Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model Y - bestilling og levering første kvartal 2023

Startet av Teslafryd, onsdag 18. januar 2023, klokken 14:21

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RubberDucky på mandag 23. januar 2023, klokken 14:42
Sitat fra: k1 på mandag 23. januar 2023, klokken 14:24
Ligger mange Finn.no
Sannelig. For øyeblikket ligger det 5 stk MYP Quicksilver til salg på Finn. Marcusbil selger en demo-modell ser jeg.
Jeg har nemlig ikke sett den på veien i Oslo og Omegn ennå.

Er det noen som med to ord kan fortelle meg hvorfor Performence tilsynelatende er så mye mer populært enn LR i Norge? Jeg har selv bestilt LR.

Tja, Tesla endrer spec og priser på de forskjellige modellene, sånn at det varerier sikkert litt hva som føles mest attraktivt. Nå er det jo levert ut over 18500 LR og 7279 Performance, men nå i det siste har prisforskjellen mellom LR og P økt ganske mye (stor prisreduksjon på LR). For en måned siden var forskjellen mye mindre. Nå er forskjellen 90.000 inkl avgifter, så LR virker å være et kupp. Mange liker nok røde bremsekalippere og 0-100 på 3,7 sekunder. Men 0-100 på 5 sekunder er jo og sykt raskt.
Tesla Model Y                         2021-

RubberDucky

Selv om prisforskjellen fortsatt hadde vært ganske liten, er det jo stort sett bare akselerasjonen, toppfart og rekkeviden som er forskjellig. Kanskje jeg bare har blitt en grå gammel gubbe, for jeg foretrekker rekkevidde fremfor akselerasjon og en toppfart som man ikke kan dra nytte av på autobanen en gang. Men morro for unga :-P

Beklager veldig off topic.
2019 Mobilex Impala rullator

k1

+ andre bremsekalipere foran, track mode, pedal sett inni, 21" hjul, senket, karbonspoiler bak... så noen flere forskjeller er det. Men ja, det er smak og behag. Tror det var lettere å si ja til P før det ble den store prisforskjellen.

Ang rekkevidde, så er den nær lik mellom P og LR med samme dekkstr.

k1

Ser blå YP er flyttet sist i køen på produksjon nå iht konfiguratoren. Blå står nå med edd juli-august, mens cherry red er juni-aug.
Tror jeg gir opp min blå P ganske snart...  :-\

Lucaria

Det er andre kalipere både fram og bak. De er kjempefine. Sen om man bryr seg eller ikke er noe annet.

k1

Sitat fra: Lucaria på mandag 23. januar 2023, klokken 15:46
Det er andre kalipere både fram og bak. De er kjempefine. Sen om man bryr seg eller ikke er noe annet.
Jeg vet ikke, men ser det hevdes det er samme som LR bak nå (var ulik tidligere), bare med et rødt plastdeksel på? Hevdes flere steder, men jeg har ikke bil så jeg kan ikke verifisere.

MooCow

Definitivt pris, for 40-50 k ekstra hadde eg teke P framfor LR, no når han er 90k dyrare er det heilt uaktuelt.
Bestilte LR kvit 17.januar, ikkje fått noko estimert leveringstid på profilen endå.
På langt nær noko Teslafan, men når dei er såpass mykje billigare enn konkurrentane så vart det for fristandes å bestilla.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. januar 2023, klokken 14:59
Sitat fra: RubberDucky på mandag 23. januar 2023, klokken 14:42
Sitat fra: k1 på mandag 23. januar 2023, klokken 14:24
Ligger mange Finn.no
Sannelig. For øyeblikket ligger det 5 stk MYP Quicksilver til salg på Finn. Marcusbil selger en demo-modell ser jeg.
Jeg har nemlig ikke sett den på veien i Oslo og Omegn ennå.

Er det noen som med to ord kan fortelle meg hvorfor Performence tilsynelatende er så mye mer populært enn LR i Norge? Jeg har selv bestilt LR.

Tja, Tesla endrer spec og priser på de forskjellige modellene, sånn at det varerier sikkert litt hva som føles mest attraktivt. Nå er det jo levert ut over 18500 LR og 7279 Performance, men nå i det siste har prisforskjellen mellom LR og P økt ganske mye (stor prisreduksjon på LR). For en måned siden var forskjellen mye mindre. Nå er forskjellen 90.000 inkl avgifter, så LR virker å være et kupp. Mange liker nok røde bremsekalippere og 0-100 på 3,7 sekunder. Men 0-100 på 5 sekunder er jo og sykt raskt.

Asterix

Sitat fra: MooCow på mandag 23. januar 2023, klokken 17:05På langt nær noko Teslafan, men når dei er såpass mykje billigare enn konkurrentane så vart det for fristandes å bestilla.

I tillegg får du jo en bil som i 2023 leveres uten parkeringssensorer... Det er det ikke mange av konkurrentene som kan skilte med!

olavxxx

Sitat fra: k1 på mandag 23. januar 2023, klokken 15:21
Ser blå YP er flyttet sist i køen på produksjon nå iht konfiguratoren. Blå står nå med edd juli-august, mens cherry red er juni-aug.
Tror jeg gir opp min blå P ganske snart...  :-\
Jeg ville sittet på den frem til den skal leveres i alle fall, se an.. Kanskje du får noe morsomt som du ikke forventer :-)

MooCow

Om det er svært viktig og dealbreaker så kjøper du sjølvsagt ikkje ;)

Sitat fra: Asterix på mandag 23. januar 2023, klokken 23:35
Sitat fra: MooCow på mandag 23. januar 2023, klokken 17:05På langt nær noko Teslafan, men når dei er såpass mykje billigare enn konkurrentane så vart det for fristandes å bestilla.

I tillegg får du jo en bil som i 2023 leveres uten parkeringssensorer... Det er det ikke mange av konkurrentene som kan skilte med!

Lucaria

Sitat fra: k1 på mandag 23. januar 2023, klokken 16:15
Sitat fra: Lucaria på mandag 23. januar 2023, klokken 15:46
Jeg vet ikke, men ser det hevdes det er samme som LR bak nå (var ulik tidligere), bare med et rødt plastdeksel på? Hevdes flere steder, men jeg har ikke bil så jeg kan ikke verifisere.

Jeg ser det er levert dette i utlandet men vet ikke om noen i Norge fått disse bremsene? De første kom jo allerede etter August.

Det er hvertfall ikke noe plastdeksel, det er metall. Men ja det er kjipt.

rontonic

Vet ikke om jeg har forstått dette med mangel på parkeringssensor. Så Y leveres nå kun med kamera istedet for de ultrasonic sensorene? Det vil si man mister pipelyden når man rygger/nærmer seg et objekt? Man får ikke noe assistanse når man nærmer seg (front/bak), eller gjør man fortsatt det, men kun at det er annen teknologi som tar seg av det?

Sitat fra: Asterix på mandag 23. januar 2023, klokken 23:35

snakkesalig

Sitat fra: rontonic på tirsdag 24. januar 2023, klokken 13:43
Vet ikke om jeg har forstått dette med mangel på parkeringssensor. Så Y leveres nå kun med kamera istedet for de ultrasonic sensorene?
Ja.

Det vil si man mister pipelyden når man rygger/nærmer seg et objekt?
Ja.

Man får ikke noe assistanse når man nærmer seg (front/bak), eller gjør man fortsatt det, men kun at det er annen teknologi som tar seg av det?
Nei.

rontonic

Ok, takk for oppklaring. Litt skuffende, men er dette noe som kommer i fremtidig oppdatering i software? Altså lyd-park-assistanse ved bruk av kameraer?

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 24. januar 2023, klokken 13:52
Vet ikke om jeg har forstått dette med mangel på parkeringssensor. Så Y leveres nå kun med kamera istedet for de ultrasonic sensorene?
Ja.

Det vil si man mister pipelyden når man rygger/nærmer seg et objekt?
Ja.

Man får ikke noe assistanse når man nærmer seg (front/bak), eller gjør man fortsatt det, men kun at det er annen teknologi som tar seg av det?
Nei.

snakkesalig

Sitat fra: rontonic på tirsdag 24. januar 2023, klokken 13:56
Ok, takk for oppklaring. Litt skuffende, men er dette noe som kommer i fremtidig oppdatering i software? Altså lyd-park-assistanse ved bruk av kameraer?

Det er det Tesla sier. Men ingen vet når, og ingen vet i hvilken form (kamera- eller radarbasert).
Om dette er en dealbreaker for deg så hadde jeg kjøpt en annen bil eller ventet til sw-erstatningen er på plass (og at du faktisk ser at den virker, noe som ikke er gitt, i alle fall ikke på første forsøk).
Edit: Evnt kjøpt en brukt Y med sensorer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA