TMY LR 2023 med Tesla Vision eller TMY LR 2022 med parkeringssensor

Startet av stili83, fredag 27. januar 2023, klokken 13:11

« forrige - neste »

stili83

Hei,

Etter bestilling har man endelig fått en estimert levering til 18 februar – 4 mars.
Siffer 11 i VIN nummeret er B, noe jeg har forstått indikerer at bilen er produsert i Berlin, noe jeg håpet på. :)

Men nå har helt siden jeg bestilte lest mye og mangt angående Tesla Vision og de manglende parkeringssensorene på de nye bilene som leveres. Har derfor vært ekstremt usikkert på om jeg skal avbestille bilen, og heller kjøpe en brukt med parkeringssensorer, eller hente ut bilen med kun Tesla Vision og håpe at systemet og parkerings funksjonen blir bra når ny software kommer.

Skal jeg kjøpe brukt 2022 Model med 20 tommers sommerfelger, hengerfeste og med 19 tommer piggdekk, så virker det som jeg må betale mer en hva jeg nå må ut for en splitter ny 2023 modell. :o

Hva tror dere, har dere troen på at Tesla Vision kommer til å fungere bra som parkeringssensor? ::)

My2cents

Ikke kjøp uten p-sensorer, ingen, ikke Tesla engang, vet om det blir erstattet. De har jo i fire/fem måneder siden de tok det vekk ikke klart å erstatte det så hvorfor man tror de skal klare det da.....

Og husk at varmepumpehavari nå er mer standard enn ikke på MYLR Berlin modeller. Da kan du plutselig være uten bil med varme i noen uker fordi de ikke får deler (fordi det skjer så ofte havari).

stili83

Finnes det noe sjanse for at bilen som etter planen skal komme fra Berlin mellom 18 februar og 4 mars, at denne kan bli levert med parkeringssensore, eller er absolutt alle nye biler som kommer nå uten?

elektro

Er det ikke sånn at «23-modellen» som mangler parksensorer, til gjengjeld har mer høyoppløste kameraer? Kanskje er du også heldig og får «HW4»? Det snakkes vel også om en HD radar? Nei, kjøpe brukt virker som en dårlig deal.. da er der vel bedre å vente?

Men bil uten parksensorer og uten kamera foran er ikke så fristende.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

stili83

Sitat fra: elektro på fredag 27. januar 2023, klokken 22:41
Er det ikke sånn at «23-modellen» som mangler parksensorer, til gjengjeld har mer høyoppløste kameraer? Kanskje er du også heldig og får «HW4»? Det snakkes vel også om en HD radar? Nei, kjøpe brukt virker som en dårlig deal.. da er der vel bedre å vente?

Men bil uten parksensorer og uten kamera foran er ikke så fristende.

Ja synes jo ikke det er som du sier noe fristende og kjøpe brut til så og si samme pris som jeg betaler for en ny slik bruktbil prisene ligger akkurat nå.

I tillegg vet jeg at det kommer til og bli et stort irritasjonsmoment dersom bilen ikke har et fungerende parkerings assistent, da vi synes det er et veldig nyttig verktøy idag!

Vet dere nå som man har fått et VIN nummer, kan Tesla allerede nå gå inn og se hva bilen er produsert med mtp parkerings sensor eller HW4 og radar?

elektro

Det er rart hvis det ikke skulle være mulig å få en halvt år gammel Model Y til 480.000, nå som en ny koster 530.000 med vinterhjul og kan leveres nesten med én gang. Hvis man kan spare 50.000 og få parksensorer, er det kanskje en grei deal?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Ville ikke kjøpt brukt uten ett kraftig avslag nå. Men jeg ville heller ikke bestilt ny akkurat nå. HW4 er rett rundt hjørnet, men foreløpig er ingen levert med det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håkonpåkan

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. januar 2023, klokken 09:49
Ville ikke kjøpt brukt uten ett kraftig avslag nå. Men jeg ville heller ikke bestilt ny akkurat nå. HW4 er rett rundt hjørnet, men foreløpig er ingen levert med det.

Venter du med å kjøpe nå er vel med relativt stor sannsynlighet at du risikerer å måtte betale mer for en ny på senere tidspunkt..

Dr_T

Bestill ny i Cherry Red, da er du sannsynligvis sikret så sen levering som mulig og til dagens pris

k1

MooCow

Sitat fra: k1 på søndag 29. januar 2023, klokken 17:50
Blå er sist ute nå iht konfiguratoren...  :-\

Berre for P. For LR Og SR er det fortsatt februar - mars.

k1

OlaM

Jeg har ikke troen på at Tesla Vision blir like bra. Jeg tror den avgjørelsen først og fremst var drevet av logistikken og prisen på sensorer, ikke fordi de har en briljant idé. Jeg ville gått for en litt brukt med et durabelig prisavslag. Blant de som ligger på Finn nå er det nok mange som er sure for nedgangen og håper de får solgt til noen som ikke følger med. Hvis man gjør en innsats her og muligens er villig til å reise litt så er det nok penger å spare.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA