Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?

Startet av Dieselgubben, søndag 15. januar 2023, klokken 10:17

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: daktari på søndag 15. januar 2023, klokken 22:35
Dette er det som står på nettsiden om Y LR. Der varmeseter foran og bak nevnes, står det ikke noe om oppvarmet ratt. Ei heller korsryggstøtte.
Finnes en mer detaljert side over alt utstyr? Det gjorde det i 2016/17, men finner ikke det nå.
Åh nei. Ingen varmetråder bak, ingen doble laminerte glass, ingen hattehylle bak osv.
Tipper noen med pølsefingre har redigert litt for mye.
Ikke fjernet rattvarme i USA..

k1

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. januar 2023, klokken 22:46
Ja,det står i manualen..fant også ut det tidligere,men så fjernet de spesifiseringen under bestillingen..den lå der før...Så ble veldig usikker...Mulig en må høre med en selger? Må jo være en grunn til endringen?

Er nok det lureste dersom det er viktig for deg. MEN, nå er jo disse selgerne ofte mindre opplyste enn menigmann så svaret du får er vel så som så...
Slik er det med Tesla, take it or leave it, for better or worse.

oroar

Nå var det en i denne tråden som fastslo som en sannhet at de kommer uten rattvarme.
Ingen kilder på det?
Eneste vi vet er at ingen Y er levert uten rattvarme.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

hELgenen

Sitat fra: Otkristo på søndag 15. januar 2023, klokken 22:47
Sitat fra: daktari på søndag 15. januar 2023, klokken 22:35
Dette er det som står på nettsiden om Y LR. Der varmeseter foran og bak nevnes, står det ikke noe om oppvarmet ratt. Ei heller korsryggstøtte.
Finnes en mer detaljert side over alt utstyr? Det gjorde det i 2016/17, men finner ikke det nå.
Åh nei. Ingen varmetråder bak, ingen doble laminerte glass, ingen hattehylle bak osv.
Tipper noen med pølsefingre har redigert litt for mye.
Ikke fjernet rattvarme i USA..

Men biler i USA selges til USA markedet..Berlin og muligens Shanghai leverer til Europa...Det har værr en del utstyrsforskjeller mellom markedene..f.eks frontlys,seter,oss sensorer osv...Så enten pølsefingre...eller er det reellle forskjeller?

hELgenen

Sitat fra: oroar på søndag 15. januar 2023, klokken 22:53
Nå var det en i denne tråden som fastslo som en sannhet at de kommer uten rattvarme.
Ingen kilder på det?

Er vel mer at noen tror den fjernes ettersom de ikke lenger spesifiseres på den norske bestillingssiden

Contango

Jeg ville vært litt forsiktig med å bruke brukermanualen som referanse. I "Parkeringshjelp" er det eksvs beskrevet en masse funksjonalitet som bilene uten sensorer i dag ikke har. Men det blir ikke noe mer klarhet i denne tråden av at vi alle gjetter mer og mer aggressivt....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

k1

Neida, daktari fastlo bastant at rattvarme var fjernet... så ikke alle som spekulerer akkurat.

HOFFERN342

Ingen kilder på det?
Helt riktig. Og samtlige biler av 2023 varianten som har blitt levert, både fra Berlin og Kina har kommet med varme i rattet så langt.

Folk må slutte å komme med rykter som en sannhet, når det fortsatt ikke finnes noen konkrete beviser på at det blir tatt vekk for fremtidige biler.

Stod ikke noe om varme i rattet på min spesifikasjon heller - sjekket nettopp den tidligere ordren min fra i høst, før jeg fikk bilen i midten av Desember (Berlin-bil). Så det at det er borte i highlights som reklame på nettsidene betyr ikke at det rent faktisk er borte fra bilene.

Fyr heller løs et spørsmål direkte til Tesla for svar, så vil de jo raskt kunne si om det er en feil, bare borte fra siden eller helt borte for fremtidige biler. Oppdater gjerne når dere får svar. Så er vi ferdige med den diskusjonen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

hELgenen

Sitat fra: Contango på søndag 15. januar 2023, klokken 23:00
Jeg ville vært litt forsiktig med å bruke brukermanualen som referanse. I "Parkeringshjelp" er det eksvs beskrevet en masse funksjonalitet som bilene uten sensorer i dag ikke har. Men det blir ikke noe mer klarhet i denne tråden av at vi alle gjetter mer og mer aggressivt....

Må si meg enig der..

k1

Nettopp- men da burde man kanskje være forsiktig med å bruke bestillingssiden som det også?
Poenget mitt med å bruke håndboken var at den står jo der fremdeles med dette innholdet- på samme side som bestilling. Så kan den være "feil", så kan jo websidelisten som lister opp ulike elementer være det samme...
Inntil vi har biler levert uten eller en uttalelse fra Tesla om at nå fjerner vi dette, så vet vi ikke, og da blir det fjernt for meg å hevde at nå er rattvarmen fjernet fra model y.

IbizaMan

Sitat fra: hELgenen på søndag 15. januar 2023, klokken 23:05

Må si meg enig der..

Dette blir jo bare spekulasjoner men skulle ikke overraske meg om så skulle skje. Men ingen treff noen som helst plass i Google sitt univers tilsier at dette er storm i et vannglass, enn så lenge.

Når det er sagt, kunne ikke brydd meg mindre om de kutter ut varme i rattet. Ser ingen praktisk nytteverdi i dette så lenge bilen blir supervarm på noen få minutter uansett. Men vi er forskjellige, for de som synes dette er "deilig" og har stor nytteverdi så har det vel det da.....  :)

MooCow

Sitat fra: HOFFERN342 på søndag 15. januar 2023, klokken 23:04
Ingen kilder på det?
Helt riktig. Og samtlige biler av 2023 varianten som har blitt levert, både fra Berlin og Kina har kommet med varme i rattet så langt.

Folk må slutte å komme med rykter som en sannhet, når det fortsatt ikke finnes noen konkrete beviser på at det blir tatt vekk for fremtidige biler.

Stod ikke noe om varme i rattet på min spesifikasjon heller - sjekket nettopp den tidligere ordren min fra i høst, før jeg fikk bilen i midten av Desember (Berlin-bil). Så det at det er borte i highlights som reklame på nettsidene betyr ikke at det rent faktisk er borte fra bilene.

Fyr heller løs et spørsmål direkte til Tesla for svar, så vil de jo raskt kunne si om det er en feil, bare borte fra siden eller helt borte for fremtidige biler. Oppdater gjerne når dere får svar. Så er vi ferdige med den diskusjonen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Betryggande å høyra at det ikkje stod varme i rattet under specs før heller. Mail til Tesla kan ein alltids senda, men virkar som informasjonsflyten der er elendig og at dei ikkje veit meir enn oss... Var ihvertfall slik før når eg sendte epost om andre ting.

lars667

Rattvarme er kjekt om en ikke vil bruke unødig mye strøm på oppvarming av kabin før kjøring. Skal stå på en stund før materialene blir varme.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Grenadier

Jeg bruker rattvarme på omtrent hver tur må i vinter (og går jo på ved forhåndsvarming av bilen), og hadde vært et stort savn uten. Synes forøvrig ikke det tar særlig lang tid før den begynner å virke heller. Hvis noe, skulle jeg ønske at den hadde hatt to trinn, slik at man kunne senke temp til en behagelig lunk etterhvert, Men: digger rattvarmen, og håper da virkelig at også fremtidige Y-eiere får gleden av denne. Rart hvis den skulle bli fjernet.

Panda4u

Sitat fra: Grenadier på mandag 16. januar 2023, klokken 04:14
Jeg bruker rattvarme på omtrent hver tur må i vinter (og går jo på ved forhåndsvarming av bilen), og hadde vært et stort savn uten. Synes forøvrig ikke det tar særlig lang tid før den begynner å virke heller. Hvis noe, skulle jeg ønske at den hadde hatt to trinn, slik at man kunne senke temp til en behagelig lunk etterhvert, Men: digger rattvarmen, og håper da virkelig at også fremtidige Y-eiere får gleden av denne. Rart hvis den skulle bli fjernet.

Helt enig. Det tar ikke lang tid før det blir varmt. Egentlig uansett om det er 20 blå eller ikke.

Forundrer meg ikke om de etterhvert krever FSD for å ha rattvarme da 😅 eller må betale Premium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA