Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny TMY vs 1 år gammel

Startet av kjolnerdomen, søndag 15. januar 2023, klokken 21:47

« forrige - neste »

kjolnerdomen

Hva vil være det beste kjøpet:

Ny AWD, ny RWD eller brukt AWD f.eks. denne: https://www.finn.no/287613340

Jeg er interessert i å høre fordeler og ulemper ved de forskjellige modellene 😊
Får jeg mer enn AWD ved å kjøpe en brukt - for ca 80k mer? Hvor mye mer får jeg ved å kjøpe en ny AWD enn en brukt? Etc!

PS! Performance er ikke aktuelt.

kjolnerdomen

Litt tilleggsinfo for spørsmålet; grunnen til at jeg lurer er at scenarioet mitt er som følger:

Skal bytte ut bil nr 2, får ca 280k når den selges. Denne er ikke AWD.

Spørsmålet/dilemmaet er da: legge på 130k for en splitter ny TMY RWD og få en som har tilsvarende hjuldrift som dagens bil nr 2, og dermed nogenlunde samme bruksområde. Dog mye større bagasjerom ++

Eller bytte til en AWD (og legge på 220k på en brukt eller 250-280k på en ny) som gjør at den får mer eller mindre samme bruksområde som dagens bil nr 1 (kjøring til hytta, langturer grunnet større plass, etc).

Trenger input for å rettferdiggjøre og belyse alternativene jeg har 😁

k1

Om du trenger AWD eller RWD må du nesten finne svar på selv.

Ang den brukte AWD du linket til vs ny så får du med den brukte som du ikke får med ny:
-En bil som har kjørt 20k og har ca 1 år mindre garanti igjen
-Parkeringssensorer foran og bak
-"Stumpere" dempere/mer humpete komfort (du kan lese om all misnøyen rundt dette diverse steder. husker ikke akkurat når Tesla kom med nye dempere på LR, så sjekk dette før du kjøper brukt evt)
-Mangler bagasjeromstrekk

Ellers tror jeg de er ganske like - sikkert småting som ikke burde ha så mye å si? Sikkert andre her som kan fylle på listen.

stue

Du får ihvertfall dårligere komfort ved å kjøpe brukt. Demperne er oppgradert på de 2023 bilene. Og bruktprisene er alt for høye. Ville ikke  vurdert å kjøpe brukt engang.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA