Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Argumentasjon for kjøp

Startet av Olemann, søndag 11. november 2012, klokken 10:33

« forrige - neste »

Olemann


Jeg vurderer å kjøpe ny (brukt) Elbil og nye Think er aktuell, men etter å ha brukt endel timer på Think delen av Forum får jeg et inntrykk av denne bilen fort blir en hobby, med mye feil og stillstand.

Håper jeg tar feil, for liker både design, interiør, Zebra-batteriet i norsk vinter, kjørelengde og mye annet med denne bilen......

Noen som har suksess historier om sin bil?  :)

Ole

III

Jeg er kjempefornøyd med vår. Viktig at PCU er oppgradert/reparert , men ellers er det en kjempegrei bil. Vi har hatt veldig lite problemer , utenom PCU,vindusviskermotor røk(på garantien) og feil i ladekabel(men det er jo ikke bilen sin feil). Folk skriver jo som regel om problemene de får med bilene , ikke når den går bra  :) .Vår har som sagt vært så å si problemfri , utenom det nevnte, i 62 000 km.
Har selv fått montert inn Eberspacher dieselvarmer så den nesten går like bra vinter som sommer , 18 mil ca. +-
Løp og kjøp.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

POSi411

Sitat fra: Olemann på torsdag 25. oktober 2012, klokken 17:24
Noen som har suksess historier om sin bil?  :)

Ole
Har kjørt 20.000km med min nå, kun et par timer i garasjen da fluid heateren røyk.
Ellers har den gått som en klokke, passerte 1. PKK uten anmerkning.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Go-carter

Vel, både ups and downs. Ser du bortifra at det var en produksjonsfeil på batteriet som førte til 5 mnd på verksted, og en defekt BMI(av sikkert samme årsak) nå for en drøy mnd siden, så har jeg kjørt 26kkm på litt over ett år uten noen andre problemer :)

Det er en super bil!! :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Olemann

Sitat fra: AGD på torsdag 25. oktober 2012, klokken 18:11
Jeg er kjempefornøyd med vår. Viktig at PCU er oppgradert/reparert , men ellers er det en kjempegrei bil. Vi har hatt veldig lite problemer , utenom PCU,vindusviskermotor røk(på garantien) og feil i ladekabel(men det er jo ikke bilen sin feil). Folk skriver jo som regel om problemene de får med bilene , ikke når den går bra  :) .Vår har som sagt vært så å si problemfri , utenom det nevnte, i 62 000 km.
Har selv fått montert inn Eberspacher dieselvarmer så den nesten går like bra vinter som sommer , 18 mil ca. +-
Løp og kjøp.

Bra å høre, og om det er Zebra batteri, har du fortsatt samme kapasitet som da den var ny?

Ole

Olemann

Sitat fra: POSi411 på torsdag 25. oktober 2012, klokken 18:13
Sitat fra: Olemann på torsdag 25. oktober 2012, klokken 17:24
Noen som har suksess historier om sin bil?  :)

Ole
Har kjørt 20.000km med min nå, kun et par timer i garasjen da fluid heateren røyk.
Ellers har den gått som en klokke, passerte 1. PKK uten anmerkning.

Takker, jo er nok slik at det er trøbbel som gir innlegg her, og ikke når alt funker :-)

Ole

elektrolux

#6
Har hatt 4 slike biler, men enda ikke fått kjørt noe særlig med noen av dem.

Den første gikk til foreldrene som ville bytte ut en Classic LI med noe mer fansy.

Denne ble innen 2 måneder solgt til fordel for en med Soltak som jeg kjøpte 2 av. Desverre hadde Litium batteriet på den foreldrene skulle ha en defekt, så foreldrene overtok min, mens den andre etter 10 mnd fremdeles er på verksted i Holland, da de ikke godtok at jeg byttet batteriet selv mot et batteri jeg kjøpte fra Finnland.

Siden jeg nå hadde et batteri til overs kjøpte enda en bil til dette batteriet. Den står ( til salgs )  i Oslo og dermed får jeg ikke kjørt den heller. Dette er en Zebra bil, og jeg hadde et Litium batteri. For å slippe styr med VD og adaptorledning ble det til at jeg byttet litium mot Zebra, slik at bilen fikk et originalbatteri.

Har inntrykk av at bilene enten fungerer problemfritt, eller motsatt. En bør ettermontere lufting for varmeapperatet, da det er en kjent svakhet at varmekolben ryker dersom det er for mye luft i systemet.

Gen 2 PCU skal være meget driftsikre, mens Røhme og Selmer fikser problemene som oppstår med Gen 0 og 1 PCU'er. Et problem er vistnok at vann kan følge en kabel inn i PCU, så denne kabelen bør legges med vannlås, eller tettes enda bedre.

Tror også det er lurt å ettermontere en bunnplate under motorrommet. Både for aerodynamikken, og for å holde det rent og tørt i motorrommet. Classic'en sin bunnplate passer inn omtrent uten modifikasjon.

Zebra batteriene ser ut til å vise svakheter etter kort tids bruk, eller ikke i det hele tatt. Det samme gjelder nok også Litium batteriet.

Tror fasit blir at nye Think har litt større behov for å reperasjoner enn andre nye Elbiler, men er du ikke blandt mindretallet som får problemer, får du en bil du blir veldig glad i. Den er normalt billigere å drifte grunnet lite eller ingen servicebehov, der eiere av andre nye Elbiler sliter med "service" utgifter som overgår de teknisk mer kompliserte fossilbilenes kostnader.

Fjerner en de mest vanlige feilkildene tror jeg Nye Think er en meget driftsikker bil.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olemann


Takk for fyldig svar!   Dette stemmer også med mitt inntrykk - enten får man en bil som problemfritt går og går uten kostnader og verksted, eller motsatt - man har fått seg en ny hobby.
Så det gjelder bare å velge rett eksemplar..... :)

Ole

mohpet

18' km '11 Zebra 4-seter, null problem bortsett fra sikring i PCU for heater som røk, kr 30' heldigvis garanti.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

III

Sitat fra: Olemann på torsdag 25. oktober 2012, klokken 18:46
Sitat fra: AGD på torsdag 25. oktober 2012, klokken 18:11
Jeg er kjempefornøyd med vår. Viktig at PCU er oppgradert/reparert , men ellers er det en kjempegrei bil. Vi har hatt veldig lite problemer , utenom PCU,vindusviskermotor røk(på garantien) og feil i ladekabel(men det er jo ikke bilen sin feil). Folk skriver jo som regel om problemene de får med bilene , ikke når den går bra  :) .Vår har som sagt vært så å si problemfri , utenom det nevnte, i 62 000 km.
Har selv fått montert inn Eberspacher dieselvarmer så den nesten går like bra vinter som sommer , 18 mil ca. +-
Løp og kjøp.

Bra å høre, og om det er Zebra batteri, har du fortsatt samme kapasitet som da den var ny?

Ole

Ja, har ikke merket mye forskjell må jeg si.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

kula

Kjørt 112.000 km med zebra batteri på ca 3,5 år, pendlet 2 x 65 km sommer og vinter. Batteri og rekkevidde er lika god. Kjører på Michelin energy saver sommer og Hakka piggfritt (RSI, nå R på noe tynnere dekk 155).
     Bortsett fra at bakdøra løsnet dag 3, så har jeg bare hatt 2 "stopp" (bytte PCU og feil på temp.føler), men i tillegg hatt masse småting ellers der "alt" gikk på garanti (lamper, varmeapp., varmetråd, dårlig antennekontakt, løse karosserideler osv osv). Men dette skiftet/ordnet greit på dagen uten driftsstopp.
     Har hatt et par dager blirr overrasket over manglende lading der bilen ikke har startet lading på lavt nivå. Dobbeltsjekker nå dette hvis ikke lading startet umiddelbart fra 20-30% Ellers er bilen fdårlig på snø/isføre, går lett rundt, lite retningsstabil, så en tur i grøfta for både meg og kona har det blitt og noe lange verksted-tider ifm det. Bilen er litt kald vinterstid.
     Bilen etter mitt skjønn en glimrende pendlerbil og bruksbil!!
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

hma

Jeg har hatt en 2010 Think Zebra (med gen2 PCU) og har framdeles en 2009 Think Zebra (med gen1 PCU). Begge bilene har fungert uten feil.

2009-bilen hadde feil på BMI (styring- og reléboks som sitter utvendig på batteriet) da jeg kjøpte den og denne er nå byttet. PCU'en er også blitt forsterket, selv om den ikke har feilet noen gang.

På begge bilene har jeg montert ekstra lufting av varmekretsen. Hensikten er å forhindre at varmekolben tar livet av seg selv.

I 2009-bilen har jeg montert Webasto bensinvarmer i serie med el-varmeren. Det gjør at bilen i praksis har like god rekkevidde sommer som vinter! Bensinvarmeren brukes til langturer, mens el-varmen går i det daglige.

I går kjørte jeg 145km non-stop (Heimdal-Krokstadøra-Heimdal) på godt vinterføre med fast veibane uten slaps. Underveis forserte jeg ca 1000 høydemeter stigning. Returnerte med 23,3% igjen på batteriet! Det er personlig bestenotering på strekningen ;D
Det skal sies at farten naturligvis var lavere enn hva jeg har holdt sommerstid.

Min konklusjon er at Think er en blanding av driftsikker bil og en garasje-hobby. Når man har utført nødvendige tiltak blir den driftsikker. Men, det er jo ingen garanti for at noe ikke går i stykker - verken på Think eller på andre biler.

Vinteregenskapene til Zebra-batteriet er suverene, de andre batteritypene er ikke en gang i nærheten.

På sporet vinterføre er ikke Think best i klassen, det skyldes (tror jeg) i hovedsak at den har smalere sporvidde. Det gjør det litt vanskeligere å treffe hjulsporene. Her syns jeg nye-Think er en anelse bedre enn Think Classic.

I Trondheim er det nå to stk Thinker med forsterket PCU til salgs. Den ene med gen1-PCU og dieselvarmer, den andre med gen0-PCU og original el-varmer med luftekrets. Med disse bør man kunne forvente en driftsikker elbil.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA