Toyota trekker bZ4 fra stor rekkeviddetest!

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 30. januar 2023, klokken 16:04

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: ReneM på onsdag 01. februar 2023, klokken 15:51
Klart et latterlig dårlig resultat. Samme rekkevidde som flere biler med mye mindre oppgitt rekkevidde. Det samme gjelder også for Enyaq RS.

Toyota og Enyaq RS har begge 34% mindre enn WLTP
Tesla, ID buzz og Megane har samme rekkevidde men et avvik på ca 24-26%

Eneste som taler for RS er at det er en bil med drift på alle 4, så den skulle blitt sammenlignet med AWD BZ4X

Nissan som er kanskje best å sammenligne med har fortsatt 30% batteri der Toyota viser 0......

Husk at dette er Nissan med stort batteri som har vel rundt 20kw/t mer brukbart batteri men ja toyota har bomma med wltp mens Nissan kanskje mer generøse men igjen nå kommer det eldgamle problemet at de som har kommet seg opp bakken har stor fordel.
Model 3 2019 LR Rwd

Håvar

Jeg leser -36% for Toyota, har Motor oppdatert tabellen? "Topp" 4:

Modell                                       WLTP-rekkevidde   Oppnådd rekkevidde   Prosentavvik, rekkevidde
Toyota BZ4X 2WD                       503                          323                           −35,79%
Hongqi E-HS9                             465                           303                           −34,84%
Skoda Enyaq Coupe RS             510                           338                           −33,73%
Mercedes EQE 300                     614                           409                           −33,39%
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Limodriver

Jeg må vedgå at jeg blir noe forundret over mangelen på ydmykhet Toyota legger for dagen i sin kommentar til resultatet fra rekkeviddetesten. Toyota har hatt et veldig sterkt og godt omdømme, men med holdningen som fremkommer i nedenstående sitat begynner jeg plutselig å nynne på AC/DC sin udødelige slager Highway to ....

"Det som er bra, og som jeg er glad for, er at vi kom bra ut på forbruk. Det er kjent at vi har et litt mindre batteri enn mange av bilene i testen, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

– Nå har vi ikke de endelige tallene, men etter det jeg oppfatter, er vi veldig konkurransedyktige på forbruket. Og vi fikk tilnærmet samme rekkevidde som Tesla Model Y, Renault Megane og Skoda Enyaq, sier Olsen.

Dermed ser han absolutt positive elementer i årets rekkeviddetest.

– Så får det være at vi hadde et litt større avvik."

Er det uforskammet av meg å rette fokus mot WLTP som er markedsført, eller må en påregne at alt salg og markedsføringsmateriale kun kan tolkes etter leverandørens ønsker?

vinterdekk

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 01. februar 2023, klokken 15:55
Sitat fra: ReneM på onsdag 01. februar 2023, klokken 15:51
Klart et latterlig dårlig resultat. Samme rekkevidde som flere biler med mye mindre oppgitt rekkevidde. Det samme gjelder også for Enyaq RS.

Toyota og Enyaq RS har begge 34% mindre enn WLTP
Tesla, ID buzz og Megane har samme rekkevidde men et avvik på ca 24-26%

Eneste som taler for RS er at det er en bil med drift på alle 4, så den skulle blitt sammenlignet med AWD BZ4X

Nissan som er kanskje best å sammenligne med har fortsatt 30% batteri der Toyota viser 0......

Husk at dette er Nissan med stort batteri som har vel rundt 20kw/t mer brukbart batteri men ja toyota har bomma med wltp mens Nissan kanskje mer generøse men igjen nå kommer det eldgamle problemet at de som har kommet seg opp bakken har stor fordel.

Nissan Ariya kom forøvrig bare 44 km forbi det nest høyeste punktet, og to andre biler stoppet også etter men bak Nissan. Så ikke noen gratis lunsj for enkelte av bilene som utlades mye på vei opp til nest høyeste punkt. Litt verre for Toyota bZ4X resultatet at de måtte gi opp tidlig i den bratte stigningen.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA