Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan sikre seg bil fra Berlin?

Startet av tromsø, lørdag 14. januar 2023, klokken 21:59

« forrige - neste »

tromsø

Lurer på bestilling av LR og ønsker kun bil fra Berlin, hvordan sikrer jeg meg en slik? Må jeg da gå for fargen Quicksilver eller Cherry?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

HOFFERN342

Sitat fra: tromsø på lørdag 14. januar 2023, klokken 21:59
Lurer på bestilling av LR og ønsker kun bil fra Berlin, hvordan sikrer jeg meg en slik? Må jeg da gå for fargen Quicksilver eller Cherry?
På LR er det eneste måten å sikre seg en fra Berlin ja. I tillegg kommer alle Performance fra Berlin.

Blå har vi ikke sett snurten av fra Berlin i noen modeller.. kun fra Kina.

Sent from my iPhone using Tapatalk

tromsø

Ok. Annet spørsmål, er fjæringen bedre på LR fra Berlin?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

hELgenen

Sitat fra: tromsø på lørdag 14. januar 2023, klokken 22:23
Ok. Annet spørsmål, er fjæringen bedre på LR fra Berlin?

Godt spørsmål...lurer på det samme mhp AWD vs RWD..en RWD er jo lettere..og er det like dempere her?

Husker Audi i sin tid kjørte samme dempere på ulik motor..det ga vesentlig forskjell i kjøreegenskaper og vedlikeholdsbehov..Tanken slo meg at Tesla også kanskje dunker på med like dempere mhp AWD vs RWD?

Haggish

Sitat fra: tromsø på lørdag 14. januar 2023, klokken 21:59

Hvit kommer vel også fra Berlin nå😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Tetsuo

Hva er egentlig de store forskjellene på bil fra Berlin og Kina nå?
Har lest en del både her på forumet, det tyske forumet og generelt på nettet. Men føler jeg bare blir mer forvirret av det.

Jeg er egentlig mest interessert i å vite hvor de litt lengre baksetene lages. Altså de hvor putene bak på venstre og høyre side er 3 cm dypere. Men finner bare forskjeller i hvordan sømmen og mykheten i putene.

Noen som vet om en oversikt over forskjellene? Eller husker dem og kan gi noen «highlights»?

HOFFERN342

Sitat fra: Tetsuo på lørdag 14. januar 2023, klokken 23:22
Hva er egentlig de store forskjellene på bil fra Berlin og Kina nå?
Har lest en del både her på forumet, det tyske forumet og generelt på nettet. Men føler jeg bare blir mer forvirret av det.

Jeg er egentlig mest interessert i å vite hvor de litt lengre baksetene lages. Altså de hvor putene bak på venstre og høyre side er 3 cm dypere. Men finner bare forskjeller i hvordan sømmen og mykheten i putene.

Noen som vet om en oversikt over forskjellene? Eller husker dem og kan gi noen «highlights»?
De litt lengre baksetene kommer visstnok kun fra Kina foreløpig. Og i Berlin har de et fått på plass en ekstra søm i sitteputen foran som gjør sidestøtten for lårene bedre (noen foretrekker mindre sidestøtte btw.. så kan være både positivt og negativt, men personlig er jeg vant til sportsseter i BMW og liker det).

Bagasjerommet er også litt annerledes. Det er mer filt opp langs sidene i bagasjerommet på de fra Berlin, og fra Kina er det mer hardplast visstnok. Og noen andre ytterst små forskjeller jeg ikke tror man merker noe særlig i hverdagen. Så en sammenligning på YouTube.. linker til den her:

https://youtu.be/NE3wxGFP_z8

Ellers har jeg vel hørt at de er relativt like nå.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Radial

Greit å nevne at Berlin har levert svært ujevn kvalitetskontroll i 2022.
Ikke har Berlin implementert disse ekstra gummiklossene på bakluka, som skal hjelpe på ett vibrasjons problem på Y for de med litt ømfintlige ører (gir trykk-følelse i ørene).

I Q4 22 hadde alle biler fra Kina fremdeles USS også, noe Berlin ikke hadde.

Så med mindre man er eksepsjonelt politisk engasjert mot Kina, så vil jeg påstå man får en litt bedre sammensatt bil fra Kina enn så lenge. De har mer erfaring.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Tetsuo

tromsø

Sitat fra: Radial på søndag 15. januar 2023, klokken 00:25
...
Så med mindre man er eksepsjonelt politisk engasjert mot Kina, så vil jeg påstå man får en litt bedre sammensatt bil fra Kina enn så lenge. De har mer erfaring.

For egen del så er akkurat det saken, unngår å kjøpe fra land som ikke ratifiserer menneskelige rettigheter etc. Er dog meget klar over at flere deler i en Y fra Berlin kommer fra Kina. I tillegg blir det mindre transporter ved kjøp fra Europa, også et viktig pluss.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Haggish

Etter og ha solgt min 21mod TM3 LR i sommer mottok jeg min 23mod TMYP i november. Dette er en bil som etter min mening er helt perfekt. Ingen ting og utsette på noe. Rett og slett en fantastisk bil. Har ikke prøvd noen MIC, men tviler på at de er bedre en denne.🥳🙏🙏🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Radial

Sitat fra: tromsø på søndag 15. januar 2023, klokken 21:12
Sitat fra: Radial på søndag 15. januar 2023, klokken 00:25
...

For egen del så er akkurat det saken, unngår å kjøpe fra land som ikke ratifiserer menneskelige rettigheter etc. Er dog meget klar over at flere deler i en Y fra Berlin kommer fra Kina. I tillegg blir det mindre transporter ved kjøp fra Europa, også et viktig pluss.

Da velger du Quicksilver eller Cherry Red.
Garantert å komme fra Berlin, resten kan risikere å være en kinabil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tromsø

Så i annen tråd at rattvarme ikke finnes lenger på Y! Er det korrekt og gjelder det både Berlin og Kina?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

snakkesalig

Sitat fra: tromsø på søndag 15. januar 2023, klokken 22:52
Så i annen tråd at rattvarme ikke finnes lenger på Y! Er det korrekt og gjelder det både Berlin og Kina?

Ja, også har de fjernet passasjersetet, for det er heller ikke listet opp på websiden.

k1

Sitat fra: tromsø på søndag 15. januar 2023, klokken 22:52
:D Det spekuleres om det ikke er det. Ingen vedtatt sannhet. Les evt hele tråden så skjønner du tegninga.
Dette viser hvor fort spekulasjoner sprer seg som sannheter... #facepalm

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA