Hovedmeny

SEXY-buttons

Startet av MooCow, søndag 15. januar 2023, klokken 21:45

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Muffinman på fredag 18. august 2023, klokken 22:30For eksempel det jeg nevner over. At autoviskere som ikke fungerer skikkelig tvinges på når man bruker cruisecontrol og pusser i vei på tørr rute, eller går totalt bananas i lange perioder etter at det har sluttet å regne.
Jeg er ikke skråsikker på om dette er en programmvare-feil. Mange biler har jo ikke disse problemene selv om SW er den samme. Det kan derfor være HW-relatert.
Sitat fra: Muffinman på fredag 18. august 2023, klokken 22:30... eller at blinklysene av og til ikke reagerer når man bruker spaken før andre gangs forsøk. Har også opplevd at det må tre ganger til (har snakket med andre som opplever det samme).
Dette skjer kun dersom man beveger spaken for hurtig. Alle jeg har tipset om dette bekrefter det samme. At SW med fordel kunne vært annerledes er derimot en annen sak, men jeg har en teori at de har lagt denne forsinkelsen inn for å hindre at blinklyset reagerer dersom man ved uhell skylle slå borti hendelen mens man ratter. Jeg finner ingen annen plausibel forklaring. Forsinkelsen ble derimot redusert noe for noen SW-versjoner siden.
Det er derfor langt fra sikkert at dette er en feil. Det kan eksempelvis være et uhensiktsmessig bevisst valg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

For min del er autoviskere så og si helt fikset med 2023.26.7. Sikkert en annen historie på vinterstid, men de pengene jeg brukte på knappene er egentlig bortkastet nå. Men men, de er kjekke å ha uansett.
'21 3LR

Klykken

Sitat fra: Muffinman på fredag 18. august 2023, klokken 22:30For eksempel det jeg nevner over. At autoviskere som ikke fungerer skikkelig tvinges på når man bruker cruisecontrol og pusser i vei på tørr rute, eller går totalt bananas i lange perioder etter at det har sluttet å regne. Eller at auto high beam tvinges på. Det funker heller dårlig, og blender motgående biler siden det er for treigt å blende ned. Den skrur på fjernlyset alt for tregt også etter å ha vært nedblendet, og blender ned for en utedass med sigarettglo bak ei glipe :)   Mange bugs som commander/buttons ikke får gjort noe med som f.eks. nødbremsingen som gjør livet surt for familien her på hver eneste tur (og som gjør at vi foretrekker TMS`en på langtur), eller at blinklysene av og til ikke reagerer når man bruker spaken før andre gangs forsøk. Har også opplevd at det må tre ganger til (har snakket med andre som opplever det samme). Eller den hersens filskiftevarsleren som hyler på alle turer lokalt her og prøver å styre meg oppi pottehullene jeg kjører på kanten for å unngå.

Det er ingen hemmelighet at jeg sliter å bli venn med denne bilen, og jeg fatter ikke at det går an å selge noe så uferdig for deretter hverken anerkjenne problemene, eller presentere en rask plan for retting. TMS er ikke perfekt, men hvor den føles som å ta på et par myke, lune ullsokker opplever jeg TMY som tresko :)
Litt samme utfordringer som vi har hatt med tanke på tilvenning fra S, skjønner jeg. Vi gikk "cold turkey" og solgte S'en samtidig som vi fikk Y så for vår del var det ingen vei tilbake.

Men som de over meg sier virker det som at siste SW-utgave fikset viskerne betraktelig i alle fall. Autoblending har aldri fungert på noen av bilene vi har hatt (ikke bare Tesla), men de med intelligente lys som maskerer bort motgående trafikk er meget bra.

Filskifte/utforkjøring hyler og drar i rattet verre nå enn tidligere ja. Spesielt om man har solbriller på (kupekameraet fanger ikke opp øyene dine tror jeg, og er derfor mer på alerten med tanke på hvor du er i veibanen og vinkel på rattet). Ellers, nødbrems (fantombremsing) har også blitt vesentlig bedre der jeg ferdes med siste SW, og reagerer ikke på tungtrafikk i sving.

Alt dette er imidlertid SW-relatert og BØR bli bedre med tiden. :p Men med Tesla er det selvsagt bingo.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Sitat fra: Muffinman på fredag 18. august 2023, klokken 22:30...TMS er ikke perfekt, men hvor den føles som å ta på et par myke, lune ullsokker opplever jeg TMY som tresko :)

Savner de samme tingene fra Model S, men en tur på kontinentet kurerer savnet ganske kjapt, iom at MY lader uendelig raskere og bruker mye mindre strøm. Estimert ladetid i Teslas eget verktøy var 30 timer i favør MY på en tur til Egeerhavet!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA