Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Begrensninger i Enter forsikringen

Startet av Øyvind.h, søndag 11. november 2012, klokken 12:41

« forrige - neste »

Øyvind.h

Dette er en grafisk fremstilling av påvirkningen ladesykluser har på battericellenes kapasitet.


Hele databladet finnes her: http://industrial.panasonic.com/www-data/pdf2/ACA4000/ACA4000CE240.pdf

Ladehastighet 50% av kapasitet (42,5kW for 85kW pakken)
Utlading 85kW i løpet av en time.

Ser ut til å være ca 77% batterikapasitet igjen etter 500 sykluser fra 100%-0%. Med en snittkapasitet på 88% ila 500 sykluser blir det 480*0,88*500= ca 211.200km.

Altså bortimot 200.000km før batteriet har mistet en femtedel av sin kapasitet. Dette er ved lading i såkalt "range-mode", dvs ikke et skånsomt bruksscenario som bilen er satt opp med fra fabrikken. Grafen tar ikke høyde for degradering pga alder.

Cellene skal være bedre enn i Roadsteren, og det ser lovende ut mtp. hvilken teknologi som vil være tilgjengelig den dagen batteriet bør skiftes :)

I denne tråden finner du på side 2 en uttalelse fra en som har studert degradering i lithium ion celler. Vedkommende hevder batteriet vil være nede på 70% kapasitet etter 20 år og forsiktig bruksmønster (lading til 80%, kjøre 10-12 mil per dag), i California klima. Skal vi ta dette for god fisk snakker vi om over 700.000km, men det er nok best case.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10708-What-does-the-battery-degradation-curve-look-like

Her kan man lese at Roadster-batteriet har en 3/5 rating på levetid, mens cellene i Model S har en 5/5 rating (kan ikke si noe om hva dette betyr i praksis).
http://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion

En ikke-kvantifisert påstand om at NCA celler har mye bedre levetid:
http://www.neicorporation.com/white-papers/Lithium-titanate-LTO_Anode_high-rate-cycle-life-batteries.pdf

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RunarBT

Så da vil "normalbruk" med 15-16.000km i året gi batteri som ligger på 80% etter 10-12 år. Dette ved range lading, bruker ein skånsom normallading vil det kunne holde seg enda bedre;-)

JohanH

Her er en lenke til Panasonic sitt "data sheet" om akkurat de battericellene som er i Model S sitt batteri: http://industrial.panasonic.com/www-data/pdf2/ACA4000/ACA4000CE240.pdf. Det er bl.a. herfra grafene er hentet.

En viktig ting her er at de har definert fulladet som 4.2V og utladet som 2.5V. Model S lader neppe til 4.2V, selv i Range mode, uten heller 4.1 eller 4.0V. Når bilen viser 0% batteri igjen er spenningen neppe 2.5V men over 3V. Dessuten vil man over tid neppe bruke Range mode ofte, uten heller standard hvor man lader til 90%, og man vil forhåpentligvis for det meste heller ikke lade ut til 0% før man plugger inn. Summa summarum: Disse grafene viser en worst case som du neppe vil utsette bilen din for. Men viktig som du nevner Øyvind, denne testing er utført med kontinuerlig opplading og urlading, d.v.s. tar ikke høyde for aldring på batteriene. (Forresten så lader ikke bilden du har vedlagt korrekt når jeg tar opp siden).

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på torsdag 25. oktober 2012, klokken 19:27
Her er en lenke til Panasonic sitt "data sheet" om akkurat de battericellene som er i Model S sitt batteri: http://industrial.panasonic.com/www-data/pdf2/ACA4000/ACA4000CE240.pdf. Det er bl.a. herfra grafene er hentet.

En viktig ting her er at de har definert fulladet som 4.2V og utladet som 2.5V. Model S lader neppe til 4.2V, selv i Range mode, uten heller 4.1 eller 4.0V. Når bilen viser 0% batteri igjen er spenningen neppe 2.5V men over 3V. Dessuten vil man over tid neppe bruke Range mode ofte, uten heller standard hvor man lader til 90%, og man vil forhåpentligvis for det meste heller ikke lade ut til 0% før man plugger inn. Summa summarum: Disse grafene viser en worst case som du neppe vil utsette bilen din for. Men viktig som du nevner Øyvind, denne testing er utført med kontinuerlig opplading og urlading, d.v.s. tar ikke høyde for aldring på batteriene. (Forresten så lader ikke bilden du har vedlagt korrekt når jeg tar opp siden).

Hei,

Ja leste denne nå: http://www.teslamotors.com/blog/bit-about-batteries (måtte laste to ganger for å vises korrekt). Roadsteren holder seg innenfor 3-4.15V.
Er det grafen i posten som ikke lastes korrekt? Jeg endret nettopp fra US forumet lenke til Photobucket.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Jeg mente å ha lest, en gang i fortiden, at Tesla har publisert forventede tall på holdbarheten til batteriene sine, men fant ikke igjen informasjonen.

Har lett etter dette en stund, siden jeg har vært nysgjerrig på hva man kam forvente av Tesla sin batterigaranti, og hva som er realistisk i framtiden.

Gikk inn på Wayback machine (til dere som ikke vet hva det er, så er det en søkemotor som indekserer gamle nettsider og lagrer dem med dato - så du kan se hvordan en gitt side så ut på en gitt dato i fortiden) for å finne gamle Tesla-sider.

Fant denne fra 31. Mars 2010.

70% etter 7 år og 160'000km er Tesla sitt tidlige estimat på batterikapasitet.

Havner man under dette nivået bør nok denne informasjonen være god nok dokumentasjon på å kunne bruke de spesifikke tall for å ivareta garanti.

Har lest mye rart om sykluser og at noen forventer 10% reduksjon på denne tiden. Får håpe Tesla var pessimistiske når de publiserte disse tallene og at batteriene er utviklet såpass mye at de holder seg bedre enn dette.

den12mann

Nå er det 3 år siden så batteriteknologien har gjerne blitt noen steg forbedret siden dengang? Lov å håpe ihvertfall

Cobos

Husk at Roadster brukte helt standard laptop batterier, mens Panasonic lager en egen utgave av 16850 cellene som er litt mer tilpasset elbil til Tesla. Så ikke usannsynlig at de tåler Tesla sitt bruksmønster enda bedre enn de gamle Roadster pakkene.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Havebigfun

Berettet tap etter 12500 miles på 1% indikerer mindre fall- antakelig har Tesla tatt i og dobblet i forhold til det mest realistiske anslag :o)

Birger

Tesla garanterer batteriene i 8 år og ubegrenset kjørelenge fot 85 kWh i følge hjemmesiden.
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

laumb

Sitat fra: Birger på søndag 17. mars 2013, klokken 22:44
Tesla garanterer batteriene i 8 år og ubegrenset kjørelenge fot 85 kWh i følge hjemmesiden.
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options

Det vet vi.
Det vi ikke vet er "hva de garanterer batteriene til".
Derfor jeg synes det var artig å hente fram denne gamle versjonen av nettsiden dems med denne informasjonen.

Øyvind.h

Ikke svar på spørsmålet, men her bekrefter i hvert fall Teslas CTO at deres batterier er optimalisert for bilen, og dermed ikke er standard NCR-18650A celler.

Dvs. cellene er ikke identiske med de som sitter i laptop``er.

http://ev.sae.org/article/11923
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Blip

18650 forteller vel egentlig bare noe om den fysiske størrelsen på cellene. 18mm i diameter og 65,0 mm høyt...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Leaffen

#12
Denne tidligere tråden inneholder jo en del opplysninger:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6321.0.html

Laumb. Slå sammen tråder?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

timingbeltkiller

Sitat fra: laumb på mandag 18. mars 2013, klokken 06:19
Det vi ikke vet er "hva de garanterer batteriene til".
"Faller restkapasiteten til under 70% de første 8 år eller 200K km (Det som først inntrer) leverer TM nytt batteri ferdig utskiftet uten kostnad for bilkjøper"

er en garanti som er tilnærmet risiko- og kostnadsfri for TM dersom batterikvaliteten er den de høylydt forfekter. Inntil de gjør dette (jfr Nissan), er garantien kun en garanti mot fabrikasjonsfeil. Og batteriet å betrakte nøyaktig lik dekkene: En slitedel for eiers regning og risiko.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Desdi

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 07. april 2013, klokken 20:24
Sitat fra: laumb på mandag 18. mars 2013, klokken 06:19
Det vi ikke vet er "hva de garanterer batteriene til".
"Faller restkapasiteten til under 70% de første 8 år eller 200K km (Det som først inntrer) leverer TM nytt batteri ferdig utskiftet uten kostnad for bilkjøper"

er en garanti som er tilnærmet risiko- og kostnadsfri for TM dersom batterikvaliteten er den de høylydt forfekter. Inntil de gjør dette (jfr Nissan), er garantien kun en garanti mot fabrikasjonsfeil. Og batteriet å betrakte nøyaktig lik dekkene: En slitedel for eiers regning og risiko.

Hmm.. Kanskje kun kjøre range charge og ned til 4-5 km range hver gang før man lader og håpe på det verste - og dermed nytt batteri?  :P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA