Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading slutter ikke når ladeluken åpnes/lading starter før luken lukkes

Startet av RuneW, onsdag 14. november 2012, klokken 20:39

« forrige - neste »

RuneW

Jeg er jaggu glad jeg har beregnet en GOD margin når jeg vurderte Leaf og kjører sjelden mer en 5-6 km på en dag.

Kjøpte bilen i mars og i sommerhalvåret har jeg "moret meg" med å prøve å kjøre mest mulig økonomisk. Rekorden er vel 0.10 kw/km i snitt fram og tilbake på jobb og det var bare moro.

Så kom høsten med regn, fukt og kulde. I starten forsøkte jeg fortsatt å kjøre mest mulig økonomisk og følte meg til tider som en disc jokey der jeg febrilsk jobbet med klimaknappene i et forsøk på å balansere forbruk vs trafikksikkerhet (dugg)/comfort. Det er vel ikke spesielt trafikksikkert å sitte å fikle med disse knappene heller....

Men nå gidder jeg ikke sitte og føle meg som en dust lenger og har gitt opp helt, setter på defrost omtrent hele tiden (selv med vasket frontrute dugger det som /(&%(/&%( med hele familien i bilen) og lar batteriet tømme seg med rekordfart. Ligger vel med et snitt på 0.22 kw/km nå med i praksis halvert rekkevidde fra i sommer. Lurer på hvordan det blir når det faktisk er vinter...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Smiling when sailing

Jeg tror det er værst om høsten med ruskvær og masse fukt. Kjørte nesten 90 km i går i -1 til -14 grader med 2 streker igjen etter etappen fra Norkjosbotn til Håkøya. Gjennomsnittsforbrukte med varme på hele tiden (og to personer med fulllastet bil) var 18 kWh/100 km tror jeg. Mens på fredagen da det var skikkelig høstvær med 0 grader snø og regn (men 5 personer i bilen med mindre baggasje) var forbruket på samme strekningen i den andre retningen 23 kWh/ 100 km  eller mer og da hadde jeg ikke engang varmen på hele tiden og trafikken gikk til dels  i 40 km/t og jeg var ikke den som kjørte først i køen.
Men du har helt rett i at man ikke kan forvente seg mer enn 80-100 km rekkevidde om høsten/vinteren. Det er heldigvis også mye mer enn jeg vanligvis trenger. Kunne jo også tatt bensinbilen denne gangen, men Leafen er så mye bedre på vinterføre ellers og så er det jo so mye mer spennende å finne ut om man kommer seg fram og om man har mellomladet lenge nok ;-). Men jeg er helt enig i, at det med å leke viftejockey øker ikke trafikksikkerhet.
Blå Leaf, Tromsø

hma

Er det noen som har bygget inn tilleggsvarme (bensin/diesel) på Leaf? Det vil eventuelt hjelpe på rekkevidden om vinteren.
En slik modifikasjon vil kanskje gå på bekostning av garanti(?).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jkirkebo

Sitat fra: hma på mandag 29. oktober 2012, klokken 10:58
Er det noen som har bygget inn tilleggsvarme (bensin/diesel) på Leaf? Det vil eventuelt hjelpe på rekkevidden om vinteren.
En slik modifikasjon vil kanskje gå på bekostning av garanti(?).

Jeg tror da jeg heller hadde gått for den ekstra batteripakke-løsningen som også har blitt nevnt her. Da får du lengre rekkevidde hele året og kan fortsette å bruke bilens originale varmesystem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafeierskien

Jeg merker det samme! Gud for en deilig bil - selv på vinterføre. Men fytti grisen så stor forskjell jeg merker bare nå som det bare er et par minusgrader!

Jeg bytta vinterdekk for 2-3 uker siden og føler at det har hatt mye å si også. Jeg har ikke giddet å målt luftrykket. Er dette noe jeg bør gjøre?

Nå sliter jeg med å nå de 10 milene jeg må ha, og da ser jeg for meg at jeg kan vinke ha det til 10 mil når vinteren faktisk kommer.

arnejorg1

Merker stor forskjell. Jeg har ladet bilen til 80% på hele senvinteren og sommeren i år, da hadde jeg 2-3 streker igjen når jeg var hjemme fra jobb. Nå lader jeg til 100% og har det samme. Jeg har stengt av alle timere for vinteren, det er bare og glemme mer 80% denne vinteren. ???
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

ehaarberg

Sitat fra: montymastiff på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 11:56
Jeg merker det samme! Gud for en deilig bil - selv på vinterføre. Men fytti grisen så stor forskjell jeg merker bare nå som det bare er et par minusgrader!

Jeg bytta vinterdekk for 2-3 uker siden og føler at det har hatt mye å si også. Jeg har ikke giddet å målt luftrykket. Er dette noe jeg bør gjøre?

Nå sliter jeg med å nå de 10 milene jeg må ha, og da ser jeg for meg at jeg kan vinke ha det til 10 mil når vinteren faktisk kommer.

Du bør absolutt sjekke lufttrykket, bilen ble sirup for min del før jeg gjorde det.
I tillegg bør du se på profilbildet ditt, her fyller det halve skjermen ;)
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

leafeierskien

Sitat fra: ehaarberg på onsdag 31. oktober 2012, klokken 10:42
Sitat fra: montymastiff på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 11:56
Jeg merker det samme! Gud for en deilig bil - selv på vinterføre. Men fytti grisen så stor forskjell jeg merker bare nå som det bare er et par minusgrader!

Jeg bytta vinterdekk for 2-3 uker siden og føler at det har hatt mye å si også. Jeg har ikke giddet å målt luftrykket. Er dette noe jeg bør gjøre?

Nå sliter jeg med å nå de 10 milene jeg må ha, og da ser jeg for meg at jeg kan vinke ha det til 10 mil når vinteren faktisk kommer.

Du bør absolutt sjekke lufttrykket, bilen ble sirup for min del før jeg gjorde det.
I tillegg bør du se på profilbildet ditt, her fyller det halve skjermen ;)

Haha! oops! Avatar slettet! Sorry!

Men hva skal lufttrykket være og hvordan sjekker jeg det? Må jeg til bensinstasjon, eller kan jeg bruke den dingsen som følger med Leafen? Jeg har nye vinterdekk som fulgte med bilen: Continental Viking Contact 5.

cra

Sitat fra: montymastiff på onsdag 31. oktober 2012, klokken 11:39
Men hva skal lufttrykket være og hvordan sjekker jeg det? Må jeg til bensinstasjon, eller kan jeg bruke den dingsen som følger med Leafen? Jeg har nye vinterdekk som fulgte med bilen: Continental Viking Contact 5.

Mener å huske at det står 2.5 i boka. Jeg kjører pr nå med 2.7 i alle fire (Hakkapeliita R, piggfrie).

På bensinstasjon kan du sjekke det, ja, og da får du jo justert trykket samtidig hvis nødvendig. Vet ikke hva du fikk sammen med Leaf'en, men det finnes lufttrykksmålere du kan ha liggende i bilen slik at du kan sjekke trykket jevnlig uten å måtte svinge innom ei pølsebu. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

leafeierskien

Da er dekktrykket jekket opp til 3 bar. Håper ikke dekket mister helt grepet. En skulle jo tro mer luft gir mindre friksjon, som igjen gir dårligere feste. Men 3 bar bør være mulig.

arnejorg1

Sitat fra: cra på onsdag 31. oktober 2012, klokken 11:49


Vet ikke hva du fikk sammen med Leaf'en, men det finnes lufttrykksmålere du kan ha liggende i bilen slik at du kan sjekke trykket jevnlig uten å måtte svinge innom ei pølsebu.

Det følger en luftpumpe med Leafen som man plugger i sigarettenneren. Der er det en måler som fungerer veldig bra.
Mener det stod 2.7 på lufttrykket i instruksjonsboka.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

el-snorre

Sitat fra: hma på mandag 29. oktober 2012, klokken 10:58
Er det noen som har bygget inn tilleggsvarme (bensin/diesel) på Leaf? Det vil eventuelt hjelpe på rekkevidden om vinteren.
En slik modifikasjon vil kanskje gå på bekostning av garanti(?).
Jepp det er det. Ikke jeg, men traff på en taxi-eier som hadde fått gjort det. Ingen super løsning da Nissan ikke ville hjelpe de som satte det inn for han. Det var en delt løsning med noe foran og resten bak. En dårlig integrert løsning, men et mest for drosjesjåføren. 5 liter i uka lurer jeg på om han sa.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

arnejorg1

Sitat fra: el-snorre på onsdag 31. oktober 2012, klokken 22:05
Sitat fra: hma på mandag 29. oktober 2012, klokken 10:58
Er det noen som har bygget inn tilleggsvarme (bensin/diesel) på Leaf? Det vil eventuelt hjelpe på rekkevidden om vinteren.
En slik modifikasjon vil kanskje gå på bekostning av garanti(?).
Jepp det er det. Ikke jeg, men traff på en taxi-eier som hadde fått gjort det. Ingen super løsning da Nissan ikke ville hjelpe de som satte det inn for han. Det var en delt løsning med noe foran og resten bak. En dårlig integrert løsning, men et mest for drosjesjåføren. 5 liter i uka lurer jeg på om han sa.

Jeg har selv tenkt på og finne en løsning på varmen ved og hive inn eget batteri i bagasjerommet som jeg kopler en kupevarmer til, men jeg har kommet frem til at det vil koste 20000 minst. Så jeg får se om det er vert prisen.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

El-vis

Det sitter en lapp i døråpningen på førersiden der det står hvilket lufttykk det skal være for dekkene foran og bak.  :)
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

sven erik

følg det luftrykket som står på dekkene  har  fått  den beskjeden av en som driver med dekk  det er beste i norge

og med varmer  legg press på nissan om disel varmer som vi trilling eiere har gjort jeg selv eier en  i-miev som jeg fikk montert en disel varmer i å med  denne å bra trykk i dekka får jeg  ca 11 mil  mulig mer om jeg tar med  skilpadde ++
å de 11 mila er med opp lier bakkene

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA