Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Halv fart på SC Eidsvoll

Startet av Grenadier, søndag 22. januar 2023, klokken 00:11

« forrige - neste »

Grenadier

Hei, stoppet på SC Eidsvoll i dag (ved E6). Kjørte MYP, og batteriet var forvarmet. Fikk likevel kun 62 kWh på laderen. Så byttet jeg bås (til annet område) og fikk da 117-130 kWh. Såvidt jeg kunne se omtrent like mange biler som ladet på begge områder.

- Hvorfor fikk jeg kun 62 på den første?
- og burde jeg ikke uansett få med enn rundt 120?

Ved ladestart hadde jeg 10% igjen på batt. Utetemperatur var ca -10.

Noen mer erfarne enn meg som kan opplyse? Takker

RJK

Dette er V2-ladere ifølge fiskepinnekartet, så om du har delt lader med en annen bil, så får du vel ikke mer. Da du flyttet deg, fikk du nok en lader som ikke var delt med annen bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Speeder

Som nevt, V2 lader. De som er merket 150kW i kartet.
De er numerert 1A,1B, 2A,2B,3A osv.
A og b med samme tall henger sammen. Finn en stasjon hvor både A og B er ledig.
Dette gjelder ikke på V3 ladestasjoner, de med 250kW.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Kim-

Trykk på tips under lading og superlading. Der står det og at en bør stå med et mellomrom mellom hver bil (noen unntak)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

turfsurf

Sitat fra: Kim- på søndag 22. januar 2023, klokken 09:12
Trykk på tips under lading og superlading. Der står det og at en bør stå med et mellomrom mellom hver bil (noen unntak)
Har egentlig ikke noe med mellomrom å gjøre. Man må se på nummerering som nevnt over. Alle med samme nummer (to og to) deler en effekt på typisk 140kW på v2 ladere.

Lader man alene så får man opp til 140kW, men så fort en annen kobler til halveres det (inntil en av bilene dropper under 70kW).

På v3 er det og delt effekt, men det er på flere stolper og høyere effekt, så stort sett vil man få maks av det bilen kan motta.

Mange stasjoner har både v2 og v3 ladere, enkleste måten å skille de på er at det kun er en kabel (CCS) på v3.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Nebbenes (Eidsvoll) er et mareritt i så måte. De 20 første ladestolpene ble nærmest plassert helt tilfeldig, derfor er det vanskelig å se hvilke to stolper som deler samme lader.

TOCN har laget et kart som viser dette:
https://www.tocn.no/wp-content/uploads/2019/03/Nebbenes2.png

Kim-

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. januar 2023, klokken 09:35
Sitat fra: Kim- på søndag 22. januar 2023, klokken 09:12
Trykk på tips under lading og superlading. Der står det og at en bør stå med et mellomrom mellom hver bil (noen unntak)
Har egentlig ikke noe med mellomrom å gjøre. Man må se på nummerering som nevnt over. Alle med samme nummer (to og to) deler en effekt på typisk 140kW på v2 ladere.

Lader man alene så får man opp til 140kW, men så fort en annen kobler til halveres det (inntil en av bilene dropper under 70kW).

På v3 er det og delt effekt, men det er på flere stolper og høyere effekt, så stort sett vil man få maks av det bilen kan motta.

Mange stasjoner har både v2 og v3 ladere, enkleste måten å skille de på er at det kun er en kabel (CCS) på v3.
Derfor jeg skrev i parantes at det er noen unntak
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

turfsurf

Sitat fra: Kim- på søndag 22. januar 2023, klokken 21:58
Derfor jeg skrev i parantes at det er noen unntak
Ja, og jeg forklarte hvorfor. Vil og påstå at det ikke er "noen" unntak, det er vel flere unntak enn regelen.

Annenhver er jo kun fornuftig å si når man rygger inn, og selv på de man rygger inn er det flere plasser 1A, 2A, 3A, før 1B, 2B, 3B kommer.

Og enda værre er det der de har bygget ut i flere omganger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA