Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading i nærheten av Gardermoen?

Startet av tomrh, søndag 11. november 2012, klokken 22:46

« forrige - neste »

Råde

Jeg vil ikke kalle de sverting. Synes det var en god artikkel, og hva er galt med å stille disse tre påstandene?:

Batteriene må bli bedre, ladestasjonene må bli bedre, og strømnettet må bli bedre.

Og hvorfor er dagens hurtigladerløsning eller infrastruktur i det hele tatt det riktige? Mener man det, gjør man seg blind for bedre løsninger :)
e-Golf | X75D

tomrh

Sitat fra: Råde på tirsdag 22. juli 2014, klokken 12:14
Jeg vil ikke kalle de sverting.
I den posten som jeg startet tråden med, så henviste jeg til dagens bidrag i en artikkelserie hos forskning.no høsten 2012 som satte elbilen i dårlig lys. Det var artikkelserien som jeg oppfattet som en svertekampanje. Kan nevnes at Bjart Holtsmark var blant bidragsyterne. Men denne ene artikkelen om lading var isolert sett en av de bedre, det er jeg enig i.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 27. oktober 2012, klokken 11:07
Ja, vi er helt enige, og poenget er at jeg ser for meg betydelige samfunnsmessige endringer i årene som kommer gitt at elbilens suksess fortsetter og elbilparken spiser vesentlige andeler av nybilsalget. Bensinstasjonen er faktisk en utdøende fasilitet. For bensinstasjonen som konsept er jo basert på at alle MÅ ha bensin og MÅ stoppe der. De skrur opp prisene på produktene sine fordi de vet at kundene kommer innom, for bare bensinstasjonene kan tilby fossilt drivstoff.

Det å sette opp hurtigladere på bensinstasjonene vil ikke berge dem fra konkurs. For alle butikker og institusjoner har jo innlagt strøm, alle kan i utgangspunktet tilby en eller annen form for lading. Fra enkle 16A-kontakter til avansert hurtiglading, avhengig av investeringsnivå. Drivstoffet er jo i prinsippet å finne overalt, og er ikke eksklusivt for noen lenger. Jo flere som eier elbil, jo mer interessant blir det å tiltrekke oss som kundegruppe. For jeg gidder vel ikke å dra på et kjøpesenter uten lademuligheter når jeg kan f.eks. kan dra på Lade Arena med både 16A lading og hurtiglading, eller på Ikea med eksklusive elbilplasser nær lastesone og inngang. For som nevnt av Bent på Nissan-forumet (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4679.msg66196.html#msg66196) så kommer strømmen til å bli gratis, inkludert hurtiglading. For når f.eks. alle Coop-butikkene etterhvert setter opp hurtig- og semihurtigladere, hvem skal kunne tjene penger på å selge strøm da?

Kjøpesentra, spisesteder og service-sentra vil kappes om å tilby ladeløsninger for å kapre kunder mens bensinstasjonene vil måtte legge ned en etter en.

Mange år inn i framtida dette, men likevel en sannsynlig utvikling. Og alle vil bare le av journalisten fra forskning.no som i sin uvitenhet i 2012 dømte hurtigladerne nord og ned fordi de ikke kan fyre fra hofta i 2 minutter som en bensinpumpe kan.  :D
Det tegnes et klarere bilde av dette nå i 2016.
http://www.dagbladet.no/2016/04/19/nyheter/oljekrise/oljekrisa/arbeidsledighet/arbeidsliv/43920269/
Bensinstasjoner setter jo opp hurtigladere og kaller seg energistasjoner, de som omstiller seg holder ut en stund til. Men drivstoffet de selger for elbiler er ikke eksklusivt, fossilt drivstoff vil etterhvert dø ut og hydrogen vil sannsynligvis floppe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA