig nyttig.
Nei, spesifikt med Mitsubishi Carisma og Opel Vectra stasjonsvogn, begge biler uten kameraer, sensorer eller andre hjelpemidler enn speil, bakrute å se ut av, og god kunnskap om hvor bilen starter og slutter.

Jeg har aldri nektet for at kameraer og sensorer ikke er gode hjelpemiddel. Men de er faktisk ikke et krav for å kunne rygge. Faktisk er jeg litt bekymret for dagens unge sjåfører som ikke har fått trent seg med "dum" bil, der de faktisk må beherske kjøretøyet. For alle disse hjelpemidlene kan svikte.

Vel, tror ikke det er så mange unge her inne som er aktiv og poster, og det virker som at flertallet her inne sliter med å navigere bilene sin uten parkeringssensor, selv om jeg tipper de fleste her har kjørt «dumme biler»
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

hELgenen

Sitat fra: RJK på torsdag 23. februar 2023, klokken 03:55
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:54
Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:17
Sensorer hjelper litt, kanskje. De sier pip, men du vet ikke hva som er der. Kanskje du er vant til at sensorene piper når du rygger inn i høyt gress for å snu, men en dag så står det et lite barn bak bilen.

Nei - sensorer kan faktisk stoppe hele bilen - ikke bare gi et pip. Jeg har slik funksjonalitet på alle mine biler - mao. "ser" sensorene en hindring og man beveger seg mot hindringen og man kommer innen en gitt minste avstand - vel så bråbremser bilen. Mener det omtales som blant annet "cross-traffic auto-braking" - mao. at bilen selv bråbremser når den senser hindringer i lav hastighet. Denne løsningen har vel ulike navn - men poenget er at sensorene gir signal til bilen som deretter kan gjøre det den er programmert til å gjøre i gitte situasjoner..

Men dette vil jo aldri fungere dersom sensorene er fulle av snø eller skitt...så 100% vil det jo aldri bli, men det har spart meg for noen kroner opp gjennom årene.

Les innlegget mitt en gang til.

Jeg skriver :

"men poenget er at sensorene gir signal til bilen som deretter kan gjøre det den er programmert til å gjøre i gitte situasjoner.."

Trist å måtte gjenta meg selv på dette.

daktari

Sitat fra: Thalgar på torsdag 23. februar 2023, klokken 00:36
Ser likevel ikkje ut til at det blir nye kameraplasseringar med HW 4:

https://www.notateslaapp.com/news/1217/confirmed-tesla-hw4-will-not-include-bumper-cameras-or-new-placements
Jeg ville ikke konkludert. Tesla har pleid å lage "overgangsbiler". Jeg eide en facelift Model 3 (svarte lister) men med de gamle hovedlyktene f.eks.

Det er nok ekstremt viktig for endel TSLA+ medier å 1) ikke redusere Tesla sitt salg i mellomperioden 2) ikke tape ansikt ved at Tesla redesignet sensorsuiten. 3) dempe fud knyttet til "all cars hav the nec hw for fsd"
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Handyman på onsdag 22. februar 2023, klokken 23:24
Hva om en fallskjermhopper kommer ovenfra? Det er mange problemstillinger man kan komme på dersom man glemmer å realitetsorientere seg.
LOL. Det fikk meg til å tenke på når jeg og ett par kamerater gjorde innhopp på Færderseilasen, og han ene presterte å lande på taket av en (parkert) bil. Den skademeldingen var sikkert morsom lesing.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 22. februar 2023, klokken 14:02
Det er jo selvfølgelig fordi de visuelle hjelpemidlene er så gode som de er, og er selvfølgelig ikke noe argument for å fjerne ultralyd, så jeg er enig med deg i å vente til man vet hva man får, men det kan ikke være bare jeg som syns pipingen er plagsom og muter sensorene?  ???
Nei, blir bare til at man ignorerer pipingen. Like godt å slå det av.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hagestol

Kan man ikke bare drite i å kjekle så mye? Vi vet nå at det er to her inne som mener at man ikke burde hente ut Tesla før Vision er løst, og helst ikke før det er kamera rundt hele bilen hver annen cm. Det er greit, og argumentene er gode. Det er også argumenter for å ta ut bil nå, og de trenger ikke bli sterkt motsagt hver gang de kommer.

Da var det sagt. Jeg heller mot å hente ut bil nå i mars (hvis den faktisk kommer i mars da), og tror Tesla klarer å løse avstandsmåling, også i blindsonen foran med unntak av parkering med kraftige svinger med hindringer som ikke er eller var synlige fra førerområdet. Tesla har kontinuerlig opptak, og med flere kamera som har ulik plassering kan man måle avstand relativt godt. Det vet jeg fordi jeg har landmåling og bildebruk i geomatikk som en del av utdannelsen min.

Jeg tror dog at alle som sitter med en '23-bil må være obs på kant som til en hver tid har vært mindre enn 1m fra panseret når man parkerer, men av erfaring går sånt inn i muskelminnet relativt kjapt. Synd det skal være sånn, men jeg står også på at MY '23 til januarprisen er et kjempekjøp. ID4 gtx kan du få billig av meg  ;)

PS: Jeg lærte å kjøre bil (på nytt) da jeg tok lappen i voksen alder, og er ikke verdens beste sjåfør. Likevel klarte jeg å parallell parkere MYP på Frogner da jeg prøvekjørte den, og å lirke den inn i parkeringskjelleren vår som er laget for 80-talls mikrobiler. Jeg savna sensorene, men det gikk helt fint uten.

Daniel_0007

Rykter sier at Kina og Berlin biler skal ha hw4 før sommeren er over men tipper blir som hw3 at det er helt bingo hvem som har det eller ikke, skal man være sikker så bør man nok vente til høsten.

SitatFirst, let's tackle the elephant in the room, HW4 (Autopilot Hardware 4), Tesla's latest autopilot SoC.

HW4 has already begun production (gratefully confirmed externally by @klwtts). Tesla's goal is for all vehicle models to be delivered with this new hardware by the end of Summer, including those made in China and Berlin.

https://twitter.com/teslascope/status/1628595371835551744?s=46&t=n1sX7i-hHwGD1_i0tpOPMw
Model 3 2019 LR Rwd

rlnd

Fikk min MYLR uten sensorer på tirsdag etter 4 år med på Model 3, kan ikke si at jeg savner sensorene når kameraene er så gode som de er. Når jeg tenker tilbake på det så har jeg bare ignorert sensorene og sett på rygge og sidekameraene for å parkere med Model 3. Hadde kanskje vært greit med sensor eller kamera foran, men får bare legge inn litt ekstra margin.

I tiden mellom salg av Model 3 og henting av Model Y lånte jeg meg en ID4 med 360 kameraer og sensorer. Problemet med den er at kameraene er voldsomt vidvinkel i kombinasjon med mindre skjerm, så det blir vanskelig å bedømme avstand på samme måte som med Tesla sitt ryggekamera. I tillegg så føles det som om dashboard er høyere og frontrute mindre på den som gjør det vanskeligere å bedømme hvor endene foran på bilen er.

Ellers likte jeg veldig godt understellet til ID4, men må si at nye Model Y ikke er så alt for mye stivere enn den, veldig stor forskjell til Model 3 som er mye hardere.

Ang HW4 så ser jeg ikke for meg så mye utbytte her i Norge, har ventet 4 år uten nevneverdige endringer på AP så det blir nok ikke relevant for oss før de slipper FSD i Norge som jeg gjetter fremdeles vil være minst et par år frem i tid.

My 2 cents.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

RJK

Sitat fra: RJK på torsdag 23. februar 2023, klokken 03:51
En tanke som har slått meg er om mangler av sensorer kan ha vært medvirkende til uhell ala denne saken i Bærum der et barn ble kjørt over av familiemedlem.

Hadde man hatt velfungerende sensorer rundt hele bilen så hadde man vel ikke sett slike ulykker?

Dette har forsåvidt ingenting med Tesla å gjøre så fremt ikke dette skulle vise seg å være en Tesla uten sensorer, men det viser at sensorer kan ha en ekstrem stor verdi
Nå må du snart slutte med denne drittkastingen mot Tesla. Vi vet enda ikke hvilken bil det var snakk om. Vi vet ikke engang om det var en elbil. Og om det så skulle være en Tesla, så trenger det ikke være en av disse uten sensorer. Dermed kan vi heller ikke svare på om det ikke ville skjedd "hvissom dersomatte"...

Frem til det fremkommer mer info, så blir det bare vill spekulering, og slikt burde man holde seg for god til. Sannheten er ofte en annen enn "populærversjonen", som fort handler om å tråkke på Tesla og EM. Så da får vi vente med dette, til man vet mer om bilen og ikke minst området dette skjedde, og om ungen sprang løs eller stod der de ble bedt om å stå.
@helgenen, du "glemte" visstnok å kommentere på denne...

Har du noen som helst indikasjon på at det gjaldt en Tesla, og da spesifikt en Tesla uten sensorer? Eller har du tenkt å late som du ikke ser disse innleggene hvor jeg kommenterer disse dårlig skjulte indisiene, som jeg kaller useriøse utfall mot Tesla, uten å ha fakta å vise til?

Er du i det hele tatt åpen for at det kan gjelde et annet merke, en annen drivlinje, og bil med sensorer? I tilfelle, hvorfor skriver du som om det var en Tesla, om du ikke vet?
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på torsdag 23. februar 2023, klokken 12:57
Sitat fra: RJK på torsdag 23. februar 2023, klokken 03:51

@helgenen, du "glemte" visstnok å kommentere på denne...

Har du noen som helst indikasjon på at det gjaldt en Tesla, og da spesifikt en Tesla uten sensorer? Eller har du tenkt å late som du ikke ser disse innleggene hvor jeg kommenterer disse dårlig skjulte indisiene, som jeg kaller useriøse utfall mot Tesla, uten å ha fakta å vise til?

Er du i det hele tatt åpen for at det kan gjelde et annet merke, en annen drivlinje, og bil med sensorer? I tilfelle, hvorfor skriver du som om det var en Tesla, om du ikke vet?

Min kommentar går mye på verdien av fungerende sensorer helt uavhengig av bilmerke.
Tesla ble nevnt fordi tråden omhandler Tesla og sensorer og hvilken betydning/verdi det vil kunne ha for Tesla eiere, og alle andre,  å ha nettopp fungerende sensorer. I en slik setting tok jeg opp en konkret tragisk sak der sensorer, eller mangel av sådan , kan ha hatt betydning og følgelig av stor verdi.  De fleste som handler Tesla i dag er opptatt av, og forventer, at bilen er helt top-notch mhp trafikksikkerhet og har alle mulige sensorer minst på nivå med forrige generasjon. I denne konkrete tråden burde det være av stor verdi å avklare for potensielle kunder å få avklart hva man får, eller ikke får, dersom man bestiller i dag.  Videre har tråden vært inne på at Tesla i neste generasjon av HW, HW4, faktisk øker antall sensorer og vil trolig levere en bil med vesentlig bedre støtte for alt fra dødsoner til FSD. Videre har mange vært inne på at selv med ny SW for å utnytte kameraene fullt ut mhp. i dagens modell , så vil det aldri innebære en like god løsning som gårsdagens modeller fordi bilen vil ha dødsoner som ikke vil dekkes. Mao. er min personlige konklusjon at gårsdagens modeller er bedre enn dagens og at kommende generasjon med HW4 vil være ennå bedre på dette området enn gårsdagens modell.
Mao av de 3 modellene, gårsdagens,dagens og morgendagen, så vil dagens modell fremstå som det dårligste valget mhp sensorer. 

Tråden har på en god måte beskrevet hvilke forskjeller man kan forvente, samt luftet tanker om hva som eventuelt kan gjøres for å få en bedre løsning å sikt. F.eks dette med å ettermontere kamera. 

Hvorvidt alt det som er skrevet og omtalt har betydning for om man skal vente, kjøpe gårsdagens modell eller dagens modell må bli opp til enkelte å ta stilling til.  Dagens modell har en svært god pris hvilket taler for denne - og forsåvidt gårsdagens, modell. Jeg har på ingen måte tatt stilling til hvilken av disse 3 modellene, dagens,gårsdagens eller morgendagens modell  man bør velge - dette er og vil være individuelle vurderinger - som det SKAL være. Jeg har heller ikke snakket ned Tesla, men forholdt meg til disse 3 ulike valgene og forsøkt å få frem ulike svake sider ved spesielt dagens modell.

Jeg er av den generelle oppfatning at når man handler Tesla, så er timing ekstremt viktig nettopp fordi man aldri vet 100% hva man får ettersom de løpende gjør endringer med bilene og at Tesla selv holder tilbake informasjon om endringer. Denne tråden viser med all tydelighet at det kan være smart å følge med for å sikre seg et så godt kjøp som mulig.

Gjennom årenes løp har det f.eks vært mange endringer  - jeg har spesielt lagt merke til de første kina leveransene av Y LR som jeg mener både er og var mest bil for pengene med Tesla merket på. Nå rett etter nyttår så det tilsynelatende ut til at man igjen kunne gjøre enda et  ekstremt godt kupp - og da tenker jeg på Kina produsert RWD fra kina MED USS.
Det som mange dessverre ikke fikk med seg - var at kjøper man en LR så forsvinner USS.
Dette KAN ha betydning for enkelte og det burde være en kjempefordel for alle potensielle kunder å opplyse seg selv om hva man får og ikke får.
Dette handler IKKE om å gå til angrep på Tesla  - det handler om å finne frem til gode argumenter som taler for eller imot å kjøpe ulike modeller av Tesla

daktari

For de fleste biler er jo hvertfall 360 ekstrautstyr, på mange også ryggekamera og noen tilfeller uls. Ganske mange velger å spare penger og kjøper uten. Mener å huske at f.eks etron ikke hadde ryggekamera som standard. Helt fair å droppe dette for en økonomisk fordel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på torsdag 23. februar 2023, klokken 21:35
For de fleste biler er jo hvertfall 360 ekstrautstyr, på mange også ryggekamera og noen tilfeller uls. Ganske mange velger å spare penger og kjøper uten. Mener å huske at f.eks etron ikke hadde ryggekamera som standard. Helt fair å droppe dette for en økonomisk fordel.

Audi har jo solgt bøttevis med biler med manuelle seter. Så det finnes nok av dem som ønsker såkalt premium bil uten premium feel på alle områder. Og slik er det jo her også. Du får mye Tesla for pengene uten disse sensorene,men du får ikke med alt som var og alt som kommer..Så får hver og en gjøre sitt valg ut fra egne preferanser.  Så enkelt er det jo.  Nå er jeg er veldig spent til å lære mer om HW4 og når vi kan få dette på model Y. Kanskje bedre dempere slenges med også...Timing er viktig når det kommer til Tesla slik at man får mest bil for pengene gitt egne preferanser.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA