Hovedmeny

Vurderer å selge min MYP

Startet av Andreas84, tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:46

« forrige - neste »

stue

Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.

heiho

Sitat fra: stue på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:57
Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.

Tar gjerne 2stk. av den til under 370'. Fikser du?

k1

Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: stue på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:57
Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.

Tar gjerne 2stk. av den til under 370'. Fikser du?
Kanskje ikke i dag, men om ikke lenge vil jo dette være nivået, dersom innbytteprisen hos Tesla er 348' i dag, og man antar at de byr 25-50 under forventet utsalgspris.
Så det er tydelig at bruktmarkedet vil måtte korrigere seg dersom de ønsker å selge bilen sin.

heiho

#33
Sitat fra: k1 på torsdag 19. januar 2023, klokken 18:49
Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: stue på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:57
Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.

Tar gjerne 2stk. av den til under 370'. Fikser du?
Kanskje ikke i dag, men om ikke lenge vil jo dette være nivået, dersom innbytteprisen hos Tesla er 348' i dag, og man antar at de byr 25-50 under forventet utsalgspris.
Så det er tydelig at bruktmarkedet vil måtte korrigere seg dersom de ønsker å selge bilen sin.

Altså, Tesla har nesten alltid gitt inbyttepriser tidligere som er 60-100k under salgspris. Er dette nå endret til 25-50k?

Billigste brukte Y LR hos Tesla nå er '21 med 43tkm på klokka til 490'. Ja, denne er sikkert litt høy mtp. nypris, og får sikkert en justering, men tror ikke man kan håpe på over 100' ned.

k1

Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 20:00
Sitat fra: k1 på torsdag 19. januar 2023, klokken 18:49
Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: stue på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:57
Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.

Tar gjerne 2stk. av den til under 370'. Fikser du?
Kanskje ikke i dag, men om ikke lenge vil jo dette være nivået, dersom innbytteprisen hos Tesla er 348' i dag, og man antar at de byr 25-50 under forventet utsalgspris.
Så det er tydelig at bruktmarkedet vil måtte korrigere seg dersom de ønsker å selge bilen sin.

Altså, Tesla har nesten alltid gitt inbyttepriser tidligere som er 60-100k under salgspris. Er dette nå endret til 25-50k?

Billigste brukte Y LR hos Tesla nå er '21 med 43tkm på klokka til 490'. Ja, denne er sikkert litt høy mtp. nypris, og får sikkert en justering, men tror ikke man kan håpe på over 100' ned.

Ut i fra hva andre her på forumet skriver om dagen så er det range i dag. Egen erfaring fra i fjor var innbyttepris 35k under hva jeg endte med å selge den for selv.
Han som fikk innbyttepris på 348' for en '21 LR sier jo ikke noe om hvor tidlig '21 er det, km osv... så det er jo selvfølgelig et forbehold i det.
De som ligger i brukt inventaret til Tesla for øyeblikket har ligget med dette prisnivået siden før siste prisjustering, så her kommer det en justering.
Time will tell.

k1

Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 20:00
Billigste brukte Y LR hos Tesla nå er '21 med 43tkm på klokka til 490'. Ja, denne er sikkert litt høy mtp. nypris, og får sikkert en justering, men tror ikke man kan håpe på over 100' ned.

Nypris for en hvit LR er 503k. Med en 2 år gammel bil, 43tkm på tellern, må man vel regne med ~60k i året i verdifall disse to årene, dette er ikke unormalt mye på andre biler. Da er vi nede på 383k for bilen. Innbytte 25-50k under dette er jo da 333-357k.

Haggish

#36
Sitat fra: k1 på torsdag 19. januar 2023, klokken 20:22
Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 20:00
Sitat fra: k1 på torsdag 19. januar 2023, klokken 18:49
Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: stue på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:57
Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.


Tar gjerne 2stk. av den til under 370'. Fikser du?
Kanskje ikke i dag, men om ikke lenge vil jo dette være nivået, dersom innbytteprisen hos Tesla er 348' i dag, og man antar at de byr 25-50 under forventet utsalgspris.
Så det er tydelig at bruktmarkedet vil måtte korrigere seg dersom de ønsker å selge bilen sin.

Altså, Tesla har nesten alltid gitt inbyttepriser tidligere som er 60-100k under salgspris. Er dette nå endret til 25-50k?

Billigste brukte Y LR hos Tesla nå er '21 med 43tkm på klokka til 490'. Ja, denne er sikkert litt høy mtp. nypris, og får sikkert en justering, men tror ikke man kan håpe på over 100' ned.

Ut i fra hva andre her på forumet skriver om dagen så er det range i dag. Egen erfaring fra i fjor var innbyttepris 35k under hva jeg endte med å selge den for selv.
Han som fikk innbyttepris på 348' for en '21 LR sier jo ikke noe om hvor tidlig '21 er det, km osv... så det er jo selvfølgelig et forbehold i det.
De som ligger i brukt inventaret til Tesla for øyeblikket har ligget med dette prisnivået siden før siste prisjustering, så her kommer det en justering.
Time will tell.

Min 21 mod TM3 LR ble solgt for 100k mer en hva jeg fikk tilbud om i innbytte hos Tesla i fjor.
Tesla ser vel ingen grunn til og sette ned brukte i inventory før de får inn nye biler der, de håper på at noe trenger bil med en gang😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Leifen1980

Innbyttetilbudet fra Tesla på 348k var for øvrig for en grå MY med hvite seter. 27k km og ettermontert hengerfeste.
Kun fossilbiler akkurat nå.
ex Tesla MY 2021
ex Tesla M3 base performance 2019
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

vegardg

Sitat fra: Klykken på torsdag 19. januar 2023, klokken 10:15
Usikker på om det gjelder Performance også, men på vår LR har det blitt slik. Må jage litt på wattpedalen for å få rumpa ut, slik som man må på fremhjulstrekkere.
Det har blitt slik på P også, dessverre.

Lucifer-

Det som er litt irriterende med det er at det aldri har vært gasspådrag som har vært problemet. Det er den plutselige slengen på rumpa når du minst aner det. Og den kommer jo selv med snow mode, fordi det deaktiverer seg selv.

Jeg elsket å kjøre bilen på snøforhold tidligere, fordi du fint kunne kontrollere overstyring med wattpedalen. Nå risikerer man å gå rett frem hvis man gir på litt. Men å kjøre bilen på tilsynelatende bar asfalt, med glasserte partier innimellom er ikke spesielt gøy. Det vil si.. Jeg takler det fint fordi jeg er så obs på det, men kona synes ikke noe om det.

Også kjenner jeg at jeg blir litt pinglete. Skrur jeg på terrengassitenten er det en helt annen bil, men da blir den jo også så daff og død..

Tesla P85D

Hadde min første Tesla i 2015, og har i dag YP. Har stort sett bestandig satt innstillingen i bilene til å lade 100%. Har ikke merket noe til reduksjon på kapasiteten på noen av de Tesla'ene jeg har hatt. Den ene hadde gått over 80 K før den ble solgt, å jeg hadde ikke noe kortere rekkevidde som var merkbar fra da bilen var ny til kjørte 80.000 km. Dog skal det sies at bilene ikke bestandig når 100% før bilen taes i bruk igjen. Men når jeg kjøper en ny bil som har 5 års garanti, og bilene selges i mitt eie før dem blir 5 år, så ser jeg absolutt ikke noe grunn til å lade til kun 80%. Lader ikke telefon til kun 80% heller. Garanti på batteriet, så jeg ser ingen grunn til å ikke bruke det fult ut.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

olavxxx

Sitat fra: Leifen1980 på torsdag 19. januar 2023, klokken 20:57
Innbyttetilbudet fra Tesla på 348k var for øvrig for en grå MY med hvite seter. 27k km og ettermontert hengerfeste.
De er nok ikke så interessert i den, men je tror nok den er verdt mye mer enn 350.. :-)
Hvis det er uoriginalt hengerfeste montert, så vil de kalkulere inn å tilbakestille bilen til original.
Samme hvis du mangler originale hjulene, da trekker de fra kanskje 15.000 per hjulsett eller noe.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: k1 på torsdag 19. januar 2023, klokken 18:49
Sitat fra: heiho på torsdag 19. januar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: stue på torsdag 19. januar 2023, klokken 15:57
Det betyr at en privatsolgt model Y AWD fra 2021 bør være mulig å kjøpe for 370 000 og lavere på finn.no.

Tar gjerne 2stk. av den til under 370'. Fikser du?
Kanskje ikke i dag, men om ikke lenge vil jo dette være nivået, dersom innbytteprisen hos Tesla er 348' i dag, og man antar at de byr 25-50 under forventet utsalgspris.
Så det er tydelig at bruktmarkedet vil måtte korrigere seg dersom de ønsker å selge bilen sin.

Spørs om ikke det kommer lenger leveringstid på Model Y....det vil si det har visst blitt litt lenger allerede. Berlin-fabrikken klarer ikke å lage nok etter prisreduksjonen. Kapasiteten i Berlin er for tiden 3000 i uken. Og med lang leveringstid kryper bruktprisene opp igjen.....Kan fort være at flipping begynner å bli en hobby for folk igjen snart....altså kjøpe for å selge over nybilpris....
https://www.motor.no/aktuelt/tesla-sliter-med-a-lage-nok-av-model-y-i-berlin/241096
Tesla Model Y                         2021-

keepitsimple

Sitat fra: Tesla P85D på torsdag 19. januar 2023, klokken 23:42
Hadde min første Tesla i 2015, og har i dag YP. Har stort sett bestandig satt innstillingen i bilene til å lade 100%. Har ikke merket noe til reduksjon på kapasiteten på noen av de Tesla'ene jeg har hatt. Den ene hadde gått over 80 K før den ble solgt, å jeg hadde ikke noe kortere rekkevidde som var merkbar fra da bilen var ny til kjørte 80.000 km. Dog skal det sies at bilene ikke bestandig når 100% før bilen taes i bruk igjen. Men når jeg kjøper en ny bil som har 5 års garanti, og bilene selges i mitt eie før dem blir 5 år, så ser jeg absolutt ikke noe grunn til å lade til kun 80%. Lader ikke telefon til kun 80% heller. Garanti på batteriet, så jeg ser ingen grunn til å ikke bruke det fult ut.
Det beror litt på hvem som er kjøpere. En del er opptatt av 5 km ekstra rekkevidde. Jeg tenker du kan få 5 km ekstra om du ligger på 70 % mot 100 % i 5 år. :)
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Øyvind.h

Differansen er nok mye mye større enn 5km basert på det jeg har sett av målinger av Model S som konsekvent lades til 100%. Hvordan er det er for Y og 3 har jeg derimot ikke sett målinger av.
I tillegg mistet en jo regen ved å lade til 100% før, så det var jo bare ulemper omtrent uten en eneste fordel enn bittelitt lengre tid til neste gang en må plugge i..
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA