Hovedmeny

«Kuldetest» ID4 GTX

Startet av ENTO, søndag 22. januar 2023, klokken 16:40

« forrige - neste »

igniztion

Det er dessverre slik med bilene fra VAG fortsatt. Alt for lite informasjon tilgjengelig. Selv informasjon som helt åpenbart har verdi for enhver fører, er skjult.

Må ha med OBD2-adapter og Car Scanner Pro for å dekke informasjonsbehovet.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Electric cars in Norway

SitatSelv informasjon som helt åpenbart har verdi for enhver fører, er skjult.

Og det er flaut! Det skal jo ikke være slik.

daktari

Sitat fra: slumberjack på tirsdag 14. mars 2023, klokken 14:55
Leide en id4 GTX 2022  på jobbreise sist uke. Har kun leid Tesla på getaround/nabobil i en årrekke og tenkte å la meg imponere av et etablert merke. Jeg er ikke blind tesla-fan, det merket som går forbi Tesla på totalpakke får nok mitt kjøp.

Uansett, jeg tror jeg slet hele turen med kaldt batteri, og klarte aldri å finne ut om bilen hadde varmepumpe (vognkortet sa også type:E2 men det er kanskje en registreingsteknisk sak og ikke en bilrelatert type) ei heller noe om forvarming. En upraktisk sak med å leie elbil blir også at man må levere tilbake med "full tank". Hverken bil eller Elton-appen viste live lade-effekt, men ved innleveringstidspunkt ladet jeg på en Kempower som viste 112kw max og da var batteriet varmt. Derimot hadde det tapt ca 40% av varmen ved ladeslutt.

Jeg følte meg lett og slett litt avspist med informasjon fra bilen og følte meg dermed tilbake til ca 2014 hvor jeg kjørte Tesla for første gang og alt var litt nytt og lett bekymrende. Visste ikke den gang at der var en knapp på ladepluggen for å åpne ladeporten.
Hvis man ikke trenger hurtiglade så sliter man ikke med kaldt batteri?

Visning av ladestatus skjer live i appen og nå nettopp har det dukket opp en widget også. Appen er jo ikke noe man får gleden av med leiebil.

Prosentvisningen av SOC i instrumenpanelet kommer først med 3.0 og antagelig vil en leiebil ikke være oppdatert heller hvis ikke den er helt ny.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Ladeeffekt er vel på plass i bilen nå på nyere sw? Jeg sjekker den i appen eller på stolpen frem til bilen er oppdatert.

Men ja - vil en ha mer detaljert oversikt som eksempelvis batteritemperatur, spenning 12V batteri mm må en bruke odb2.
Gir til gjengjeld veldig mye info for detaljinteresserte.

Ellers tenker jeg grunnen til å leie ID4 gtx foran Model Y må være sånt som bedre komfort, bedre støtdemping, mykere understell, bedre lys og diverse andre mer tradisjonelle områder.
Tesla leverer bedre på elbil-info, og spesielt komboen med supercharger. Desverre ikke så bra på mye annet.
Jeg ble ikke veldig imponert første gang jeg testet ID4. Det tok litt tid før jeg merket hvor mye bedre VW leverer på mye som er viktig for meg, såpass at Yen ble avbestilt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

igniztion

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. mars 2023, klokken 18:50
Ladeeffekt er vel på plass i bilen nå på nyere sw? Jeg sjekker den i appen eller på stolpen frem til bilen er oppdatert.

Men ja - vil en ha mer detaljert oversikt som eksempelvis batteritemperatur, spenning 12V batteri mm må en bruke odb2.
Gir til gjengjeld veldig mye info for detaljinteresserte.

Ellers tenker jeg grunnen til å leie ID4 gtx foran Model Y må være sånt som bedre komfort, bedre støtdemping, mykere understell, bedre lys og diverse andre mer tradisjonelle områder.
Tesla leverer bedre på elbil-info, og spesielt komboen med supercharger. Desverre ikke så bra på mye annet.
Jeg ble ikke veldig imponert første gang jeg testet ID4. Det tok litt tid før jeg merket hvor mye bedre VW leverer på mye som er viktig for meg, såpass at Yen ble avbestilt.

Det siste her er veldig viktig ja. Bra fornøyd med bilen som en bil, men den tilfredstiller ikke min indre nerd. Har prøvekjørt Y 2 ganger nå og den forbedrer seg stadig, men selv en helt ny Y bygd i Berlin er ikke i nærheten av komforten i en ID.4. Fryktelig morro å trå på litt i Yen, da :)
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Øyvind.h

Ja kunne nok hatt en Y på sommeren :)
Sprekere og stivere. Y Performance hadde vært morsom den delen av året!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA