Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Key fob

Startet av Håkonpåkan, lørdag 28. januar 2023, klokken 05:52

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Nimrad på fredag 17. mars 2023, klokken 13:20
Sitat fra: Handyman på fredag 17. mars 2023, klokken 13:00
Derfor er knapp på pluggen det enkleste (og beste) for de fleste.
Der er jeg totalt uenig. Det enkleste og beste er å ha en knapp på bilen, ikke på en kabel som attpåtil ikke følger med. Hvorfor i huleste skal det være knapp på ladekabelen og ikke på bilen? Akkurat som med dørene kunne jo denne knappen bare vært låst om man ikke er i nærheten av bilen.
Vel, for alle løsninger som IKKE har knapp på ladehåndtaket, så ville det vært praktisk med knapp på selve bilen, men tar en et skritt ut og ser på ENKLEST mulig løsning, så er knapp på selve ladehåndtaket bedre enn knapp på bilen. Når du skal sette ladehåndtaket i bilen har du det allerede i hånda, trykker med tommelen, luka åpnes, plugg inn. Slipper å ta i noe annet. Skal avslutte og ta den ut, ta i håndtaket, klem med tommelen, dra ut og heng på plass, luka lukkes selv. Problemet er at ikke alle ladehåndtak har knappen, men for de som bare har Tesla-lading (nødlader, TWC hjemme og supercharger på tur) så er dette en veldig god løsning.

Handyman

Sitat fra: geear på fredag 17. mars 2023, klokken 16:31
Sitat fra: Nimrad på fredag 17. mars 2023, klokken 13:20
Sitat fra: Handyman på fredag 17. mars 2023, klokken 13:00
Derfor er knapp på pluggen det enkleste (og beste) for de fleste.
Der er jeg totalt uenig. Det enkleste og beste er å ha en knapp på bilen, ikke på en kabel som attpåtil ikke følger med. Hvorfor i huleste skal det være knapp på ladekabelen og ikke på bilen? Akkurat som med dørene kunne jo denne knappen bare vært låst om man ikke er i nærheten av bilen.
Vel, for alle løsninger som IKKE har knapp på ladehåndtaket, så ville det vært praktisk med knapp på selve bilen, men tar en et skritt ut og ser på ENKLEST mulig løsning, så er knapp på selve ladehåndtaket bedre enn knapp på bilen. Når du skal sette ladehåndtaket i bilen har du det allerede i hånda, trykker med tommelen, luka åpnes, plugg inn. Slipper å ta i noe annet. Skal avslutte og ta den ut, ta i håndtaket, klem med tommelen, dra ut og heng på plass, luka lukkes selv. Problemet er at ikke alle ladehåndtak har knappen, men for de som bare har Tesla-lading (nødlader, TWC hjemme og supercharger på tur) så er dette en veldig god løsning.
Helt enig. Det er først når man går utenfor Teslas konsept at ting begynner å bli litt tungvindt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nimrad

Jada. Men vi er i 2023. Å ha egne proprietære løsninger er en dårlig idé. La oss være enige om at begge deler hadde vært best. Nåværende løsning er utrolig tungvint med en gang man er på besøk - og til og med når man bruker kabelen som følger med bilen. Det er egentlig sistnevnte jeg synes er mest utrolig.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

geear

Jeg syns det er utrolig at jeg på andre biler må ha en fysisk dings de kaller nøkkel (!!!) med meg hele tiden for å kunne bruke bilen, og når jeg må sette meg inn må jeg trykke på en start/knapp både for å "starte" og "stoppe" elmotorer som først faktisk starter når jeg trår på gasspedalen.

Ja, Tesla kunne hatt knapp som på X og S, men det går fint å leve med om man primært velger Tesla sine løsninger.

Nimrad

Sitat fra: geear på fredag 17. mars 2023, klokken 21:04
Ja, Tesla kunne hatt knapp som på X og S, men det går fint å leve med om man primært velger Tesla sine løsninger.
Men kabelen som følger med bilen er jo ikke "Tesla sin løsning» en gang? Det må da være lov å kritisere dette som en kjip løsning uten å gå i forsvarsmodus.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Kim-

Sitat fra: Nimrad på fredag 17. mars 2023, klokken 20:19
Jada. Men vi er i 2023. Å ha egne proprietære løsninger er en dårlig idé. La oss være enige om at begge deler hadde vært best. Nåværende løsning er utrolig tungvint med en gang man er på besøk - og til og med når man bruker kabelen som følger med bilen. Det er egentlig sistnevnte jeg synes er mest utrolig.

Med en iPhone, så har du faceId. Det betyr at en tar opp tlf, sveiper opp, trykker på Tesla app, og så løs ut ladekabel. Tidsforbruk ca 10 sek. Utrolig? Vel. Vi alle har sikkert vår egen definisjon på hva som er utrolig. Å løse ut kabel på denne måten går ikke under hva jeg definerer som utrolig hvis det gjelder en gang iblant.
Jeg hadde foretrukket en liten knapp ved siden av ladekabelen uansett
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Sitat fra: Nimrad på fredag 17. mars 2023, klokken 22:15
Sitat fra: geear på fredag 17. mars 2023, klokken 21:04
Men kabelen som følger med bilen er jo ikke "Tesla sin løsning» en gang? Det må da være lov å kritisere dette som en kjip løsning uten å gå i forsvarsmodus.
Det var ikke forsvarsmodus, har kritisert Tesla for det samme selv, men det opplevdes som du drev krisemaksimering og ikke helt ville innse at det finnes alternativer. For de fleste som har en TWC hjemme, som koster 5100,- inkl frakt og fast kabel, så brukes type 2-kabelen kanskje aldri... for de som bruker den ofte og vil unngå å bøye seg inn i bilen eller gå inn i app så kan man benytte widget på låseskjerm på telefon/smartklokke, kjøpe keyfob til 1800,- og holde inne bakluka på den, eller kjøpe uoriginal kabel med knapp (3-4k).

Nimrad

Sitat fra: geear på fredag 17. mars 2023, klokken 22:37
Det var ikke forsvarsmodus, har kritisert Tesla for det samme selv, men det opplevdes som du drev krisemaksimering og ikke helt ville innse at det finnes alternativer. For de fleste som har en TWC hjemme, som koster 5100,- inkl frakt og fast kabel, så brukes type 2-kabelen kanskje aldri... for de som bruker den ofte og vil unngå å bøye seg inn i bilen eller gå inn i app så kan man benytte widget på låseskjerm på telefon/smartklokke, kjøpe keyfob til 1800,- og holde inne bakluka på den, eller kjøpe uoriginal kabel med knapp (3-4k).
Hovedproblemet som nevnt under også er at jeg synes det er rart at de ikke tilbyr knappen på kabel som man får med selve bilen. Jeg må altså ut med flere tusen kroner om jeg skal kunne gjøre noe så enkelt som å ta ut ladekabelen uten å åpne bil eller en app. Key fob koster 2100,- som jeg må gange med to brukere pluss noen hundrelapper for å få den på nøkkelknippet... Nå har jeg bestilt den der "charge port button" fra aliexpress, men usikker på om også kan låse opp kabelen eller bare åpne ladedøra.

Husk at for veldig mange er ikke Tesla lenger første elbilen man kjøper. De har derfor ofte annen hjemmelader enn Tesla sin egen.

Sitat fra: Kim- på fredag 17. mars 2023, klokken 22:24
Med en iPhone, så har du faceId. Det betyr at en tar opp tlf, sveiper opp, trykker på Tesla app, og så løs ut ladekabel. Tidsforbruk ca 10 sek. Utrolig? Vel. Vi alle har sikkert vår egen definisjon på hva som er utrolig. Å løse ut kabel på denne måten går ikke under hva jeg definerer som utrolig hvis det gjelder en gang iblant.
Jeg hadde foretrukket en liten knapp ved siden av ladekabelen uansett
Ville du sagt det samme om døråpning kun var tilgjengelig via app? Så har jeg en kone også som ikke har mobilen i lomma. Hun må altså sette seg inn i bilen for å få ut ladekabelen. Det er ikke krise altså. Det jeg reagerer mest på er egentlig at kabelen man får fra Tesla ikke har knapp, men krever at man kjøper utenom.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

kaistian

Sitat fra: Nimrad på lørdag 18. mars 2023, klokken 07:48
Nå har jeg bestilt den der "charge port button" fra aliexpress, men usikker på om også kan låse opp kabelen eller bare åpne ladedøra.
Den vil kunne gjøre begge deler, knappen til Tesla sender kun et signal og bilen gjør det som er logisk.
Det du må ha i nærheten for at den skal fungere er mobilen som nøkkel eller en fob.

Nimrad

Sitat fra: kaistian på lørdag 18. mars 2023, klokken 08:35
Den vil kunne gjøre begge deler, knappen til Tesla sender kun et signal og bilen gjør det som er logisk.
Det du må ha i nærheten for at den skal fungere er mobilen som nøkkel eller en fob.
Herlig, da er det jo egentlig en ikke-sak. 70 kroner for en knapp som kan henge på ladekabelen i garasjen er jo topp.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Handyman

Nå har jeg bestilt den der "charge port button" fra aliexpress, men usikker på om også kan låse opp kabelen eller bare åpne ladedøra.
Er du HELT sikker på at denne gjør det? Det er nemlig enkelte produkter som kun åpner luka.
Det står heller ingenting i beskrivelsen om at den kan frigjøre kabelen. Det står bare at den åpner luka.

kaistian

Sitat fra: Handyman på lørdag 18. mars 2023, klokken 11:30
Er du HELT sikker på at denne gjør det? Det er nemlig enkelte produkter som kun åpner luka.
Det står heller ingenting i beskrivelsen om at den kan frigjøre kabelen. Det står bare at den åpner luka.
Kan aldri være helt sikker, men de som har "reversed engineered" signalet[1] sier det kun en unik bitstrøm på 42 bytes som sendes.
Basert på det, klarer den å åpne luka klarer den også å løse ut kabelen.

[1] https://github.com/akrutsinger/tesla-charge-port-signal

Lagt til etter posting:
Nå kan det være at Tesla støtter et annen signal for å kun åpne luke. Hvis så er tilfelle vil nok ikke knappen fungere for å frigjøre kanppen. Men signalet som laderen til Tesla gir ut er kun dette ene 42 bytes signalet.

Nimrad

Det står også:
"3. Same as the button function of the original Tesla charging pile."
Så hvis vi tar det på ordet, så burde den release også.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Handyman

Sitat fra: Nimrad på lørdag 18. mars 2023, klokken 12:39
Det står også:
"3. Same as the button function of the original Tesla charging pile."
Så hvis vi tar det på ordet, så burde den release også.
Ja, men det kan være de sikter til kun åpning av luka ;-)
Jeg har også lært meg til ikke å stole for mye på beskrivelsene fra disse selgerne.
Morsomt når det står "målene kan avvike med 2-3 cm" på gjenstander som er mindre enn dette ;-)

Nimrad

Sitat fra: Handyman på lørdag 18. mars 2023, klokken 12:50
Ja, men det kan være de sikter til kun åpning av luka ;-)
Jeg har også lært meg til ikke å stole for mye på beskrivelsene fra disse selgerne.
Morsomt når det står "målene kan avvike med 2-3 cm" på gjenstander som er mindre enn dette ;-)
Det kan være, ja, siden det ikke står spesifikt at den støtter det. Jeg har hvertfall bestilt, så når jeg får bilen i sommer får jeg teste. Jeg har et tresifret antall bestillinger på AliExpress og har til gode å få noe som ikke stemmer med beskrivelsen. Men akkurat dette produktet hadde litt skralt med info og begrenset med tilbakemeldinger, så det er i gråsonen av hva jeg ville bestilt. Men jeg får heller droppe pølsa på shell dersom den ikke funker.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA