Lader hjemme - med strømpris-styring

Startet av tklev, fredag 27. januar 2023, klokken 16:21

« forrige - neste »

tklev

Hvilke ladere er enkle å justere til lading i billige perioder?

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt


Gladtrd

Sitat fra: tklev på fredag 27. januar 2023, klokken 16:21
Hvilke ladere er enkle å justere til lading i billige perioder?

Tesla Vegglader og Jedlix-app.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

Ulle

Tesla vegglader (husk at kabel er inkludert i prisen sml easee). Strømpris er i praksis lav på natten 23-07 (ideelt 01-06), variabelt ledd på nettleie er da også lav sats og du bruker mindre strøm så risk for å gå opp et ledd i effekttariff er liten.

Jeg har kjørt smartstyring av både varme og bil med Tibber, men gikk lei av dem i høst (forhåndsfakturering og manglende gjennomfakturering) og kjører nå lading av tesla etter kl 23, kombinert med redusert ladehastighet av hensyn til effekttariff (lader kan gi 11kw) og nattsenking av ovner. Ladehastighet og tidsstyring setter du rett i Teslaappen.

Fulladet bil hver morgen til lav pris og uten masse mikk. Det enkle er som kjent ofte det beste.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Handyman

Siste dagers utvikling rundt Easee gjør at man bør tenke godt over mulige konsekvenser før man velger denne.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Muffinman

Enig. Vent på avklaring, eller velg noe annet hvis det haster.

Svk

har smartlader,men finner ikke helt utav det. for øyeblikket så ser det kanskje ut som bilens timer og manuell sjekk av strømpriser en en god ide og mest lønnsomt.
Som nevnt ovenfor 01-06 er ei grei tid. men ikke hver natt strømmen koster ca 1kr kWh.DEFA sin dumme lader koster 4-5000kr. (20A)

saftsuse

Jeg kjører Easee og Tibber smart strømstyring. Fullstendig umulig å stole på.
Er satt opp til at bilen skal være ferdig ladet kl 08:00.
Likevel stopper den lading midt på natten med beskjed om at lading er stoppet pga høy pris og vil fortsette igjen kl xx:xx ( gjerne kl 23 senere samme dag) Så da kommer jeg ut til en bil som absolutt ikke er ferdig ladet til kl 08:00.

I tillegg så reagerer Teslaen med å låse opp kabelen når jeg plugger den inn, hvis Tibber samtidig kutter strømmen i påvente av lavere pris på natten.
Da er det ikke alltid den vil starte igjen når strømmen kommer på igjen.

Altså:
1: plugger inn kabelen, Tesla låser kabelen. blått lys blinker.
2: Tibber kutter strømmen.
3: Tesla låser opp kabelen med melding om at ladeutstyr ikke er klart.

I natt hadde den bare stoppet å lade igjen på rundt 60%, helt uten noen melding.
De gangene jeg er avhenging av fullt batteri så må jeg overstyre smartladingen og starte den med en gang jeg plugger inn.
Er det noen som i det hele tatt har fått easee og Tibber til å fungere sammen med Tesla?
Hva i alle dager er det eventuelt som er feil i mitt oppsett?
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

Øyvind.h

#9
Er både bil og lader integrert slik at Tibber vet hvor mye som må lades? Hvis ikke tar Tibber utgangpunkt i at det må lades XX prosent og tiden betegnes ut fra det.

Jeg har brukt Easee og Tibber på en del forskjellige biler og det har fungert nesten problemfritt. Men det fortsetter at Tibber vet hvor mye som må lades for at tidene skal stemme.

Er det mulig å justere i bilen at den ikke skal slippe kabelen før bilen låses opp?

På bilen jeg har nå har jeg valgt å slå av smartlading i tibber appen på Easee laderen, men aktivere det på ID4 i tibber appen.
Fordelen da er at Tibber styrer bilen både hjemme og på hytta selv om jeg ikke har tibber som strømleverandør på hytta.
Men hovedgrunnen var at jeg hadde noe problemer med 12v batteri i bilen og mistenkte at det kunne være bedre å styre bilen enn laderen for å utelukke det som feilkilde. Har fungert fint på de andre bilene dog, så kan være et VAG problem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olofm

Bruker en APP som heter Gridio for styring slik at bilen lader når det er billig.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Mobileum

Sitat fra: Gladtrd på mandag 06. februar 2023, klokken 09:40
Sitat fra: tklev på fredag 27. januar 2023, klokken 16:21Hvilke ladere er enkle å justere til lading i billige perioder?

Tesla Vegglader og Jedlix-app.
Jedix holder bilen våken 3 timer før, og 3 timer etter, lading. Så ikke noe for meg.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Svk

Ang strømstyring.start av lading funker bra.men jeg må stoppe selv.zaptec go og ecomode

turfsurf

Sitat fra: saftsuse på søndag 09. april 2023, klokken 21:13Jeg kjører Easee og Tibber smart strømstyring. Fullstendig umulig å stole på.
Er satt opp til at bilen skal være ferdig ladet kl 08:00.
Likevel stopper den lading midt på natten med beskjed om at lading er stoppet pga høy pris og vil fortsette igjen kl xx:xx ( gjerne kl 23 senere samme dag) Så da kommer jeg ut til en bil som absolutt ikke er ferdig ladet til kl 08:00.
Både Teslaen og Easee må være koblet opp mot Tibber. Det beste er å slå på smartlading i Tibber på laderen, men å slå det av i Tesla integrasjonen. Og så må du velge hvilken bil som er koblet til laderen i Tibber appen. Da styrer laderen tilgjengelig effekt, og Tibber vet via Tesla integrasjonen ladegrense og SOC.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Sitat fra: Olofm på tirsdag 11. april 2023, klokken 12:40Bruker en APP som heter Gridio for styring slik at bilen lader når det er billig.
Gridio opererer på samme måte som Jedix - og Tibber uten kompatibel ladeboks. Alle 3 holder bilen våken fordi de hele tiden må vekke bilen (eller holde den våken) for å beregne ladetid.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA