Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?

Startet av Dieselgubben, søndag 15. januar 2023, klokken 10:17

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 16. januar 2023, klokken 10:56
For å følge argumentasjonsrekka her på Tesladelen av forumet. En Id4 med firtrekk får man til 528k. Vinterdekk finner man billig på finn. Og krok har jeg ikke behov for. Med rabatt er denne på 500k. Så 200k over i pris vs TMY er jo en drøm.

Det står "fra 562.600" på Møller sin side. Må en gjerne prute hos forhandler, være medlem i AP/LO for å få til 528k?

Ser og at det er med manuelle seter, 60/40 baksete, uten ryggekamera, uten fancy lydanlegg, uten ryggekamera og uten panorama/lydglass foran...for de som bryr seg om sånt....ja, og uten hengerfeste...

ID4 tilleggspriser:
Ryggekamera/keyless: 18.375
6 høyttalere og subw:  15.875
Panorama:                  16.000
Hengerfeste:               12.500
Minne seter:                38.750
Sum                          101.500

Alt dette er inkludert i standard-prisen til Tesla. Men klart, på ID4 får du jo og med andre gøy ting for dette, som massasje.

Har hørt at Skoda Enyaq er enda dyrere enn ID4. Var en kollega som kjøpte det og syter og klager over hvor kort den går om vinteren....er fristende å si: "hva sa jeg, det var jo akkurat det Motor's vintertest viser, hvor Model Y kjørte sirkler rundt de andre".....
Tesla Model Y                         2021-

El-inor

Sitat fra: IbizaMan på mandag 16. januar 2023, klokken 10:32
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 15. januar 2023, klokken 20:25
529k er hvit med kjipe Gemini 19 tommers felger sommer og vinter.

Skal du sammenlige, bør du i det minste velge induction 20 tommere på minimum 1 av settene. Da er du på 552k. Velger du grå og ikke hvit, er prisen 584k.

Tåpelig kommentar. Jeg velger bevisst minste dimensjon på dekk p.g.a. lengre rekkevidde, mindre støy, mer gummi som beskytter felgene, etc. Når det gjelder farge så foretrekker jeg hvit men farge er uansett ikke avgjørende for min del. Bilen er derfor utrolig rimelig sett i forhold til alternativene.

Men det må jo være utrolig irriterende for de som absolutt ikke skal ha Tesla eller som venter på en annen tilsvarende bil som er NOK 200k dyrere. Det har jeg full forståelse for.....  :)

100% enig IbizaMan - bytte til større felger hører selvfølgelig ikke hjemme i en sammenligning som den Dieselgubben prøver seg på her. Hvis noe vil bruke 23k på å få dårligere rekkevidde og fremkommelighet, redusert komfort og økt støy, så gjør gjerne det, men å legge det inn som en forutsetning i en slik sammenligning er jo helt tullete - eller skal vi heller si, desperat.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

hELgenen

Velger også 19",eller generelt mest gummi varianten pga komfort og rekkevidde.  Folk gjør ulike valg av ulike grunner og dem om det.
Bilen,uansett merke,er jo først og fremst et transportmiddel...ikke noe en vil vise frem...

Klykken

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. januar 2023, klokken 13:01
er fristende å si: "hva sa jeg, det var jo akkurat det Motor's vintertest viser, hvor Model Y kjørte sirkler rundt de andre".....
Skjønner det er fristende, men er veldig greit at man ikke belærer andre ved valg av bil, for det blir bare misnøye av slikt. Mange handler etter følelser og liker å tro de gjør de beste valgene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Dieselgubben

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. januar 2023, klokken 13:01
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 16. januar 2023, klokken 10:56
For å følge argumentasjonsrekka her på Tesladelen av forumet. En Id4 med firtrekk får man til 528k. Vinterdekk finner man billig på finn. Og krok har jeg ikke behov for. Med rabatt er denne på 500k. Så 200k over i pris vs TMY er jo en drøm.

Det står "fra 562.600" på Møller sin side. Må en gjerne prute hos forhandler, være medlem i AP/LO for å få til 528k?

Ser og at det er med manuelle seter, 60/40 baksete, uten ryggekamera, uten fancy lydanlegg, uten ryggekamera og uten panorama/lydglass foran...for de som bryr seg om sånt....ja, og uten hengerfeste...

ID4 tilleggspriser:
Ryggekamera/keyless: 18.375
6 høyttalere og subw:  15.875
Panorama:                  16.000
Hengerfeste:               12.500
Minne seter:                38.750
Sum                          101.500

Alt dette er inkludert i standard-prisen til Tesla. Men klart, på ID4 får du jo og med andre gøy ting for dette, som massasje.

Har hørt at Skoda Enyaq er enda dyrere enn ID4. Var en kollega som kjøpte det og syter og klager over hvor kort den går om vinteren....er fristende å si: "hva sa jeg, det var jo akkurat det Motor's vintertest viser, hvor Model Y kjørte sirkler rundt de andre".....

Sjekk på nytt. Du spekker en Gtx. Det er billigere Id4 med firtrekk enn den. 528k eks. vinterdekk før rabatt. Du kan ikke sammenligne en godt spekket Id4 Gtx med en Tesla. Til det mangler Teslaen for mye utstyr.

Odinpodin

Hva er diskusjonen her egentlig? ;)

Jeg kan også konfigurere en ribbet id4 med firehjulstrekk til ca 530

Vaduz

Har prøvd å like ID4 og testet den flere ganger, men opplevd kvalitet på i teorier er så nitrist hardplast, manuelle seter, kjipe stoff, og de «specca» GTX med «søm» rett i hardplasten på dashbordet, og dårlig infotainment, software og skjermer. Model Y føles som en ekstremt mye mer eksklusiv bil. Synd med parkeringssensorer og radar da, de kommer vel tilbake neste kvartal med 25-50k pluss i prisen igjen:p

Dieselgubben

Sitat fra: Odinpodin på mandag 16. januar 2023, klokken 16:16

Var en smart person her som sa det var 200k prisforskjell til Id4. Hvit Tesla med std 19 tommer Gemini vs top spekket Id4 Gtx.

Odinpodin

Er det så dumt sammenlignet da? En ribbet id 4 er ganske dårlig utstyrt...

Dieselgubben

Sitat fra: Odinpodin på mandag 16. januar 2023, klokken 17:23
Er det så dumt sammenlignet da? En ribbet id 4 er ganske dårlig utstyrt...

Ja, hvorfor skal det bare gå en vei...? En id4 Gtx med alle pakkene er langt bedre ustyrt enn en Tesla Model Y. Så da må det jo være innafor å sammenligne en Y med en dårligere utstyrt id4 også...?

turfsurf

Å sammenligne disse bilene blir veldig avhengig av hva man synes er viktig. Jeg registrerer bare at GTX kommer uten varme i setene, uten hengerfeste, uten ryggekamera, uten panoramatak, uten parkeringssensorer, uten keyless og med helt skrapet infotainment som standard.

For å få oppgradert dette kommer bilen på 631.000. Uten vinterhjul, og uten Travel Assist+ , sportpakker, topsport eller dyrere lakk og hjul.

Men lang leveringstid, det får man. Og dårligere rekkevidde og ytelse. Car2X skal de dog ha for, det hadde vært genialt på hytta.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på mandag 16. januar 2023, klokken 18:04
Å sammenligne disse bilene blir veldig avhengig av hva man synes er viktig. Jeg registrerer bare at GTX kommer uten varme i setene, uten hengerfeste, uten ryggekamera, uten panoramatak, uten parkeringssensorer, uten keyless og med helt skrapet infotainment som standard.

For å få oppgradert dette kommer bilen på 631.000. Uten vinterhjul, og uten Travel Assist+ , sportpakker, topsport eller dyrere lakk og hjul.

Men lang leveringstid, det får man. Og dårligere rekkevidde og ytelse. Car2X skal de dog ha for, det hadde vært genialt på hytta.

Fant flere feil i listen din over mangler. Det er varme i setene og parkeringssensorer. Keyless start er det også. Dette gjelder pro. GTX bedre utstyrt som basis.

Som sagt var diskusjon mot en lenger opp i tråden som kom med et søkt eksempel og 200k forskjell.

Jeg havner på rundt 580k for TMY jeg har i bestilling inkl. vinter. Men da mangler Y mye som jeg verdsetter som led matrix, kicksensor bakluke, rails, parkeringssensorer(!), rattvarme(?), regnsensor, HUD, halvautomatisk krok som er lett å skjule, mer avdempet understell og bedre lydisolering. Og mer. Men prisdiff er stor da...

Y og 3 skal nå pushes til massene nå som ordrebacklog er lav og nye fabrikker får opp volum. Misfornøyde aksjonærer og aksjekursen har rast. Men early adopters tror fortsatt de har en premium bil da den har en flott skjerm og stoffkledt interiør. Det har de ikke, den er kjipet ned på mange områder og jeg tror det kommer til å fortsette når massene og mål skal nås. Blir spennende å se med rattvarme.

Odinpodin

Nå forstår jeg ikke helt, du kan da vel bare kjøpe en annen bil?

IbizaMan

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 16. januar 2023, klokken 17:18
Sitat fra: Odinpodin på mandag 16. januar 2023, klokken 16:16

Var en smart person her som sa det var 200k prisforskjell til Id4. Hvit Tesla med std 19 tommer Gemini vs top spekket Id4 Gtx.

Og så var det en annen "smart" person her inne som ikke klarte å forstå hva den andre "smarte" personen skrev for noe. Ikke at jeg hadde forventet at den første "smarte" personen skulle klare dette men det er nå en annen sak :)

Da gjør vi som jeg gjør med mine barn, vi får bruke teskje-metoden. Les nøye teksten under og så forklarer du meg hvor jeg sier noe om 200k prisforskjell til ID.4. Du må gjerne ta hele uken til hjelp om du trenger litt ekstra tid.

Sitat fra: IbizaMan på mandag 16. januar 2023, klokken 10:32
Men det må jo være utrolig irriterende for de som absolutt ikke skal ha Tesla eller som venter på en annen tilsvarende bil som er NOK 200k dyrere. Det har jeg full forståelse for.....  :)

Sitat fra: IbizaMan på mandag 16. januar 2023, klokken 11:19
ID.4 er for meg ikke et alternativ og jeg anser ikke den for å være i samme klasse som TMY. Dessverre får jeg vel egentlig si ettersom jeg ikke har noe religiøst forhold til bil eller bilmerker. Skal jeg få det jeg er ute etter i en bil så må jeg nok opp på NOK 7-800k når vi ser på dagens utvalg. Da fremstår TMY som et knallkjøp for min del.

Dieselgubben

Ja, Ibizaman hvordan skal man tolke :"som absolutt ikke skal ha Tesla eller som venter på en annen tilsvarende bil som er NOK 200k dyrere. Det har jeg full forståelse for.....  :)"?

Vennlig tips er at du kanskje kan tydeliggjøre budskapet ditt slik at missforståelser kan unngås. Du slipper også høyt blodtrykk i ettertid.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA