Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading i nærheten av Gardermoen?

Startet av tomrh, søndag 11. november 2012, klokken 22:46

« forrige - neste »

tomrh

Har en kommentar til dagens bidrag i forskning.no sin artikkelserie for å sverte elbilen:
http://www.forskning.no/artikler/2012/oktober/337898

Hurtigladescenarioet er konstruert ut i fra dagens korte rekkevidde for elbil kombinert med dagens fyllemønster for fossilt drivstoff. Som Hans H. Kvisle sier så står bilen parkert minst 22 timer i døgnet. Med et skikkelig batteri som f.eks. Tesla S har blir behovet for hurtiglading da helt marginalt (noe det i grunnen allerede er selv med mindre batteri). For man bufrer hele tiden opp en stor mengde strøm selv om man lader sakte, og det vil i praksis alltid være nok strøm til all småkjøring, selv et godt stykke ute i distriktet.

Behovet for hurtiglading oppstår da kun ved kjøring av lengre distanser, f.eks. Trondheim - Oslo. Og da trengs det bare én hurtigladestopp f.eks. på Otta. Med en håndfull hurtigladere vil store deler av landet være dekket, som også er diskutert i tråder under delforum for Tesla. Trafikken på landsbygda er relativt liten, og ladekøer bør ikke bli noe problem.

Når Tesla får til riktig batteristørrelse i dag, kan det jammen ikke ta mange årene før andre elbilprodusenter kommer på banen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Aspiranten

Ja dette var tema på elbilseminaret i går også. Dagens hurtigladere er ikke bygget for at folk skal valfarte til fjells, og de vil heller ikke bli det. 500 elbiler til fjells vil kreve 233 hurtigladere og 5000kW kontinuerlig. Glem det, sa hurtigladerutbyggeren  ;D

Når batteriene i biler som Model S blir større, kan man kjøre til hytta med alt pikkpakket sitt, og lade der fra fredag til søndag. Det går helt fint. Får man noe uforutsett på veien så blir det å springe til en hurtiglader.

Så spørs det da, på Model S rekkevidden vinterstid.
Nissan Leaf

Øyvind.h

Sitat fra: Aspiranten på fredag 26. oktober 2012, klokken 09:33
Ja dette var tema på elbilseminaret i går også. Dagens hurtigladere er ikke bygget for at folk skal valfarte til fjells, og de vil heller ikke bli det. 500 elbiler til fjells vil kreve 233 hurtigladere og 5000kW kontinuerlig. Glem det, sa hurtigladerutbyggeren  ;D

Når batteriene i biler som Model S blir større, kan man kjøre til hytta med alt pikkpakket sitt, og lade der fra fredag til søndag. Det går helt fint. Får man noe uforutsett på veien så blir det å springe til en hurtiglader.

Om Model S har rundt 50 mil rekkevidde sommerstid bør den ligge på rundt 40 mil på vinteren. Og da blir spørsmålet: hvor mange har hytte 40 mil unna, og besøker denne en vanlig helg? Hvor langt er det "til fjells" egentlig?

Selv synes jeg det er i overkant å kjøre 22 mil til fjellet bare for en helg, og tar derfor helst fri fredag slik at jeg kan reise torsdag.
Hytta ved sjøen ligger ca 13 mil unna.

Men har besteforeldre rundt 40 mil unna, så min Model S skal nok få en langtur eller to i løpet av året bare så det er sagt :)
Og en må ta i betraktning at en del nordmenn ikke har strøm på hytta (eller bilvei helt frem), så en del vil være avhengig av lader selv om hytta bare skulle ligge 25 mil unna.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Aspiranten

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. oktober 2012, klokken 12:05
Men har besteforeldre rundt 40 mil unna, så min Model S skal nok få en langtur eller to i løpet av året bare så det er sagt :)
Og en må ta i betraktning at en del nordmenn ikke har strøm på hytta (eller bilvei helt frem), så en del vil være avhengig av lader selv om hytta bare skulle ligge 25 mil unna.


Jepp, og da spørs det om folk orker å vente en times tid på å lade når de egentlig vil hjemover.

Folk risikerer jo livet ved å kjøre for fort på snø og is bare for å få 10-20 minutt ekstra på hytta si hver gang det er store påskeutfarter, så jeg tviler på at folk er veldig interessert i ladepauser.

Det er derfor hurtigladere ikke er interessant for folk flest, egentlig. Det tar for lang tid i den monotome hverdagen. Å reise til hytta for 250nde gang er monotomt.
Nissan Leaf

Go-carter

Sitat fra: Aspiranten på fredag 26. oktober 2012, klokken 13:51
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. oktober 2012, klokken 12:05
Men har besteforeldre rundt 40 mil unna, så min Model S skal nok få en langtur eller to i løpet av året bare så det er sagt :)
Og en må ta i betraktning at en del nordmenn ikke har strøm på hytta (eller bilvei helt frem), så en del vil være avhengig av lader selv om hytta bare skulle ligge 25 mil unna.


Jepp, og da spørs det om folk orker å vente en times tid på å lade når de egentlig vil hjemover.

Folk risikerer jo livet ved å kjøre for fort på snø og is bare for å få 10-20 minutt ekstra på hytta si hver gang det er store påskeutfarter, så jeg tviler på at folk er veldig interessert i ladepauser.

Det er derfor hurtigladere ikke er interessant for folk flest, egentlig. Det tar for lang tid i den monotome hverdagen. Å reise til hytta for 250nde gang er monotomt.

Mjaaa, mja. Det er noe avslappende med elmotoren. Med fossilbil trykker jeg på og skal rekke alt minst tjue minutter raskere en GPS'en tror  ::) Men med sola så tar jeg turen som den kommer, og kjører rolig og pent om jeg skal langt. Jeg må jo det, for å ha nok strøm  ;D Men det endrer iallefall min kjørestil :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Jærbuen


[/quote]



Mjaaa, mja. Det er noe avslappende med elmotoren. Med fossilbil trykker jeg på og skal rekke alt minst tjue minutter raskere en GPS'en tror  ::) Men med sola så tar jeg turen som den kommer, og kjører rolig og pent om jeg skal langt. Jeg må jo det, for å ha nok strøm  ;D Men det endrer iallefall min kjørestil :)
[/quote]

Ja, tror nok ulykkesantallet hadde gått ned om alle kjørte el.bil. Mer defansiv kjøring skader ikke!
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

cra

Sitat fra: Jærbuen på fredag 26. oktober 2012, klokken 14:08
Ja, tror nok ulykkesantallet hadde gått ned om alle kjørte el.bil. Mer defansiv kjøring skader ikke!

Man legger seg til en litt annen kjørestil, ja.  Kjørte opp til minibuss for drøyt ti år siden (før jeg begynte å kjøre elbil). Da var det eneste sensoren hadde å påpeke at "Du er litt hard på gass/brems inn mot lyskryssene, men siden du sikkert skal kjøre din egen familie i minibuss og ikke skal ha det som yrke så legger jeg ikke så stor vekt på det". (Det var ikke grisekjøring, altså, men fokus på minibusslappen var visstnok at pasasjerene skulle ha det så behagelig som mulig.)

For noen uker siden kjørte jeg opp til klasse BE, og da sa sensor at "Du har en veldig rolig og fin kjøremåte inn i kryss og rundkjøringer, og holder bra sig i stedet for å holde høy fart inn og så måtte stoppe og ta løs igjen."

Mye av dette kan jeg nok takke flere år som elbilist for. Der merker du faktisk foskjell på en tur om du har vært effektiv i kryss eller ikke. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på fredag 26. oktober 2012, klokken 14:26
Sitat fra: Jærbuen på fredag 26. oktober 2012, klokken 14:08
Ja, tror nok ulykkesantallet hadde gått ned om alle kjørte el.bil. Mer defansiv kjøring skader ikke!
Mye av dette kan jeg nok takke flere år som elbilist for. Der merker du faktisk foskjell på en tur om du har vært effektiv i kryss eller ikke. :)

Bremsepedalen er en god indikator på hvor flink man er til å lese trafikkbildet. Når jeg kjører Oslo-Trondheim vil jeg anslå at jeg bremser 15-20 ganger i løpet av 45 mil, i hovedsak på vei ut av Oslo...... Kombinert med evnen til å få fartsbøter skal jeg ikke ha på meg at jeg er noen sinke :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. oktober 2012, klokken 15:44
Bremsepedalen er en god indikator på hvor flink man er til å lese trafikkbildet.

Hmm.... Kanskje det kunne vært artig å måle hvor ofte/lenge man bremser når man kjører? Skal ikke rare greia til for å logge det. Enkleste er vel bare ei elektrisk mekanisk klokke som man kobler på bremselyset vha strømtjuv, slik at den tikker så lenge bremselyset er på. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. oktober 2012, klokken 15:44
Bremsepedalen er en god indikator på hvor flink man er til å lese trafikkbildet. Når jeg kjører Oslo-Trondheim vil jeg anslå at jeg bremser 15-20 ganger i løpet av 45 mil, i hovedsak på vei ut av Oslo...... Kombinert med evnen til å få fartsbøter skal jeg ikke ha på meg at jeg er noen sinke :)

Det er vel langt mer enn 15-20 svinger man må bremse ned før, så jeg lurer litt på hvilken vei du kjører?  ;D


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

#10
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 26. oktober 2012, klokken 16:40
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. oktober 2012, klokken 15:44
Bremsepedalen er en god indikator på hvor flink man er til å lese trafikkbildet. Når jeg kjører Oslo-Trondheim vil jeg anslå at jeg bremser 15-20 ganger i løpet av 45 mil, i hovedsak på vei ut av Oslo...... Kombinert med evnen til å få fartsbøter skal jeg ikke ha på meg at jeg er noen sinke :)

Det er vel langt mer enn 15-20 svinger man må bremse ned før, så jeg lurer litt på hvilken vei du kjører?  ;D

Thomas
Kjører Østerdalen. Bruker for det meste motorbrems der farten må litt ned. Fra Oslo er det vel et kryss på riksvei 4 når man kommer til enden av den veien hvor man følger skilting mot Tynset eller noe sånt? Den veien man kjører inn på når man tar av 4 feltsvei ved den nye store brua. Deretter må det bremses i krysset ved elverum. Noe bremsing i bakkene etter å ha passert toppen som er rett etter alvdal. Noe bremsing før krysset før Berkåk der Østerdals-veien møter veien som går over dovre, og noe bremsing ned mot Støren. Skal ikke lenger en Lundamo.

Så jeg tror ikke 20 ganger er så ille anslag uten at jeg har telt nøyaktig :) Men stryk påstanden "i hovedsak på vei ut av Oslo", den ble for optimistisk ser jeg nå.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Tilbake på sporet. ;)

Fra artikkelen:
Sitat
Når tanken er tom, er veien til nærmeste bensinstasjon sjelden lang. Du svinger inn, skrur av lokket, stikker pumpepistolen i hullet og fyrer fra hofta.

Et minutt eller to seinere har tilstrekkelige energimengder i form av lett antennelige hydrokarboner fosset ned i tanken.

Kan vi tenke oss en tilsvarende strømpistol som lader elbilbatteriet like raskt?
Er ikke dette et helt feil spørsmål å stille? Artikkelen setter likhetstegn mellom bensinstasjon og hurtigladestasjon.

Tenk om man hadde kunnet installere et bensin- eller dieseldrypp i garasjen som stadig fyller opp tanken med 2 liter i timen til 10% av pumpepris. Så grådig som Ola Nordmann er på bensinprisene så ville denne muligheten gjort at bensinstasjonene hadde mistet et helt ras av kunder. Man hadde heller latt det stå å dryppe kontinuerlig inn i tanken.  ;D

Bare bensinstasjonene laangt ute på landet langs hovedfartsårene hadde overlevd.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

flux

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 26. oktober 2012, klokken 18:12
Tilbake på sporet. ;)

Fra artikkelen:
Sitat
Når tanken er tom, er veien til nærmeste bensinstasjon sjelden lang. Du svinger inn, skrur av lokket, stikker pumpepistolen i hullet og fyrer fra hofta.

Et minutt eller to seinere har tilstrekkelige energimengder i form av lett antennelige hydrokarboner fosset ned i tanken.

Kan vi tenke oss en tilsvarende strømpistol som lader elbilbatteriet like raskt?
Er ikke dette et helt feil spørsmål å stille? Artikkelen setter likhetstegn mellom bensinstasjon og hurtigladestasjon.

Tenk om man hadde kunnet installere et bensin- eller dieseldrypp i garasjen som stadig fyller opp tanken med 2 liter i timen til 10% av pumpepris. Så grådig som Ola Nordmann er på bensinprisene så ville denne muligheten gjort at bensinstasjonene hadde mistet et helt ras av kunder. Man hadde heller latt det stå å dryppe kontinuerlig inn i tanken.  ;D
Akkurat!

En klarer faktisk ikke å se dette før en selv har brukt elbil en stund. Akkurat som det er en dårlig ide å etterligne et kjennt grensesnitt i den fysiske verden når en skal lage god software, da en ofte ikke får utnyttet de mulighetene den nye teknologien gir.

Når du eier elbil kan du fylle den opp mens du sover, jobber eller gjør annet du alikevel må eller har lyst til, en trenger ikke å vente.

Hurtigladere og semihurtigladere bør plasseres der du vil gjøre andre ting enn å vente. Feks utenfor butikker, spisesteder, idrettsanlegg, parkeringsplasser ved turområder osv.

Når std rekkevidde er > 250km, eller ca. dobbelt av dagens Leaf, vil det store flertall klare å kjøre de etapper en har lyst til i ett strekk.




tomrh

Ja, vi er helt enige, og poenget er at jeg ser for meg betydelige samfunnsmessige endringer i årene som kommer gitt at elbilens suksess fortsetter og elbilparken spiser vesentlige andeler av nybilsalget. Bensinstasjonen er faktisk en utdøende fasilitet. For bensinstasjonen som konsept er jo basert på at alle MÅ ha bensin og MÅ stoppe der. De skrur opp prisene på produktene sine fordi de vet at kundene kommer innom, for bare bensinstasjonene kan tilby fossilt drivstoff.

Det å sette opp hurtigladere på bensinstasjonene vil ikke berge dem fra konkurs. For alle butikker og institusjoner har jo innlagt strøm, alle kan i utgangspunktet tilby en eller annen form for lading. Fra enkle 16A-kontakter til avansert hurtiglading, avhengig av investeringsnivå. Drivstoffet er jo i prinsippet å finne overalt, og er ikke eksklusivt for noen lenger. Jo flere som eier elbil, jo mer interessant blir det å tiltrekke oss som kundegruppe. For jeg gidder vel ikke å dra på et kjøpesenter uten lademuligheter når jeg kan f.eks. kan dra på Lade Arena med både 16A lading og hurtiglading, eller på Ikea med eksklusive elbilplasser nær lastesone og inngang. For som nevnt av Bent på Nissan-forumet (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4679.msg66196.html#msg66196) så kommer strømmen til å bli gratis, inkludert hurtiglading. For når f.eks. alle Coop-butikkene etterhvert setter opp hurtig- og semihurtigladere, hvem skal kunne tjene penger på å selge strøm da?

Kjøpesentra, spisesteder og service-sentra vil kappes om å tilby ladeløsninger for å kapre kunder mens bensinstasjonene vil måtte legge ned en etter en.

Mange år inn i framtida dette, men likevel en sannsynlig utvikling. Og alle vil bare le av journalisten fra forskning.no som i sin uvitenhet i 2012 dømte hurtigladerne nord og ned fordi de ikke kan fyre fra hofta i 2 minutter som en bensinpumpe kan.  :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 27. oktober 2012, klokken 11:07
Kjøpesentra, spisesteder og service-sentra vil kappes om å tilby ladeløsninger for å kapre kunder mens bensinstasjonene vil måtte legge ned en etter en.
Ser at prof. Tor W. Andreassen ved NHH er inne på akkurat dette poenget i en artikkel i BT:
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Lader-opp-til-kamp-3160001.html#.U8kLnrHm7fB
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA