Tesla model Y - bestilling og levering første kvartal 2023

Startet av Teslafryd, onsdag 18. januar 2023, klokken 14:21

« forrige - neste »

VistaX

Sitat fra: iDriver på onsdag 01. mars 2023, klokken 08:24
Sitat fra: VistaX på onsdag 01. mars 2023, klokken 08:21
Rart. Jeg har fått vin for lenge siden og estimert 3-18.mars og ikke fått mail om betaling.

Har ikke fått noe mail jeg heller, men det endret seg på kontosiden. Kan nå trykke "Fortsett" under betalingsinformasjon, og kommer da til beløp, bankkontonummer etc.
Fortsett har jeg kunne trykke på en stund, men siden er tom når jeg trykker her.

F_Hande

Sitat fra: VistaX på onsdag 01. mars 2023, klokken 09:16
Sitat fra: iDriver på onsdag 01. mars 2023, klokken 08:24
Sitat fra: VistaX på onsdag 01. mars 2023, klokken 08:21
Rart. Jeg har fått vin for lenge siden og estimert 3-18.mars og ikke fått mail om betaling.

Har ikke fått noe mail jeg heller, men det endret seg på kontosiden. Kan nå trykke "Fortsett" under betalingsinformasjon, og kommer da til beløp, bankkontonummer etc.
Fortsett har jeg kunne trykke på en stund, men siden er tom når jeg trykker her.

Hos meg skjedde det ingen ting når jeg trykket på fortsett via mobil, men på PC kom jeg til siden med betalingsinformasjon.
'23 YLR | '20 e-Golf

F_Hande

Litt videre om betaling er jo følgende oppgitt iht bestillingsavtalen

"Betalingsbetingelser: Betal i sin helhet, eller etter avtalt egenkapital dersom finansiering, 7 dager før utlevering."
'23 YLR | '20 e-Golf

F_Hande

Fikk nå SMS om sluttfaktura, 4 virkedager etter betalingsinfo dukket opp på konto og 2 dager etter jeg faktisk har betalt. Tydelig at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom når det dukker opp på konto og når du får varsel på melding, forstår det også som at det ikke foreligger noen avhengighet mellom betaling og avtale om levering (noe som gir mening). Mulig det sendes ut automatisk varsel på SMS etter at det er avtalt utlevering, uavhengig om betaling er registrert eller ikke.
'23 YLR | '20 e-Golf

F_Hande

Nå fikk jeg den kjipe meldingen at levering er utsatt pga forsinkelser i transport. Egentlig et stort I-landsproblem, avtalte først levering en stund før opprinnelig EDD, men frustrerende melding å få ca 24 timer etter levering ble avtalt. Flere som har opplevd det samme? Levering i Drammen, antar forsinkelse på når båten ankommer? Har ikke klart å gjette meg frem til hvilken båt bilen kommer med (Berlin bil)
'23 YLR | '20 e-Golf

Peacock

Fått VIN på Pearl Hvit /svart long range med levering 7-22 mars. Fant den på Höegh Autoliners fra Zeebrugge 4 mars, ankomst Oslo 5. Fikk SMS idag fra Tesla om endret levering fra Drammen til Norges Varemesse Lillestrøm. Kan ikke endres. Ser ut som "masse utlevering". Håper på litt tid ved utlevering, min første Tesla. Trenger litt opplæring. Noen med erfaring fra slik "masse utlevering"?
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

hELgenen

heiho

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. mars 2023, klokken 10:06
Hva skjer om en ikke kan møte på varemessa?

Hvis man ikke møter opp der hvor bilen blir levert så får man vel ikke bil?

hELgenen

Sitat fra: heiho på torsdag 02. mars 2023, klokken 10:11
Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. mars 2023, klokken 10:06
Hva skjer om en ikke kan møte på varemessa?

Hvis man ikke møter opp der hvor bilen blir levert så får man vel ikke bil?

Men om man forteller Tesla at man ikke kan møte der...får man alternativer?

F_Hande

Sitat fra: Peacock på torsdag 02. mars 2023, klokken 09:53
Fått VIN på Pearl Hvit /svart long range med levering 7-22 mars. Fant den på Höegh Autoliners fra Zeebrugge 4 mars, ankomst Oslo 5. Fikk SMS idag fra Tesla om endret levering fra Drammen til Norges Varemesse Lillestrøm. Kan ikke endres. Ser ut som "masse utlevering". Håper på litt tid ved utlevering, min første Tesla. Trenger litt opplæring. Noen med erfaring fra slik "masse utlevering"?

Jeg fikk også tilsvarende melding i dag tidlig. Har også fått melding der det står at du ikke får opplæing ved levering, henvises link til videoer på nettsiden. Ikke erfaring med dette tidligere, tipper man får ca 10-20 min på å inspisere bilen før det er forventet at man kjører av gårde.

Bjørn Nyland har video fra når Marcusbil tok leveranse av biler på Varemessen
https://www.youtube.com/watch?v=nAJv9HJ7kR4
'23 YLR | '20 e-Golf

F_Hande

Sitat fra: F_Hande på torsdag 02. mars 2023, klokken 10:18
Sitat fra: Peacock på torsdag 02. mars 2023, klokken 09:53

Jeg fikk også tilsvarende melding i dag tidlig. Har også fått melding der det står at du ikke får opplæing ved levering, henvises link til videoer på nettsiden. Ikke erfaring med dette tidligere, tipper man får ca 10-20 min på å inspisere bilen før det er forventet at man kjører av gårde.

Bjørn Nyland har video fra når Marcusbil tok leveranse av biler på Varemessen
https://www.youtube.com/watch?v=nAJv9HJ7kR4

Annen video fra Bjørn her også

https://www.youtube.com/watch?v=v_ak0smdlvg
'23 YLR | '20 e-Golf

Peacock

Har tenkt litt, jeg bor i nærheten av Drammen. Ikke bestilt med vinterdekk. Vesentlig lengre vei fra Lillestrøm. Det er mars/ vinter. Vurdere dropp av bil hvis ikke levering Drammen. Idiotisk og levere bil på vinteren for de som ikke har bestilt med vinterdekk. Føler litt " vær glad du får lov til og kjøpe Tesla" oppførsel. Hvis ikke Tesla har montert vinterhjul på bilene bestilt med, blir det sirkus hjulskift på messeparkeringen. Lite gjennomtenkt dette.
ID.4 first April/2021

heiho

Sitat fra: Peacock på torsdag 02. mars 2023, klokken 10:41
Har tenkt litt, jeg bor i nærheten av Drammen. Ikke bestilt med vinterdekk. Vesentlig lengre vei fra Lillestrøm. Det er mars/ vinter. Vurdere dropp av bil hvis ikke levering Drammen. Idiotisk og levere bil på vinteren for de som ikke har bestilt med vinterdekk. Føler litt " vær glad du får lov til og kjøpe Tesla" oppførsel. Hvis ikke Tesla har montert vinterhjul på bilene bestilt med, blir det sirkus hjulskift på messeparkeringen. Lite gjennomtenkt dette.

Skjønner på en måte hva du mener, men er det noe annerledes hvis man bestiller BMW/VAG/Toyota uten vinterhjul på vinteren?

Bestiller man bil på vinteren uten vinterhjul så må man egentlig ta konsekvensene av det.

Ser du skal kjøpe uoriginale 18" vhjul fra tredjepart. Hva koster det vs 19" fra Tesla?

Peacock

Bor rett ved Drammen, bestilte med levering Drammen. Endret leveringsted ble da et problem for meg. Og kanskje andre.
Vil ha 235/18 pga rekkevidde, fremkommelighet og behagelig og kjøre med for oss som kjører på Norske humpete veier. Pris, utseende og egenskaper på bane i 200 km/t er ikke første prioritet.
ID.4 first April/2021

heiho

Sitat fra: Peacock på torsdag 02. mars 2023, klokken 10:58
Bor rett ved Drammen, bestilte med levering Drammen. Endret leveringsted ble da et problem for meg. Og kanskje andre.
Vil ha 235/18 pga rekkevidde, fremkommelighet og behagelig og kjøre med for oss som kjører på Norske humpete veier. Pris, utseende og egenskaper på bane i 200 km/t er ikke første prioritet.

Skjønner. Husk med smalere dekk og høyere profil får du også dårligere stabilitet, grep(på tørra), bremselengde osv.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA