Utfordring med Defa/Salto ladeanlegg i sameiet

Startet av MrBacardi, onsdag 01. februar 2023, klokken 19:05

« forrige - neste »

MrBacardi

Vi har hatt et ladeanlegg fra Defa/Salto med lastbalansering (CLU-system: https://www.salto.no/ladelosninger/borettslag) nå siden ca. 2016 i fellesgarasjen her, og frem til 2022 har det fungert plettfritt.

Men nå siste året at det begynte å hikke litt. Hver gang man kobler inn en bil så blinker ladestasjonen kun et par ganger og ingenting skjer. Hvis man så kobler ut kabelen igjen, og deretter inn igjen så starter ladingen umiddelbart. Dette skjer på tvers av alle ladestasjonene og på tvers av alle bilmerkene som er representert i garasjen. Snakk om ca. 30-40 plasser tipper jeg med lading nå.

Typisk 1-2 ganger i året er en installatør innom og monterer et par nye ladestasjoner for folk som har skaffet seg elbil. Mistenker feilen oppstod etter en slik runde rundt påsken 2022.

Har vært feilmeldt mange ganger til leverandør, men de finner ikke ut av det. Så spørsmålet her er egentlig, er det noen andre som har opplevd tilsvarende og da endt opp med å finne en løsning?
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

TB

Borettslag jeg bor vurderte Salto i 2016, men vi valgte Zaptec i 2017.

Se vedlegget jeg lastet opp. I følge dokumentet (fra 2016) kommuniserer Salto CLU via en kablet BUS-forbindelse basert på RS485.

RS-485 stiller ikke høye krav til kabelen, men den må være riktig terminert skal forbindelsen være stabil.
Termineringen skal være enkel å måle er riktig. Stjerne eller ring er ikke anbefalt.

Vil også anta det skal være mulig å hente ut noen form for diagnose informasjon fra CLU eller ladeboksene?
Med tanke på det skjer hver gang bør det være mulig å fremprovosere feilen og avklare hva som er årsaken.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

MrBacardi

Sitat fra: TB på onsdag 01. februar 2023, klokken 23:30
Borettslag jeg bor vurderte Salto i 2016, men vi valgte Zaptec i 2017.

Se vedlegget jeg lastet opp. I følge dokumentet (fra 2016) kommuniserer Salto CLU via en kablet BUS-forbindelse basert på RS485.

RS-485 stiller ikke høye krav til kabelen, men den må være riktig terminert skal forbindelsen være stabil.
Termineringen skal være enkel å måle er riktig. Stjerne eller ring er ikke anbefalt.

Vil også anta det skal være mulig å hente ut noen form for diagnose informasjon fra CLU eller ladeboksene?
Med tanke på det skjer hver gang bør det være mulig å fremprovosere feilen og avklare hva som er årsaken.

Takk for tips, skal sende det videre!
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA