Toyota trekker bZ4 fra stor rekkeviddetest!

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 30. januar 2023, klokken 16:04

« forrige - neste »

Daniel_0007

2wd versjonen har vel alltid hatt greit forbruk samme gjelder jo med xc40/ps2 men er først når man kjører 4wd utgaven hvor forbruket går kraftig opp da 4wd systemet er optimalisert for å komme seg frem og ikke for forbruk.
Derfor som jeg har sagt før, toyota kommer til å melke dette, tipper og selgerne kommer til å prøve å pushe folk til å gå for 2wd utgaven siden den går lengst.
Model 3 2019 LR Rwd

Håvar

Sitat fra: Limodriver på onsdag 01. februar 2023, klokken 13:00
Isolert sett er jeg positivt overrasket over forbruket. WLTP avviket er selvfølgelig noe annet.

Det blir spennende å se hvordan informasjons/markedsavdelingen hos Toyota bruker det relativt lave forbruket til sin gunst og for å å tåkelegge WLTP avviket.
Ja, dette målepunktet ved 10 mil var dessuten like etter en lang motbakke. Fasiten kommer når bilen er tom for strøm:)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

vinterdekk

Når jeg prøvekjørte Solterra (4x4) og ID5 GTX (4x4) i desember var det noe slikt som 1.5-2 kWh/100km lavere forbruk på ID5 bilen under sammenlignbare forhold. For øyeblikket har Toyota bZ4X FWD ett lite knepp bedre forbruk enn ID5 Pro. Litt bedre av Toyota enn jeg forventet. Men 19 kWh/100km holder ikke lengre enn rundt 33 mil med 64 kWh batteri.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Limodriver

Litt lek med tall - BZ4X har 12. lengste oppgitte WLTP rekkevidde, men etter 200km oppgir bilen den korteste gjenværende rekkevidden av alle 29 bilene i testen. Forskjellen i oppgitt rekkevidde mellom BZ4X og bilen med lavest WLTP rekkevidde er 149km, etter 200 km er dette snudd til -16km mellom BZ4X og Maxus Euniq6

Toyota har argumentert med stor restrekkevidde etter bilen oppgir 0km rekkevidde. Med forbruk så langt i testen er ikke avviket mer enn ca 20km mellom oppgitt restrekkevidde og beregnet rekkevidde etter forbruk. Et avvik på 20km på guessometeret er etter min erfaring ikke unormalt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Limodriver på onsdag 01. februar 2023, klokken 13:55
Litt lek med tall - BZ4X har 12. lengste oppgitte WLTP rekkevidde, men etter 200km oppgir bilen den korteste gjenværende rekkevidden av alle 29 bilene i testen. Forskjellen i oppgitt rekkevidde mellom BZ4X og bilen med lavest WLTP rekkevidde er 149km, etter 200 km er dette snudd til -16km mellom BZ4X og Maxus Euniq6

Toyota har argumentert med stor restrekkevidde etter bilen oppgir 0km rekkevidde. Med forbruk så langt i testen er ikke avviket mer enn ca 20km mellom oppgitt restrekkevidde og beregnet rekkevidde etter forbruk. Et avvik på 20km på guessometeret er etter min erfaring ikke unormalt.

Ja, det er bra de faktisk tester helt til bilen stopper. Samtidig er det nok ikke mange som føler seg komfortabel med å kjøre etter at det står 0km, så denne "tjenesten" Toyota gjør her for å hjelpe folk til ikke å gå tom fører jo at den opplevde rekkevidden synker unødvendig. Er litt det samme på Toyota Yarisen....føler at den lyser og gnåler om lite bensin når det er veldig mange liter igjen på tanken.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Hadde mistanke om at Toyota bZ4X FWD og VW ID.Buzz kom til å knive mellom hverandre på rekkevidde, ser ut som at det blir litt spenning om hvem som kjører lengst av de to.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 01. februar 2023, klokken 14:22
Hadde mistanke om at Toyota bZ4X FWD og VW ID.Buzz kom til å knive mellom hverandre på rekkevidde, ser ut som at det blir litt spenning om hvem som kjører lengst av de to.

Ja, blir spennende. Virker som at "kilometer igjen" på Toyotaen ikke henger helt på greip. Viser jo alt for lite sammenlignet med gjenværende batteriprosent....med mindre den skjønner at den skal opp store bakker.

Suverin

I følge kartet er ID.Buzzen er på vei vestover opp Ottadalen, så de har nok funnet ut at det kniper på strømmen.. 

edit; ser flere har kjørt av E6 i området Otta -> Nord Sel. Så da begynner det å tømmes.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Suverin

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 01. februar 2023, klokken 14:32Virker som at "kilometer igjen" på Toyotaen ikke henger helt på greip.

Om det er likt som på Solterraen min, så henger den ikke på greip før vi får ny software! Jeg har hatt 0km på GOM med 17% batteri igjen (i -24c) :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ToWalkOrDrive

Sitat fra: suverinseveren på onsdag 01. februar 2023, klokken 14:44
I følge kartet er ID.Buzzen er på vei vestover opp Ottadalen, så de har nok funnet ut at det kniper på strømmen.. 

edit; ser flere har kjørt av E6 i området Otta -> Nord Sel. Så da begynner det å tømmes.

Ja, Buzz'n slutta å buzze før den nådde 300km...før bakkene. Ikke lenge igjen på Toyotaen og en del andre heller.

Limodriver

Nå ser det ut som BZ4X har hatt en lenger pause ved Dovreskogen. Resultatet ble 332km, 66% av WLTP rekkevidde.

Jeg ville forventet rundt 80% av oppgitt WLTP rekkevidde under slike forhold, er det å være for kravstor?

Daniel_0007

model y kom 5 km lenger  :laugh: Ganske dårlig av toyota med tanke på wltp er 503 km spørs om de virkelig kjørte til bilen stoppet.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 01. februar 2023, klokken 15:39
model y kom 5 km lenger  :) Ganske dårlig av toyota med tanke på wltp er 503 km spørs om de virkelig kjørte til bilen stoppet.

Til bilenes forsvar var det 5-6 sekundmeters motvind med -2 - -6 grader. Betyr ganske mye.
En kan jo og argumentere med at: Hvor lenge gidder du å kjøre før du uansett vil ha en pause....

Limodriver

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 01. februar 2023, klokken 15:39
model y kom 5 km lenger  :laugh: Ganske dårlig av toyota med tanke på wltp er 503 km spørs om de virkelig kjørte til bilen stoppet.

Med utgangspunkt i min erfaring med BZ4X AWD er jeg positivt overrasket over resultatet og har vondt for å tro at det var noe restrekkevidde.

Skoda Enyaq coupe RS, TMY2WD og sist, men ikke minst Hyundai Ioniq imponerte heller ikke. Mest forundret er jeg over Ioniq da Hyundai tidligere har vært særdeles gode på rekkevidde.

ReneM

Klart et latterlig dårlig resultat. Samme rekkevidde som flere biler med mye mindre oppgitt rekkevidde. Det samme gjelder også for Enyaq RS.

Toyota og Enyaq RS har begge 34% mindre enn WLTP
Tesla, ID buzz og Megane har samme rekkevidde men et avvik på ca 24-26%

Eneste som taler for RS er at det er en bil med drift på alle 4, så den skulle blitt sammenlignet med AWD BZ4X

Nissan som er kanskje best å sammenligne med har fortsatt 30% batteri der Toyota viser 0......
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA