Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?

Startet av Dieselgubben, søndag 15. januar 2023, klokken 10:17

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: snakkesalig på mandag 16. januar 2023, klokken 08:50
VAG kutter ned på utstyret de også..
https://insideevs.com/news/631169/audi-no-heat-pumps-q4/

Wow! Det der er en skikkelig deal breaker....for de som har en deal. Hadde ikke varmepumpe på Tesla Model S 2014, og ikke på Model 3P, og ville ikke ha det på Model Y, men fikk det og er sinnsykt overrasket over sinnsyk rekkevidde med såpass lite batteri på en stor bil....som alle vintertestene til Motor-bladet viser. Er nok mye på grunn av varmepumpen.

Når folk skriver alt det Tesla har kuttet ut på bilene sine så kjenner jeg meg ikke helt igjen. F.eks. kamera-regn"sensor". Det er ikke noe Tesla har tatt vekk i det siste pga knapphet. De har hatt dritt-kamera-løsningen så lenge jeg kan huske....og det med AP/navigasjon: det var vel i 2013 eller 2014 de gikk over til sitt eget kart. Men disse tingene var vel fordi de vil gjøre det på sin måte, og tror de kan ting bedre....noe de av og til bommer på, som på disse tingene. Parksensor skjønner jeg at folk reagerer på, men det er vel det de må gjøre for å kunne levere.

Ikke rart Tesla Model Y er like stor suksess som Grandiosa:
- sitter godt i svingene
- Rekkevidde som slår alle med tilsvarende pris/batteri (må opp på BMW iX50 til langt over millionen for å finne lenger)
- Stor bakseteplass - person på 1,90 i fremsetet og 1,90 i baksetet går greit. ID4 gjør det tilsvarende.
- Enormt stort bagasjerom med to gulvplater som kan tas vekk på sommerferietur
- 1800kg hengervekt tillatt (inkl i prisen)
- mulighet for takbøyler
- rask aks
- masse utstyr inkludert som varme i alle 5 seter, 1 års dataabonnement, Spotify, Youtube, spill for pauser osv.
- og nå pris på 502.000 for Long Range inkl hengerfeste.

Dersom de begynner å selge BMW iX50 til 500.000 så blir det nok Grandiosa av den og. Jeg bryr meg ikke om andre har like flott bil som meg. Jeg synes bare det er hyggelig om naboen har like bra bil....men at han helst har SR, sånn at min er litt bedre...

Er selvfølgelig mye jeg kunne tenkt meg av utstyr ekstra, som massasje, kompressor, høyttrykksspyler og frontkamera, men tror ikke jeg ville betalt så mye mer.
Tesla Model Y                         2021-

RuneW

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 15. januar 2023, klokken 10:17
Ingen problem med å skjønne at overskriften er tendensiøs....men det ligger også et alvor bak det. Er Tesla i sin jakt på marginer og volum, i ferd med å redusere TMY til en Grandiosa. Med dette mener jeg et standard, ribbet produkt til folket til lavest mulig pris? Og med få valgmuligheter.

Sikkert et forsøk på å provosere, men for meg er det bare positivt at flest mulig mennesker får mulighet til å kjøre elbil generelt og Tesla spesielt.

Og jeg har heller ingen ting i mot å spise Grandiosa eller i mot folk som spiser Grandiosa  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

vinterdekk

Det er naturligvis alvorlig, men alvorlighetsgraden avhenger av hvilket markeder som mister varmepumpe også. Jeg har ikke fått noen slik beskjed foreløpig.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Haggish

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. januar 2023, klokken 09:13

Wow! Det der er en skikkelig deal breaker....for de som har en deal. Hadde ikke varmepumpe på Tesla Model S 2014, og ikke på Model 3P, og ville ikke ha det på Model Y, men fikk det og er sinnsykt overrasket over sinnsyk rekkevidde med såpass lite batteri på en stor bil....som alle vintertestene til Motor-bladet viser. Er nok mye på grunn av varmepumpen.

Når folk skriver alt det Tesla har kuttet ut på bilene sine så kjenner jeg meg ikke helt igjen. F.eks. kamera-regn"sensor". Det er ikke noe Tesla har tatt vekk i det siste pga knapphet. De har hatt dritt-kamera-løsningen så lenge jeg kan huske....og det med AP/navigasjon: det var vel i 2013 eller 2014 de gikk over til sitt eget kart. Men disse tingene var vel fordi de vil gjøre det på sin måte, og tror de kan ting bedre....noe de av og til bommer på, som på disse tingene. Parksensor skjønner jeg at folk reagerer på, men det er vel det de må gjøre for å kunne levere.

Ikke rart Tesla Model Y er like stor suksess som Grandiosa:
- sitter godt i svingene
- Rekkevidde som slår alle med tilsvarende pris/batteri (må opp på BMW iX50 til langt over millionen for å finne lenger)
- Stor bakseteplass - person på 1,90 i fremsetet og 1,90 i baksetet går greit. ID4 gjør det tilsvarende.
- Enormt stort bagasjerom med to gulvplater som kan tas vekk på sommerferietur
- 1800kg hengervekt tillatt (inkl i prisen)
- mulighet for takbøyler
- rask aks
- masse utstyr inkludert som varme i alle 5 seter, 1 års dataabonnement, Spotify, Youtube, spill for pauser osv.
- og nå pris på 502.000 for Long Range inkl hengerfeste.

Dersom de begynner å selge BMW iX50 til 500.000 så blir det nok Grandiosa av den og. Jeg bryr meg ikke om andre har like flott bil som meg. Jeg synes bare det er hyggelig om naboen har like bra bil....men at han helst har SR, sånn at min er litt bedre...

Er selvfølgelig mye jeg kunne tenkt meg av utstyr ekstra, som massasje, kompressor, høyttrykksspyler og frontkamera, men tror ikke jeg ville betalt så mye mer.

enig med det du sier her, men et par småfeil ;D
Hengervekt model y er 1600 kg(kun 1500 kg om bilen er fullastet!)
abb er nå kun 1 mnd gratis
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

HOFFERN342

Sitat fra: vinterdekk på mandag 16. januar 2023, klokken 09:27

Det er naturligvis alvorlig, men alvorlighetsgraden avhenger av hvilket markeder som mister varmepumpe også. Jeg har ikke fått noen slik beskjed foreløpig.
Er vel flust av slike meldinger fra andre merker også.. BMW kuttet jo ut touch helt i skjermene sine på flere av sine modeller (dog ikke biler som i4 etc.)

https://www.bmwblog.com/2021/11/05/bmw-producing-some-cars-without-touchscreen-functionality/

Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Jeg har bestilt tre Model Y totalt, og har aldri sett rattvarme på utstyrslista, så folkevognskameratene som påstår at det er fjernet, er det bare antakelser eller vet dere det har stått der før?

Her er skjermbilder fra utstyrslista da jeg bestilte min nåværende Y Performance den 11. mars 2022, levert juni 2022, og den HAR rettvarme, det hadde også den første LRen levert i september 2021.

[attachment id=0 msg=1086341]

[attachment id=1 msg=1086341]

HOFFERN342

Sitat fra: geear på mandag 16. januar 2023, klokken 09:55
Jeg har bestilt tre Model Y totalt, og har aldri sett rattvarme på utstyrslista, så folkevognskameratene som påstår at det er fjernet, er det bare antakelser eller vet dere det har stått der før?

Her er skjermbilder fra utstyrslista da jeg bestilte min nåværende Y Performance den 11. mars 2022, levert juni 2022, og den HAR rettvarme, det hadde også den første LRen levert i september 2021.

[attachment id=0 msg=1086341]

[attachment id=1 msg=1086341]
Herlig! Da er jo den diskusjonen lagt død. [emoji1]

Laban1

Får jeg lov å spørre om hvor mye tap det går for hver gang du har bestilt en ny Model Y og hvorfor du ikke har valgt å bli med den første?

Selv har jeg en Model 3 nå, men vurderer en Model Y nå som den er så redusert i pris. Frykter bare at jeg går i stort tap ved å prøve å selge Model 3 på bruktmarkedet nå.

Sitat fra: geear på mandag 16. januar 2023, klokken 09:55

IbizaMan

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 15. januar 2023, klokken 20:25
529k er hvit med kjipe Gemini 19 tommers felger sommer og vinter.

Skal du sammenlige, bør du i det minste velge induction 20 tommere på minimum 1 av settene. Da er du på 552k. Velger du grå og ikke hvit, er prisen 584k.

Underlig kommentar. Jeg velger bevisst minste dimensjon på dekk p.g.a. lengre rekkevidde, mindre støy, mer gummi som beskytter felgene, etc. Når det gjelder farge så foretrekker jeg hvit men farge er uansett ikke avgjørende for min del. Bilen er derfor utrolig rimelig sett i forhold til alternativene.

Men det må jo være utrolig irriterende for de som absolutt ikke skal ha Tesla eller som venter på en annen tilsvarende bil som er NOK 200k dyrere. Det har jeg full forståelse for.....  :)

Dieselgubben

Sitat fra: IbizaMan på mandag 16. januar 2023, klokken 10:32

Skal du sammenlige, bør du i det minste velge induction 20 tommere på minimum 1 av settene. Da er du på 552k. Velger du grå og ikke hvit, er prisen 584k.

Underlig kommentar. Jeg velger bevisst minste dimensjon på dekk p.g.a. lengre rekkevidde, mindre støy, mer gummi som beskytter felgene, etc. Når det gjelder farge så foretrekker jeg hvit men farge er uansett ikke avgjørende for min del. Bilen er derfor utrolig rimelig sett i forhold til alternativene.

Men det må jo være utrolig irriterende for de som absolutt ikke skal ha Tesla eller som venter på en annen tilsvarende bil som er NOK 200k dyrere. Det har jeg full forståelse for.....  :)

Javell?  Her synes jeg det mangler noe!

Du må for all del sammenligne hvordan du vil. Men du kommer deg ikke unna det faktum at Tesla Y nå er en volumbil med en rekke mangler og hvor man nå skal konkurrere hardt på pris da folk ikke lenger etterspør bilene. Så får det være opp til hver enkelt hvordan man vurderer disse manglene.

HOFFERN342

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 16. januar 2023, klokken 10:39
Sitat fra: IbizaMan på mandag 16. januar 2023, klokken 10:32

Javell?  Her synes jeg det mangler noe!

Du må for all del sammenligne hvordan du vil. Men du kommer deg ikke unna det faktum at Tesla Y nå er en volumbil med en rekke mangler og hvor man nå skal konkurrere hardt på pris da folk ikke lenger etterspør bilene. Så får det være opp til hver enkelt hvordan man vurderer disse manglene.

Hvilket svar!? Model Y var den desidert mest solgte bilen i Norge i 2022. På verdensbasis var det også den mestselgende elektriske bilen - etterfulgt av Model 3.

Faktum er heller det at prisene de siste par årene har gått i feil retning på elbiler. Istedenfor en reduksjon, som alle ventet seg, har prisene økt betydelig. Prisreduksjonen har for mange vært ventet en stund, og Musk selv har uttalt at han ønsker å lage biler alle har råd til (derfor går det også rykter om at de lager en mindre type hatchback som skal starte på rundt 250 000kr, er nok noen få år unna enda).

Det at prisene nå settes betraktelig ned er nok i aller største grad et bevis på at Tesla endelig har produksjonen under kontroll, og at fabrikkene har fått økt volumene sine til å møte etterspørselen.

Etterspørselen etter elbiler er fortsatt stigende på verdensbasis, også etter Model Y sol vi diskuterer her - men endelig har Tesla klart å komme opp i et produksjonsvolum (takket være alle de nye fabrikkene) der tilbudet deres klarer å møte etterspørselen i de markedene de foreløpig har valgt å gå inn i. Da synker prisene - og Tesla kan i tillegg fokusere mer på forbedringer, CyberTruck oppstarten og andre ting, fremfor å dytte ut størst mulig volum (selv om volum fortsatt er viktig og kraftig vekst fortsatt er målet).

Dieselgubben

For å følge argumentasjonsrekka her på Tesladelen av forumet. En Id4 med firtrekk får man til 528k. Vinterdekk finner man billig på finn. Og krok har jeg ikke behov for. Med rabatt er denne på 500k. Så 200k over i pris vs TMY er jo en drøm.

kirky

VAG, Møller etc er tydeligvis desperat, når de sender inn litt mindre oppegående troll for å prøve å påvirke et par stykker - på et ganske smalt forum totalt sett...  ::) :+1:
2023 Model S

IbizaMan

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 16. januar 2023, klokken 10:56
For å følge argumentasjonsrekka her på Tesladelen av forumet. En Id4 med firtrekk får man til 528k. Vinterdekk finner man billig på finn. Og krok har jeg ikke behov for. Med rabatt er denne på 500k. Så 200k over i pris vs TMY er jo en drøm.

Vi har alle ulike behov og vurderer ting forskjellig. Jeg kommer fra 10+ år med VW (før TM3) og er ikke fremmed for å velge VW igjen. Ble litt interessert i den nye ID.7 som kommer etterhvert men med de nye prisene på TMY så var valget enkelt.

ID.4 er for meg ikke et alternativ og jeg anser ikke den for å være i samme klasse som TMY. Dessverre får jeg vel egentlig si ettersom jeg ikke har noe religiøst forhold til bil eller bilmerker. Skal jeg få det jeg er ute etter i en bil så må jeg nok opp på NOK 7-800k når vi ser på dagens utvalg. Da fremstår TMY som et knallkjøp for min del.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA