Hovedmeny

Parkeringssensor - dealbreaker?

Startet av RubberDucky, onsdag 25. januar 2023, klokken 12:44

« forrige - neste »

RubberDucky

Hei.
Jeg vet at temaet har vært oppe en god del ganger, men jeg tar opp tråden igjen
.
Jeg har gjort det meste klart for å plukke opp en ny MY LR som ankommer Norge fra Berlin i løpet av et par uker.
Jeg bestilte den i Sommer og ble gjort klar over at den kommer til å mangle Ultrasonic Sensor for noen uker siden.
Jeg har en M3 i dag, og godt vandt til og fornøyd med parkeringssensoren på denne. Jeg må nesten si at kona og jeg er blitt avhengig av varslingen i garasje og parkeringshus etc.

Etter å ha sett noen videoer og forstått litt mer om de tekniske begrensningene med Tesla Vision, er jeg nå veldig usikker på om jeg skal avbestille bilen. Siden bilen er kjøpt på nett, har jeg selvfølgelig rett til å angre uansett grunn.

Jeg har en nabo som parkerer i samme garasjeanlegg som oss, som eier en splitter ny MY. Den har av for meg ukjente årsaker allerede en bulk bak som jeg mistenker er fra en uheldig "ryggeepisode". 

Kameraet bak vil selvfølgelig uansett være et godt hjelpemiddel, men i fronten og på sidene foran blir man nå i praksis fullstendig blind.

Jeg vet ikke om jeg tør å ta sjangsen på at Tesla Vision noen gang vil kunne bli god nok i alle situasjoner.

Hva tenker folket her? Hvis jeg velger å ta i mot ny MY, og så finne ut at Tesla Vision suger eselmelk, blir det kanskje også vanskelig å selge den senere?

2019 Mobilex Impala rullator

Motorwatt

Forstår ditt dilemma selv om jeg ikke er i kjøpsmodus. Tesla har ikke det beste rykte når det gjelder lovnader (ref. blant annet FSD), og når en situasjon med manglende sensorer oppstår brått uten en konkret erstatning er det betenkelig. Det hadde vært katastrofalt for Tesla om de hadde måttet stanse produksjonen, så derfor denne "løsningen" med å fjerne sensorene uten annen erstatning enn et et svevende løfte om ny løsning. Selv har jeg hatt slike sensorer i over 30 år på alle mine biler, og ville ikke kjøpt uten med mindre det foreligger en garantert bekreftelse på en tilsvarende løsning med angitt tidsramme.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

snakkesalig

Jeg tror rette holdning til dette er: Om mangel på parksensorer er en dealbreaker for deg så ikke anta at det kommer en fullgod løsning på biler som leveres nå. Enten vent til den er på plass eller kjøp noe annet.

Jeg har en P i bestilling, men den blir ikke tatt ut før en fullgod løsning er på plass.

Jeg klarer ikke å se hvordan Tesla skal løse dette med HW som leveres med bilene i dag (med mindre det er en skjult radar noe sted som ingen har sett..).
Om løsningen er kamerabasert så må det som et minimum spyling av ryggekamera på plass, og kanskje også flere kameraer i front.
Om løsningen er radarbasert så må det som et minimum... en radar på plass.

Kanskje Tesla kommer til å tilby gratis ettermontering av påkrevd HW, men igjen.. det er farlig å anta..

RubberDucky

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:22
Jeg har en P i bestilling, men den blir ikke tatt ut før en fullgod løsning er på plass.
Jeg tar sannsynligvis denne fremgangsmåten jeg også da. Jeg er ikke avhengig av ny bil i vinter.
Takk for innspill.

2019 Mobilex Impala rullator

JRF

Jeg tror rette holdning til dette er: Om mangel på parksensorer er en dealbreaker for deg så ikke anta at det kommer en fullgod løsning på biler som leveres nå. Enten vent til den er på plass eller kjøp noe annet.

Jeg klarer ikke å se hvordan Tesla skal løse dette med HW som leveres med bilene i dag (med mindre det er en skjult radar noe sted som ingen har sett..).
Om løsningen er kamerabasert så må det som et minimum spyling av ryggekamera på plass, og kanskje også flere kameraer i front.
Om løsningen er radarbasert så må det som et minimum... en radar på plass.

Kanskje Tesla kommer til å tilby gratis ettermontering av påkrevd HW, men igjen.. det er farlig å anta..

En del rykter skal vel ha det til at en kortdistanse radar skal bli løsningen. Og jeg har ingen tru på at dette vil bli ettermontert på biler levert uten gratis.

Kamera løsning har jeg ingen tru på i slike forhold som vi har i Norge store deler av året hvor sikten blir ubrukelig på ryggekameraet etter kort tids kjøring. Har ikke noe særlig tru på at det løses med spyling av linsa heller da jeg har kjøpt en trykkluft flaske med spylevæske på fra biltema for å teste nettopp dette. Og resultatet var at det hang igjen masse spylevæske på linsa som var nesten like ille som møkka, så måtte kjøpe en slik renblåsings spray boks også til å bruke etter spylevæska for å få linsa ren.

Løsningen til Volkswagen med ryggekamera som felles inn i bilmerket når det ikke brukes så det skjermes mot møkk når man kjører er jo ganske genial egentlig.

Lucifer-

Sitat fra: JRF på onsdag 25. januar 2023, klokken 14:14
Løsningen til Volkswagen med ryggekamera som felles inn i bilmerket når det ikke brukes så det skjermes mot møkk når man kjører er jo ganske genial egentlig.
Helt til den fryser pga. minusgrader... Hadde en kompis som det skjedde med støtt og stadig.

Sitat fra: JRF på onsdag 25. januar 2023, klokken 14:14..Og jeg har ingen tru på at dette vil bli ettermontert på biler levert uten gratis.
Og hvorfor skulle de ikke gjøre det? De har jo lovet ALLE en form for erstatning for disse parkeringssensorene, og hvis de ikke klarer å levere uten, hva skal de da gjøre med de bilene?

JRF

Sitat fra: Lucifer- på onsdag 25. januar 2023, klokken 14:22
Sitat fra: JRF på onsdag 25. januar 2023, klokken 14:14..Og jeg har ingen tru på at dette vil bli ettermontert på biler levert uten gratis.
Og hvorfor skulle de ikke gjøre det? De har jo lovet ALLE en form for erstatning for disse parkeringssensorene, og hvis de ikke klarer å levere uten, hva skal de da gjøre med de bilene?
En form for erstatning ja. Og denne kan da bestå i en kameraløsning som virker noen uker om sommeren etter at bilen er vasket og det ikke er masser av sørpe på veiene.

Helt til den fryser pga. minusgrader... Hadde en kompis som det skjedde med støtt og stadig.
Hmm. Jeg har hatt en e-golf uten ryggekamera, men opplevde aldri å ikke få opp bagasjeluka når det var kaldt, og det var jo samme saken bare uten motor og kamera. Burde jo gå an å løse det når man jo tross alt får til slik som innfellbare speil i kulda.

k1

I eksakt samme situasjon, en blå som er tentativ langt ut på sommeren en gang. Men det gjør også at jeg ikke endrer farge for å få bil før, i hvert fall ikke før jeg vet at de har en løsning på plass. Skraper og bulker er for dyre å fikse, og med trange garasjer, parkeringsplasser osv som brukes hyppig, er det tragisk uten.

Lucifer-

Sitat fra: JRF på onsdag 25. januar 2023, klokken 14:46
En form for erstatning ja. Og denne kan da bestå i en kameraløsning som virker noen uker om sommeren etter at bilen er vasket og det ikke er masser av sørpe på veiene.

Hmm. Jeg har hatt en e-golf uten ryggekamera, men opplevde aldri å ikke få opp bagasjeluka når det var kaldt, og det var jo samme saken bare uten motor og kamera. Burde jo gå an å løse det når man jo tross alt får til slik som innfellbare speil i kulda.

Vi får se.. Tesla vil vel vedlikeholde minst mulig ulike software, så jeg har iallefall tro på at vi får en god løsning. Enten det invovlerer radar eller ikke.

Når det gjelder bakluka er det nok lettere å vippe opp knappen med hånda enn når den skal gjøre det selv, men jeg vet ikke hvor utbredt det er. Bare vet at kompisen min opplevde det.

OlaM

Jeg har en 3er med sensorer, og jeg kan si at kameraet er mye viktigere enn sensorene for meg. Siden det ikke er kamera fremme så er jo de foran veldig nyttige for å være trygg på at snuten går klar når man har full sving på et trangt sted. Men på rygging så er det side-kamera og ryggekamera som er den primære inputen.

Så jeg hadde klart meg uten akkurat de, men det er ikke til å komme fra at det er en mangel sammenlignet med alternativene. Jeg hadde gjerne kjørt en VW eller en Polestar med sensorer pluss 360-kamera. Hvis bilen ellers er innertier for deg, så foreslår jeg at du tar den ut. Men hvis dette er en av mange ting du tviler på, og du har gode alternativ på gang, da er det kanskje like greit å droppe. Det er nok bra for alle om Tesla opplever at flere kunder kansellerer pga dette.

Det er forresten ikke så lenge siden jeg opplevde at både sensorer og kamera var utilgjengelig. Skulle rygge inn til superlader etter å ha kjørt over en føykende vidde, hele bakenden var tettpakket med snø. Det gikk helt fint med et sjeldent unntak uten hjelpemidler. De klarte seg jo på et vis i "steinalderen" også.  :D
'21 3LR

Moas

Om vinteren fungerer bare p sensorer. Kameraene er altfor tilgriset med salt
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

OlaM

Sitat fra: Moas på torsdag 26. januar 2023, klokken 13:48
Om vinteren fungerer bare p sensorer. Kameraene er altfor tilgriset med salt

Sånn ser mitt ryggekamera ut etter 23 mil i helgen, inkludert et stykke på snødekt, nystrødd vei. Skittent, men ikke noe problem å rygge inn til bodveggen som vanlig.

'21 3LR

daktari

Det er nesa som er største problemet når man mangler park-sensorer. De fleste elbiler har veldig skrånende panser slik at man ikke aner hvor fremre støtfanger er.

Jeg liker at bilen min både har et nese-kamera, sensor og 360-kamera samtidig og skal ikke ha noe annet på en bil.

Alle kameraer kan bli møkkete til et nivå som gjør dem ubrukelige, men bedre sensor og linse kan redusere ulempen av noe møkk. løsningen er enkelt å gå ut og tørke av med tommelen. Noen har t.o.m. spyling som funker meget bra mot det meste av fersk møkk.

Tesla sier de skal bruke TeslaVision for å erstatte parksensor. Selv om de får det til innen rimelig tid , har de fortsatt ikke noe kamera i blindsonen foran bilen.

Når får de det til? Det er jo helt usikkert, enn så lenge de ikke kommuniserer noe i nærheten av en tidslinje. Det er også usikkert på om de overhodet kan få det til å funke på nivå med park-sensorene de hadde før.

Min erfaring har vært at de sa mye i 2017 om hvordan AP2 skulle bli, og ting ble da levert etter et par år til slutt.
FSD derimot har de ikke levert, selv om de har lovet resultater år etter år. Siste nyhet nå er at dagens "robotaxier" blir latt i stikken. https://electrek.co/2023/01/26/elon-musk-kills-hope-tesla-retrofitting-new-autopilot-self-driving-hardware/

Jeg stoler ikke lenger på hva sjefen i dette firmaet lover - dessverre. Hver enkelt får gjøre opp sin mening om tillit og gjøre sine bilvalg deretter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

My2cents

stili83

Tror dere det finnes noen sjanse for at biler som utleveres i februar/mars enda blir levert med parkerings sensor?

Selv har jeg fått VIN nummer og estimert levering fra Berlin den 18 februar - 4 mars.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA