Hovedmeny

Model Y med 3 ungdommer i baksete?

Startet av Bjsol, tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:48

« forrige - neste »

Bjsol

Har en model 3, med 3 barn på 8,11 og 13. Vurderer å bytte til en Y men lurer fryktelig på hvordan bakseteplassen i Y oppleves. Nå fungerer model 3, men om noen få år begynner barna å bli brede over skuldrene. Tar gjerne i mot erfaring på hvordan model y bakseteplass oppleves med 3 baki. Om noen også har sammenlignet med model 3 er det jo enda bedre. Og litt off topic. Hva er nyttelasten for en RWD vs LR?

Slarre40

Vi får to barn (8 og 10) på bilputer, samt en kone i baksetet.
Trondheim

førategangtesla

Vi har en toåring i bakovervendt sete og ei på 8 som sitter på pute og jeg kan faktisk akkurat sitte mellom de i baksete, passelig komfortabelt. Jeg har trukket ut bakovervendt og sittepute så langt ut jeg kan i isofixfestene. Jeg har minimalt med erfaring med model 3, men jeg hadde en model 3 lånebil i et døgn når de byttet varmepumpe og jeg satte da både pute og bakovervendt i lånebilen og jeg hadde ikke sjans til å sitte mellom i model 3. Angivelig så er baksete i model y et par cm smalere, men i model 3 så er det tykkere sidestøtte slik at man da i model y bruker baksete mer effektivt ved at man bruker mer av baksetet. Så min erfaring er at model y har bedre plass i baksete i både bredde, lengde og høyde.

Klykken

Kjører med tre stk 14år gamle jenter baki ofte. Grei plass, men de må ofte løfte på ræva for at sidejenta skal kunne feste sikkerhetsbeltet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MyMuffin

Det er vel ingen reel breddeforskjell på baksetet i model 3 og Y. Dog er sidevangene på model Y noe smalere som gjør at opplevd bredde kan være noe bedre.

Her er en video som sammenligner 3 og Y (se fra 1:48)
https://www.youtube.com/watch?v=zSHQzVP5Nw8&ab_channel=WhatDrivesYou
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Thalgar

Sitat fra: Bjsol på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:48
Har en model 3, med 3 barn på 8,11 og 13. Vurderer å bytte til en Y men lurer fryktelig på hvordan bakseteplassen i Y oppleves. Nå fungerer model 3, men om noen få år begynner barna å bli brede over skuldrene. Tar gjerne i mot erfaring på hvordan model y bakseteplass oppleves med 3 baki. Om noen også har sammenlignet med model 3 er det jo enda bedre. Og litt off topic. Hva er nyttelasten for en RWD vs LR?

Nyttelasta skal vera lik med 464 kg (pluss 75 kg førar). jfr. "VC 26" her:

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-model-y-technische-veraenderungen/100784
Model Y LR Quicksilver, 2023

snakkesalig

Sitat fra: MyMuffin på onsdag 25. januar 2023, klokken 10:06
Det er vel ingen reel breddeforskjell på baksetet i model 3 og Y. Dog er sidevangene på model Y noe smalere som gjør at opplevd bredde kan være noe bedre.

Det er definitivt lengre avstand mellom indre isofix-fester på Y, som gir betydelig bedre plass i midten om du har barneseter festet med isofix på sidene.

Edit: Men nå er vel det særdeles irrelevant i dette tilfellet siden det var snakk om å plassere tre ungdommer i baksetet...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA