Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nydelige bilder av Model S

Startet av Eyvind, onsdag 14. november 2012, klokken 15:05

« forrige - neste »

Eyvind

Første gang jeg skulle til med vannservice selv, synes jeg det var litt vrient å finne riktig fremgangsmåte før jeg fikk bruksanvisningen til Ev-lite i hendene. Den er i tillegg på engelsk, som forsåvidt er greitt.

Skal i gang igjen nå, og fant det smart å skrive ned framgangsmåten kort og greit. Legger den ut her til hjelp for andre, med håp om kvalitetssjekk og tips! (Er noen ?? som gjerne kan fjernes..) Bit merke i at jeg altså bare har gjort dette en gang selv, og er spesielt for Berlingo/Partner, med små justeringer for Saxo og 106.


1.   Temperaturen må under hele prosessen være over null, helst minst 10-15 grader. Max 35..
2.   Sterilisert vann, 20 liter, må holde 20 – 25 grader.
3.   Parker på flatt underlag. Så flatt som mulig(?)
4.   Koble til Ev-lite. Velg "Maint. Charge". Deretter OK.
5.   Koble til ladekabel, skru på tenning. Trykk OK på ev-lite. Bilen setter nå igang Maintenance Charge – vanlig fullading samt 5 timer overlading.
6.   Når ferdig, lyser "vannfylling" på Dachbord
7.   Ha alt klart av vannfylleutstyr. Vannbeholder bør ligge/henge ca 40 cm (?) høyere enn vanninntakene. Rengjør kontakter på vanninntakene. Koble til det høyre inntaket (sett forfra).
8.   Koble fra lader. Vannfylling må nå startes umiddelbart.
9.   Åpne for vann fra beholder. La vannet renne relativt raskt (relativt..). Legg en beholder under drensrøret (se komplett manual) under bilen. La renne til det er fullt, og la det renne over ca 0,5 liter, eller til det ikke lenger er bobler og renner jevnt. Første fylling bør ikke ta lenger tid enn 5 minutter (?), ellers bør vannet strømme raskere på de neste. Ta tiden.
10.   Fortsett så med neste inntak til venstre osv.
11.   Alt bør være fullt i løpet av 30 minutter.   
12.   Når ferdig – velg meny "reset vater" på Ev-lite. Trykk OK to ganger.
13.   Koble fra Ev-lite. Prosedyren er ferdig, men det kan være en ide å dobbeltsjekke at AH-teller er nullstilt.


Første par påfølgende sykluser med kjøring og lading bør gjøres skånsomt, med kortere ladeintervall enn vanlig.

Komplett manual bør også leses, da denne er en forenkling, med enkelte tillegg.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Eyvind

Sitat fra: Elmo på søndag 28. oktober 2012, klokken 21:51
Sitat fra: Eyvind på søndag 28. oktober 2012, klokken 21:20
5.   Koble til ladekabel, skru på tenning.

??? Tenningen skal da vel ikke skrus på ???

Har du nok rett i. Stod "Plug in the charge lead, close the charge port door and switch on the power". Dette feiltolket jeg et øyeblikk som tenninga, da vi her til lands normal ikke trenger å "skru på strømmen".. Den er der jo hele tiden, i motsetning til andre land, som bare har strøm innimellom  :D
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA